verzoeken wij onzen «bonnes, om de toe. en ding van de abonnements-gelden over dit eerste halfjaar van 1873. UK GROOT, KOI.FI' en Co.
De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad
- 14-03-1873
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Geen auteursrecht. Er rusten geen rechten meer op dit object.
- Krantentitel
- De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad
- Datum
- 14-03-1873
- Editie
- Dag
- Uitgever
- De Groot, Kolff & Co
- Plaats van uitgave
- Semarang
- PPN
- 852209738
- Verschijningsperiode
- 1863-1956
- Periode gedigitaliseerd
- 1863-1903 / 1947-1956
- Verspreidingsgebied
- Nederlands-Indië / Indonesië
- Herkomst
- KB C 76
- Nummer
- 62
- Jaargang
- 22
- Toegevoegd in Delpher
- 18-11-2014
NOGMAALS
Partij her vorming.
VIL Wij zijn met onze reformaticn nog niet ten einde. Het wordt bijna „u u e sci e" op de wijze van den „jambon de May e n c e", of „1 e pet i t nav i r e", om de noodzakelijke hervormingen van de rechtsinstellingen en wetboeken in Nederlaud nog te bespreken. Dat het dan ook voor de hervorming hoog tijd is geworden, dat geenerlei exceptie van uitstel met fatsoen meer kan worden bepleit, dat alle beroep op het verschil in meening ouder de mannen vau het vak eindelijk eeus moet ophouden, vooreerst omdat dit verschil lang zoo uitgebreid niet blijkt te wezen, als men het wel heeft willen doen voorkomen, ten andere omdat het bij de toenemende gedachtenwisseling hoe lauger zoo geringer wordt, en eindelijk: omdat, wie op eene vereffening van al die verschillen zoude willen wachten, den honderdjarigen slaap uit de sprookjes van Moeder de Gans wel zoude kunnen beginnen, dat, tenslotte, de leiding van den wetgevenden arbeid aan het Departement van Justitie in de uitstekendste handen is, welke men zich wenschen kan, dat alles is overbekend. Ten minste is het overbekend voor wie, dat laveeren moede, de reilen wil strijken en met krachtige hand de roeispanen grijpen om de boot daarheen te sturen waar zij landen moet. Het eerste het beste ontwerp uit de menigte, waarmede de Minister van Justitie de Kamerleden aan den arbeid houdt, het belangrijkste onderwerp, in den eersten tijd althans, het ontwerp der nieuwe rechterlijke organisatie zal reeds de toetssteen zijn. Daar zullen er wezen die, verlangende te breken niet het traditionneele nietsdoen, kleine opvattingen en individueele meeniugen, (om van de locale of persoonlijke belangen nog niet te spreken) zullen laten s erveu en tot hare begraving zullen besluiten, omdat zij weten dat op die graven alleen het schoon geheel „al kunnen wordeu gebouwd. Daar zullen er aan den anderen kant ook wezen, die aan al dat individueele vastgehecht, met het polijsten, °P nieuw bewerken, afkeuren en weer herstellen der enkele stukjes van het gebouw zullen blijven voortgaan, zonder dat de wanhoop, of op die wijze de dag der oprichting van het geheel wel ooit zal komen, hen ook maar eenigazins verontrusten zal. Geene andere algemeene partij-antithese op dit gebied, dan deze. Natuurlijk