Oz» 2» en Si dsz» aal e, hdtlaUsl van d* Vereeniging eho ebde. We «vttsn don.naam aan van hoi. van Hllerop sla >,*ozle»«*nwoordl«lor van do lleln lieven Beweging en «s» den oiv«n^bbya bastas Tal, die door do Onlrulo organl^tl» voor d* religlens* en more*!* volhelling der dOdêa la aFgevaardlgd. Ook aii «ta enkele rabbijn ln een netnteefada eomndssl*. Maar overigens 1» alles Nomnsch va oalhodd-^otestsni.
Dl» nu is allesbehalve opmerkenswaardig. Wij weien, hoe de Hoomsohen en da cethodozea hot neo-maltlmsla-
nisödi als eila bovenmatig onWedoliÜt stelsel vsrloelen. Haat h<<»esa ens bij do samenstelling vaa dit congres srel»» i» di algeheel* atwozi->bb«n wij bot set nog toe altijd guaiat. Do Kjsi van leaingen waawexo den Xed. ?roleals__-toll> bond bevat tolken jaro ecu overvloed van aoelalo onder» w««>«n, maar he» belangrijk -verseh^neel, waaraan do beldo oo__sex <» jasr juist «ta Jaar ««loden zijn, dai ds. 8. Dnlols in do >»s«*gsd«iag vsn snodêlno theol«»g«si oen vraagpunt over do echisobeldlag Inleidde, doch sindsdien hebben do vrij«__«u_lg godsdionstigen, «ndsnks d* iamUdois sterk too» «gnomen «otaalüeli van het probleem «r geen kik meer ov»**.. gVgoven. ■ Vanwaar desa e*l«als*vogelpoUU«k >sg«as hei s«__uesl« vraa«_it>_k» Wanneer hei süet «ii prsutsohbold is. dat d* vzij«__nnlg god«Uen»tlgen slch hl» vaa dlaeusslo oszthouden, mooncu wij do oorzaak te moeten toeschrijven aan «e» ver»hijns«_l van algemeen.» strekking waarop wij la di»* znbziek reeds vak» d* aandacht hebben geve»-, «igd» omdat w^>j ho» van ovowegtndo heteckenia achten. Zout d« «dzijdighobl van do vrijzinnigen ook hier weer niet v-oort-I^mten ult oen bodtekelijko schroom voor hot mi_tba»r van zechlO» Er «Hu v«a dlo vraag^ukken, waar» omtrenH Hom* «n Deadt -deoretoeren, boe ,^o Christen" «ieh er tegenover te honden heelt. Zulk een vraagstuk la bijv. do -maling. «en lwlsteri onder elkaar wel eens, dat de vrUaianig -godsdl»stlgen vóór de eendh» slechts heel weinig, maar ertegen heel veel gevoelen. Voob ln bot openbaar loggen zij zich «tilzwijgend neer bij d» waardoerlag van do ortbodoalo ten o>p*ns»t* van dii nrebleem, co e»»»en «r nlot over, stollen hun etandpunt nlot va*», snaar hullea «ieh la eea stilawljgeMlold, dlo «ich proktlseh als btwa „lol.trokte lUdelük«««opeabsazt. ilehijnt des* heoding tsgeuavor hot wol» bewust^ vleiksnto stsndponi der tegenpartij, geen «wsk» t« ia verraden» 'Ie sterker valt doso sohljabsrs awakto i* betreuren, iwaar hot eea vraagstak ««ldl» dat bij het grooto publiek «leb la «oer belssnmleUing verheugt daa do zending. llo* heelt men, vraagt het Xederiandsch» volk, over hot «eiu» «elo vraagstuk ie ooldeelea alt gods_llsnsilg>z*dslijk oog» punt! 1100 denken godsdienstig* msasohea over bei neomallhuslaalsme, hoo over echtscheiding t Het groote publiek, dat dit wel eens wil welen, raadpleegt belangstellend de organen van bot godsdienstig gemeenschapsleven. Als eonlg antwoord vindt si] bei antwoord vssz „de kerk". alerkwaardlgerwijzo ontbroken onder do organisaties, die het Arahemsoho congres tegen het neo^aalthuslanlsmo bijeenroepen, d» kleine» vrijzinnige kerkgenootschappen. Maar dé >'ed^ Her,: kerk ia do» baar s-snode vertegenwoordigd. Do synode der Xod. Herv. kerk behoort onder do voorvechters tegen hel neo-maltbuslanlsmo, Kortgeleden besloot alj, do kerkeraden op t* wekken, meer dan' »e vdW» «deze aio een kanker voortvretendo zonde t* weerslaan", eu thans worden mede-namens baar, wederom door een circulaire, do kerkersden, „nu door do verschrik» kelijke tijdsomstandigheden de zedeloosheid in sterke mat* toenam", tot deelneming aau hot congres opgewekt. -Nu behooren tot bei kerkgenootschap, nit welks naam de synode spreekt, «enige honderdduizenden vrijzinniggodsdienstige lidmaten. Zijn deze zonder uitzondering zulk* verwoede tegeststenders van bet noo-malthuslanlsme, dat zo me» het oóngrosbeatuur dii een' „antieconomisch en onzedelijk stelsel" noemen» Ea stommen de honderden vrijzinnige prodlkanten, dlo dl» genootschap telt, sonder oudersohstd in mot hetgeen soelolo«en als prst. dr. slotemaker do Bruine» mr. dr. van de baar ol baron van Wijnbergen omtrent dl» probleem hebben t« «eggen l Het kan natuurlijk zijn, doob «en onomwonden beginselverklaring waro in dooen van vrljzlnnlg-godsdieostigon kan» 'dtorst