De 12e algemeene vergadering van de Vereenif^g voor Vrouwenkiesrecht, te Groningen gewaden, -werd geopend door de presidente, ¦Revrouw Dr. Aletta W. Jacobs, die wees pp het •^langrijke jaar, dat achter ons ligt, belangrijk j?°r de vereeniging, wijl de partij van het "/¦-noo-artikel bij e stembus heeft gezegevierd, *-_rdoor grondwetsherziening aan de orde zal oJhen en alle belemmeringen uit de Grondwet verwijderd worden, die de invoering van tegenhouden. Mevrouw Van Herwerden, van Eotterdam, f^digde de nagedachtenis van wijlen den Heer _- v- Gerritsen, een der krachtige strijders voor ?*t doel dezer vereeniging. De dames rezen ten van instemming van de zetels op. Tot *%evaardigde naar de algemeene vergadering ¦j*a den Nationalen Vrouwenbond werd gekozen sf'r. B. Bakker—Nort, te Groningen. Het jaar{f^iag toonde aan, dat het ledental, in 1904 J*® bedragende, gestegen is tot 1800. —Ophet s^-en van propaganda in de Veenkoloniën werd • "- penningmeesteres deelde mede, dat de ont•a-pgsten bedroegen f 2480.30, de uitgaven 19-1.43, met een saldo van ƒ 538.87. Besloten ?.erd de volgende algemeene vergadering te Rotterdam te houden, terwijl door de afdeelingen J, «ent aan het hoofdbestuur zullen worden afge; ; Daarna kwamen de voorstellen vanhethoofd"^tuur in behandeling: ¦ *• Het hoofdbestuur stelt voor geen werkplan I^t te stellen. Laat de Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht al haar krachten 'wijden aan ¦et doel der vereeniging. Het voorstel werd in dien zin, dat geen werkplan *5* worden vastgesteld, zooals te Amersfoort erd ontworpen. Het amendement Amsterdam eea werkplan te projecteeren, dat zioh tot fj'genlijke doel der vereeniging beperkt, werd Verworpen.' ¦ *¦ Het hoofdbestuur stelt voor bij de toetreding •?*_ nieuwe leden 25 cent entree te heffen, waar-7°°r dan het eerste jaar de statuten en het j^-rverslag gratis worden toegezonden. Dit weid ***- 61 tegen 38 stemmen aangenomen. -, "*• a. Het H. B. stelt voor: Vereenigingen in $e gelegenheid te stellen in haar- geheel als lid *a- de Vereeniging veor Vrouwenkiesrecht toe ¦* t-eden. "• Wordt het bovenstaande aangenomen, dan worde eene commissie benoemd, die onderzoekt PP'Welke' wijze en op welke voorwaarden vereenisiogen lid zouden kunnen worden. Na eenig debat werd in beginsel aangenomen, '7** vakvereenigingen lid kunnen worden. *D? jn punt 36 bedoelde commissie, waarvoor werden Mevr. Drukker, de dames Anna v^°iak en Martina Kramers, zal rekening houden j>6t den aard der vakvereenigingen, of het zijn vrouwen- of gemengde vakvereenigingen, .Punt 4.: Het H. B. stelt voor, dat men niet ï*cc. jaar achtereen éénzelfde voorstel op den l^chrijvingsbrief mag plaatsen, wanneer zich J bet afgeloopen jaar niets heeft voorgedaan, J^ardoor een andere zienswijze over het voorstel kan worden, werd na bestrijding :^> Mevr. B. Bakker—Nort, verworpen. |_,A Het H. B. stelt voor: Ledenlijsten worden e 3 jaar gedrukt. Door het H. B. werd overf^horaen het amendement-Amsterdam, luidende: ?**- een nieuwe ledenlijst als basis wordt de tijd I n publicatie dier lijsten facultatief gesloten, Itt verband met het amendement-'s-Gravenhage S**l dit jaar geen ledenlijst te laten drukken, maar 5* . namen der nieuwe leden en ook de veranr^-gen in het maandblad op te nemen, werd floten de lijsten der nieuwe leden af te drukken ?