RUIM TON VOOR WINNAAR
VANNES — ;De winnaar -van de Tour de France 1988 t kan .110.000 francs, ruim 42.000 gulden, meer op rijn ' bankrekening schrijven dan Laurent Fignon vorig jaar. |■*•Door;." een opwaardering 7Van het totale prijzengeld, *• plus ieen extra premie voor Tde ;' eindwinnaar : van een bankinstelling bedraagt de over ruim drie weken in': Parijs: een studio è. ,F.fr. 120.000, 80.000 francs in .contanten namens de Tour en 'ffr.7o.oop van de bank — totaal 270 duizend franc, omge. rekend ƒ 104.625 gulden. Het , totale prijzenpakket ~van de Tour heeft dit jaar .voor het eerst de drie miljoen -francs , •overschreden: I-3.603.050,... wat neerkomt op ƒ1.165.000, te verdelen over 180 renners, die leder ruim 4100 km voor de wielen hebben. De Tour is daarmee nog .steeds het best betalende wie. lerevenement in Europa. Maar tegenover de ton voor de Tourwinnaar staat ook de 70 mille voor de winnaar van het open kampioenschap van Amerika, Eric Heiden..; Niettemin; de Tour ' heeft zijn prijzengeld flink aangepast. Kon dat ook, omdat de organisatoren een. onverwachte meevaller kregen uit Italiaanse hoek. De zogeheten totocalcio, de officiële voetbalpool, maakte gebruik van twee Touretappes om de Azzurri op te laten gokken. Levitan c.s. verkochten de rechten a 500.000 franc, waarvan : 200.000 Ffr ten goede komt aan de prijzenpot. : Meest opvallende wijzigingen in het prijzenschema, behalve het totaal en de meest interssante eindprijs: het opnieuw in ere herstellen van de prijs voor de strijdlust, en van die voor het combinatieklassement. De strijdlustlgste was vorig jaar uit de Tourbalans verdwenen, nu is het klassement terug, tegen een totaal waarde van elfduizend gulden.
Het combinatieklassement heet tegenwoordig classement de la • presence', - en wordt... opgemaakt • aan de hand van de rangschikking voor gele, groene, berg- en rode trui. De eindwinnaar ontvangt / 5.800, de, dagelijkse rente is een kleine 400 gulden. De leider van het klassement draagt een speciale trui, in de kleuren geel, groen, wit, rood en stippen, een carnavaleske confettitrui. Een Japanse elektron!- kagigant staat achter, de sponsoring. Ook uit Japan komt de nieuwe sponsor voor de 'gele petjes', het onderscheidings hoofddeksel voor de . leiders in het algemeen ploegenklas- - sement. De': Tourdirectie heeft nu niet alleen Perrier vervangen door Coca Cola, Chocolat Poulain door Café de Colombia, maar ook het ploegenklassement . gesleten buiten Europa. Aan een Azia-. tisch boormachinemerk. • • Voor de tijdrijders is de Tour van '85 heel wat interes- . santer geworden. Vorig jaar nog 3.100 gulden voor de beste chronorijder uit de hele Tour, dit jaar bijna het dubbele. Met als - extraatje nog eens twee mille voor de win-r
naar van de j afzonderlijke tijdritten, buiten de normale eerste dagprijs van ƒ 5.425 voor elke rit (uitgezonderd de proloog, die minder waard iS).. ; ;■.;''..;—■• '■■
De opwaardering van het prijzengeld komt vooral ten goede aan de' besten In Ide ronde. De meeste prijzen in de lagere regionen zijn gelijk . gebleven, die aan de top zijn positief geïnjecteerd. Maar I het profwielermilieu is over het algemeen heel sociaal in de verdeling; van' het Tourgeld. In verreweg de meeste gevallen gaat alles in een pot,,- ■':,t\:.
De , puntenwaarderingen voor het bergklassement, dat van de groene trui, en het klassement voor de tussensprints zijn nog al verschillend aan die van vorige Tour. Globale conclusie: de echte klimmers komen beter aan hun trekken, er hebben meer renners dan ooit kans op de groene trui,' en het catchklassement krijgt aan het einde van de ronde mogelijk nog extra spanning.'.-.:.. • Wat betreft het bergklassement: de punten die te verdienen zijn in het echte hooggebergte zijn flink opgewaardeerd. De eerst aankomende op een col van „hors categorie", krijgt■ nu bijvoorbeeld 40 punten. Tegen 25 vorig jaar. Op een eerste categoriecol pakt nummer één nu 30 pnt, was 20, tweede categorie : 20 tegen IS. De sprintjes op de heuvels van derde en vierde categorie bleven gelijk, en zijn daardoor van 'weinig invloed meer op het eindklassement van de klimmersprijs. '; } De strijd om de groene trui was de laatste jaren steeds voorbehouden aan sprinters. Om die simpele reden, dat er In de vlakke ritten de meeste punten waren te vergaren. Tijdritten en bergetappes leverden niet al te veel op. Daarin is dit jaar verandering gebracht. Alle etappes zijn voor de puntentrui gelijk: 25 voor de eerste, 24 voor nummer twee, aflopend tot 1 punt voor aankomer 25.
PETER OUWERKERK