gewensobt. . .. Natuurlijk ia do eerste plaats om bot prob»som zelf. Do mogelljüxild is misschien niot in allen dooie uitgesloten, dat «r onder do vrijzinnig godsdienstige moralisten/»,» sociologen sijn, wier beoordeellng van hei onderbaivlge vraagstuk «en afzonderlijko sohs^eerlug sou vertoonen nsa!»» do rollglous»«thlsobe waardeering van orthodoxen en Noomseheu. Zoo sou bijv. do schelle kleur, wuarmeo ' laatstgenoemden ..dezo ala een kanker door-vretend» z«id>, allehUderca, in bun oogtu ietwai tempering kunnen behoeven. Heelt nlet «on llemonstrantacbo predikant, do llcin-Leven-ntan ds. Klaver, in ziin boekje: „D* «oclalo zhdo Vi» ho» «zueelo vraagstuk" bet ongepast durven noemen, den neo-mallhusjaanscbon propagandist bon» lldo me» vuil «o werpen, eu zouden er Onder *«n ««vormde ambtgcnooten missalen niet enkelen ie vinden sün, dl* op di» voetspoor voortgaande, het probleem dorsten stellen, boe „onzedelijke" individuen al» prol. Forel en dr. «utgor» toch zulk eon hoogstaande ethiek kunnen 'eHon» dlgen als in ,^llo seiueelo Frsge" ot la het ge»el_rlltj« van laatstgenoemde tegen' do prostitutie tot uiting komt! In elk geval rus» op ben do taak het verschijnsel op medern^roHlleu»» gronden «e beoordeelen, innlaats van zien »UlzwÜg«t».d to vergenoegen me» do kerkelUk-tradltlonoelo Doch hiernaast is oen vrijzinnig-godsdienstig» bespreking van belangrijk, vrssgütd^en als bot omlerhaven* no<>d»>keiUk geworden. wil er oen eind komen aan do al» gomecno vereenzelviging van „do kerk' ol „den god-, dienst" mei d» ortbodock. Ho» groote publiek 1* d«o vereenselvlging nlet kwalijk te nemen, zoolang do vrijstaalgen zónder verzot do orthodoxie modo namens hen laten sproken. Acht men van vrijzinnig» zijde invloed op bet volksleven gewenseht, dat toen dan breko mo» sün lljd^» lilke bonding door tegenover do overtuiging der orthodoxie sijn eigen, «mUstandlg oordeel to plaatsen, en di» op oven duidelijke wijze den volko to verkondigen als de orthodoxie dat pleegt te doen. Do tijd is gekmneu voor een commu» nia opinio vnn vrijzinnige zijde inzako den z«dolijk»gods> dienstig» kant vau het sociale loven. Of deze communis opinio in bepaald" gevallen naast dan wel tegenover dle dér oltbodoalo sal «toan. 1» van bijkonnilg belang. Hoold«aak ls, dat bei vrijzinnig goloolsloven -zich ulo» doorliet oordeel der orth«-do*«l« do wet mag laten voorsenrilven. in 'K dlzond,» ten bp-lebto van bot sezneel* vraagstuk «ld» thans voor do vrij>*dnnlg*-g«d'dl«»tig<» do vroeg: Mogen wij mvijgenl
"Avondblad, A. Kerknieuws. De kerk en het sexueeie vrangstuk.". "Nieuwe Rotterdamsche Courant". Rotterdam, 1919/04/08 00:00:00, p. 13. Geraadpleegd op Delpher op 15-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010036654:mpeg21:p013
"Nieuwe Rotterdamsche Courant". Rotterdam, 1919/04/08 00:00:00, p. 13. Geraadpleegd op Delpher op 15-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010036654:mpeg21:p013
(Btofc) * *
iValelz-n» Hülclajeteilsj «el/ ««heen' erg ongelukkig fa «ijn gezinsleven. Zija vrouw waa esn koele, harde hetwee««ter, die niet in staat was de opwellingen van iHjn vurige» aard te beantwoorden. Zij was une teemelle; ja, da« waa het woord. Waarom had hij haar getrouwd.... Dat was een lange geschiedenis, HU «ou dat later weleen» aan Mimotsjka vertellen, naderhand, maar intusschen.... «Laat mij van deze za« drinken:''.... En hij kuste haar ©ogen. De eerste twee weken zeide hij tot Mimotsjka dat hij stellig te St ?eUk ben van tchn schuld overtuigd!' «En je Wilt hem verdedigen «Ju and mime?' iedereen heeft recht ep verdediging, Het ia ge» makkelijk genoeg om een onschuldige vrij te spreken. 2Nn onschuld «elf.pielt voor hem. Maar om «en schuldige te vergeven, zich tot hem to richten, toegeef» lijk en goedertieren, zooals een Christen zich tot zijn hreeder maot ricKten*. wie hij ook is, «daarvoor is veel kennis van het nxlnkeheiijke hart noodig. Christus oordeelde niet. Christus rechtvaardigde alles» en om die «den en om in het hart van de gezworenen de «lvddslijke vonk, die in ieder onzer aanwezig is, te nekken..." .. _. „Maar rij «tulen he» toch niet van «huid vrijpleiten?-«Misschien «Misschien wel." *, „Watt Een -deugniet «0001, die kerel? Ik zou hem verbannen en dwangarbeid opleggen. En dciv? hem zouden wij «elkaar niet mee» «en. Wat haat ik hem l En toch wil je hem «ided-1g*»»...." En Mimotsjka bezen te schreien. »Wat een kind hen He ♦och.