|"*)E VERENIGDE STATEN hebben de Sovjet-Unie gisterèn om een officiële verklaring verzocht over de datum en de voorwaarden, waarop zij de blokkade van Berlijn zal opheffen. Dit verzoek is vervat in een verklaring, die Dr. Jessup aan Malik heeft voorgelezen. De tekst is niet bekend gemaakt, maar men neemt aan, dat Jessup de verklaring aan de Britse en Franse vertegenwoordigers heeft getoond, alvorens haar aan Malik te overhandigen. Men verwacht, dat Malik de verklaring, die de vrucht is van de Dinsdagavond tussen Truman en Jessup gehouden bespreking, aan Gromyko zal overhandigen, die op zijn beurt waarschijnlijk ruggespraak met Moskou moet houden voordat hij kan antwoorden.
Zeer spoedige opheffing der blokkade? Naar verluidt hebben de Ver. Staten de Sovjet-Unie om de verzekering gevraagd, dat inmenging in de organisatie van een West-Duitse staat geen voorwaarde voor de opheffing van de Berlijnse blokkade zou zijn. Malik heeft Jessup mondeling de ver zekering gegeven, dat de Sovjet-Unie de blokkade van Berlijn zou opheffen op twee voorwaarden, die dezer dagen door Tass, het Sovjet-Russische Nieuwsbureau
werden bekend gemaakt, zo meldt de correspondent van de New York Times te Lake Success. Deze voorwaarden zijn, dat de V. S., Engeland en Frankrijk gelijktijdig de tegenmaatregelen, die genomen werden als antwoord op de Russische beperkingen van het verkeer over land en te water, zullen opheffen en zij zullen instemmen met een datum voor een bijeenkomst van de ministers van buitenlandse zaken der Grote vier over de kwestie Duitsland. Drew Middleton de correspondent van de Times zegt in een bericht uit Berlijn dat een hoge Amerikaanse functionaris voorspelde, dat de blokkade in de komende drie of vier dagen zou worden opgehe ven. De correspondent van de Times te Lake Success verklaarde van betrouwbare zijde vernomen te hebben, dat Jessup zeer optimistisch gestemd was na zijn onderhoud met Malik in het gebouw van de Sovjet-Unie te New York. Het onderhoud duurde anderhalf uur. De eerste bus, die een ononderbroken reis van Berlijn naar de Westelijke zones gemaakt heeft, is gisteren met passagiers te Hannover aangekomen. De inzittenden zeiden, dat zij bij het Sovjet-Russische controlestation Marienborn „zeer beleefd ontvangen" warén en hun reis 30 minuten later hadden kunnen voortzetten. De terugreis met passagiers naar Berlijn is eveneens zonder stoornis verlopen. Van de zijde der Duitse „Reichsbahn" te Hannover werd verklaard, dat alle voorbereidingen voor de hervatting van het spoorwegverkeer naar Berlijn getroffen zijn. Treinen met steenkool zullen voorrang krijgen. Over het algemeen is men in de Sovjet-Unie vooralsnog gereserveerd ten aanzien van de besprekingen over de Berlijnse blokkade. Men is verlangend het resultaat te vernemen van de voorbereidende besprekingen. De Moskouse pers, die Dinsdag de verklaring van Tass publiceerde, bewaarde gisteren het stil; zwijgen over het onderwerp. Ook werden geen reacties uit het buitenland gegeven.
"Washington verzoekt officiële verklaring Onderhoud tussen Jessup en Malik". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001
"Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001
Officiële Britse regeringskringen gaven gisteren toe, zo meldt United Press, dat mogelijk nog vóór 1 Juli de ministers van buitenlandse zaken van de grote vier zullen bijeenkomen voor een nieuwe bespreking van het Duitse vraagstuk, ten minste indien Rusland daaraan geen onaanvaardbare voorwaarden verbindt. Zij wezen er echter met nadruk op dat niettemin de plannen voor vorming van een West-Duise staat verder zullen worden uitgewerkt. Dat sloot volgens hen echter niet bij voorbaat een nieuwe viermogendhedenbijeenkomst over een oplossing voor geheel Duitsland uit. Naar verluidt, is de Engelse regering sterk voor een dergelijke nieuwe bijeenkomst.
