Armpje gebroken. Vijdagmorgen viel het dochtertje van de heer G. M., in de Schoolstraat te Goor van een stoel, met het gevolg dat het meisje een arm brak. zij werd naar het ziekenhuis te Hengelo overgebracht. G.P.K.V, VERGADERDE. De Goorse Pluimvee en Konijnenvereniging GPKV vergaderde in café de Zon onder leiding van haar voorzitter de heer H. J. Brunnekreef jr. Deze deelde mede dat het geschil tussen de raad van beheer en de N.K.B. nog niet is bijgelegd. De heren G. H. Kevelham en W. H. Boswinkel brachten verslag uit van de behouden vergadering van de raad van beheer te Utrecht. In Utrecht werd besloten over te gaan tot oprichting van een landelijke konijnenhond onder auspiciën van de raad van beheer. Vervolgens werd het jaarlijks uitstapje besproken, hetwelk dit jaar zal plaats vinden op 18 Augustus. De tocht zal gaan naar Zuid-Limburg. OM HET PERSOONLIJK BILJARTKAMPIOENSCHAP. In café Lentelink te Goor werden Donderdagavond de wedstrijden om het persoonlijk kampioenschap van de biljartbond Onder Ons voortgezet. De uitslagen luiden als volgt: J. Wegereef, Diepenheim —W. Spekhorst, Rijssen 150—104 caramboles in 21 beurten, J. Voortman, Rijssen —W. Wevers, Goor 150—87 in 25 beurten J. Meyer Goor—ter Harmsel Rijssen 136 —150 car. in 38 beurten. De volgende wedstrijden zullen worden gespeeld op Dinsdag 22 Mei in café Struik te Rijssen. GOORSE DAMCLUB. De uitslagen van deze week luiden als volgt: J. W. Jebbink-T. Warmink 1—1, T. Morsink—D. Klein Gansey 0—2, C. A. Wagenaar—J. R. Rustenhove 1—1, E. Legtenberg—G. H. Slot 0—2. E. van Kampen-C. H. Wagenaar 1—1. T. D. Bovenkerk—W. Rustenhoven 0—2. G. H. Slot—B. Walgemoed 2—0 J. W. Jebbink —H. Hielkema 2—0. D. Klein Gansey— W. H. Jebbink 1—1. G. Warmink—B. J. Grijzen 2—0. RIJSSEN BETROUWBAARHEIDSRIT R.M.C. De Rtjssense Motorclub R.M.C. organiseerde Donderdag haar eerste motorsportavond. Er werd een betrouwbaarheidsrit gehouden over een afstand van ongeveer 50 km. In totaal namen hieraan deel 30 motorrijders en 11 automobilisten. De start was bij café het Witte Hoes en het parcours liep van Markeloseweg door Rijssen naar Enter, door Ypelo naar Wierden, Nijverdal, Hellendoorn, Nijverdal, Rijssen. De uitslag van deze rit was: afd. motoren: 1. H. Zandvoort, Rijssen, 2. Temmink, Haaksbergen. 3. Eshuis, Almelo. 4. Buursink, Rijssen. 5. Eijsink, Haaksbergen, 6. H. Ligtenberg, Rijssen. 7. de Wit. Haaksbergen. Afdeling automobilisten: 1. Meerlo, Rijssen. 2. van den Berg, Hellendoorn. 3. de Vries, Rijssen. Na afloop van de goed geslaagde rit werden de prijzen door de heer Nijmeijer in café Het Witte Hoes uitgereikt. SVVN SLOEG EXCELSIOR. Voor het jubileumtournooi van Excelsior speelde Donderdagavond Excelsior I tegen SVVN uit Nijverdal. Excelsior verloor met 1—4. SVVN heeft deze wedstrijd verdiend gewonnen, want over alle linies was het spell beter. Gevonden voorwerpen. Te Rijssen werden gevonden: Sluitring van autokoplamp, lap zwarte stof, zwarte portemonnaie op R.V. terrein, ceintuur van regenjas, vulpen, gulden, geluiddemper van motorrijwiel, halsdoek, glacé handschoen, alpinomuts, padvindersriem, regenjas, slot met ketting. Nadere inlichting bij de rijkspolitie te Rijssen. VRIEZENVEEN Veenbrand In de buurtschap Bruinehaar Ontstond Donderdagmiddag brand in de veenderij „De Driehoek" van de Gebr. Dekker. In overleg met de burgemeester van Tubbergen, hoofd van de Bosbrandweer in dit district, werd de vuurhaard door de brandweer uit Viezenveen en die uit Tubbergen van twee zijden bestreden toen reeds een opervlakte van 5 4 6 H.A. door het vuur was aangetast. Aangewakkerd door de nogal sterke N.O. wind vond het vuur gretig voedsel in de aanwezige bunt en heide. Van verschillende landbouwers gingen verscheidene duizenden turven, die van het vorige jaar waren overgebleven, verloren. Het was reeds donker toen de beide brandweerkorpsen inrukten en er geen gevaar voor verdere uitbreiding meer bestond. DIEPENHEIM D .S.V. naar Lichtenvoorde. DSV speelt Zondag voor de 2e ronde van de GVBbeker uit tegen Longa II (Lichtenvoorde) Voor de competitie spelen: Eib. Boys III —DSV II en DSV III—Lochuizen I. Nieuwe radaverput. De cadaverbergplaats bij de Watermolen, die in desolate toestand verkeert, zal binnenkort vervangen worden door een put van standaardmodel, z.g.n. model Opsterland.