* «elde Valeri». >iko> __ „2ull«» -w% dt» elkaar 2i«t meer alea-V ,/» f : „Wat kunnen wij er tegen doen»? — Het noodlot ia -naUverigil''.... En toen Mimotsjka, drie dagen voor hun vertrek, op zijn schouder bitter schreide. streelde hij heur haar en zeide «enigszins verstrooid: „Wat kunnen wij er tegen doen 1 Wil moeten ons onderwerpen. Wij zijn gelukkig geweest.... Het noodlot la vorig.. Vorens, du courage.... Wij moeten het onvermijdelijke tegemoet zien.... Laten wij de voorzienigheid denkbaar zijn veer deze heerlijke oogenblikken, jo bent nog zoo j0n?.... „Je nart zal weer voor and'ren voelen N» het zal nieuwo vrienden kiezen",
„Jamais, jamais.... Hoe kun je zoo spieken! Kan het je dan niet schelen» als ik van iemand ande» ga houden? "Lu ne m'as jamais airnee... 0, Val. Val," „Enfant, voyons, ne pleurez none paal ....Wat geeft hot? Ik heb de lontebloemen gehad, iemand anders zal do vruchten vau den herfst krijgen.... Kijk niet zoo verschrikt!.... Je eonnais la vie, voilö tont! Je bent toch niet boos op mij? Nee.... Laat mij je oogen kussen! Hoe heerlijk vind ik het om die te kussen 1.... Het noodlot heeft het anZei» gewild.... Wij hebben de bloemen ge plukt' En toen kwam er een vers van Helne en daarna een van Eelt
„Ik zal je niet vergeten; nee, nooit, en: jij moet -nok aan mij denken: »Napelle toi. lorsjks schreide maar stilletjes, schud,!* het hoofd en kuste zijn handen, en haar tranen droppelden neer op «Ie dia van »I_itfde en Verraad." Doorn» wisselden zij ringen met turkooizen, Mimotsjka had zich in haar amazone voor hem laten fotografeeren, op hetzelfde paard waarop zij naar het Kasteel van Lic/do «n Verraad gereden wss en hij had voor haar hetzelfde gedaan in zijn Isjerkee» aisHe kl«derdr«_cht. Zij hadden dolgraag het ka»t*eel nog eens bezocht, maar er kwam altijd het een of ander in den weg.... Intussehen was Mams al bezig met pakken, terwijl zij llatia standjes gaf die haar hoofd kwijt scheen te zijn. vergat wat hoor opgedragen waa. de dingen uit haar honden liet vallen, en zware Weeren boven op lichte -pokte. Vava deed een touwtje om de schriften, waarin «ij haar indrukken van de reis en haar pianncn voor een tehuis voor verwaarloosde kinderen had opgeteekend, en schreef do adressen van hare Eaukssischo vriendinnen op. En llatia spreidde, terwijl zij op haar knieën voor den epen koffer lag. vloeipapier uit over Mimotsjkaa pluchen n_entclt->«>, en «f en too vielen «c dikke tranen op het manteltje eu liet linnengoed «lat or over heen gelegd werd. P, dio Ekuka-b-^h'*. turkooizen!...»
Vroeg in den echtend stond «en -reiskost-, voor «Ie deur van varanofsll^'s gemeubileerde kamen». Vava «hudde haren vriendinnen, dis haar goeden dag waren komen zeggen, warm de hand. Zij was in den loop van den zomer veel aangesterkt, had een verbrande kleur, was flinker en sterker. Zjj had hier «en heerlijken zo» mer doorgebracht «A wat speet het haar afscheid te moeten nemen van die blauwe bergen, van die lanen sn kleine paadjes in hot bosch, en van hare goede vriendinnen! 0, wat jammer, wat jammer! En Vava, die opeens al haar moeders strengheid eu huisreglementen vergat en haar vroegere vergeefsche pogingen om haar vriendinnen bij zich thuis te brengen, noodigde hen allen uit — ja. allen — om haar to komen opzoeken — toe! stellig!—zoodra een hunner te st. Petersburg kwam! Zij zou het zoo heerlijk vinden!.... «Denk er om, Millionnaja 6, tweede «leur.... jelui komt toch stellig!" Mimotsjka kwam naar buiten met een zeisheedje op en een i^genmt»tel aan, san haar arm had zij een reistasch, en haar gezicht ging schuil ondel een -dichte voile. Zij waa kalm en golat^n, zij had «btn dag tevoren al hare tranen uitgeschroi»!.
Vnlerion Ilikolajewitsj was «00 vriendelijk om aan te bieden hen te paan! tot Essenfocki to begeleiden, Hij was. in ziin Tsjerkes^iscbe kleedoldrocht, boog zich. schilderachtig over zijn zadel been en neuriede een lied van llapri: „Ik denk aan al «lio lieve uren.»." Xatia liep naar buiten nx?t handkoffeNHOS, huilend «en hijgend.... Mama ataanlo haar verbaasd nan. Kilt*. weid in en op het rijtuig genet alles was op zijn plaats. De dames namen plaats en het rijtuig reed weg uit Eislowodsk.
