Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Kop
- TOONEEL EN FILM. L. SAALBORN GEHULDIGD.
- Soort bericht
- artikel
- Krantentitel
- De Maasbode
- Datum
- 16-12-1937
- Editie
- Avond
- Uitgever
- G.W. van Belle
- Plaats van uitgave
- Rotterdam
- PPN
- 37631091X
- Verschijningsperiode
- 1868-1959
- Periode gedigitaliseerd
- 1871-1939
- Verspreidingsgebied
- Regionaal/lokaal
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek
- Nummer
- 27759
- Jaargang
- 70
- Toegevoegd in Delpher
- op 13 april 2016
-
-
Geen zoekvraag opgegeven
-
-
- Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
-
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Kop
- TOONEEL EN FILM. L. SAALBORN GEHULDIGD.
- Soort bericht
- artikel
- Krantentitel
- De Maasbode
- Datum
- 16-12-1937
- Editie
- Avond
- Uitgever
- G.W. van Belle
- Plaats van uitgave
- Rotterdam
- PPN
- 37631091X
- Verschijningsperiode
- 1868-1959
- Periode gedigitaliseerd
- 1871-1939
- Verspreidingsgebied
- Regionaal/lokaal
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek
- Nummer
- 27759
- Jaargang
- 70
- Toegevoegd in Delpher
- op 13 april 2016
Dit zijn niet de mannen, die het Hofplein
LETTEREN EN KUNST. Louis van Tulder.
Oude Schilderijen
NIEUWE BOEKEN. VOOR DE JEUGD.
TOONEEL EN FILM. L. SAALBORN GEHULDIGD.
TOONEEL EN FILM. L. SAALBORN GEHULDIGD.
Toespraken vol waardeering en hartelijkheid. In den hoofdstedelijken stadsschouwburg is den acteur Louis Saalborn die in denzelfden schouwburg 's middags reeds als schilder was gevierd, gisteravond na de voorstelling van „de arme millionair", waarin de jubilaris de titelrol vervulde, op spontane en hartelijke wijze hulde gebracht. In de directieloge van den schouwburg, die tot de laatste plaats bezet was met een uitgelezen publiek, woonde mevrouw Theo Mann—Bouwmeester den huldigingsavond bij, vanwaar zij voor den aanvang der voorstelling een ovatie inontvangst had te nemen. Nadat het laatste bedrijf van het tooneelspel, dat wederom de volle aandacht genoot en waarvoor het publiek herhaalde malen ovationeel applaudisseerde, beëindigd was, trad Saalborn opnieuw voor het voetlicht tezamen met het huldigingscomité, namens hewelk allereerst de heer Bendien, directeur van den stadsschouwburg ,het woord voerde. De heer Bendien bracht Saalborn hulde uit naam van het gemeentebestuur van Amsterdam, dat reeds van zijn belangstelling liet blijken door het zenden van een grooten krans, versierd met linten in de stadskleuren. De voorzitter van het huldigingscomité, dr I. H. J. Vos, bracht den jubileerenden acteur niet alleen hulde namens het comité, doch tevens persoonlijk als vriend van den jubilaris ,dien hij prees om zijn groote veelzijdigheid en om de uitnemende wijze, waarop hij de tradities van zijn grooten leermeester dr. Willem Royaards heeft voortgezet. Tevens uitte hij de hoop ,dat het publiek Saalborn trouw zal blijven, zoodat Saalborn nog lange jaren in de gelegenheid zal zijn, zijn bewonderaars met zijn kunst te dienen. Vervolgens werd het woord gevoerd door dr Arnold Saalborn, een broer van den jubilaris, die jeugdherinneringen ophaalde, door vertegenwoordigers der studentenorganisaties, waaronder zich ook het Utrechtsch studentencorps bevond, en door verschillende collega's. Namens de Amsterdamsche tooneelvereeniging sprak Albert van Dalsum zijn groote bewondering uit voor de talenten van Saalborn, in wien hij den oud-medeleerling van Royaards erkende Louis de Vries sprak vol geestdrift en meende dat Saalborn de man zou zijn, die het tooneel in de hoofdstad, zoo het gemeentebestuur hem hiermede belastte, opnieuw op een hoog niveau zou kunnen brengen. Piet van Wijngaerdt, die Saalborn onderwees in de schilderkunst, bracht opnieuw hulde aan den jubileerenden schilder Saalbonr; architect Piet Kamer sprak namens de Nederlandsche tooneelunie; Ferdinand Sterneberg huldigde Saalborn als collega en directeur van zijn gezelschap, en tenslotte sprak Magda Janssens nog enkele spontane en hartelijke woorden. Daarna was het woord aan Saalborn, die allereerst mevrouw Mann—Bouwmeester voor haar aanwezigheid en belangstelling dank zegde en vervolgens hulde bracht aan het publiek en aan allen, en zijn dankbaarheid uitte jegens allen, die hem hun blijken van belangstelling gaven Dank ook bracht hij aan zijn medewerker, Maurits Parser. Een zeer groot aantal telegrafische en schriftelijke gelukwenschen van kunstenaars, van collega's en van bewonderaars was voorts nog binnen gekomen. Voor den aanvang van den huldigingsavond was Saalborn in het senaatsrijtuig van het corps van zijn woning afgehaald en in triomf naar den stadsschouwburg gebracht, waar een groote menigte