HOLTEN Holten deelde in de vreugde Gistermorgen verzamelde zich een groot aantal belangstellenden op het spoorwegemplacement én in de wachtkamer van het station voor de ontvangst van de extra-electrische trein ter gelegenheid van de openstelling van de spoorlijn. Het station was keurig versierd door de bewoners van dé Stationstraat, waar huis aan huis werd gevlagd. De Holténse Muziekvereniging békorte het wachten en vrolijkte het geheel op met marsmuziek. Precies om 10.03 uur arriveerde de trein, die met luid geiuich werd ontvangen. De president-directeur, de heer F. Q. den Hollander, de directeur, de heer D. J. Wanslnk. de Commissaris der Koningin in Overijssel en tal van andere autoriteiten stapten uit, waarna burgemeester Mr. W. H. Enklaar een rede hiel'' en bood de heer den Hollander een artistiek tegeltableau aan. dat werd vervaardigd door mevr. Ans de Mik-De Boer, De heer Den Hollander dankte de burgemeester voor diens hartelijke woorden, waarbij hii er o.m. op wees, dat vooral het iriitiatief, dat van Holten is uitgegaan, veel invloed heeft gehad od de wederinvoering van de stontreinen. Vervolgens bood de heer J. Wegstanel, voorzitter van de Coöp. Zuivelfabriek „De Vrijheid" de leden van het treinpersoneel ieder een kaasje aan.* Nadat de trein was vertrokken sürak de heer A. J. Goldstein, voorzitter der V.V.V. een hartelijk woord tot het sDoorwegpersoneel. waarin hij de voordelen schetste van de sDoorwegaansluiting voor het dom Holten en het vreemdelingenverkeer. Vervolgens werd ieder lid van het personeel een doos sigaren en koffie aangeboden. De heer M. Legtenberg, tiidelilk stationschef, dankte voor de hartelijke woorden en hoopte, dat van het nieuwe verkeersmiddel een druk gebruik zal worden gemaakt. Ook de heer J. Paalman, spoorwegbeambte, sprak woorden van dank. VIERDEN WIERDEN IN FEESTSTEMMING Er heerste Donderdag- en Vrijdagavond een enorme drukte in het centrum van Wierden. Duizenden bewogen zich in de Stationsstraat en het Marktplein waar de meeste stands zijn opgericht. Alles was prachtig versierd en diverse luidsprekers met vrolijke muziek zorgden er voor dat de stemming opperbest is. De Parijse markt is zeer in trek. De grootste attractie is het treintie dat geregeld door de straten van Wierden rijdt. Een bijzonder cachet aan deze festiviteiten wordt wel gegeven door de aanwezigheid van het Korps Geneeskundige troepen uit Amersfoort. Donderdag werd door deze troepen een militaire oefening gehouden in de Grote Maat. waarbij de zeer goede geoefendheid der soldaten bleek. Het korps, dat in de oorlog de taak heeft gewonden en gesneuvelden tijdens en na de sevechten uit de vuurlinie te halen, bleek ook in de gevechten van man tegen man ten volle voor haar taak berekend. Er werd hardnekki» „gevochten" waarbii de verdedigers stap voor staD werden terugeedrongen en tenslotte de vlucht namen. Het sevecht. waarbij de explosies met van de lucht waren, was voor de vele aanwezigen zeer soed te voleen Hiervoor zorgde namelijk een geluidswalen die seregeld de oprukkende troepen op haar moeilijke weg volgde Na beëindiging van het ..eevecht" zag men het korps in ziin eigenlijke functie. Tientallen gewonden werden uit het gevechtsterrein gehaald er naar de ijlings opgetrokken hulpnost vervoerd vanwaar .zii na de eerste hulp per speciaal ingerichte ziekenauto s verder werden eetransporteerd Vrijdagmiddag hadden de soldaten de dankbare taak alle schoolkinderen uit de gemeente een prettisre midALMELO Bosbrand. — Vrijdagmiddag ontstond brand in het Niireesbos tussen de spoorlijn Almelo—Borne en Nijreesberg. Ongeveer 1 ha bos werd door het vuur aangetast. Een aantal kleine dennen en wat struikgewas gingen verloren. De brandweer en arbeiders van de Ned. Heide Mij. waren het vuur spoedig meester. De brand is waarschijnlijk ontstaan door vonken uit een locomotief. Het Roode Kruis. — De jaarlijkse collecteweek van het Roode Kruis, afdeling Almelo, zal dit laar gehouden worden van 28 Mei tot 2 Juni. Het Roode Kruis heeft geld nodig. Naast de gewone werkzaamheden die dagelijks worden verricht, zijn er twee plannen in voorbereiding die beide vel offers zullen vergen. In de eerste Dlaats zal er een mobile medische collonne komen od verzoek van het hoofdbestuur waarvoor 100.000 gulden nodig is. Ten tweede wordt een provinciaal deoot, ingericht, uitgerust met een grote verscheidenheid aan materialen. Dit depot zal in oorlogstijd en bil andere grt>te ramoen uitstekende diensten kunnen bewiizen. Dr R. Reisberman hield od de Vrijdagavond gehouden vergadering van het Roode Kruis afd. Almelo, een inleiding over de werkzaamheden en het nut van het Roode Kruis. Geslaagd. De heer H. J. van het Reve. commies ter secretarie van het Waterschap ..De ReNIJVERDAL GOED VOORGAAN DOET GOED VOLGEN. Vorige maand werd in Nijverdal begonnen met de inzameling van oud papier door de Geref. Jeugdverenigingen onder de naam „O.P.A." Goudpapier-actie). waarvan de opbrengst bestemd was voor een te stichten Jeuedgebouw Deze actie loopt Drima en men heeft reêds meer dan duizend gulden binnen. ..Goed voorgaan doet goed volgen" bliikt ook h 1 er meer het geval te ziin. want de Jeugdverenigingen der Vrije Ev. Gemeente ziin met hetzelfde begonnen, ook voor een te stichten JeuT^ebouw Hier heeft mén ook een „O.P.A." (oud-DaDieractie». maar men heeft daar blilkbaar eedacht: wat is e*m mens alleen "ieenliik en vooral oude mensen En dus heeft men „O P.A." bii de Vrije Ev. Gemeente een levensgezellin se eeven in de vorm van een ..OMA " (oud-meta al-actie). Deze beide oudjes zullen in de toekomst er voor zora-en. dat er heel wat oud DaDier en andere oude metalen lomDen e.d. binnenkomen en dat het Jeuo-dgebouw er *noedl komt te staan. VRIJWHMGF RTMNDWEER IS PARAAT De vrijwillige brandweer te Nii verdal en Hellendoorn heeft rfe af"elooen winter een theoretische en oractische cursus gevolir en hovendien wordt zii reeds geruime tijd door middel van de vroegere luchtalarmsirenes gewaarschuwd. Alles eaat veel «neller dan vroeger, wat we ook Vrijdagmorgen bii het brandle in Haarle konden constateren. De nieuwe methode om de brandweer thans telefonisch on te roepen via het nolitiebureau (Tel. 610) waarvoor elke telefoon-abonné een kaartie met, dit nummer aan zijn toestel heeft handen. werkt dit vlugge ontreden vermoedelijk ook in de hand. Vroeger kwam het h.v. wel eens voor. dat het nnbliek veel eerder hu een brand was dan de brandweer. Thans krijgt men de kans niet meer om eerder dan de brandweer bij een brand te komen of men mo»t. toevallie in de buurt zijn.