Zij «eiden elkaar Ie Essentoeki vaarwel. Valerian Xikolajewitsj kuste Mam»'», hand. en «ij sprak do hoop uit» dat hij hen te Bt. Petersburg zou komen opzoeken. Vava noodigdo hem ook uit, om haar te komen opzoeken. Het speet baar zoo. «lot alle» wat Eaukasisch was, haar verliet. Mimotsjk*, wa, «ij. moor keek hem treurig aan. En het rijtuig Het was een grijze, sombere ochtend en een dichte, fijne regen sloeg tegen het pesscn, moeras en mist.... Daar zijn de bekende hovenionstuinen met de kool en de kazernes en het perron vaa het Su Petersburgsehe station; do regen b«ett opgehouden en j' oppa^or en -gen, breng» «i>n handje aan ziju hoofd «n zegt: .Ik wensch u gezondheid 1" O, wat een schat 1 En Grootmoeder smoort hem in baar omhelzingen en tranen van trots en teedcrhcid komen in baar I oogüin. als do jongen, terwijl hij zieh in di, houding I tegenover haar plaatst tot haar zert: .Ik wensch u I g»«*»ndh«>_ beklonken. Het meisjo wa* niot mooi on -ij wa* niet erg jong meer. maar zij wa* tot over >!<> oor, n op Vova verliefd. Tante Juli» mocht haar lieol ,-i-a.i 7 . n toon sij met baro zuster* over «lo ,ion,7» «Linie »»> 7.> k, ze!,!e zij. .E 11 on 'e * t pa» f 111 il e.' Tante Julia Ixxlankte Mama hartelijk voor do zore*. «lic zij voor Vava gehad had. Niet all-en was Vav. lichamelijk veel b-ter gr-««uden, maar /ij wa > «x-k moreel ten goede ver.'.'diid. zij k<»,, zich !>»>>r I*»-*- Iteerschen, wa* zachter «n •.- i<>rz.inies. Fn :.t\ li.i,! daarom een «>:>,, 11 kamer < kregen, waar 'ij kon t»! -. pen. ««drijven en Muilien n zonder mevrouw l.anib n. „Zoo, dm. jelui hrbt «en -.enneireliiko leis .e* Lid.'" zegt tante Julia tot bc^!i'*i. .Heerlijk, heerlijk. Ik ben erg bl'j dat War!,-,!.! on» daarheen hooft z:,x!„,ir,L" ..Maar wat is Mimotsjka veel knapper «-so^ord-n! '/b is eenvoudig niet to berk--rn,'n." .Het is treffend!" zegt tinto Marie. ..l'-n v«dg-nd-n zomer ga ik mar lv:»lowod?>k om weer jong en mooi te worden." Mimotsjka glimlacht bescheid» 'i «-n in <-«*!>-.?< n. »En dio Netlio'." ze'!^ ov«-r .^--i. tirevo. maar wij hebben niet kimu-n nifmaden vat . ij b:. I'cter^bnrg verdwenen en naar i'l-.rij.»», n.iir b .<"■ «likwijl* van galant vor>*ii>-«dt al-*: - ,1, b, ' >b 1 b»>. >i ;. Ilet 1* «f_e!ijk! /.ij krolt .-ie!: ..!!>!< v. >»,, malloot aangesteld! l>»n ■».»••.• lia.n- 111.10 >.. u .--ging, be^»>u haar g»"..!i te kna^» 11. !!,d !,»! I, i.ir maar met rust g,laten tot lnj ti 1 !!>.'!,*,> 1^ ..•■-, :j gaat biechten en z> -.1 alle* t<'_.> n den pi w •■ 1. •:. /, .1 «laf zi> een zond,' !••»;• ii haii u man hei li 1 ■ .ii».-\• i:. l>> pr:<->«-r Z, ,t «ladelijk : ..1.-i -i«><: u» m ■' b,,,*, v ,-.; '' .Nee."' z»»:t zij. ..Xti. /e»; bet hem .Lm i>^ t." I.n b j verklaarde haar waarom zij moei- .-,«-i>»',,,. • n >'. .-". ols Zij gezondigd had. moet lijd o. „i,,!! d.ii !>i» ,'. ,r niet voor moe« lijden." ..Dat 7,->l^e!i ze altijd", breidt <>i,->' Mü ,■ .. ,!.,.li!. 10-os in het muiden, en .-i) v«>-f,l, « .'. ai,»> : ij !.,-i!o .!nli ,',> onderzoekende!! blik in-n»»'!. aau t«-o* . >-» !.< > ' .: veel dergelijke hoi ril. waarin de i!» ■'•.:.- dat zeiden." «Nu dan. zij gaai von haar biecht recht naar huis eu zeg: tegen horen man: „Ik ben bij den printer geweekt eu heli hem alles van mijn zonde verteld". ..Welk,, zonde?" En daar had je het.... .Scènes en «5-klaringen. Hij wil zich doodschieten en zij wil «ich doodsehioton. Hij wil huur doodschieten, den anderen man «loolechicten, zichzelf doodschieten.... X la tin «les fins gaat bij naar zee, en «ij gaat na al de kinderen «lui ouden l'oltasxtefs op hun dak gestunnl te l*e'*l*en. naar haar lief too en zet een eeht_*«ieidin^ ep touw. Na tweo maandon kan do andere man haar niet 1 mg, r harden «n loopt weg van baar. Zij neemt vergif, do dokter,». redden baar loven, en daarna gast «ji>it mij!... voor «Ie »»ude l?oltaft»«e>I hi:-. ..!»> J» i «aar. ,1 ii ,r in don E.iukao*us. op die badi.l.la'__-i >_. />»> «o flirt wordt?" ..O. ipfok «laar ni«t van!" antw»*«>nit Mama glimla< Ii » !. »W,ii «ij «laar al niet xe^ien en gehooid heb» b.-n.' in >Vaib".>iki i',»k. 1-,'^rijp e^ns!" ».>ln '-.■>■('. nbni.ii! Mimi achterna geloopcn ? ..!'.-.! -i < i, ii *! ! > „_. «inel^u'un peur te >«>!'- Ia <<>iir? 1.,. personae ne «'s «' ■» Il li I d .111 -. ! '.i <» I 1 '," .'.i:oll<> ld».. ra._ tante!.... Er we* «Kur v.ion. i^d. Ju-ie Pat '.ui ro^en. er waren veel svm-."„bi.'.,. .ia--Ii .„ ui. •■.--.-hen, maar niem-nd van dt^ Kr. .M-in.»t_.j!i.i schudt terwijl zij haren ouden >t »'. >. i.'