£ een afzonderlijk papier in het formaat der S^Wone ledenlijst. _*•,«. Het H. B. stelt voor: Om het bestaande S^ité voor Nederland in den «Wereldbond voor vr_uwenkiesrech.t» nog minstens één jaar te r^ödhaven, daar in Mei 1906 te Londen een voor den Wereldbond zal gehouden. ï**den en het thans bestaande comité met den "^•od van zaken op de hoogte is. Smi _ **e* *** 'B" stelt voor' leden VOOr ket Comité te benoemen voor den tijd van 5 jaren PJ het verkiezen van Oomité-leden over te laten ***»£ -et H. B. ju_2°or Botterdam werd voorgesteld hot slot te L**'*tt: ten het verkiezen van de Comité-leden E? 6* te laten aan de jaarvergadering; tasschen- Hjda ontstane vacaturen kunnen tijdelijk tot de j^-tkomende jaarvergadering geschieden door ,^*t Hoofdbestuur». *_Nt $ met het amendement werd aangenomen, jjjjj* Het H. B. stelt voor het brjblad van het irj^-dblad te laten vervallen en de artikelen j**?ei' staatkundige onderwerpen in het Maand"Jd op te nemen. •fer» a^at hierop amendementen van Botterdam ü? Haarlem waren ingediend, werd alinea 1 aff*^derlijk behandeld en aangenomen. l-^ acclamatie vereenigde de vergadering zich Win e zienswJJze van mevrouw Bakker—Nort, £* 'ond, dat het Maandblad, zooals het thans _h S^öd is, aan de Redactie-commissie de wijziggen overlatende. JY ' Voorstel van de afdeeling Anisterdam: de jj^eeniging voor Vrouwenkiesrecht make zich jjS.VaQ het Landelijk Onderwijs-Comité. Nadat JJf* H, j3_ verklaard had zich met dit voorstel . : kunnen vereenigen, werd het bij acclamatie _.a- De afdeeling Breda stelt voor: De vereenijcrJS voor Vrouwenkiesrdcht make zich los van ij.^* «Nederlandsoh Comité voor Algemeen .^a een zeer uitvoerig debat werd het voorstel jt 64 tegen 28 stemmen aangenomen. '-e* rste^ 's-Gravenhage: Het H. B. drage __r> ,^atioriaal Bureau v. Vr.-Arbeid op een p(j °cnure samen te stellen, waarin een overzicht rgg* .wetten en Koninkl. Besluiten b.v. dar laatste fer_?aar' waarbij in 't bijzonder de vrouwen bejw n z*.n geweest, met aanwijzing in hoe[W_l_? haar vóór- of nadeelig waren en P-e6 P°htieke richting der voorsteUers was. _a_ne__x_r van . het _ voorateL^omdat fcej. gevraagde een geheele bibliotheek zou vormen, werd door het hoofdbestuur ontraden.
Het voorstel Den Haag werd niet aangenomen. 11. Van dezelfde afdeeling: Het H. B. drage het Nat. Bureau v. Vr. Arbeid op een onderzoek in te stellen naar de verhouding, die zou ontstaan tusschen het aantal kiesgerechtigde mannen uit de zoogenaamde arbeidende klasse en de vrouwen uit de klasse, indien de vrouwen het kiesrecht zouden erlangen op dezelfde voorwaarden als thans de mannen..
Bij monde van mejuffrouw Anna Polak werd gezegd, dat het bureau deze opdracht niet kan aanvaarden, maar dat het geneigd is de in het bureau aanwezige gegevens ter beschikking te stellen. 's-Gravenhage trok het voorstel nu ih.
12. De afdeeling Haarlem stelt yoor: manifesten of strooibiljetten, van de geheele vereeniging uitgaande, worden voortaan niet alleen onderteekend door dé leden van het hoofdbestuur, maar er wordt ook plaats opengelaten voor de namen van de afdeelingsbesturen. Dit voorstel is niet behandeld.
13. Het voorstel van de afdeeling Rotterdam om, gezien het nut van samenkomsten van hoofdbestuur met afgevaardigden der afdeelingen, ook dit jaar weder dergelijke bijeenkomsten te hduden, werd aangenomen.