"TWENTS NIEUWS GOOR". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002
"Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002
ADVERTENTIE Naamsverandering Windbrugplein? Eigenlijk zou de Gemeenteraad nu de naam van het Windbrugplein kunnen wijzigen in „PFAFF PLEIN" daar het Pfaff-Naaimachinehuis Enschede, nu immers weer een keurcollectie van de wereldvermaarde Pfaff-naaimachmes kan tonen, die Klinkt als een klok! Zonder twijfel is de Pfaff de beste naaimachine, die ooit gemaakt werd, vandaar het gezegde „EEN PFAFF IS AF!" Verkrijgbaar in de meest smaakvolle uitvoeringen in het PFAFF NAAIMACHINEHUIS FRITS H. C. VAN BEEKUM Windbrugplein 1, hoek Walstraat TELEFOON 4686. (PFAFF-PLEIN) ENSCHEDE
"Naamsverandering Windbrugplein?". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002
BURGERLIJKE STAND GOOR. Geboren: Wilhelmus Gerhar dus Maria zv H Vaarhorst en H C ten Thije; Johanna Aaltje dv J H L Nijhof er. A H Huisinga. Gehuwd: G Snijder 29 j en A B Pongers 25 j; J Tiggelman 28 j en E Pitlo 29 j Overleden• ,T "akkert 60 j wednr vgn A Elfers.
"BURGERLIJKE STAND". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002
Om 11 minuten over twaalf reed de modernste electrische trein in Nederland het nieuwste en mooiste station van ons land. n.I. dat te Enschede, binnen. Het was een imponerend gezicht toen de feesttrein het met Vlaggen versierde perron binnenreed. De talloze gasten verspreidden zich tussen de wachtende belangstellenden over het perron en begaven zich naar de .gereedstaande autobussen, die het gezelschap, door de met veel vlaggen versierde binnenstad, naar het stadhuis vervoerden, waar de feestelijke ontvangst zou worden gehouden.
Toespraak loco-burgemeester Nijkamp De loco-burgemeester, de heer H C. Nijkamp sprak namens het gemeentebestuur ziin grote vreugde uit voor de totstandkoming van deze nieuwe, electrische verbinding, omdat zij een sneller en comfortabeler vervoer betekent voor de reizigers uit dit eewest. die nu sneller het Westen kunnen bereiken Het Westen, dat voor ons toch een bijzondere beteKenis heeft omdat de regerine en vele departementen er zetelen waarmee overheid en bedrijfsleven geregeld contact hebben Mede van betekenis is dat er nu een betere gelegenheid wordt echoden om zich te laven aan de cultuur welke door de grotere bevolkinesdichtheld ln het Westen ook voor de Oostelijke bewoners wordt seboden Ook omgekeerd is de verbinding van betekenis omdat de Westeliike bewoners nu meer door eigen aanschouwing kunnen zien. van welk een grote 'vooral financieel-econonii«chSpr. sprak zijn grote dank uit voor de nieuwe verbetertne van de reisg^lesenhei den sprak de wens uit dat deze verbindins mose leiden tot een grotere eenheid van het gehele Nederlandse volk. dankwoord Ir. Den Hollander Ir. F Q. den Hollander, president der N.S. dankte in hartelijke bewoordingen voor de prachtige ontvangst De loco-burgemeester heeft de ■schoonheid van het nieuwe station geprezen en -jpr wil dit gaarne doen ten aanzien van dit fraaie stadhuis, waarin hij zoeven de eerste voetstappen zette. Spr ziet de ontwikkeling van het spoorwegnet als een nationale taak waarbij geen opzettelilke bevoorde ling vè.n enig gewest mag gelden. D? vraag of de belangrijke investering der N.S. in al deze 'verbeteringen verantwoord is, meende snr te moeten beantwoorden met: ,Ja. het kan en het moet". Onze nationale taak zal pok voor deze provincie niét eindigen b^' de totstandkoming van deze verbinding. 8nr" dankte de Commlssa L v n de Koningin voor zijn aanwezigheid pn wendde zich vervolgens ln het Eneels tot, de heer «mith. die namens de E.C.A deze feestelUke oneninjr bij - "oondf» •'«m dank brengende vont de steun en de belangstelling van i'n kant bewezen In een schriiven
van minister Wemmers. geef i, ook de Nederlandse Spoorwegen.