"Voor 1 Juli Grote Vier bijeen ?". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001
— De kapitein-vlieger R. J. E. M. van Zinnicq Bergmann, adjudant van H.M. de Koningin en waarnemend hofmaarschalk is door H.M. benoemd tot hofmaarschalk. De functie van adjudant zal hij tevens blijven bekleden. — In de vroegere electrische centrale aan de Rijnkade te Arnhem werd gistten de nieuwe motorenfabriek W. Kaptein N.V. geopend, als resultaat van het samengaan van de Franse fabriek „Motobecane" en de N.V. W. Kaptein te Amsterdam. De fabriek draaide reeds sinds Februari in alle stilte en leverde intussen 300 motorrijwielen af. — Op het Rokin te Amsterdam is gisteren een 63-jarige man, J. van Zoomeren, door een tram gedood. De man stapte zonder uit te kijken van de vluchtheuvel. — Het ministerie van Economische Zaken deelt mede, dat met ingang var hedén de prijzen voor sto "t- en kuipbaden, zonnebaden en zwembaden in de openlucht zijn vrijgelaten. Buitenland. — Luitenant-generaal Huebner heeft op een bijeenkomst van hoge Amerikaanse legerofficieren en buitenlandse militaire waarnemers te Heidelberg verklaard, dat hij tevreden is over het resul. taat der jongste lentemanoeuvres. Hij voegde er aan toe, dat voor de in .herfst te houden manoeuvres een nog vollediger coördinatie van grond- en luchtstrijdkrachten wordt overwogen. Generaal Heebner leverde critiek op grote gesloten vrachtauto- en tankformaties, op het tekort aan goede camouflage, onvoldoende benzinevoorraden en trage bruggenbouw door de pioniers. — Naar vernomen wordt heeft Curtis E. Calder, die verbonden is aan een groot concern van openbare nutsbedrijven, zich bereid verklaard Kenneth Royal op te volgen als Amerikaans minister voor het leger binnen ,een termijn van twee maanden
Mr. W. H. Foekema Andreas, die met ingang van 1 Mei a.s. is benoemd tot staatssecretaris van het ministerie van Oorlog.
"KORT NIEUWS. Binnenland.". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001
Weersverwachting, medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Donderdagavond tot Vrijdagavond. (Opgemaakt te 10 uur.) Overwegend zwaar bewolkt. Meest zwaar bewolkt met plaatselijk enige lichte regen of motregen en later verspreide opklaringen. Zwakke tot matige Zuid-Westelijke wind, later tijdelijk weinig wind. vooral in het Zuiden van het land een minder koude nacht, overigens weinig verandering van temperatuur. Vrijdag 29 April'. Zon op 5.15 — onder 20.00 Maan op 5.28 — onder 21.48
"Weerbericht". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001
Tot staatssecretaris van Marine is door H.M. de Koningin op voordracht van de ministerraad* benoemd Schout bij nacht H. C. W. Moorman, tot op heden vlagofficier personeel van het ministerie van Marine. De nieuwe staatssecretaris blijft actief Schoutbij-nacht. Schout bij nacht Henricus Cornelis Moorman werd op 30 Juli 1889 te Roermond geboren, en kwam op 6 Sept. 1946 als adelborst «p het Kon. Instituut voor de Marine te Willemsoord. Op 16 Augustus 1919 werd hij bevorderd tot luitenant ter zee der derde klasse en in October vertrok hij met het s.s. „Oranje' naar Ned. Indië, waar hij diende aan boord van verschillende oorlogsschepen, o.a. op Hr. Ms. onderzeeboot ,,K 1". In 1921 werd hij bevorderd tot luitenant ter zee tweede klasse, en ruim een jaar later keerde hij naar Nederland terug. Vah 1923 tot 1929 was hij geplaatst bij de onderzeedienst te Der. Helder en sedert November 1924 belast met het commando over verschillende onderzeeboten. In 1929 ging hij voor de tweede maal naar Ned. Indië, waar hij kort na aankomst werd bevorderd tot luitenant ter zee der eerste klasse. Medio 1933 keerde hij naar Nederland terug. In 1937 vertroK hij naar Curacao, waar hij werd belast met de functie van oudst aanwezend zeeofficier en tevens flottielje-commandant over een groep onderzeeboten In November van dat jaar keerde hij naar Nederland terug. Aan boord van Hr. Ms.