"Vijfde (laatste) Blad. BINNENLANDSCH NIEUWS. Vrouwenkiesrecht. — 18 December. —". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
"Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
Maatsch. t. bbtoe. d. Toonkunst. .Die Jahbesze--en« van Jos. Haydn.
t Was een goede gedachte van den directeur en van het bestuur der afdeeling Amsterdam van de M. t. b. d. Toonkunst, om thans, te midden van de rage om louter moderne componisten aan het woord te laten komen, eens een uitvoering te geven van Haydns onverwoestbaar meesterwerk »Die Jahreszeiten.» Op de tram werd door een der voorvechters van Wagaer de volkomen juiste opmerking gemaakt, datHaydn eigenlijk in zijn orkest en de illustratie, die daarin te vinden is, den grondslag gelegd heeft voor de moderne opvatting der instrumentale kunst. Zelfs wanneer men de schilderingen er buiten laat, vindt men in deze orkestbehandeiing een volkomen getrouwe onderstreeping van de meest uiteenloopende stemmingen en gewaarwordingen, zooals die in den tekst geschetst zjjn. Wonderbaar schoone .klank-effecten kan men in de geheele partitie aanwijzen; uitdrukking van alles wat het menschelrjk gemoed vervullen kan, bevat dit kunstwerk.
Met onverdeeld genot genoten wij van dit schoone, rijke, naïeve en toch zoo kunstige werk.
' Zeer zeker heeft de voortreffelijke vertolking veel er toe bijdragen, om ons het werk te doen waardeeren. Zondert men de verrichtingen van den tenorzanger en de dwaze verdubbelingen der horens in het jachtkoor uit, dan mag men de uitvoering onvoorwaardelijk ioven. Ja, men kan omtrent de interpretatie op sommige punten met de interpretaten van gevoelen verschil-;' len, toch valt 't niet te ontkennen dat voor de wijze van hét werk op te vatten, zooals de Heer Mengelberg deed, veel te zeggen is. Eu daarom mag men, ofschoon die kleine reserve makende,; zich er bij neerleggen. De reserve heeft betrekking op het zich niet geheel in kinderlijke naïveteit overgeven aan de, eenvoudige natuurkunst van Haydn. Die gave van het hart schijnt in onzen tijd verloren te zijn gegaan, wrj zijn geen kinderlijk voelende menschen meer, en in §en kunstwerk van het genre van «Die Jahreszeiten« willen wij altoos iets leggen, dat vermoedelijk Haydn zelf er niet in gelegd heeft. 'Het jachtkoor was het meest sprekend bewijs voor deze soort van decadent-achtige opvatting. Haydn heeft daar positief geen Wagner- of Strauss-klankeffect bedoeld Op ander kunstgebied zou een kunstenaar het zeker niet wagen zoo iets te doen. Zou men werkelijk iemand bereid vinden om op een der schilderijen van Rembrandt de kleur wat aan te dikken?
't Is jammer, dat deze zeer ernstig bedoelde opmerking gemaakt moest worden, want, 't worde hier herhaald, met uitzondering van den tenor-zanger was de uitvoering voor 't overige schitterend.
De koren werden van het begin tot het einde van den avond op bijzonder schoone wijze door de dames en de heeren gezongen. En dat heeft in Haydns werk een groote beteekenis. Ofschoon dit werk door vele grootere en kleinere zangvereenigingen tot uitvoering gebracht wordt, hoort men het zelden op eene wijze die in allen deele aan billijke eischen beantwoordt. Wel wordt vaak in groote trekken het geheel weergegeven, maar luistert men naar de' onderdeelen dan blijft er veel, meestal zeer veel, te wensehen over. En ditmaal kon men gerust alles wegen, niets werd te licht bevonden. Ook in de moeilijkste gedeelten kwam alles geheel tot zijn recht. Daarvoor worde hier aan den Heer Mengelberg en aan alle medewerkenden in het Koor dank en hulde gebracht. Ook het orkestrale gedeelte was bijzonder goed verzorgd. Alle schoonheden van het werk traden helder aan het licht. En men geloove niet, dat dit in een werk van Haydn een gemakkelijk iets is. Zij, die op de hoogte van zaken zijn, weten al te goed, dat er niets moeilij kers bestaat dan een grooten drieklank volkomen zuiver uit te voeren. En eveneens is 't ieder bekend, dat 't vrij wat gemakkelgker is een werk van Strauss, waarin; alles met groote intensiteit door den componist tot uitdrukking gebracht