zal ook over de stoffe zelve wel verdeeldheid bestaan, maar dat die stoffe toch steeds in vrijgevigen geest zal worden bewerkt, overeenkomstig de beginselen, welke reeds in zoovele buitenlandsche wetgevingen zich hebben baan gebroken, Ljdt geen twijfel. Dat verschil zal zich bepalen tot quaestiën van meer of min, iets anders zal het niet zUn, tenzij — ja,. tenzij iemand de ongeloofelijke dwaasheid plegen mocht van de dcodstraf-quaestie weder op het tapijt te brengen, een bedrijf dat anders op het oogenblik door eenige verontruste Hagenaars zeker nog wel met gejuich zoude worden begroet. En nu dringen nog twee groote, nauwverwaute vraagstukken, zich aan onze overwegingen op: Kiesrechtshervorming en belastinghervorming. Nauw verwant. Ja, helaas! In de Grondwet van 1848 is te kwader ure het onder die staatsregeling onverbreekbaar huwelijk gesloten tusschen kiesbevoegdheid en belastingplicht. Och, het zou zulk een gelukkig huwelijk wezen. Het was een paartje voor elkaar geknipt. Het was waar, ieder burger van den staat had bij een goed bestuur van dien staat belang.! Maar niet ieder was rijp genoeg iv ontwikkeling, f om het vertrouwen te verdienen, van eene stem te I mogen uitbrengen in de zaken van het land. Zoo' zocht men voor die ontwikkeling een herkenningsteeken, en men meende het gevonden te hebben in • den belastingplicht. Schoone vondst! De verloving ' werd geproclameerd. Het huwelijk werd voltrokken. Het zou een zeer vr. edzaam huwelijksleven wordeu en men mocht elkaar gelukweuschen dat met cci e zooveel rustbelovende gebeurtenis de moeilijke grondwetsherziening in het woelige jaar 'IS was voltooid. ! Maar gelijk bij zoo menig huwelijk, zoo zijn ook hier de naweeën achter aangekomen, en het kiesrecht klaagt over de zware keten soms bitter zijnen nood. AVij zullen die klachten niet herhalen. Maar een feit is het, dat het belastingstelsel sints dien tijd altijd uit twee oogpunten moet wordeu bezien, uit een financieel en ecu kiesrechtelijk oogpunt, En een feit is het in de tweede plaats ook, dat ieder vicieus belastingstelsel tegelijk het kiesrecht vitiëert. In dieu gelukkigen toestand verkeert Nederland thans. Over de eeuzijdigheid van het belastingstelsel is reeds sints lang de stuf gebroken. Weluu, eene poging, o. i. de eenige poging, tot afdoend herstel zou men wagen. En eerst na dien tijd zoude aan eene betere regeling van het kiesrecht kuunen worden gedacht. Wat doet men? Men verwerpt de inkomsten-belasting, men keurt de poging hoogelijk af, men ver. klaart geene enkele leden tot wijziging te kunnen erkennen, en men laat Nederland in het bezit van ecu afgekeurd belastingstelsel en van een daaraan in nood en dood verbonden kiesrecht. Doch men doet meer nog. Men schijnt voor het bestaan van dat huwelijk de oogen te sluiten, alsof het nooit gesloten was en roept om wijziging van het kiesstelsel, wijziging op een vitieusen grondslag. Zoo staan de zaken thans en daarom veroorzaakt het ons eigenlijk slechts ergernis, over de aanstaande reformbill te spreken. Zooals