kruiser „Java" vertrok hij in Dec. 1938 naar Indië. In November 1941 werd hij bevorderd tot kapitein luitenant ter zee. Op 4 Maart 1942 werd het schip, waarop hij zich bevond, en dat naar Australië trachtte dooi te breken, door Japanse oorlogsschepen aangehouden in de Indische Oceaan. Tot 25 Augustus 1945 bevond hij zich in Japanse krijgsgevangenschap- In Juli 1946 werd hij geplaatst bii het ministerie van Marine. In Mei 1947 werd hij bevorderd tot schout bij nacht. Schout bij nacht Moorman is ridder iu de orde van de Nederlandse Leeuw, ridder in de ore van Oranje Nassau met de zwaarden en in de orde van St. Olaf.
SCHOUT BIJ NACHT MOORMAN.
"Staatssecretaris van Marine Schout bij nacht Moorman benoemd.". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001
DE VERNIELDE BEECHCRAFT van de Rijksluchtvaartschool te Gilze-Rijen op de berm van de Hoofdvaart in de Haarlemmermeerpolder Het toestel stortte neer na een „doorliggende" landing op Schiphol. De vijf inzittenden kwamen om het leven.
"DE VERNIELDE BEECHCRAFT van de Rijksluchtvaartschool te Gilze-Rijen". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001
Voor de ingang van de Jan van Schaffelaer-kazerne te Ermelo staat een lange smalle spiegel. Het is een belangrijk ding, deze spiegel. Zelden zal er een militair voorbijgaan zonder er even in te kijken. Niet vanwege de zwierige stand van zijn bruine baret, doch om een antwoord te vinden op de benauwende vraag, of het critische oog van zijn meerderen tevreden zal zijn over zijn houding en uiterlijk. Voor de militairen, die in deze moderne kazerne wonen, is die critiek wel zeer belangrijk, Het zijn leerlingen van de school voor reserve-officieren van de infanterie (Sroi)
De weg naar deze opleiding is niet iïi cikkcli j k Afwijzing is niet altijd te wijten aan een ontoereikende vooropleiding. Want al is een H.B.S.-er of een gymnasiast (Bi de meest geschikte leerling gebleken, er zijn er toch ook, die het alleen met een Mülo-opleiding tot reserve-officier der infanterie hebben gebracht. Een officier moet een sterk karakter hebben, dat is de mening van luit. kol. G. M. Gerritsen, de commandant van de Sroi. De Sroi telt thans ongeveer 3010 leerlingen. Gedurende de zes maanden van hun verblijf worden zij aan zware proeven onderworpen. Het is niet voldoende, dat zij bij militaire oefeningen nummer één zijn, zij moeten ook bewijzen, dat zij in alle omstandigheden het moreel van hun troep hoog weten te houden. Dat is een voorname taak omdat de infanterist zulk een zware taak heeft. Zestig tot zeventig procent van een modern leger bestaat uit infanteristen, soldaten op wie het altijd weer aankomt in een oorlog. Onder alle omstandigheden moeten zij kunnen vechten, desnoods zonder ruggesteun van de andere wapens, die rond de infanterie gegroepeerd zijn. Hoe belangrijk de taak van de artillerie, pioniers, cavalerie of luchtmacht ook mag zijn," uiteindelijk is het de infanterie die het vijandelijke gebied bestormt, zuivert en bezet, aldus luit. kol. Gerritsen. Daarom moet de toekomstige officier over vele kwalitieten on goede karaktereigenschappen beschikkken. De opleiding gesplitst voor tirailleurs en specialisten is voornamelijk gericht op de practijk. Op de Sroi krijgen de leerlingen onderricht in de militaire wetten, paedogodie, strategie en ook Maleis en volkenkunde, want de opleiding is thans nog gericht op Indonesie. Spoedig echter zullen ook jongelui opgeleid worden, die bestemd zijn voor het leger, dat Nederland in het kader van het Atlantisch Pact zal vormen. De leerlingen zijn kenbaar aan een oranje kleurig driehoekje cp hun kraag. Na enkele maanden doen zij examen voor sergeant. Van de groen die thans in opleiding is, zijn er 13 gezakt voor dat examen. 