is, tot den hoorder te doen spreken dan met een werk als dit, — dat van het begin tot het einde in naïeve uitdrukkingen spreekt, — 's hoorders hart te ontroeren. Ook daarvoor brengen wij hulde en dank aan den Heer Mengelberg en zijn wakk're schaar. Mevrouw Lutkeman, die de sopraan-partij vervulde, had oogenblikken waarin haar zang aan de eischen van hoogste schoonheid beantwoordde. Haar vertolking van het woord: „Ewiger," zal nooit meer uit mijn geheugen gaan. Het groote duet iv het derde deel, het spinliedje en het verhaal van Hannchen waren eveneens meesterstukjes van herscheppende kunst. Een paar malen betrapte ik de kunstenares op het feit van groot te willen doen. Waarom ? Dit genre past niet in Haydn en past niet in haar talent. Mevrouw Lutkeman is de zangeres bij uitnemendheid voor Haydn, juiet omdat zij in „hare stem .en in haar talent, al het naïef-kinder-. lijke bezit, dat juist ook het kenmerk van Haydns talent is. Zij geve eenvoudig zichzelve, zonder bijvoeging van vreemde eigenschappen en zij zal de volkomenheid zelve zijn. De vreemde inmenging were zij met de meeste beslistheid. En Messchaert? Messchaert is nog altoos de meest geniale zegger van alle zangers. Wat hij ons te hooren geeft is altoos zóó persoonlijk, zóó overtuigend waar en juist, dat men daarvoor al het verdere vergeet. Zoo was het ook ditmaal. De verschillende scènes werden ons voor het oor getooverd met eene uitdrukking van volkomen werkelijkheid. De stem heeft zeer zeker aan kracht verloren, maar wat nood, het beeld dat deze kunstenaar ons wil doen genieten, staat vol leven en waarheid in ons voorstellingsvermogen voor ons.
Wij hebben van deze twee solisten heerlijk genoten, ons hart is met dankbaarheid jegens hen vervuld.
En zal men nu gaan uitpluizen de. tekortkomingen van den tenor-zanger? Waartoe? In dit kader paste hij niet. Hij past ook niet voor de vertolking van een werk uit het tijdperk, waarin »Die Jahreszeitena ontstond. Doch afgezonderd daarvan kan deze tenor noch op schoone zangkunst, noch op een artistiekontwikkeld en natuurlijk muzikaal voelen bogen. Stem bezit hij wel. Met groot genoegen denken wij overigens aan den avond van Zaterdag terug en wensehen de afdeeling Amsterdam gaarne geluk met deze welgeslaagde uitvoering. D__N. DB LANGE.
"MUZIKALE KRONIEK.". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
hollandsche SCHO.WBUB-. Btiej-a-ter., comedie in 3 bedrijven van Gaston Devore, Vertaald door Karei F. Proost. Tusschen vier vrouwen speelt het drama Stiefzusters af. Geen enkele man komt er in voor. De twee mannen, over wie sprake i's, zijn dood. Toch gaal; het stuk eigenlijk om die mannen; want het verleden drijft het. Twee mannen — als ik goed verstaan heb: medeminnaars — hebben indertijd willen duelleeren, ja, waren reeds faan het duelleeren, toen eene Laura, die nooit eene Petrarca zal vinden, zich tusschen hen stelde en aan het middeleeuwsch gebruik een eind maakte. Met een dier heeren is Laura getrouwd, terwijl de ander ver weg toog, naar Amerika, geloof ik. Het onduidelijk spreken en het te veel zitten of staan met den rug naar het publiek'lieten niet alles hooren en deden veel van den tekst verloren gaan. Dat is de reden, dat ik hier en daar, veronderstellend, schrijt Het tooneel heeft te veel conventie, om met eene conventie te breken, die noodzakelijk is. «Les trois quarts» blijft van kracht. De spelenden dienen te spreken om door het publiek verstaan te worden. Als zij spreken, is het ook noodig hun gelaat te zien; want men behoeft geen dichter te zijn om te erkennen: het gelaat is de spiegel der-ziel, of — zooals later Ibsen sterk deed gevoelen — het masker, waarachter het ware karakter zich verbergt. In ieder geval is het noodzakelijk, dat wij het gelaat zien; de rug van den menseh drukt .geen gewaarwording uit, al is, in hevige toestanden, het staan met den rug. naar het. publiek —jfwats hier niet het geval is — een truc om het onver-i mogen in de kunst van mimiek te verbergen. Het geluid moet de zaal ingaan, maar niet naar den achtergrond van het tooneel.
