(Van onze redacteur) In de Groninger Veenkoloniën is nogal enige deining ontstaan over het besluit van de Ned. Spoorwegen om het reizigersvervoer per trein op het traject Zuidbroek—Stadskanaal stop te zetten. Men was n.1. van mening dat het hier een achteruitstelling van deze streek betrof en zodoende is tegen dit besluit nogal geageerd. In verband hiermede heetf de president-directeur der Ned. Spoorwegen, Ir. F. Q. den Hollander gisteravond in Groningen de pers in de gelegenheid gesteld vragen omtrent deze zaak te stellen, en daarvan is een ruim gebruik gemaakt.
Nationaal-economisch niet verantwoord In de loop van het (gemoedelijke!) gesprek deelde de heer Den Hollander mede, dat het van nationaal-economisch standpunt bezien, absoluut niet ve-antwoord is het reizigersverkeer o-'er spoorstaven tussen Stadskanaal en Zuidbroek te handhaven. Een der bladen had geschreven, dat men zich tj'dens de periode van gladde wegen, plotseling herinnerde, dat er nog een trein was, die de verkeersmoeilijkheden wel wist op te lossen en juist deze c-rweging, aldus Ir. den Hollander, is het beste bewijs dat het railverkeer opgeheven dient te worden. Het moet niet zo zjjn: mooi zonnig weer, droge wegen: bus ! Mist, gladde wegen, vorst: trein. Men te worden. Het moet niet zo zjjn : dient overigens in het algemeen niet te vergeten, dat de mazen van het spoorwegnet steeds ruimer worden
en men is er by de Ned. Spoorwewegen van overtuigd, dat op de duur het spoorweg-reizigersverkeer alleen op de grote lynen zal plaats vinden, en dat er dus nog tal van lynen gedoemd zullen zyn te verdwynen. Ir. den Hollander noemde dit een keiharde realiteit. Dat men in de Veenkoloniën gefoeterd heeft over de kwaliteit van het materiaal kunnen de Spoorwegen best begrijpen, want wat we deden, aldus Ir. den Hollander, was bijna middeleeuws. We hadden echter niets anders. Het alternatief is dus, investeringen plegen en juist dat is in strijd met wat technisch en economisch verantwoord is, want men dient niet te vergeten, dat het hier niet een kwestie J van honderdduizenden guldens, doch van millioenen. Er zijn nu eenmaal niet voldoende reizigers aanwezig en bovendien kost een „eenheid" voor spoorwegvervoer het vier- tot vijfvoudige van een „eenheid" verkeer op de weg.
We 1 hebben de Spoorwegen de Minister van Verkeer en Waterstaat de garantie moeten geven, dat op de knooppunten van 't spoorwegnet gtoommateriaal beschikbaar zal biyven om by eventuele calamlteuse winters dienst te kunnen doen. 1 Mei 1952 Alle krachten van de Ned. Spoorwegen worden momenteel ingespannen om het ideaal te bereiken, dat het spoorwegnet Amersfoort—Groningen en Leeuwarden op 1 Mei 1952 is geelectrificeerd, terwijl het in de bedoeling ligt om de thans in het Noorden i gebruik zynde diesels in te schakelen op de belangrijke lijnen in de provincie, waar thans nog stoom als trekkracht wordt gebruikt. Bovendien ligt het in het voornemen het Noorderstation te Groningen weder in gebruikte nemen, want de Diesel-treinstellen zullen dit station als eindpunt hebben, de getrokken treinen het hoofdstation. Zal het Noorderstation dan ook vernieuwd en gemoderniseerd worden, zo vroeg een der Groninger collega's. Neen, zo luidde het antwoord, we vinden het een „lief" stationnetje, zodat er niets aan wordt veranderd. Wel zullen de perrons op het vereiste niveau worden gebracht . Geen klachten Aanvankelijk is er ook nogal gemopperd over de opheffing van het reizigersverkeer op de lijn Assen— Stadskanaal, terwijl er later geruchten gingen dat het Noord Ooster Lo1 aaltje t .rug zou komen. En aangezien we nu een prachtgelegenheid hadden het standpunt der Ned. Spoorwegen hieromtrent te vernemen, hebben we deze kwestie tijdens het gesprek aangeroerd. Het antwoord was positief: H<-'- gaat goed met het reizigersverkeer tussen Assen en Stadskanaal. De trein komt positief niet terug. Aanvankelijk werden voor het vervoer van de reizigers brede bussen gebruikt, té breed voor de smalle wegen, doch sinds eind 1948 worden hier nu smalle bussen voor B-wegen gebruikt en sindsdien zijn er geen klachten. Voorts hebben we de tramlijn Groningen—Drachten