15 'anderen kregen her-examen. Binnen enkele weken staan de leerlingen voor het vaandrigs-examen. Overste Gerritsen vertelde, dat zij hun uiterste best doen om er te komen. Toch moeten er wellicht ook dan candidaten afgewezen
worden. Daarin is men onverbidd^ijk en strikt rechtvaardig. De leerling, die het grootste aantal punten heeft verzameld, krijgt van de officieren van de school een lederen officierskoppel. Doch voor het zover is moet er eerst nog hard gewerkt worden Het dragen van de bruine baret met het wapen der infanterie wordt door honderden jongemannen als een eer beschouwd Hoe zich in de naaste toekomst de opleidinsscholen ontwikkelen zullen, is nog niet officieel bekend. Momenteel is de opleiding ingesteld op de Engelse bewaping. Men verwacht echter, dat in het raam van het Atlantisch Pact de Amerikaanse bewaping maatgevend zal worden en dat derhalve ook de opleiding van zes tot elf maanden zal worden uitgebreid. Aan de school te Ermelo meent men, dat men straks steeds cursisten van drie lichtingen tegelijk zal hebben met een totaal van 7 a 800 man per jaar
"In Ermelo krijgt de infanterie haar reserve-officieren". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001
// ii Overwinning binnen drie jaar' Generalissimus Tsjiang Kai-Sjek heeft gisteren op dramatische wijze de toestand van afzondering, waarin hij drie maanden heeft verkeerd, beeindigd. In een radiorede heeft hij de nationalisten opgewekt „stand te houden" en de strijd tegen „de communistische tyrannie" voort te zetten. Onmiddellijk na de radiorede werd gemeld, dat hij zich per vliegtuig naar Sjanghai had begeven om met hoge regeringspersonen de verdediging van de stad te bespreken. Sjanghai is aan de landzijde bijna door de communistische legers ingesloten. Het is niet officieel bevestigd, dat Tsjiang te Sjanghai vertoeft. Waarnemers geloven, dat hij weer actief de leiding op zich heeft genomen. De betrekkelijke stilte in de gevechtshandelingen rondom Sjanghai duurde vandaag voort. Honderd km. ten westen van de stad, bij Soetsjou, zouden de nationalisten de optrekkende communisten tot staan hebben gebracht. Tsjiang voorspelde in zijn toespraak een „uiteindelijke overwinning" voor de regeringstroepen binnen drie jaar. Nu de communisten de Jangtse waren overgestoken,, zouden zij voor ingewikkelde militaire, politieke en economische problemen komen te staan, die tot hun onvermijdelijke nederlaag zouden leiden. Tsjiang beloofde zijn volledige steun aan de waarnemende president Li en aan premier Ho. De communisten hadden dezelfde fout begaan als de Japanners door de voorstellen tot een vreedzame regeling af te wijzen. Waarnemers geloven, dat de nationalisten zonodig zullen terugvallen op belangrijke bruggehoofden aan de