die quaestie van kiesreclithervorming thans is gesteld boezemt zij ons al zeer weinig sympathie in. üe regeering moest haar wel stellen, om haar beslist te krijgen, maar het is de schuld der kamer, dat zij aldus gesteld worden moest. Stemt ons rustig met het gezegde, dat het noodzakelijk i", dat er ergernissen komen, maar laat ons dan ook mogen antwoorden: wee echter over hen die de ergernissen brengen. Of zich dan nu om de aaustaainle kieshervorming politieke partijen zullen groepeeren, en naar welke beginselen die groepeering geschieden zal? Wij zouden het niet durven zeggen. Veeleer komt het ons voor, dat dit onderwerp voor de bevordering eener gezonde partijformatie allerminst geschikt is. Want wat zal het geval zijn ? Een enkele, kleine staatkundige groep moge het aangeboden ontwerp in bescherming nemen, omdat voor die groep uitbreiding van kiesrecht een tooverwoord is; over het geheel is het ontwerp van der Regeering bevriende zijde te zeer aangevallen, dan dat men op vele ernstig overtuigde voorstanders zoude kunnen hopen. En het gevolg? Dat over het lot van dit ontwerp beslist zal worden door politieke kansberekeningen ten behoeve der kamerleden zelven eu len behoeve hunner vrienden in hunne districten, door politieke mathematiek alzoo en door niets anders. Daarvan is toch zeker geene partijhervorming te wachten, in deu ziu waarin zoovelen met ons haar wenschen. Dit ontwerp kan niet geheel van de baan worden geschoven. Dat geven wij toe; wij hopeu alleen het nog zoodanig beperkt te zullen zien, dat het niets meer doet, dan de algemeen afgekeurde onevenredigheid herstellen, welke er bestaat tusschen den invloed van alle groote steden en dien van het platte land. Maar is daarmede dan eenmaal aan den eisch om dit onderwerp aftedoen, voldaan, dan treedt de quaestie weder zuiver op den voorgrond, dan is aan de belastinghervorming de beurt, en na haar aan de hervorming van het kiesrecht. Dan zal misschien niet meer de inkomstenbelasting in den vorm van vroeger behoeven te worden voorgedragen, en zoude dit ook niet raadzaam, zelfs o. i. constitutionneel niet geoorloofd wezen, maar dan kon op audere wijze door invoering vau enkele nieuwe, uitbreiding en wijziging van énkele bestaande belastingen, hel ideaal ten minste iets naderbij wordeu gehaald, dan het zich thans bevindt. Dan zullen ook de krijgsleuzen voor partijgroepeering weder kunnen worden uitgeroepen en beantwoord. Dan zal ook weder de vraag worden gesteld, of men wil voortgaan zich te vermeien in den chaos van allerlei plannen en plannetjes, lievelingsideeën en ideetjes, stokpaarden en stokpaardjes, dan of men trachten zal naar vereeuigiug en voor dat doel de geringe verschilpunten zal voorbijzien, die niets anders zijn dan versterkte plaatsen waarlangs, wegens de pijlen der kleingeestigheid, die er worden uitgeworpen, aau iedere grootsche onderneming de doortocht is gestremd. En nu het resultaat van alles ? (Slot volgt.)
Nederlandsch-Indische Spoorweg-Maatschappij. Uren van vertrek voor den dienst, aanvang nemende den 10den Juni 1872.