regering blijk van net grote belang dat zij ziet ln de opening van de nieuwe lijn. een belangstelling die ook mag worden gezien in de aanwezigheid van secretaris-generaal Spitzen. De Commissaris der Koningin Ir. J B. G. M. ridder de van der Schueren oree^ de technische prestatie, maar vooral het stemmingsbeeld voor de opening waar langs heel de route van de trein de belangstelling groot was niet uit nieuwsgierigheid maar om de erote vreugde die alom geuit werd over de totstandkoming van deze belaneriike verbinding. Spr srtrak ziin dankbaarheid uit over de energie en voortvarendheid der N.S. die langzamerhand de naam heeft gekregen van „Onze Spoorwegen". Telegram aan burgemeester Van Veen De heer H. van Heek Hz., voorzittet Kamer van Koonhandel en Fabrieker voor Twente en Salland sprak zijn qrote erkeuteWkv>pid uit voor de Nederlandse Rnoorwegen die het Oosten niet laat achterstaan bil andere delen van het land Onder srote biival van de aanwe•i nadmkkflük ook van de directie f"er N.S.. st»'d«» de heer Van Hert» voor. iiüir'ic rl» ve'«* vriond^n van de heer M. van Ve«»n. hier aanwezig, een televram tf 7end»n de buree•virrst^r. mi>l iïp onrechte wens voor n en snoedi* herstel. Aanbieding schilderij De heer W Vierdag bood daarna namens de Kps^hedese Middenstanders een schilderij aan van het nieuwe station van pn*"heHo d or de hoer T ar.n van Kreeten Nadat nn° bet woord crpvoArrt wa i door mr H .1 F tpn <"!at* namens de •>fd t7nn"Plo van het Dehartement VOn r M "f T vït'r' r]f> fjpr.lrtPWPt'* •cnude lunch a9n""'^lod< ,, * , de
"Ontmoeting tussen nieuwste station en modernste trein in Nederland Hartelijke woorden in Enschede's Stadhuis". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002
In het kader van het zilveren 1ubilium jaar van de Kon. Ned Federatie van Landeliike Ril verenigingen wordt od 22 en 23 Mei a s een grote estafette te oaard door Nederland gehouden. met als eindDunt het paleis Soestdijk. Daar zal Woensdag a s aan H M. de Koningin een oorkonde worden aangeboden. Uit diverse streken van ons land zullen Dinsdag in totaal 2500 tot 3000 ruiters starten: zij zullen een afstand afleggen van circa 3000 km. De route door Twente begint Dinsdag in Enschede waar de l.r. „Lonneker" bij het stadhuis om ongeveer 2 uur zal starten met de oorkonde. Zii zullen deze aan de W^arbeek overgeven aan de ruiters van de l.r. „Hengelo" en „Buurse" en deze zullen haar brengen naar Carel'haven. Daar staan de ruiters van de l.r. „Zeven Buurtschapoen" gereed om de oorkonde over te nemen tot de Weldamnerbrue. De ruiters van de l.r. „Dieoenheim" vervoeren haar verder naar café Vennebecke. Ruiters van de l.r. Markelo" starten daar en leveren hun aandeel ln de estafette tot café De Pol. waar de l.r. „De Bergruiters" de oorkonde zal overbrengen naar de Misterve r »>"io.in
"Jubileum-estafette landelijke rijverenigingen De route Enschede-Zutphen". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002
ZONDAG 20 MEI. HENGELO. Remonstr Geref Gem: nm 7 u Mevr A L de Heer-Cremer v Deventer. DELDEN. Ned Herv Gem: vm 9 u Ds v Amerongen; vm 10.30 u Dr J W Samberg (H Doop). Geref Kerk: vm 9.30 u Ds Kooistra; nm 2.30 u Ds Vroon. GOOR. Ned Herv Kerk: vm 10 u Ds Kleinman. Geref Kerk: vm 10 u Leesdienst; nm 7 u Ds Hoogkamp van Hol ten. DIEPENHEIM. Ned Herv Gem: vm 10 u Ds W C Molenaar. MARKELO Ned Herv Gem: vm 10 u Ds Schellenberg. HOLTEN. Ned Herv Gem: vm 8.30 en 10.30 u Ds Knipscheer. DIJKERHOEK. Ned Herv Gem: vm 10 u Ds de Vries. RIJSSEN Ned Herv Kerk (Grote kerk) vm 9.30 u dhr Renger; nm 3 u Ds Knipscheer van Holten Westerkerk: vm 9.30 u Ds Verbeek Wolthuys van Hellendoorn: nm 3 u Ds Brasser van Voorthuizerf. Ger Kerk (Boomkamp): vm 