zuidkust, zoals Ningpo, Foetsjou, Amoy en Kanton, waar zij gebruik kunnen maken van de lucht- en marine-strijdkrachten op Formosa. De communistische radio te Peiping heeft hedenmorgen verklaard, dat „de bevrijding van Sjanghai wel eens spoediger een feit kan zijn dan verwacht wordt". Na Soetsjov te hebben genomen zijn de door de communisten geleide troepen thans verder naar het Oosten opgerukt. Een groep van vierduizend man vorderde tot ongeveer vijftien kilometer ten rasten van Weiting, dat is tot op ongeveer tachtig kilometer ten Westen van Sjanghai, langs de spoorlijn uit Nanking. Op een tachtig kilometer ten N.W. van Sjanghai nadert een andere groep van de communistische legers, die, ten getale van vierduizend man, bij Tsjangsoe de Jangtse zijn overgestoken. Deze groep is een duizend man sterk. In Hongkong staan reeds vliegtuigen van de Royal Air Force gereed om de Britse kolonie uit Sjanghai te evacueren. Militaire waarnemers schatten het aantal manschappen der door de communisten geleide troepen, dat de Jangtse is overgestoken, op een half millioen. Met 3 mannen getrouwd De Tegelse gemeentepolitie hield de 28-jarige uit Amsterdam afkomstige mej. E. van der B. aan, die zich schulig maakte aan brutale oplichterijen, waarbij gewoonlijk de „liefde" een hoofdrol speelde. In Januari van dit jaar kwam de juffrouw in relatie met een persoon uit Belfeld. Zij vertelde hem, dat ze schippersdochter was, en ongehuwd. Haar ouders werden in Duitsland vermoord, Het stel werd verliefd, verloofde zich en „trouwen" kwam ter sprake. Hiervoor was echter geld nodig. De vrouw kreeg van haar verloofde f 1370 los, om de uitzet te verzorgen, en liet haar toekomstige echtgenoot oen levensverzekering sluiten van f 2000 met de conditie, dat een eventuele uitkering uitsluitend haar ten goede kwam. Tenslotte kon de juffrouw over het loon van haar „verloofde" beschikken, zodat zij alles keurig voor het a.s. huwelijk in orde kon maken. Nu vond zij het welletjes. Zij verdween met de centen. Na de arrestatie bleek bij onderzoek, dat deze 28-jarige Amsterdamse in 1943 met een Helmondenaar trouwde, die zij reeds na enkele maanden huwelijksleven in de steek liet. Zij zocht Duitsland op, huwde daar in 1945 opnieuw, nu onder een valse naam. Ook deze liefde beviel haar niet te best. En ook haar tweede gemaal bleef in zijn eentje achter. Hierna begaf zij zich naar Frankfurt en trouwde daar met een Pool. Ook deze man beleefde niet veel plezier van zijn vrouw. Zij liet ook de Pool eenzaam achter en arriveerde in Nederland, waar een poging om met een gehuwd man een gelukkig „huwelijk" aan te gaan mislukte. Maar in Belfeld slaagde haar poging aanvankelijk beter. Verzekering tegen oogstrisico's niet gewenst Na de droge zomer van 1947 heeft de georganiseerde landbouw een onderhoud gehad met de overheid over de gevolgen van deze abnormale droogte. De Minister van Landbouw heeft toen de suggestie geuit, dat het bedrijfsleven de mogelijkheid zou onderzoeken zich te verzekeren tegen de gevolgen van bijzondere weersomstandigheden. Mede naar aanleiding van deze suggestie heeft het hoofdbestuur van de Stichting voor de Landbouw een studiecommissie ingesteld, die over dit onderwerp van advies zou dienen. Deze studiecommissie is op 2 Juni 1948 geïnstalleerd. Allereerst heeft de commissie verschillende gegevens verzameld over bestaande oogstrisicoverzekeringen in de verschillende landen. Het bleek haar, dat voor zover bekend, alleen in de Ver. Staten van Amerika een dergelijke verzekering bestaat. De situatie in de Ver. Staten echter kan men niet zonder meer vergelijken met die in ons land. In Amerika immers is een groot aantal boeren, dat slechts één product