Vau Samarang naar Kedong-Djattie I Van. Djocjacarta naar Soeracarta, Soeracarta eu Djocjacarta. | Kedong-Djattie ca Samarang. lengde Treinen. I < .„. ujjuc-Tmucn. STATIONS. . | . '|.« I 7 I STATIONS. hrpri .1 8 jv.m. Iv m. , n iv. v m. I 'v.m. | v.m. v.di. v.m. Najnarang vertr.; ,8 20 1.24, Djocja. vert. 7.LX) 10.25 255 Allas-'l'oew» .. door I.SG, Kalassan. „ 7.60 1043 3J5 ■>roeinlioen|( „ 8.42 1.51 PraialiHi.au. „ I S.S 110 &_ s'aB TauBoe.iB . 'J. 2 I.IS Srowot. . 8.16 II I.S is'« Ked.i.j.u ";;';■ i !*S !•_; _iatt_.. _»■*• i s.»ui7_._--!•""■ •■» 3 41' l'.rtr. | 884 11.23 369 ladas .. 9.42 2.55 Ijqiiior. , ! 8.53 11.40.'is lela». » 9.59 3.19 Uelan.cc „ 97 IU.JJ! Serang » door 3.40, PoerwodaiT c „ 930 1217 465 ■•"■«■ I.Vrtr' lolll\'\ "«'o hfl 7 9'3™S.'l j.ertr.; lü.óo *.i Ivertr. 7. . 12.371 Lawang '< U- 2 i-31 Kalie Osso „ | 7.24 l_j Balein > H-18 4.6* .-aleai „ j 7.44 1.18 Kalie Osso » i DM 6.12 . Lawaug , 8.7 j 1.34 B, (aank. H.63 5.301 r ... laank. 8.33 2 — So1» Ivertr. 7.30 18. 8, j 2.55 Co':ui'h |VCrt. 8.41 126 Poerwodadie „ 7.39 12.19 3.4 SeranS . ' 8.58 I door' Delaugoc . 8. 2 12.40 3.27 Telawa „ 913 237 Ijepper » 8.1612.52 3.41 Padas „ 1 9-« 258 [aank. 8.82 1.8, 3.67 „ . „. , 'aank. 954 S 7 Klatten |vertr. 833 LU _, Ked--DJattivertr. 10.4 Ju Sowot » 535 1.27 4.18 Tangoeng „ 10 25 3.34 Praiutauan .. 9 6 1.38; 4.31 Hroeailioeug » '.0.47 3...1 Kalassan ■ 919 149 4.44 Allastoewa „ 11— door Djocja aauk.l 9.36 2.6 I 1 5.1 (Samarang aank. 11.il 4.15 Van. Bringin naar Kedoeng-Djattie | Van Kedoeng-Djattie naar Briug'n I Gemengde! Gemengde. STATION. I _______ STATIONS. ___**"___ 1 2 I v m \ V. DL I Jjrinrriu vertr B~2Ö Ked.-Djatt. vertr. lO.— Gogodalern „ 838 Teuipoeraa „ 10.'il Tenipoeran . ■ 9.2 Gogodaleai „ 10 49 Ked.-l)jatt. aank, 9.20 liringin aank. 11,7 De tijd is' de Ulegraaftijd van Samarang. Da treinen 1, 2, 3, 5, 7 en 8 moer ipeciaal voor goederen vervoer beitemd zijnde zoo kunnen da tijden van aankomst en vtrtrek tenigizins ver.cüillen. De treinen 1 en 6 houdeu te DJJSNKItON en GEDANGAN lult. Op alle stations en hallen zijn verkrijgbaar officiëele gidsen en tabellen vau den loop der treinen tegen bttaling respectivelijk van 60 en 10 oenten per ttuk.
Nederlandsch-Indische Stoomvaart- Maatschappij. Dienstregeling over de maand Maart 1873.
5 Maart. Baron Beetinck vsn Batavia naar Soerabaia via Samarang 5 « Singapore van Soerabaia naar Batavia via Samarang. ' » Miuisier Fransen van ds Putte van Batavia n. Singapore via Muntok en Kiouw. < » W. Corea da Vries v. Batavia n. Singkawang via Billiton en Pontianak. 10 * Vice Prs*ident Prins v. Batavia n. Padang via Telok- Hetong, Benkoelen en terug via Benkoelen, Eugano en Telok-Betong 10 Maart Batavia van Batavia n. Soerabaia via Kustplaatsen sn Samarang. 10 „ Minister vsn Staat Kochnssen v. Soerabaia n. Batavia via Samarang en Kustplaalsen. 15 „ Singapore van Batavia naar Soerabaia via Samaraag. 15 . Koningin der Nederlanden vaa Soerabaia naar Batavia vi» Samarang.