!ui .->>. !>e!. pliml.irh licht, haar hoo'!',!. «En ... dc natuur «bax werkei^k zoo mooi?" «aagt umie ,lu!i.!. «Vava is in extase over de berge»." ...'lia!- .'!, looien niets rerier.". reide spiridon lwat,o»i:^i niijn,;:. ..Hem kimt het «Ia», jelui nooit naar i^".-7.,.i-,-» ei bent ..«"rK-oil Ik heb je taimers gesenre'.en .: n e fr L-.>n nioe^t ga.in. O hemel.... jelui bont in;!!..: in ' echte !<>-».7s!i en er nooit naar '1:1-1 1.:,!.,'» i". ».>!a >i «■.- y-.i.». <-.!.ni,i7.>i om «cl on* me* t» gaan". _*•. lo >!i»i":.«'>i':'.'b..-.'.t' -^.>r,ledig<_>:«_. »De K-en waven V.'.- v,i>r ', .1 k,1,!0,>>1!. er. vrij niet ons drieën hadden «bi: 1,1,' a I'.^, I '-.,!.:-.• n ,:.>•... ik II,!' werkclii!: mijn hes? :» b i-i • ,i , •-. i i 'i,.„ !»' ga.ia .-r. alles te zien". .. la. <.*.-■* in... * i , ir boel mooi zijn", zegt tante Marie, :> iivi^! .-ij ,b" ■:■ *'- .-*,',-*-,,::. 'lbo!,', dl, v.l' 1 ni'O hectt inbracht. ..U .- I,! .>: .... da-! 'Wit *> dat?" P.l!'' .-.-.: ?>li-.!i>>!_.,,ka, t'-rn ijl zij zich »^ver tante M .r:,- b,! :,.-. "'Il i!.»or de »>tereo«oep te kijken. ..Pi- i. b' i». -..»! \.i**i l.iefdo en Verraad» Net «ijn !-,'!,, «il .-,,.! ,11 ka.*!» el d<>en denken, en daVom u> r'. I .-I* .', |> !,^1 :a i". ..in i.'. .', : v>'!k,'!ib> /0,, mooi?" ...ia. .. '--ii ..aa- to p.i.ir.l been geweest....^!»» ia ''!..."!. •. -i-i.i! ' "j maanlicht—■ c'cet !'öerl«.-ll«^'
"FEUILLETON. Mimi's Huwelljk DOOR V. MIKOELITSJ. ( tweesche Weaalira).". "Nieuwe Rotterdamsche Courant". Rotterdam, 1919/04/08 00:00:00, p. 13. Geraadpleegd op Delpher op 15-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010036654:mpeg21:p013
In «en breedvoerig en uiterst lezenawaaidtg betoog zot pastoor van «iel in Geloof en Loven uiteen, waarom de Oud-Katholieken, zioh uit do voorbereiding van de Federatie va» VrHo Ileligieuse Stoepen en Org«<» nisalies hebben meenen te moeten t«mgt*«kken. In do eerato plaata behoort de Oud^liathoUekekerk z^i. niet tot do instellingen*, dio do oniwerp-stawten al-s Sondogmalisoh-KdjgicuBw betitelen, „«el heeft ook zij." aldus de schrijver, „als kerk haar dogma's, maar zij ia levens overtuigd, dat waarheid en «waaraehtigo geloofsovertuiging, «oh openbarend m ernstig aedreUgin_s worden g«_oemd. . . Wanneer wij evenwel onder een ondogmatmch-reHgieuatv organisatio moeien verstaan een vereend gilH, oon conglomeraat van ondogmaUsoh-religleuse individuen^ of met andere woorden, een organisatie «onder geloofsbelijdenis*, dan moet ons» kerk dit epitheton beslist van zich wijzen. Immer» ook de Oud- Katholieke kerk bezit wel degelijk een geloofebelijdenia-' een harmonisch gehesd van dogma's. ...Do «nhoud onzer geloofsbelijdenis is beslist po«üüef-christelijk. Zij is gegrond op do eeuwige heus» feiten van NhrisK»' verlossende werkzaamheid voor de wereld. Daarom kan zij orthodox-rechtzinnig worden vcnoemd..... ..Hovandien zal de Ond-XathoUeke keik.haar sacramenteel karakter als zoodani-g nhnmer kunnen prijsgeven, en daarom het -standpunt der Fcleratlo gonoemt in alinea '2 art. 'J hsror statttten moeten afwijzen." Do schrijver wijst in verband met de bezworen tegen de Federatie op do eigenaardige en moeilijke positie waarin de Oud-llatholieke kerk zich te midden der overige kerkgenootschappen ■ bevindt en spreekt tenslotte zijn waardeoriug voor den z. i. noodzokelijken arbeid van de Federatie ui» in de volgende woorden. „Dagelijks aanschouwen wij hoo nit«r»t.rechtsch zich meer en meer centraliseert en consolideert. Het i« «en noodzakelijk en natuurlijk veraolchnsel, dat ook uiterst-linkseh zijn verbrokkel, de krachten somenraapt en zich tot een go«d-g««rga» niaeard», innerlijk en uitwendig sterke gemeenschap tracht op te werken. Eerst wanneer beide uitersten het toppunt van hun bloei hebben bereikt, wanneer zij beiden zelfstandig tegenover elkander van kiem tot rijpe vrucht geworden zijn, eerst wanneer de antithese tot volle ontwikkoling gekomen i», eerst dan zal de synthese kunnen verrijzen. Deze ontwikkeling is thans zichtbaar gaande. Ds Federatie zal harerzijds er too bijdragen om de sutithese t« verscherpen en te versterken. Zij zal do niterat-linkoche zijde dier antithese opvoeren tot dien bloei en hoogte, welko noodzakelijk zullen zijn om de geboorto der s^nlheso mogelijk to maken. Aldus zal zij mede de wegbereidster zijn voor die nieuwe, ofschoon misschien nog verre toekomst, waarin het hemelsch Vaderhui» met zijn velo woningen, hier op aarde zijn afspiegeling vinden zul.