9.30 u Ds Brinkman; nm 3 u Leesdienst. Ger Gem (Walkerk): vm 9 30, nm 2.30 en 7 u Ds Honkoop Ger Gem (Walkerk): vm 9.30. nm 2.30 en 6 u Leesdienst. O Ger Gem: vm 9.30 en nm 3 u Ds van Wier. HELLENDOORN. Ned Herv Kerk: vm 3.30 en 10 30 u Ds H A van Herwaarden: nm 7 u Ds J L Verbeek Wolthuys. Geref Kerk: vm 9.30 u Ds Hagen van Lemelerveld; nm 3 u Ds Brinkman van Rijssen. NIJVERDAL. Ned Herv Kerk: vm 9 cn 10.30 u Ds J J Poldervaart; nm 3 u Ds J Swijnenburg. Bethel: vm 9.30 u Ds F E van Santen; nm 6.30 u Ds J J Poldervaart. Geref Kerk: vm 8.30 en 10.15 u Ds O Bouwman; nm 2.45 en 4.30 u Ds J H A Bosch van Daarle. Geref Kerk, onderh art 31 K.O: vm 10 45 en nm 3.35 u Ds F Pels. Vrije Ev Gemeente: vm 9.30 en nm 3 u Ds H °ostma. Leger des Heils: vm 10 u Heiligingsdienst: nm 6.30 u Openluchsamenkomst; nm 7.30 u Verlossingssamenkomst Leider luit A Remigius. VRIEZENVEEN. Ned Herv Kerk: vm 9 30 u Ds A J van Oost; nm 2.30 u Ds J Dijkstra. Recreatiegebouw N V Jansen & Trianus: vm 10 u dhr P M Hack. Aadorp vm 10 u Ds O G Bunjes van Almelo; nm 7.30 u Ds J Dijkstra. De Pollen: nm 2 30 u Ds A J van Oost. Westerhaar- vm 10 u Ds J Dijkstra; nm 3 u dhr P M Hack Ned Herv Evangelisatie: vm 9.30 en nm 2.30 u dhr H Brink. Geref Kerk: vm 9.30 en nm 2.30 ü Ds H Hekman Geref Gemeente: vm 9 30 en nm 2.30 u Leesdienst Vrijdag 25 Mei nm 7.30 u Ds Honkoop van Rijssen
"PREDIKBEURTEN". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002
13 Juni a.s. is het een halve eeuw geleden dat te Goor de Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer „Goor Vooruit" werd opgericht. Dit gouden jubileum zal op Donderdag 14 Juni op feestelijke wijze worden herdacht, wanneer te Goor het Provinciaal congres van V V.V. zal worden gehouden. Het gemeentebestuur heeft alle medewerking toegezegd en is bereid de congressisten officieel te ontvangen.
Een stukje geschiedenis Goor Vooruit heeft tijdens haar 50-jarig bestaan oerioden gekend van op en neergang Op initiatief van wijlen Burgemeester Cats kwamen op 13 Juni 1901 in het voormalige hotel de Engel enige ingezetenen hijeen. met het doel de oprichting van een Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer te bespreken. Noe dezelfde avond vond de oprichting van Goor Vooruit plaats. Beschermheer der jonge vereniging werd wijlen de heer W. E. P. O. Graaf Bentinck. Hierdoor werd het destijds mogelijk dat in het begin van deze eeuw leden van Goor Vooruit vrije wandeling hadden op het landgoed Weldam. Burgemeester Cats nam het erevoorzitterschap op zich Het eerste bestuur bestond uit de heren B, Stoppelaar-Blijdenstein. voorzitter J. N. van Hesteren secretaris. W Verwev Meian penningmeester, en Dr J. H. ten Bosch en G. Heil leden Het bestuur ging direct aan de arbeid, nam maatregelen ter verkrijging van rechtsnersoonliikheid. terwijl men tegelijkertijd de nodige gegevens verzamelde tot het samenstellen van een fraaie en deyelük geïllustreerde gids Uit de statuten bleek dat de ionge vereniging zich ten doel stelde de belaneen der Goorse ingezeténen te behartigen, en de bloei der gemeente Goor door het vreemdelingenverkeer te bevorderen. Goor Vooruit trachtte dit te bereiken door het Initiatief te nemen of mede te werken tot het in leven roenen van nieuwe en verbetering van bestaande olaatseliike toestanden en daar waar het nodig is de aandacht te vestigen op hetgeen door het gemeentebestuur kan w.orden gedaan in het belang van de gemeente en haar bewoners Dat het bestuur in de eerste daeen niet stil zat bewees wel het feit. dat behalve het uitgeven van een gids van Goor en omstreken ook vele adressen aan autoriteiten werden gezonden. Zo werden in het eerste levensjaar verzoekschriften