20 » Minister van Staat Rochrjssen. v. Batavia n. Soerabaia via Kustplaatsen ca Samarang. 20 « Batavia vaa Soerabaia naar Batavia via Samarai,g en Kustplaatsen. 21 » Minister Kransen van de Putte van Batavia naar sing.pore via Muulok en Jliuuiv. 21 • Koningia Sophia vau auerabais naar Makassar eu da luoluk-en. 23 „ Kouingin der Ncelcrlanden van Batavia naar Soer..b_ia via Samarang. 25 n Singapore van ioerabaia naar Batavia via bamar.ng. 25 » Vice-I'resiaeut l'rius. van B-tavia n. Padang via Kioë, Engano en Benkoelen eu terug via Beukoeleu en Kroe. 28 « Minister vau Staat Kochussen v. Soer.bara n. Uandjermasrn via Baweau. 30 . Batavia van Batavia naar Soerabaia via Knstplaat.ea en bamaraug. Men schrijft ons uit Modjokerto: — llau üoug Siug, houtuuutiactaut te Mormojo, afd. Moeijok.rto, Kcs. Soeiabaia, heeft zich de vryheid veroorloofd audere houtwerken (VValie Roekoen) aau te kappen, dau die welke turn zgu aangewezen. Voor dat feit werd hg voor den Ass, Bes. van Modjokerto geroepeu, docli weigerde te veischyueu tot dat üg eiudelyk voor tussoheukomst der politie gouoodtaakt is geworden aau de opro.p.ug gevolg te gereu. De afloop vau liet verhoor is ous oubokeud; -uoveel is echter zeker dat hg direct weer naar zyn houtaankap geretoumeeid is. — Het Eur. Kerkhof te Modjokerto in het centrum der stad gelegen, veroorzaakt den inwoners aldaar menig onaangenaam geurtje, vuoral wanneer er pas iemand begraven is. Zeer weuschelijk zoude het -ijn indien die begraafplaats niet meer gebruikt weid, wat ougetwyfeld de Hezoudheid bevorderen nou. — Do knokkelkoorts blyft hier nog steeds voortduren, en er bestaan verscheiden voorbeelden dat men die koorts tweemaat krygt. — Voor goede tafelryst betaalt men hier ƒ 10; wg hopen echter spoedig minder te betalen daar er leed» op verscheiden plaatsen, nieuwe padie gesneden is. — Tot op hedeu ontvingen de Inlandsche ambtenaren alhier geen kulluurprocenten. Ingevolge de nieuwe bepaling, Staatsblad 1872, moeten die vóór ultimo December uitbetaald worden; nu hebben wg' reeds midden Maart. Wg vernemen dat de proceuibarekcningeu tliaus voor de derdemaal foutief tgn terug gezonden van Soerabaia. — Diefstal eu inbraak zyu hier aau de order van deu dag* (Soer. Hand.) Insubobdinatie. Dinsdag avond heeft, naar on» wordt medegedreld, een soldaat, Zwitser van geboorte, een Europaesch korporaal e«ne doodel(jke wonde toegebracht, door middel van een geweerschot en wel in de kazerne Djotangan. Men verzekert ons, dat meu het ook gemuut had op den sergeant-majoor dier kompsgnie, tegen wien oulangs nog een ander soldaat zjjn kapmes trok, voor welk feit van insubordinatie ook dete terecht staat voor den krijgsraad.— (Soer. Court.) ■ Bteenkolen. Ziehier eenige belaugryke cijfers omtrent steenkoleu-uitvoer uit Groot Brittanje eu omtrent steenkolen-pry'zen. Uitgevoerd werden in 1870 11702649 ton ter waarde van 5638371 pd. aterl; „ 1871 127479.9 „ „ „ „ 6246133 „ „ .„ 1872 13211961 „ „ . „ 10443920 „ „ Britsch Indie telde iv 187 2 241 millioen inwoners, of ongeveer een vierde vau de bevolking der geheele aarde. Van dat verraarlyke getal staau 186.J00000 onder het rechts'reeksch gezag vsn Engeland; terwyl de overige 84.000.000 roiu of m-er direct onder Engelschen invloed staan.