of hoogstens enkele producten verbouwt. Dit maakt het oogstrisico voor hen groter dan voor de Nederlandse boer, die over het algemeen een meer gevarieerd bouwplan heeft. In Nederland zou men de verzekering moeten beperken tot enkele akkerbouwgewassen. De commissie heeft het noodzakelijk geacht een enquête te houden en daaruit bleek, dat de boeren een verzekering tegen oogstrisico's, veroorzaakt door klimaatschommelingen, niet gewenst achten. Evenmin achten zij gewenst een verplichte verzekering tegen rampen. De commissie heeft dan ook geadviseerd niet over te gaan tot het instellen van een verzekering tegen oogst-risico's, doch wel zodra de oubliekrechtelijke bedrijfsorganisatie voor de landbouw tot stand zal zijn gekomen, een fonds te vormen om bij het optreden van onvoorziene rampen zekere financiële tegemoetkoming te kunnen geven. De haringvloot gaat 24 Mei naar zee. De redersvereniging voor de Nederlandse haringvisserij heeft met overgrote meerderheid van stemmen besloten het eerste gedeeite van de haringvloot niet op 17, maar op 24 Mei a.s. zee te doen kiezen. Het tweede gedeelte zal op 31 Mei en het derde gedeelte op 7 Juni a.s. uitvaren. Deze wijziging is aangebracht op grond van de overtuiging dat bij een vroeger naar zee gaan onrijpe maatjesharing zou word er aangevoerd, hetgeen de naam van de „Hollandse nieuwe" afbreuk zou doen.
"Tsjang Kai Sjek wekt op om stand te houden". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001
Van de zijde van het Witte • Huis te Washington is gisteren officieus vernomen, dat generaal Clay binnen 30 dagen van zijn post als Amerikaanse militaire gouverneur in Duitsland zal worden ontheven. Verwacht wordt, dat minister van defensie, Louis Johnson, de naam van Clay's opvolger deze week bekend zal maken. Clay heeft reeds verscheidene maanden geleden het verlangen te kennen gegeven om van zijn functie ontheven • te worden.
"Clay gaat volgende maand heen". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001
Dienst naar het Noorden reeds geopend. Met ingang van 15 Mei a.s. zullen, gelijk bekend, Diesel-electrische treinen ons land in vier richtingen doorkruisen. Vier Dieseltreinen nemen de route Den Haag—Rotterdam naar Leeuwarden en Groningen; vier andere het traject Amsterdam-Enschede Vlissingen wordt eveneens vier maal per dag per Diesel met Amsterdam verbonden en voorts zullen op het traject Amsterdam-Maastricht Diesels gaan rijden, voorlopig met een gemiddelde snelheid van 100 k.m. per uur. De Dieselelectrische dienst welke ingaande 15 Mei a-s. enige malen per dag het Westen en het centrum des lands met Groningen en Leeuwarden zal verbinden, is gisteren officieel geopend. De directie van'de Nederlandse Spoorwegen maakte met een aantal genodigden een reis per Diesel-electrische trein van Utrecht over Zwolle naar Leeuwarden en Groningen. Door het weer in gebruik nemen van Diesel-electrische treinen op de lange afstanden zal de reisduur zeer aanmerkelijk worden bekort. Zoals men weet reden er voor de oorlog ook reeds enkele Diesel-electrische treinen naar het Noorden des lands. Met de nieuwe dienstregeling, ingaande 15 Mei a.s. scheelt de bekorting van de reisduur op het traject Rotterdam naar Groningen circa vijf kwartier. Het van 1934 daterende materiaal zal nog tot 1952 dienst moeten doen. In 1946 zijn grote bestellingen gedaan bij de Nederlandse industrie