te berde gebracht; speciaal in verband met de gemeenten P den en Peize. Zoals men weet ligt het in het voornemen een moderne weg aan te leggen tussen Roden— Peize en Groningen, een weg ter breedte van zes meter. Aanvankelijk waren er moeilijkheden met de Spoorwegen in verband met het tracee van de weg, waardoor een aantal gevaarlijke overwegen zouden ontstaan, niettegenstaande het trammotje slechts éénmaal per dag op en neer rijdt. Deze moeilijkheden zijn verleden jaar tijdens een conferentie ten gemeentehuize te Peize opgelost, doch n- zit men nog met een fietspad naast
bedoelde weg. Het schijnt in de bedoeling te liggen dit rijwielpad aan te leggen op de spoorbaan, doch dan zou eerst de tram moeten verdwijnen. Van. daar onze vraag of de tram binnen afzienbare tijd wellicht zou verdwijnen. Deze vraag werd evenwel absoluut ontkennend beantwoord. De Spoorwegen denken er niet aan. Hiermede was het gesprek afgelopen. Ir. den Hollander heeft de kaarten open op de tafel gelegd en wij hebben daarvan dankbaar gebruik gemaakt kennis te nemen van de plannen en voornemens der Ned. Spoorwegen.
"Toekomstbeeld Ned. Spoorwegen Op de duur : Reizigersvervoer per rail alleen op grote lijnen Trein Assen-Stadskanaal komt positief niet terug". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145943:mpeg21:p010
"Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145943:mpeg21:p010
(door onze schaakmedewerker) De wedstrijd om het dames wereldkampioenschap die kort geleden in Moskou werd gehouden, is met een Russische overwinning geëindigd. Mevr. Rudenko veroverde de hoogste titel en haar landgenoten Rubtsova, Belova en Bykova volgden haar op de voet. Onze nationale kampioene Fenny Heemskerk eindigde met 8 punten uit 15 partijen op de 8e plaats. Gezien het verloop van de wedstrijd is het resultaat van onze vertegenwoordigster zeer goed te noemen. Zij bevond zien bijna voortdurend in de kopgroep en versloeg o.a. de Russische kampioene Rubtsova. Aan het eind van het tournooi kreeg Fenny Heemskerk een,, ter een inzinking, en dat heeft haar waardevolle punten gekost. Hieronder de beste partij die zij in Moskou heeft gespeeld. Wit: Fenny Heemskerk (Nederland). Zwart : Benini (Italië). Slavische verdediging. 1. d2-d4, d7-d5; 2. c2-c4, c7-c6; 3. pg l-f3, Pg8_f6; 4. Pbl-c3, d5xc4; 5. a2a4, Lc8„f5; 6. e2-e3, e7-e6; 7. Lflxc4, Lf8„b4; 8. o-O, 0.0; 9. Lcl.d2. Meestal
speelt men hier 9. De2 teneinde zo spoedig mogelijk e3.e4 te laten vol. gen. 9 Pb8-d7; 10. Tfl-el, h7. h6; 11. Ddl-e2, Ta8-c8; 12. Pc3-bl. Daar direct 12. e4, Lxc3 !; 13. exfö, Lxd2 niet oplevert, tracht wit de opmars in het centrum op andere wijze door te zetten. 12 Lb4_e7; 13. Ld2.c3, Pf6. e4; 14. Pbl-d2, Pd7-f6; 15. Pd2xe4, Pf6xe4; 16. Pf 3-d2, Pe4xc3; 17. b2xc3 c6.c5. Zwart kan e3-e4 niet langer tegen, houden, en wil thans via de c.lijn, te. genspel zoeken. 18. e3-e4, Lf5-g6; 19. d4-d5 ! e6xd5. Zwart heeft het loperpaar, en tracht daarom zoveel mogelijk lijnen te openen. Nu krijgt de witte loper echter een prachtig steunpunt op d5, en derhalve verdient 19 e5 toch de voorkeur. 20. Lc4xd5, b7-b6; 21. De2-c4, Dd8d7. Tempo verlies. Beter is direct Dc7. 22. Pd2-f3, Dd7-c7; 23. e4-e5, Tc8d8; 24. Tal-dl, Kg8-h7; 25. h2-h4 ! Energiek gespeeld. Wit dreigt nu door 26. g4 een zeer sterke koningsaanval in te leiden.