— Een opmekkino. Iv het laatste uommer van het Mi/i. tair Tijdschrift worlt op b'z. 92 gezegd : „Geodetie. —E. maakt ous opmeikzaam, dat de oplossing van het werkstuk, om uit een gegeven punt deu afstand tot ecu ontoegankelijk puut te bepalen, in §108 der Geodesie van Van Kerkwyk bij fig. 73 (5e druk) voorkomeßde, niet wiskunstig juist is. Wanneer zij dit «are, dan zou de hoek A. B. F. in de figuur gelijk moeten rtju ian den hoek D. B. ï\, eu dit is blykbaar uiet het geval, .tcu zjj B. E. toevallig loodrecht op C. D. mocht staau, wat, i'U het punt D. willekturig ia aangenomen, in den regel niet het geval ia. De inzender dezer opmerking waarschuwt dus, vau dia oplossing geen gebruik te maken, en ia het ondersteld g-val liever de driehoeksmeting te baat te nemen."— Een lezer der Locomotief komt tegen die aanmerking en voor den Hr. van Kerkwgk op. De hoek D B E, zegt hy, blyft buiten beschouwing. Wanneer men in de bedoelde figuur uit het punt E. ecu Hjn trekt evenwijdig aan de richting A. 8., totdat die Ign de Hju A. D. in eenig puut F. ontmoet, dan zal men de op'ossing vtn deu Hr. van Kerkwgk we*r moeten goedkeuren.— Dupliek, gisteren ontvingen wy het vo'geud ichr.ven; WolEdeb Heer! Naar aanleiding van de opmerkiagen in uw nummer van gisteren, gesteld onder den afdiuk van myn briefje van 11 dezer, acht ik het noodig U uog het volgende mede te deelen: la. De weg i aar Demak loopt inderdaad over eene lengte van byna vier palen lang* het laud Saioang- Gcmo.lak. Doch over het onderhoud vau dit gedeelte kan _eeue quaestie rijzen, daar het rust op een aantal Gouvernenu-uts dessa's in de distnkUu SiDgeu-koelon en Grogol. Het aandeel van Saioeug Gomoolak ligt geheel binnen dat laud. 2e. Niet alleen het aandeel vau Torbaia in den genoemden weg, a.ar ook dat van Saio.ng-G.moelak,
en dat van de Gouvernêments-landen, in ééa woord de geheele weg van de hoofdp'asts Samarang tot de grens vau Demak, wordt sedert 11 Februari 11, door het bestuur in vryen arbeid hersteld; — de kosten later te verhalen op de tot het onderhoud verplichte land" eigeaaars, iedor voor zy'n aandeel. Hetzelfde is in het begin vau 1872 geschied, toeu' de weg eveneens door regen en baudjirs oubiuikbaar was gewordeu. Maar hieruit volgt geenszins eeue vrystelliug van het onderhoud. Integendeel, dit gast, is de herstelling afgeloopen, eveu als het voiige jaar weder zyn ouden gang. Met achting veiblyf ik UwEd. dienstwillige J. W. Mensing.
Hierop dient de volgende toelichting: Sedert 11 Februari 11. wordt gearbeid aau het herstel van den weg naar Demak, officieel voor de aandeelen door de gouvernementslandeu eu langs het laud Torbaia; dat ook het gedeelte Saioeug-Gcmielak danrouder begrepen is, blykt nergens uit. Wel is dat htt verlangen vau deu eigenaar van dat land, maar die gunst, aan Samarangs Eegeut bewezen, valt hem niet ten deel, schoon hy er voor den langs zyn land loopendeu weg eveuveel aauspraak op heeft als de llegeut, laniheer vau Torbaia. Indien, zoo ais de heer Meusing zegt, in 1872 het herstel vau den weg is geschied evenals thans en door het gouvernement, onder vooibehoud de kosten later te verhalen op de tot onderhoud verplichte landeigenaars, dau is dat verhaal in deu steek gebleven; ten minste, tot heden werd vau het bedrag dier kosten uog niets iv 's lands kas terug gestort. Dit staat met vryatelling tamelyk wel gelyk, maar is dau ook alleen een gevolg vau welwillendheid aan den landheer van Torbaia betoond, in stryd met de bedoelingen vau het gouvernemeut.