Om weer tot het stuk terug te keeren, schijnt dit huwelijk fatsoenlijk, maar niet gelukkig te zijn geweest, en den man in philosophie berusting te hebben geschonken. Hij laat ten minste een door hem geschreven boek en brieven na, waarin hij o. a. trouw als het hoogste goed stelt. Dat boek en die brieven zijn de geestelijke nalatenschap voor zijne dochter- Na des mans dood heeft de weduwe vrij spoedig troost gevonden in het huwelijk met den man, waarmede de eerste aan het duelleeren is geweest. Zij geeft als reden tot dat huwelijk op: het beter-in-staat zijn om hare dochter groot te brengen; want deze man nu was »rijkgeworden, Am Golde hangt, Nach Golde draagt Doch Allen Ach, wir Armen! De vrouw besefte niet, dat »geld« veel, doch niet alles is, en nooit of te nimmer goed maakt, wat niet goed is, of kiesch gevoel kan vergoeden. Het tweede huwelijk schenkt baar ook een dochter. Als beide dochters tot jaren van onderscheid gekomen en huwbaar geworden zijn, en ook de tweede man dood is, schijnt het of de dooden uit hunne graven rijzen, in de gestalte der twee dochters, die elk in droefheid voortleven over het verlies van hun vader, die hun geheele zijn en denken blijftinnemen. De twee vaders komen in de dochters weer tegenover elkander. Eene botsing tusschen beiden — gansch niet in den gewonen zin — kan niet uitblijven en blijft ook niet uit. Want juist bij en na de botsing waardeert, met fijn .gevoel, de eene bij de andere de aanhankelijkheid voor haar vader, die niet meer is. Tusschen de beide dochters staat dan de moeder in uiterst pijnlijken toestand; zij zijn voor haar als het ware de klaagvrouwen van het verledene.
Dat zal wel de beteekenis van het intieme en zeer schoone drama zijn. Als ik het boek had, zou ik op vele, zeer vele treflijke gedeelten kunnen wijzen van dit bijzonder interessante werk.
De tooneelisten, die het voorrecht hadden, zulk een schoon drama te vertolken, hebben den toestand goed gevoeld en begrepen en getracht dien voelbaar te maken voor anderen. Ondanks dat dit aan niemand gelukte en niemand bereikte, wat zij bereiken wilde, bleek dit toch, ook in de stemming, die zij wisten te wekken. De twee dochters gaven niet te aanschouwen, wat zij zelve of eene andere van haar wezen of karakter zeide, maar het teedere, het aanhankelijke en het droeve hebben zij soms doen uitkomen; en het laatste deel yan de rol was van ieder op zich zelve en in beider samenspel, goed. Beiden hadden daar den juistea toon. Bovendien is van haar beiden te loven, dat zij nooit in het te huilerige zijn' vervallen. De eene dochter werd voorgesteld door Mevr. Marie Post, de andere door Mevr. B. Ternooy Apèl—Haspels. De rol der moeder was toebedoe-d aan juffronw Phüinriine. Belder^De - v-jiihoA-ding. t _s__j_en.h*3_* en hare dochter kön niet goed zijn; de dochters waren eerder zusters van haar, zij als moeder schijnbaar jonger dan deze. In den aanvang deed het spel van juffr. Belder veel verwachten. In den toon van het zeggen kwam echter geen verandering, deze bleef dezelfde en werd daarom te één van toon. De uiting van droefheid scheen op den duur te veel manier, te uiterlijk. Te loven vallen de schoone kleedij en het bevallig dragen dier kleedij. Mevr. E. de Boer—Van Kijk moest eene Claire,' eene oude, voorname dame, voorstellen. Deze taak is eene, die minder binnen het bereik van Mevr. De Boers talent valt. Toch wist zij, niet aangewezen voor de »Claires«, haar talent te toonen. Maar 'n Claire gaf zij niet, evenmin als juffrouw Belder de moeder. Terwijl Mevr. Belder en De Boer speelden, zag en hoorde ik Mevr. S. de Vries en Mevr. M. J. Kleine in die rollen, en des te duidelijker, naarmate beider zwakheden sterker werden. Want beide rollen eischen artiesten als de beide reeds lang ter ruste gebrachte.