25 f7-f6; 26. e5-e6, KH7h8; 27. 92-g4, Lg6-h7; 28. h4-h5, Lh7g8. Zwart kan niet veel meer beginnen* want 28 f5; 29. Pe5 ! verliest snel. 29 Pf3-h4, Lg8-h7; 30. Ph4-g6+, Lh7xg6; 31. h5xg6; f6-f5 ! De beste tegenkans. 32. Ld5-f3, f 5xg4; 33. Tdlxd8, Tf8x db; 34. Dc4xg4, Le7-f6; 35. Dg 4-c4Dreigt 36. e7 !, Lxe7; 37. Df7 en wint. 35 Dc7-e7; 36. Kgl-g2, Kh8g8; 37. Lf3-c6; Td8-d6; 38. Lc6-d7, Kg8-f8; 39. Dc4-e4, De7-d8. Pareert de dreiging 40. Da8 + , Dd8; 41. e7+ !, Lxe7; 42. Dxd8, Lxd8; 43. Te8 mat. 40. Tel-e3, a7-a5; 41. De4-b7, L«f6g5 Zwart heeft geen behoorlijke zet meer. B.V. 41 Td2; 42. e7+ t Lxe7; 43. Df3 + , Lf6; 44. Te8+ en wfnt. 42. Db7-f3+ !, Kf8-g8. Na. 42 Df6 of 42 Lf6 beslist 43. e7 +. 43. Df3-f7 -f, Kg8-h8; 44. e6-e7, Lg5xe7; 45. Te3xe7, Td6xg6 + ; 46. Kg2-Fl, Dd8xe7; 47. Df7xe7, Tg6-f6; 48. Ld 7-b5. Zwart geeft op. Een zeer goede partij, waarop vele schakers van de andere sexe jaloers kunnen zijn ! Probleem nr. 34 van F. Cieslak (1« prijs Poolse Probleem Bond 1949).
Wit speelt en geeft mat in twee zetten. Oplossing van het vorige probleem. (Gunn) mat in twee zetten door 1. Td5-d7 enz.