D«. H. Enkels heeft te Haarlem do voorbereiding van de plaatselijke bijeenkomst betreffende do Vrijo Nellglouzo Federatie en zich genomen. In do Westfriesche Kerkbode gcett bij do volgende aardige be» schrijving van zijn onderzookiugstocht naar vrij religieus gemeenschapsleven. ,^1« begin, aldus do sehijver, was gemakkelijk genoeg.V Ik schreef in mijn notdiobookjo besturen van Protestantenbond, Vriizinnlg-llervormden, I_uthersoh>!U«> Itomunstranteu, Doo^isgeziinden. Dio kende ik. Blaar toen kwam ho» ntooivlljke. Waar zaten dio andere clubs» Wie waren hun bestuursleden» Wat waren do adres» sen van dio buitenkerkelijke vereenigingetjes " Wie kon er mij iets vau veriellen? Van het Ilel!gieu**^ninlisli«h Verbond had ik ge» hoord; ik was wel bij zhuo god^liensl»oel'enmg<.n gowoest. Maar wat wa« hun adros» Enfin, ik vond het en heb van een zijner bestuursleden veel hulp gehad. Want dat jongmenseh hiep mij «nu hot adres van do christew-soctalist-:». Ik zog: de jongmensch. Want ja, hot mooie van veel buitcnkerkclijko religieuze organisaties «u groepen is: dat zo uit jongeren bestaan. En dat is zoo moedgevend voor de toekomti. Waar do oudere lui, wat het gedienstige betreft, in zekere apathie zijn ineengezonken, worden do jongen juist wakker, en beginnen hot hemelsche weer to zoeken, en zelfs zich to onlaniseereu. , Ik had dus reeds een paar buitenkerkelijke clubs. Maar nu do andere. Van een dominee kreeg ik het adres van do voorzitster der spiritisten» D»o bleek direct warm voor de Federatie. Clusschen twee haakjes: warm. dat waren op één uitzondering na alle men» sehon die ik sprak). De voorzitster der splritisten deed mo weer aan do hand de Ohristian-l-cientisten, eene uit Amerika overgeplante christelijke seoto, wier goloof is, dat vroomheid ook je licltaamst»ezondhoid bovordert. Wist u wel, dat dezo secto in Haarlem elkea Zondag kerk houdt in een nevenzaaltje van het.... Protestantenbondsgebouw f Ik wist hot niet. En van» morgen (ik schrijf dit op 30 Maart) heb ik hunne gods» dienstoefeniug bijgewoond, en ben er wil geslacht. Dus nu had ik al w<6r twee buitenkerkelijke vrij-religieuze groepen. >u naar de theo«>fen. Een der bestuursleden is vrouwelijk arts. Ik er heen. Zij was direct warm voor de zaak. En hielp mo ook non adressen van ander-o geestverwante buitenkerkelijke religieuze groepen OM» aan do Gemengde VriJmelx.lnan_.oge. eZne overigens met»do»vrijmetselaars»nietS'Uit-te>staan»hebbemle Zul» van mannen en vrouwen; vandaar het woord 'gemengd'. Ook hielp zo me aan de Odd.Fellowa.eene Engelsehe vorm vau vrijmetselaars, die ook neer in het sslgemeene religieus «ijn. Ook ann do l^hrlstian commonwoa-lth Fellowship, «ene ik geloof meer chique club van religieuzen, ook al mot samenkomsten enz. Ook aa» de Ordo van de ster uit het Oosten,«eene religieuze groep die een nieuwen wereltUeeraar v«*r> wa«tt.
Dit theosofische lgmem«h bracht me weer naar eene Hlormoonsehe dame. die óók al meer bestuurslid is van «en vrij-roligieuzo groep. J.u had ik steeds ge» docht, dat do mormonen huu veellwijverij hadden vaarwel gezegd doch nog orthodox waren. Doch deze dame w*» op en top vrijzinnig, en haar man nelde mij, dat indien er «ón kelk de leden vrij liet, het hun kerk was. Alweer een ontdekking. Ten «lotte belandde ék bij den Waalsehen domin<. die ook al ««nelijk vrijzinnig bleekt en bij een theosofisch oud-katholiek; en bij een leider van een club voor geestelijke opbouw «u hij een vrijzinnige voor» name Foödscne dame, die al pralend z»^» warm voor de Federatie werd, dat ze die dlreet geldelijk steunen wou, hoewel er niet eens geld gevraagd werd. Kortom, was «lat geen merkwaardig divers ge» pluimd menechengevogelto «lat ik «leze week bezocht» twintig vrij-reli«icu_» groepen, dio meestal niet «ens van elkaar weten «lat zo beslaan, en van de meeste van welke ook ik het bestaan zelfs niet ver» moedde."