verzonden aan de Minister van Waterstaat vcor een betere bestrating; de staats-spoorwegen voor verbetering van de stationsweg; aan de Minister van Verkeer inzake een betere treinenregeling voor Twente; aan de staats-spoorwegen om Goor te doen opnemen onder stations van de vacantiekaarten; aan de Nutsspaarbank te Goor met verzoek bij de a.s. bouwplannen de mogelijkheid te overwegen van het inrichten van een leeszaal, een gymnastieklokaal en een operatiekamer voor geneeskundige hulp. en aan Graaf Bentinck inzake het verkrijgen van wandelkaarten voor de leden. Niet altijd werden met deze adressen bevredigende resultaten bereikt, doch daartegenover stond dat men wel eens successen boekte. In het eerste levensjaar steeg het aantal leden tot 70 Ook het tweede .jaar was zeer vruchtdragend. In dit jaar werd met volcoening kennis genomen van het besluit, van de gemeenteraad inzake de verbetering van de stationsweg. Dat het klinkerpad aldaar werd doorgetr ïiken was mede aan de vereniging ce danken. Naast de adviezen aan autoriteiten en gemeentebestuur gaf Goor Vooruit ieder jaar de stoot voor het jaarlijkse school en volksfeest, een feest dat tot ver in den omtrek bekend u>. De autotocht voor ouden van dagen is dank zij het initiatief der vereniging tot stand gekomen. De eerste tocht werd georganiseerd op 13 Juni 1931 ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan. De kosten werden bestreden uit het saldo van het Goorse Scnoo' en Volksfeest. met medewerkng van vrijwel alle autobezitters in de gemeente. Sedert 1931 vindt deze tocht geregeld ieder jaar plaats, doch nu onder leiding van de snortcommissie van het Goorse School en Volksfeest. STICHTING BAD- EN ZWEMINRICHTING Een der belangrijkste aangelegenheden van Goor Vooruit was wel de tot standkomine van de nieuwe baden zweminrichting op de Whee. Het was in het naiaar van 1929 dat de eerste besprekingen onder voorzitterschan van Ds. W. G. Planten plaats vonden. Er werd een commissie benoemd om het technische gedeelte zoveel mogelijk te onderzoeken. Deze commissie bestond uit 5 leden, en wel uit de heren W. v. d. Sluis. C, H. Leferink R. Reerink. G. Wieberdink en J. Eshuis. On 23 Mei 1931 kon deze fraaie en moderne inrichting geopend worden. In 1941 werd op bescheiden wiiz? het 40-jarig bestaan herdacht. Het bestuur bestond toen uit de heren H. Busschers. voorzitter; H. F Potman. secretaris. W. Brand, penning meester. H. M. Roswinkel en R. Moormann. leden. De heer Brand beheert
thans nog de financiën. Tijdens de oorlog kwam van het V.V.V. werk niet veel terecht. Na de bevrijding startte Goor yooruit met frisse moed, en vooral door de steun en de stimulerende medewerking van burgemeester Vlam werd de vereniging nieuw leven ingeblazen. 3en nieuw bestuur werd gevormd waarvan als secretaris optrad de heer H. Wargerink. Wijlen de heer H. Boswinkel nam het voorzitterschap op zich, doch in Januari van dit jaar ontviel deze stuwende kracht door de dood aan de vereniging. Goor Vooruit heeft vele plannen voor de toekomst doch zij ziet zich voor grote moeilijkheden geplaatst. Allereerst is er in Goor een enorm gebrek aan pensions, terwijl ook de hotel-accomodatie bij lange na niet toereikend is. Er komen jaarlijks veel brieven binnen met aanvragen, voor pensions, zelfs uit het buitenland. Bovendien kent V.V.V. ook zijn financiële zorgen. Wel is jaarlijks op de gemeentebegroting een post voor subsidie uit etrokken. die neerkomt op 4 cent per inwoner, maar hiermee kan men nog niet veel beginnen. Men is echter vol goeden moed en gisteravond werden de jubileumviering en toekomstplannen besproken. „Goor Vooruit" heeft veel tot de groei van het Twentse Haagje bijgedragen.