Naar wij vernimbn, it de coutroltur der le klasse, J. F. \V. Wessels, vau de statistieke opname, benoemd tot assistent resident vau Soekapoera kollot (Prtanger regentschappen). Artesische putten. Weder is te Samarang een Artesische put voltooid; zy wordt op Karaug Bidara gevonden, en is gisteren middag klaar gekomen. Zy geeft twee honderd kau goed water per mii.uut.—
Het verblijf der hier zooveel overlast veroorzakende ontslagen militairen, kau nog vau langen duur zyn, daar de sduepsgelegtuheid die men per hier ter reede liggend schip Noach reeds Toor hen bestemd had, uiet voor hen kan aangewend worden, aangezien met dien bodem bohoor-1 jjlc gepasporteerde soldaten naar Nederland zullen worden overgevoerd eu eene bestaande regeenngsbepaling verbiedt, aau boord vau eenzelfde vaartuig, fatsoeulyke militairen te vervoeren te gelyk met ontslagen boeven. Daar nu hier in de» regel wel altyd iv het subsisteuten-kader gepasporteerden op retour zullen wachten, en ieder scheepsgezagvoerder ongetwyfeld liever oideiyke manven aan boord zal hebben dan de thans hier rondloopeude ex- militairen zoo is de dag waarop laatstgenoemden zullen vertrekken, nog net te voorzien.
Benoemingen. De Heer Mulder, Lid van den Raad van -"'justitie te Samaraug, is tot President van den Laudraad te Batavia benoemd. Hoe heeft de Eegeering daartoe kunnen besluiten? Het eenige lid iv den Samarang3chen Haai dat zich in het civiel vak theoretisch en practisch grondig geoefend heeft, wordt van hier weggenomen, en iv plaats dat zulk een verdienstelyk ajabtsnaar nu tot een werkkring zyner waardig geroepen wordt, sohuift meu hem de betrekking van President van een Landraad toe, wasrvoor hy wellicht juist het minste geschikt is. Als dat een verstandig party trekken van aanwezige krachten heet, dau kan men niet zeer ingenomen zyn met het begrip, dat men te Batavia aan het woord „staatsdi-.ust" hecht.— Uit Salatiga, van waar kort geleden werd gtmeld.dat de knokkelkootts tr zich slechts in zeer geringe mate onder de bevolking deed gevoelen, wordt thans bericht, dat in eenige d.stricten het beplauttn dor sawahs nog niet heeft kunnen plaats hebbeu, ter zake der „kuokkelkoorts." Die zi.kto schynt dus meer of minder hevig te heerschen, naarmate vau het gebruik waartoe de rapporten moeten dienen.
Samarang. Maanstand gedurende Maart.
14 „ — Volle nwan. 22 „ — Laatste kwartier. 28 „ — Nieuwe maan.—
POSTKANTOOR SAMARANG.
Engelsche MAIL. Via, Batavia, Muntok, Kiouw en Sinqapokb In de maaud M.art den 14e. en 280. , April „ He. Eu 21e. » „ Mei „ se. en 19e. h n „ Juni „ 2>!. en 16e. Fransche MAIL. Via Batavia en Singapoke. Lu de maand Mnnrt den 23e. » » - Apiil „ 6e. Eu 20,!. » „ Mei „ le. 15 en 29e. , Juni „ 12e. en 26e. „ » „ Juli „ 10e. Eu 24e. >• „ » Augustus „ 7e. Eu 21e. „ „ „ September,, 4a. en 18e. ' „ „ „ October „ 2e. en 19e. „ „ „ November „ !e. 16a. Eu 30e. „ „ „ December „ 14e. en 28e. Sumatra's-Westkust. Den 4en en 19 n van elke maand. Palembang. Den ITcii vau elke maand. Borneo's Westkust en Billiton. U«n lm van elk« maand. Bandjermasin en Bawean. Urn 24en van elke m.and. Macnssar, Timor Koepang en de Jttolukken. Hen 16en van elke maaud. Het uur van sluiting ia steeds dea avonds te 7 ure. Intutsclieii wordt aau bolanghebbeudeu vrijgelaten, ook op andere dagen hunne brieven aan liet postkantoor te doen betorgen. De doorzending van hier hooft steeds plaats per eerst vertrekkende post. Samaeano, deu lOdeu Maart 1873. De Postmeester H. A. KLERKB.