De Xwitschcrsche Oud-ll,atholiek^u hebben in do laatstleden adventsdagen htm geloofsgenooten vnn allo landen opgeroepen tot «,«n in tor nationale eonferontio. In do Bonter üntholik pleit ecu inzender er voor dezo reeds thans in Augustus of september to houden, l'asloor van Kiel, in Geloof en Loven do zaak besprekend, acht de tijd voor zulk een bijeenkomst nog te vroeg, maar wil ze alvast voor- bereiden door een internationale conferentie van bisschoppen en vertegenwoordigers van alle nationale Oud»liatholicke en bevriende Kerken.
„AU «en punt van behandeling", aldus de schrijver, „zou die conferentie op haar agenda kunnen plaatsen: de wenschelijkhetd en mogelijkheid tot het instellen van een soort internationale s.v,i<**d« of svnodalenraad.
Tot nu toe waien 'hvt officieel aïleètt de I>i!»»*chopzx:n, die ter gelegenheid von een O.td.Kutlloiiek congres tot een z.g. bisschopsconferentie tezamen kwamen om do internationale belangen, van liet Oiui.Kntholieittne met elkander ijna «110 o>td»liatlio. Iteko kerken is ilij;evoert op «!e/o bissdltopsconfcroliliel Ook aan «!ezo l>i«»»cbop*-el,uferentte zouden als ndvilecrende. raad uit elke kerk een of tweo personen kunnen wordDo vereeniging do )l.ddaghoogte tn 's.tlrav«n> hago, zal in hot aanstaand seizoen ee_> i^i-ailio!, een Sldnozi.'it. «en Theosoof, een Ilootü-eb-liatlloliek, een I'roteetatit «u dl-, do llartog vragen om ieder v>_oi,-zich aan te toonen, oudet.««heiden!ijk dat In-t >lo<>d»-«.I>o geloof, bet Spinoziomo en do 'I'lieo^ofie, liet üoom^di» Ilatbolicisme, het l?roto»taii!i>mo rn do nieuwere v* >>«»» bcHcerto de religie als innerlijk beleven handhaaft.
Do Vereeniging Wo odb io o k er.' in Holland heeft aan een conuui__sio opgedragen to onderzoeken welke werkzaamheden do vereenigin? kan ondernemen «>ui de arbeid ersbo woging to dienen. Aan het rapport dier oommi».''!» outleenen wij bot vol^.ndo:
„Wij meeueh." aldus de eommi«,-»io. „dat het praktisch niet mogelijk zal blijken allen die «..woon!ijk al-, ar. beiders worden lmuileduid te*sa>n met do ideo onz>_vereeniging in verband to blenden: do >et.-»>hi!b'l tu*««lteu do rootn.-icli'katholicko, otibodox.proioi.tanlsche, neutrale, socialistische en «-.^ndiealb-ti^elio ar!» ide» zUn daarvoor to insirül»end. Aan den anderen kant is net niet wenscholijk, «lat bij «.ventileel door ons to ondernemen arbeid scherpe grenzen morden getrokken, ouder» dan door het we^-n onzer eif.>-u beweging als vanzelf zijn gegeven, m.a.w. wij mogen niet van te voren eenigo groep uitsluiten. Wel echter is bet noodzakelijk dot wij voor hot wol»lajsen vau ecni? werk ons hebben to oriëntoereu aan bera2>do welke oriöuteeriug voortvloeit uit do opvattingen om» trent arbeider en arbeidersbeweging, (.'ader arbeiders wil onze eommissio in dit rapport ver^ts.i.n al «legenen, die rechtstreeks deelnamen aan h-t pr!eider»!bew<*^ing meer '. liet verlangen naar volledig menseh zijn, Komen deze beide momenten in den opzet van ons werk dadelijk sprekend naar voren, dan mag worden verwacht, dat, bij allo verdere verschillen van politieken of godzdienstiMU aard. er toch een eenheid van sfeer zal kunnen groeien, waarin de idee onzer vereeniging als vanztlvo als het centraio openbaar worden zal."
Het orgaan van den Vrijzinnig Christelijkoz» Studenten Bond bevat een brief van een elftal leden der afdoeling Amsterdam, die in overweging geven den naam en het karakter van den bond in bespreking te brengen. „0-dcrget<>el_endon". aldus lezen wij in het stuk, „van verschillende religieuze denkwijze, zijn von oordeel, dat do onderscheiden zienswijzen in onzen bond over naam «n geestesrichting als gevolg heeft dat steeds meer het verschil hier» over als een beletsel voor vruchtbare werkzaamheid wordt gevoeld. Voor den een is do boud te 'vaag', voor den onder te 'reehisch.' Dit mag niet langer voor-Muren.
Er moet gekozen worden tusschen hf uiteengaan van de verschillende «Hrootuingen óf samenwerken op den grondslag van onderlinge waardeering. Voor dit laatste voelen «ommig«*h den naam Vrijzinnig Christelijk' als een hinderpaal. Wij zouden het goed vinden als het hoofdbestuur een begin maakte met verheldering van den t»iestand door alle bendeleden zich to doen uitspreken over do vraag: Vrijzinnig Christelijke studenten Bond of Religieuze studenten Hond. , Daarom hopen wij dat onzo afdoeling oen voorstel in dien geest op «lo komende algemeene vergadering wil aanhangig maken. Een twaalfde lid voelt voor den naam Vrijzinnig Veligiense studenten Bond.
Naar me» zich herinnert, heeft do oudste afdoeling van den bond. nl. dio to Groningen, toen die nog «elf. slandig was. den naam gedragen va» Vrijzinnig s_o-.li». dienstige studenten Vereeniging, en is het» epitheton „Christelijk" oen*»t later voor den l»onll nood^.ikellik geacht*.