"„Goor Vooruit" viert gouden jubileum Zegenrijk werk voor het Twentse Haagje". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002
Momenteel is men bezig met het kaDDen van de dubbele rij eikebomen angs de weg van Nijverdal naai Raalte. iuist achter de berg alhier Oneeveer een honderdtal bomen zul'en vallen Vpel afbreuk aan het na Mnirschoon doet het daar gelukkl» niet. omdal aan beide zijden van de wee bossen staan
"EIKEN WORDEN GEVELD.". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002
ZET UW ZORGEN AAN DE KANT Voor Uw vacantierei? huurt U natuurlijk een autobus van de N.V. „W.A.T.0." * busdienst & I oiiringcaroncleriieming NIJVERDAL — TELEFOON 765 (K 5486) ten meer dan 23-jarige ervaring staat I) ten dienste
"N.V. „W.A.T.O."". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002
«Deze rubriek bltlfl buiten verantwoordelijkheid van de uitgeefster Copie dient te worden eericht aan de redactlt »n voorzien van volledige naam en adre» van de inzender Ingezonden stukken kunnen worden bekort of de Inhoud kan nek nopt worden weergegeven De oo'pl* wordt aj dan niet geplaatst, niet teruggegeven) Enschede, 18 Mei 1951. Mijne Heren. Naar aanleiding van het artikel in Uw blad van de heer J. Weyer oud stationschef te Enschede, betreffende da verdwijnende romantiek der stoomtreinen zou ik plaatsing van onderstaand stukje in Uw blad bijzonder op prijs stellen. Alhoewel ik me volkomen kan indenken, dat genoemde heer een op-en-top spoorwegman is en dus zeer verheugd is met de nieuwe electrische verbinding, vind ik het toch weinig verheffend om in een dergelijk artikel te trachten het meest comfortabele vervoermiddel ta land: de automobiel in een ongunstig licht te plaatsen. De heer Weyer schrijft o.a.: „Waarom zullen we onze huid nog langer wagen in een auto zo'n benzinevretertje". Tevens vindt deze heer de trein gemakkelijker en goedkoper Over het gemak behoeven we verder niet te praten. Wat is er gemakkelijker dan een auto. die men voor de deur laat komen en die men kan laten stoppen, wanneer men dat zelf wil afgezien nog va> het comfort van een auto. waarbij zelfs de mooiste trein niet in de schaduw kan staan En goedkoper! Wel ja de spoorwegtekorten worden immers wel gedekt door de abnormaal hoge belastingen, die op een automobiel drukken (deze bedraagt momenteel volgens gegevens van de ANWB pl.m. f200 millioen per jaar) Weet de heer Weyer wel dat de kosten van het houden van een auto voor pl.m. 20 tot 25"'» uit belastingen bestaan en dat hieruit reeds sedert 1934 de tekorten der Ned. Spoorwegen worden bestreden, alhoewel deze opbrengst feitelijk bestemd dient te zijn voor verbetering der wegen? Beseft de heer Weyer wel. dat zijn inkomen dus eedeJtelijk door het wegverkeer moet worden betaald? En dat terwij! Staat met al elmogeliike wetten en verordeningen tracht de Spoorwegen de hand boven het hoofd te houden ten opzichte van het wegverkeer, zowel ten aanzien van personen- als van goederenvervoer Gelukkig kan het schrijven van de heer Wever de toename van het wegverkeer niet tegenhouden Dit 's gelukkig niet te stuiten, zelfs niet door de Spoorwegen met hun electrische treinen. OPMERKER (Verder merken wij het volgende op: We kunnen de heer Weyer die zijn geliefde watersport beoefent momenteel niet bereiken maar geloven te kunner, zeggen dat de schrijver zich in zijn enthousiasme mogelijk wat heeft laten gaan, zonder overigens het wegverkeer te dragen — Red.). Gisteravond werd in het Kurhaus ie "^rheveningen een diner gehouden van de Permanent Way Institution. waar 500 spoormensen aanzaten. De Britse ambassadeur Sir Philipp Nicholf liield een tafelspeech waarbij hij aan hel in'ernationale gezeNrhap mededeelde dat Nederland en Engeland veel gemeen hebben ln één opzicht Is er echter een snorm verschil Nederland is het enige land ln Europa dat in staat is met winst Spoorwegen te exploiteren Dat ts een unirum in df gehele wereld Dit is dus in tegenspraak met betgeen ..Onmerker" in zijn ingezonden stuk schrijft Sinds 1940 zelfs In de oorlogsjaren, hebben de Nederlandse Spoorwegen met winst gewerkt Deze winst kwam na 194? aan de Staai der Nederlanden ten goede Hierbii moet worden opgemerkt. dal er zeer belangrijke reserveringen zijn gemaakt
"INGEZONDEN". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002
Is U rekeninghouder ot) de Pent chequeen girodienst? Betaai dan uw anonnement.spptd oer «wartaal automatisch Eenvoudig gnmakkeilj* en zeer gering» kosten l De administratie van Tw Dagbl. I'uhantia zendt O gaarne eeo machtiging daarvoo»
"Is U". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1951/05/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000056446:mpeg21:p002