Aan de regie van M. J. fernooy Apèl valt duidelijk op te merken, dat hij met sleur en trucjes wenscht te breken. De wijze, op welke hij het tooneel gemonteerd had, is roemenswaard. Het gemeubeite in den stijl-van-Napoleon, het fraaie schoorsteen-garnituur in denzelfden stijl, waren goed in overeenstemming met de strengere lijn van het stuk. Wie niet in de gelegenheid mocht zijn Stiefzusters (Demi-Soeurs) van Gaston Devore in de goede vertaling,van Karel E. Proost te zien en te hooreq, ontzegge zich niet het genot het drama te lezen. De bijwoning eener vertooning blijft echter verkieslijker. Als nastukje volgde: Haar Luitenant, oorspronkelijk blij spelletje van I. Th. Heins, eene vriendelijke herinnering aan het Duitsche blijspel: Inkwartiering. Hier was Mevr. E. de Boer—v. Rijk goed in haar rol. Zij speelde die echt kneu-ig. Lief waren de meisjes S. de Boer en Tiliy Lus. De Heer Holkers en D. Hissink en C. J. Buijs, J. ¦— «de zoon van den vader, die zoo beroemd is», zou men in: «Een wereld, waarin men zich verveelt», zeggen, — zij allen waren best in hun meer dan makkelijke rolletjes; rolletjes —gelijk de tooneelterm luidt — «om uit de hand te beslaan.» Ook den Heer C. F. v. der Does komt dezelfde eer toe en de opmerking, dat hij, volgens zijn rang, betere hooge laarzen had behooren aan te hebben, «Dat zijn de laarzen, die kraken niet!» herinnere hij zioh. Zij waren nu beneden zijn rang. Haar Luitenant, het vriendelijk niemendalletje, is vriendelijk ontyangen. J.H. RÖSSING.
"HET TOON EEL.". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
De Leidsche Kunstvereeniging te Leiden heeft Zondag een tentoonstelling geopend van schilderijen, teekeningen en etsen van J. M. Graadt van Roggen, welke de geheele week open blijft.
Mevrouw Julia Culp en de Heer Kor Kuiler hebben bij hun tweeden liederenavond te Groningen weder een vollen schouwburg gehad en werden zeer toegejuicht.
"WETENSCHAP EN KUNST.". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
Kon. Ver. »H_t Nedeiil. Tooneel.. Dinsdag IS Dcc (8 u.) Ultimo, Blijspel van v. Moser. Woensdag 20 Deo. (8 u.) Abonnem.-voorst,, 2e Serie, Groene kaarten: Lastertongen, Blijspel van Sheridah. Donderdag 21 Dec. 50-jarig Jubileum vaa den Beei A. Pareira : De Bibliethekaris. Stalles, Faut. de Balc. en Front-BovenL ƒ2.60, Zij- Boven- en Front-Beh.loges ƒ2, Zij-Benedenl. /1.76, Parq. ƒ1.50, Part. ƒl, Gaand.loge fl, le Amph. ƒ0.75, le Gaand. ƒ0.60, 2e Amph. ƒ0.50, 2e Gaand, ƒa3o. Italiaansche Opera, Dir. M. de Hondt. Vrijdag 22 Deo. n.) La Bohème, van Puccini.
"STADSNIEUWS Stadsschouwburg (Leidscheplein.) Tooneelvoorstellingen, Concerten enz.". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
(Amstelstraat). Amstels Tooneel.-». Dinsdag 19 Dcc (8 u.) De Dochtir van den Jaclüopzichter, Tooneelspei. Stalles en Balc ƒ2 (avant scène ƒ 0.50 hooger), Frontl. ƒ1.50, Znloge ƒl, Part. ƒ0.75, GaUoge ƒ0.60, Gak ƒ U__. , Zaterdag 23 Dcc (8 u.) D» ware Jacob. Paleis voor Volksvlijt. Fbansche Opeka, van Den. Haag. Dinsdag 19 Dec. (8 u.) Le Pardon de Ploërmel, van Meijer beer. Loge ƒ 3.50, Stalles ƒ2.50, Parq.. ƒ2, Fron-baicon ƒ 1.50, Part. ca Middenbalc. ƒ1.25, Zijbalc. en Amph. ƒ0.75, Gal.