De clast-. /.iorikzee der Nercf. Kerk besloot het bestaan der geref. gemeente te Oonterland te handhaven.
In d>s ouderdom v.m 74 jaren is te Hilversum overleden ds. I». X. Gijsman. emeritus predikant dor Ilerv. gemeente te Aal»meer.
In do Mededeelingen van de Xedcrlandseh* Christrn.>tud'i!:en.Vere<>n>giug betoogt do heer ,1. .1. Lus» k»« .Ir. dat een ...,«f.ll>ezw«ar vau gereformeerde »> tv «1 entou togen de X. C. l». V. is gelegen in do ,» d<> (!e!dor«.dio hei oven hoog. zoool niet hooger aan «bui «Ie samenkomsten der gemeente tot «lo b-mening «Ie». Woord»,' — «lat «li» -«vooid op «!o X. C. ?. V. slaat, i-s lijk — meende ik er tegen te mo«et_ opkomen, «la' h«' bè-ünil- 't ronveutikelen officieel 1-41 net ioneer t. Ken xtieli.olijk «.inien/ijn «p de Xitn«l**e«**ts«**he hei kan voor mij !.a!iienkon_--t der gomee-n^ niet vervangen. m*>*< dat ook niet.''
..Zeer verblijdend", sehr^tt E. il. Ritus in de, liot diezelfde liefdeplicht nis: op dit u« »»li« lil 1 Waar blijven nu do schenkingen van l»oo]i>gi.zinden, dio als landeigenaren, fabrikanten, .-.«.heep» reeder»-, l^o«l>li>-f nl» aandeelhouders iv andere oiide. nemingen in dozo laatste jaren een kwart-, halt-, heel millioen of meer, ia nüg meer ge-wonnen li,»!>ben? Zijn er werkelijk tiertallen zoo of is dit tlechts oen looz gerucht?''
In do gereformeerde gemeente te Arnhem is besloten te breken met het stelsel van verhuring van zitplaatsen. Nezo zullen voortaan vrij zijn.
Xv «Ie vrij/iniee richting onder dc IsraBlieten'»i«.h meer «loet gelden, i* bij den kerkeran'l der Xed. lsrni-1. Gemeente te Aui^ter«lam door «ie Xieuwo Israël, kle»-vereeniging aldaar liet verzoek ingediend om eren» redigo vertegenwoordiging in te voeren.
Onder voorloopigo leiding van mej. t. W. Dijkgraaf en do heeron J. do Vries en B. Woutors is het ,dau ontworpen tot een dichting, «lio ten doel ssl hel»-ben do lievordering van theosofische «pree» «1 in g on o »«1 erwij r in den meest uit ge-breiden zin. Do «tiehting gaat, naar wij in bid, prospectus, lezen, vóór alle-», uit van het beginsel, «lat liefde het kind moet leiden. (letraclit zal worden al do scholen, die onder hare leiding komen, en waarvoor zij de ver» nntwooüleliikbeid draagt, to doordringen van den geest van liefde, die de uiting is van het diepe besef van d« Goddelijke Eenheid, die nan alles ten gre»d-slag ligt. Do stichting volgt niet een bepaald paedagogiseh stelsel, maar tracht in elk stelsel den hijzondnr» vorm van «lo waarheid, dio aan olie gemeen is*, te oen. Zij koestert eerbied voor de individualiteit van het kind eu meent, «lat de individualiteit het beste in vrijbeid kan ontwikkelen.
Bij de opvoeding en het onderwijs san de kindeiea mag, in het algemeen gesproken, geen enkele godsdienst do Voorkeur hebbeu boven eenige andere. De geheele» opvoeding moet van een religiensen peest doortrokken worden en deze moet samengaan met ds grootste verdraagzaamheid ten opzichte ran eiken bi! zonderen geloofsvorm. Er zal naar gestreefd worden elk kind ha _<»» godsdienstige ontwikkeling volkomen vrij te laten; eer^t wanneer bet er rijp voor is, d. w. B. als lttck «r naar vraagt, zal het do godsdienstige leerins- «nb» vangen, dio hot behoeft. Het beste van eiken «ed»> dion<»tvorm zal dan steeds naai voren werden gebraakt en do innerlijke eenheid der groote godsdisnüs^ al», mede do loeringen, dio zij gemeen hebben, «uilen M»» den uiteengezet. Van groot belang is de verheffende invloed, «He uitgaat van alle vormen, waarin schoenheid tieU in de natuur openbaart. Daarom zal de stichting sioh mede tot taal: stellen de omgeving, waarin de Un» «leren opgroeien, aan de hoogste eisenen van schoonbeid to doen beantwoorden eu aan de artistieke ent» wikkeling allo recht to doen wedervaren.' Elke school, dio van do stichting uitgaat, moet aldus worden tot een vreugdevol middelpunt, waag «ei kind. in vrijheid opgevoed, mst wijs beleid geroemd wordt tot een menseh, vervuld van onzelfzuchtige ide.tl enen in staat zijn plaats in de wereld op mardiee wijzo to vervullen. IM<-«_egcdee.org.l wordt, «lat do geest, waarin de stichting geleid wordt, onveranderlijk zal blijven, zal van do leiders, althans van do meerderheid hunner, vereischt worden. dat zij leden der f heosophische Vereeniging! «uilen zijn.
"De Oud-Katholleken en de Vrije Religieuse Federatie.". "Nieuwe Rotterdamsche Courant". Rotterdam, 1919/04/08 00:00:00, p. 13. Geraadpleegd op Delpher op 15-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010036654:mpeg21:p013