"Strategie op de 64 velden Fenny Heemskerk in Moskou". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145943:mpeg21:p010
ADVERTENTIEN Met blijdschap geven wij kennis van de geboorte van ons Dochtertje GEERTRUIDA F. I. DE lONGE A. DE iONGE — MEIBORG Eext. 17 Februari 1950 Heden overleed, door een noodlottig ongeval, ons buutlongetje en vriendje JAN POMP, op de leeftijd van ruim 8 jaai Odoornerveen, 21 Febr. 1950 Fam E. |. DIJKSTRA Tot onze grote droefheid overleed beden, zacht en kalm mijn lieve Man en onze zorgzame Vader en Grootvader JAN ADRIANUS VAN DER SLUUS, eerder weduwnaar van Maria Drlendijk. in de oudeidom van ruim 77 jaar Namens de tamilie, A. van der Sluijs—Ebe s Bergentheim B 63 Ov., 21 Febr. 1950 De begrafenis zal plaats heb ben te Hardenbetg op Vrijdag 24 Febiuati. op de oude begraafplaats. Vertrek sterfhuis te 13 uui Heden over leed zacht en kalm ónze gelie de Man. Vader, Behuwd- en Grootvader HENDRIK VAN HALEN, in de ouderdom van bijna 58 jaar Hoogeveen: |. van Halen—Zwiers M. van Halen H. van Halen—Boertier |an Willem Hendrik jan en Kleinkind Hoogeveen. 21 Februari 1950 De begrafenis zal plaats hebben op Zateidag 25 Februari om 12 uur vanaf Wilhelmina plein 17 Algemene kennisgeving Heden overleed nog zeer onverwachts, zacht en kalm, in het Wilhelmina Ziekenhuis te Assen, onze innig geliefde Man. Vader, Behuwd- en Grootvader WIENDELD DUSSEL in de ouderdom van bijna 63 laar Assen. 21 Febr. 1950 N.W. Kanaal 304 A. S. Dussel—Hartliet De Punt: M. Sinkgraven—Dussel J. K. Sinkgraven Assen: R. I. Dussel }. Dussel—Raven en kleinkind De teraaidebestelling zal plaats vinden as. Zaterdag op de Zuiderbegraa'plaats. Veitrek vanaf het ster'huis te 1 uur. Zl). die de oveiledene de laatste eer wensen te bewijzen, woiden aan het sterfhuis. Kanaal 304. verwacht Heden overleed tot onze diepe dioetheid. onze lieve Zuster, öehuwdzuster en Tante S. POSTHUMA, Wednwe van wijlen de heei E. P. v: d Sluis, in de ouderdom van 72 jaar Goiredijk: E. |. Posthuma Assen A. |. Ebbinge—Posthuma L. B. Ph. Ebbinge Qorredijk, 22 Febr. 1950 De bijzetting in de familit gratke Ider te Hemrik zal p'aa' vinden Zaterdag 25 Februai om half drie
"Familiebericht". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145943:mpeg21:p010
SSSRVMEi Nederlands grootste zeepfabrieken lanceren de belangrijkste *t 'ti gedurfde garantie t / - u JÉJF M 1 wasverbetering sinds Ë M u M/ ' :, w / 7" / f,. / De voorsprong van RADION op alle andere wasmiddelen nogmaals vergroot - Nu SUPER voordelen zelfs in het schraalste water< 7, .0 ü, - (Jrvl Ö' / sopen-f' 1 Z tol*» 1 * ylekkelMfj se hfaal watervlekte# & eer ' fsMÊi * op^w STERK w «t nu nog W itter Vm ' NT schraal water A 'f Wast SOPSR' eWAMUM niet meerhoeken, wrijven, bleken._ X Ï2~ ; (Garantie OxmeetD Tenue a | s (j geen prachtige resultaten behaalt! Zó zeker zijn wij er van, dat U «net MJPBR RADION een schitterend resultaat krijgt, dat wij bet aandurven U deze royale aanbieding te doen. Lees ook bet onderstaande. Indien U de voorschriften, afgedrukt op de BUREAU, Bezuidenboutseweg 37, 's-Gravenachterzijde van elk Radion pak, opvolgt en hage. Voeg bii Uw brief de betreffende ledige desondanks niet de witste was krijgt die U Radion-verpakking met evenrueel bet restant ooit gehad hebt, betalen wij U het dubbele van de Radion en vermeld naam en adres van van de prijs van een pak Radion terug. de winkelier «aar U bet pak bebt gekocht. Schrijf in dat geval aan: RADION ADVIES- U krijgt Uw geld • verdubbeld - direct! /s & water V i-i. 'j - . m. m m • m de beste keer. dat U weer de was dóet. , • RAD. 72-051
"RADION". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145943:mpeg21:p010