"Grrand-Thèatre (Amsterstraat).". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
Ned. Tooneelvek. Dinsdag 19 Dec. (8 u.) Stiefmsters, Comedie van Gaston Devore. Haar Luitenant, Blijspel van J. Th. Heins. Stalles en Frontloge ƒ2. Parq.- ƒ 1.6 U, Zgloge ƒ1.25, Part. ƒl, Frontbalo.ƒo.7s, Zijbalc ƒ0.60, Ainph. f OM, Gal. ƒ0.30. Schouwburg Frascati (Plantage Middenl.) Dinsdag 19 Dec. (8 u.) Een Huwelijksreis, Klucht. Stalles ƒ 1, Part. ƒ 0.60, Gal. ƒ 0.40.
"Hollandsche Schouwburg (Plant. Middenl.)". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
Ptemtarandt-Theater (llembrandtplein). Dinsdag 19 Dec. (Bu.) GastvoorsteUing van Heinrich Bötel. Der Postillon von Lonjutneau, van Adam. Middenloge ƒ3, Zijloge en Stalles ƒ 2.50, Parq. en Faut. ƒ1.50. Part. ƒl, Frontbalcon ƒO.BO, Zöbalcon ƒ0.65, Middengal. ƒ0.50, Zijgal. ƒ0.40. Zie voorts onder Advertentiën blz. 18.
"Bembrandt-Theater (Rembrandtplein).". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
Concertgebouw. Dinsdag 19 Dcc (8 u.) Kleine zaal:. Invitatie- Concert door Arthur F. Monnier Harper, violist uit Brussel, met welwillende medewerking vanFridavan der Eyken, pianiste, (o. a. werken van Mendelssohn, Tschaikowsky, Grieg, Sjögren de Sarasate en Monniei Harper.) ƒ1.—. Leden van het Concertgebouw vrjjei: toegang op vertoon van diploma. Piaatsbespreking verplicht, voor leden (10—3 u.l »De
"Concertgebouw.". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
Dinsdag 19 Dcc (8 u.) Specialiteiten. Middenloge ƒ 2, Zijloge ƒ 1-50, Stalles/" 1.26, Klapstoelen achter de Loge ƒï, Part, en Klapstoelen ƒ 0.75, _e Karig ƒ 0.50. Gal. ƒ0.25. Zie voorts onder Advertentiën blz. 18.
"Circus Carré (Bninen-Amstel).". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
(Amstelstraat). Dagel. (8 u.) Specialiteiten. Verschillende prijzen. Theater »de Vereeniging» (Warmoesstr.) Dagel. (8 a.) Voorstelling. Verpl. programma ƒ 0.10, Nederl. 3?anopticum (Amstelstraat). Van 's morg. 10 tot 's av. 10 uur ƒ 0.5 Q. In het Café-Reslaurant (8 u.) Concert. Verpüchl 0.10.
"Variété Flora (Amstelstraat).". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
Panorama (Plantage) Jeruzalem ca
"Panorama (Plantage).". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
Plantage. Dagelijks tot zonsondergang. Vcor vre .-.delingen ƒ 0.50. Aquarium voor niet-leden ƒ 0.25.
"Natura Artis Magistra,Plantage.". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015
Arti et Amicitiae. Tentoonstelling van ontwcrp-ttekeningen door A J. Derkinderen, voor de beschildering der zaal in het Beursgebouw, bestemd voor de Ka__r-r van Koophandel enz. Dagel. 10-4 u. ƒ0.20. Veeebn-G-ng tot bevoeb. van Beeld_nj_; Künstbït. Tentoonstelling van Kunstwerken ia Arti et . Amicitiae. DageL 10—4 t u-Toej___e vrü»
"Arti et Amicitiae.". "Het nieuws van den dag : kleine courant". Amsterdam, 1905/12/19 00:00:00, p. 15. Geraadpleegd op Delpher op 21-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010164155:mpeg21:p015