hem luide toejuichte bij zijn verschijning op het balcon boven de peristyle italiaansche opera. Jubileum Marchi. Vrijdag a.s. zal de Italiaansche Opera te Rotterdam een gastvoorstelling geven van de Japansche zangeres Toshiko Hasegawa in de opera Madame Butterfly van Giacomo Puccini. Deze voorstelling zal een feestelijk karakter verkrijgen, want de bekende bariton Spartaco Marchi, die de rol van Sharpless zingt, zal dien avond zijn 10-jarige verbintenis aan de Opera Italiana herdenken. De operabe zoekers zullen zich de vele prachtige creaties herinneren, die Marchi steeds van de hem toevertrouwde rollen wist te maken en men zal nu zeker de gelegenheid te baat nemen hem een welverdiende hulde te brengen. Pinkerton zal in deze opvoering worden voorgesteld door Gaspare Rubino, Soezoeki door Luise Sqarzina. De opvoering gaat onder leiding van Maestro Edmondo de Vecchi. reclame of documentaire. Door den Nederlandsohen Bioscoopbond en de Nederlandsche vereeniging van bioscoopreclame-exploitanten is dezer dagen ingesteld een commissie inzake cultureele publiciteitsfilms bestaande uit de heeren D. Hamburger Jr. voorzitter en D- v. d. Benig, L. Calff, Joh. Miedema en W. Quiist, leden. Deze commissie is ingesteld met het oog op de vooral in den laatsten tijd ondernomen pogingen om meestal in Nederland vervaardigde films van beperkte lengte, die een reclamekarakter dragen, onder het mom van documentaire film? gratis in de bioscopen vertoond te krijgen. De oommissie heeft tot taak vaet te stellen, welke filtos behooren tot de oategorie der normale documentaire films en welke tot die der publiciteitsfilms. Wat de laatste categorie betreft, wordt nog onderscheid gemaakt tu®sohen gewone reclame-films en cultureele puiblici terts-films.
MASCAGNI WERKT AAN TWEE NIEUWE OPERA'S. Waarvan er een vermoedelijk . « * fascistisch zal zijn. Ofschoon hij de zeventig reeds gepasseerd is, blijft Pietro Mascagni vol werklust. Behalve dat hij nog regelmatig dirigeert en actief deelneemt aan het Italiaansche muziekleven, koestert hij nog grootsche plannen voor de toekomst. In 1940 is zijn „Cavalleria Rusticana" een halve eeuw oud. Deze opera is onlangs ter gelegenheid van de Cuitsch-Italiaansche muziekfeesten, die o.a. door Hitier werden bijgewoond, in een heel nieuwe gedaante te Berlijn met veel succes opgevoerd. De talrijke opvoeringen elders bewijzen, dat het werk nog steeds door velen bewonderd wordt en dit is voor Mascagni alleszins aanleiding, het jubilé met voldoening tegemoet te zien. Ter viering van het jubilé hoopt hij in 1940 klaar te zijn met één van de twee opera's, waaraan hij kort geleden vol enthousiasme is begonnen. De tweede opera wil hij een jaar later gereed hebben, wanneer „Vriend Fritz" vijftig jaar oud is. Met de twee nieuwe opera's wil Mascagni zijn levenswerk afsluiten. Dit omvat zestien opera's en de operette „Si". Sinds „Nerone" de zoo lang verwachte première beleefde, heeft Mascagni weer eVenals vroeger te kanpen gehad met de moeilijkheid van een geschikt libretto. Bij zijn verblijf dezen zomer aan een der Italiaansche meren was Mascagni zoo gelukkig, op iets de hand te leggen, dat hem direct beviel. Het is een libretto van Mario Ghisalberi, een tooneeldirecteur, die reeds voor Wolf-Ferrari, Montemezzi en andere Italiaansche componisten teksten leverde. De handeling vindt in het veertiende eeuwsche Toskane plaats. Het libretto werd gemaakt naar het boek „I Cancellieri", handelt over een bekende familie van Pistoia. Mascagni heeft zijn nieuwe opera echter „I bianchi e i neri" gedoopt (De zwarten en de witten). Het is een soort politiek drama, dat de menschen van het Middeleeuwsche Pistoia weer doet leven. Ten aanzien van de tweede opera is Mascagni erg gereserveerd. Hij heeft intusschen verklaard, dat ze „Italianissimamente italiana" zal zijn en zoo nationaal als men zich maar kan voorstellen. In verband hiermede is het wel belangrijk, dat in 1941 het fascisme zijn twintigsten verjaardag zal vieren. de nieuwe gigli-film. De nieuwe Gigli film „Mutterlied" die naar men weet in de Cines Ciibta studios te Rome werd opgenomen, beleeft a.s. Vrijdag in het Gloria Palast te Berlijn haar première. Buiten Benjamino Gigli spelen onder regie van Carmine Gadlone, o.a. vervaardiger van „Mein Herz ruft nach dir", Maria Cebotari, Hans Mosar, Peter Bosse, Michael Bahnen, Hikte Hildebrandt de hoofdrollen. Het draaiboek is van Thea von Harbou. Deze film vormit het hoofdprogramma met Kerstmis in de theaters van alle belangrijke stedenOok in Nederland zal deze Nova-film het Kerstpriogramma vormen in de voornaamste theaters van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.