van electrisch materiaal. Dit bespaart ons land dollars. Ofschoon de uiterste inspanning nodig zal zijn, is de verwachting gewettigd, dat de binnenlandse industrie in staat zal zijn het opgestelde leveringsschema al' te werken. De Nederlandse Spoorwegen verwachten in 1952 alle grote lijnen te hebben gelectrificeerd, waarna begonnen zal worden de electrificatie door te voeren ook voor de overblijvende trajecten. De Franse spoorwegen helpen door het in bruikleen geven van electrische locomotieven als „voorschot" op de in Frankrijk bestelde vijftig electrische locomotieven. Hierdoor zullen de Nederlandse Spoorwegen zeer binnenkort reeds over tien electrische locomotieven kunnen beschikken. Minister Drees voor de radio. De minister-president, dr. W. Drees, zal Zaterdag 30 April, op de verjaardag van H.M. de Koningin over de zender Hilversum 1 van des middags 1 uur tot 1.10 uur een toespraak tot het Nederlandse volk houden. De rede wordt naar Indië die middag uitgezonden om 2 uur. Oud-minister Sassen gast van H.M. H.M. Koningin Juliana en Z.K.H. grins Bernhard der Nederlanden, heben gisteravond Z.Exc. de oud-minister van Overzeese Gebiedsdelen en mevr. mr. E. M. J. A Sassen, ten paleize ontvangen. De oud-minister heeft met zijn echtgenote te Soestdijk gedineerd. Het bezoek gold als officieel afscheidsbezoek in verband met het aftreden van mr. Sassen als minister van Overzeese Gebiedsdelen. India onafhankelijke republiek Doch lid van Brits gemenebest India verwierf gisteravond het recht een onafhankelijke souvereine republiek te worden en toch lid te blijven van de Britse commonwealth. in het communiqué dat verstrekt werd na de week van geheime besprekingen door de ministers van alle leden van de commopwealth werd gezegd dat India de geheel nieuwe status zou krijgen van een republiek die behoort tot de Commonwealth. Deze daad betekent een algehele omwenteling in de opzet van het Britse commonwaelth dat immers haar leden allen onverbrekelijk aan de kroon verbindt. India stemde er volgens het communiaue in toe de koning als het symbool van de onafhankelijke leden te blijven beschouwen.
"Diesel-electrische dienst verkort reistijden". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001
SULTAN VAN DJOKJA ONTMOET Dr. VAN ROVEN. Gisteren heeft dr. van Royen de sultan van Djokja ontmoet. Tijdens het vorige bezoek van de Sultan aan Batavia zou hij, • naar men algemeen meent te weten, geen contact hebben gehad met Nederlandse instanties. Hedenmiddag volgt een ontmoeting tussen de voorzitters der Nederlandse en republikeinse delegaties. Van republikeinse zijde konden nog steeds geen mededingen worden gedaan over de terugkeer van Hatta naar Banka. Eerder werd van republikeinse zijde te verstaan gegeven, dat Hatta in de tweede helft' van deze week zou terugkeren. Het republikeinse antwoord op de door dr. Van Royen overhandigde nota met de Nederlandse zienswijze betreffende het republikeinse standpunt ten aanzien van de terugkeer der republikeinse regering naar Djokja, is nog niet gereed. Heden wordt hierover wederom vergaderd zoals ook in de afgeloper» dagen regelmatig gescniedde.
"Stilstand te Batavia". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant en Vrije Twentsche courant". Enschede, 1949/04/28 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 08-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSAEN01:000058651:mpeg21:p001