Proefritten aan te vragen bij H. W. JONKHOFF, Hotel de Boer, Medan
De Sumatra post
- 14-06-1912
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Krantentitel
- De Sumatra post
- Datum
- 14-06-1912
- Editie
- Dag
- Uitgever
- J. Hallermann
- Plaats van uitgave
- Medan
- PPN
- 045042624
- Verschijningsperiode
- 1889-1942
- Periode gedigitaliseerd
- 1898-1942
- Verspreidingsgebied
- Nederlands-Indië / Indonesië
- Herkomst
- KB 1634 B1
- Nummer
- 148
- Jaargang
- 14
- Toegevoegd in Delpher
- 20-11-2013
Advertentie
Advertentie
ATTENTIE! Voor hoi jaar 1912 wordt slechts één model geleverd n. I. de 4 cylinder 22 H. P. waterkoeling met H. T. Boschmagneet geheel compleet met kap, lantaarns, voorruit, achterbankje enz. voor f 2500.— loco Medan. ■ HM ■
ANDEREN OVER WALTHAM MOTOR CARS. Eenige Attesten. Semarang, 28 October 19. ATTEST.
Den Wel Edelen Heer H. W. Jonkhoff. Directeur der Semarangsche Automobiel Maatschappij, Semarang.
WelEdele Heer.
Ter voldoening aan uw verzoek deel ik u hieronder mijne bevinding mede omlrenl de door u geïmporteerde 4 Cylinder Waltham Cars, in welke Car ik het genoegen had. eenige dagen geleden met u een proeftocht te mogen maken. Alvorens tot het uitspreken van mijne opinie over te gaan wensch ik even te memoreeren hetgeen door den wagen werd gepresteerd. Semarang tot aan den voet Tempoeran werd gereden in 45 minuten. De Tempoeran werd bestegen (Standing start) in .... 221 min. van Tempoeran tot Temanggoeng werd gereden in 33 min. van Temanggoeng via Parakan tot Kledoeng (4827 voet) in . . 32 min. van Kledoeng tot Wonosobo werd gereden in 27 min. van Wonosobo werd gereden via Loana (2 paal van Poerworedjo en Salaman naar Boroboedoer. in totaal 120 min. |erwijl de terugweg van Boroboedoer via Magejang en Ambarawa naar Semarang werd afgelegd ln 131 minuten in een stortregen. Het is mij niet mogelijk de juiste afgelegde 'oute in kilometers uit te drukken, doch volgens mijne berekening werden totaal circa 300 K.M. Bereden, in een totaal tijdsverloop van zes uur en veertig minuten, zoodat met een behouden «nelheid van gemiddeld 45 K.M. per uur werd gereden. De Tempoeran heuvel werd staande start beklommen in 2 minuten, 21 sec. terwijl met de laatst gehouden klimwedstrijd in December 1909 dezelfde afstand op zijn vlugst werd afgelegd in 3.13 minuten. Zijn bovenbedoelde prestaties op zichzelf reeds schitterend, deze zijn nog niets vergeleken bij het feit dat de afstand Semarang tot aan den voet van den Tempoeran werd afgelegd zonder Van versnelling te verwisselen en eveneens de afstand Tempoeran (Top) tot aan Kledoeng, Belegen op een hoogte van bijna 5000 voet, Bteeds op de grootste versnelling werd gereden. Het is heel eenvoudig die prestatie hier neer *e schrijven, doch automobilisten, welke boven bedoelde afstanden wel eens hebben afgelegd, Zullen slechts kunnen begrijpen, dat deze prestatie de stoutste verwachtingen voor het klimvermogen van een automobiel overtreffen. ik geef U, na bovenstaande opsomming der door mij ondervonden prestaties, dan ook gaarne *'s mijne meening te kennen, dat de tegenwoord'ge vier cylinder Waltham Car de meest bewonderenswaardige machine is welke ik tot nog '°e heb ontmoet. De wonderen ook door anderen *et deze Car meegemaakt geven mij de overtui-8,n8»n 8» dat er geen hinderpaal of onbeklimbare voor de Waltham Auto's meer bestaan. '* kan geen woorden vinden om mijne groote verwondering voldoende uit te drukken, en kan «'echts een ieder, die nog twijfelt aan het feit, . at de 4 Cyl. Waltham een wonder Car is, s'echts den raad geven, zich tot U te wenden "^t verzoek om een proefrit te maken. Daar ik "^t mijn stop watch bovendien op sommige 'akke weggedeelten eene uursnelheid constateerde an 75 K.M. zal een ieder na het maken van een proeftocht moeten verklaren, dat de Waltham Wonderen presteert, die voor alle andere auto's. Welke prima merken en sterkte van motoren dan °°k, tot het onmogelijke behooren. Ik betuig U ten slotte nogmaals mijn besten °-ank voor den proefrit. Hoogachtend w. g. A. C. Kuiper Jr. pres. der Java Motor Club Afdlg. 5. Uit b. s. attest blijkt dat gereden werd van tot aan het hoogste punt op het zadel tnsschen Soembing en Sindoro (Kledoeng) 4897 y°e*. een afstand van meer dan 100 K. M. BerBopwaarts in 1 uur 52 min- 21 sec, hetgeen !*n gemiddelde vaart van 55 K. M. beteekent. werd in hevige regenbuien gee°-en waarbij meer op de veiligheid diende te orden gelet. Intusschen is hiermede de reis Wonosobo bekort tot twee uur en minuten.
ATTEST. Bodjä, 8 October 1911. Geachte Heer H. W. Jonkhoff.
, ** kan niet nalaten om U een attest te zena omtrent de reuzenprestatie van Uwe nieuwe Waltham Car. Daar tot heden blijkaa' de ondg. Medini zou moeten wachten op e vliegmachines om in het moderne wereldverkeer te worden opgenomen, heeft Uwe nieuwe Waltham deze meening schittterend gelogenstraft. Vanaf Hotel du Pavillon werd in notabene 58 minuten de theefabriek, 21 paal gelegen op de helling van den Oengaran op een hoogte van 3500 voet, vlot bereikt. Deze tijd en krachtsontwikkeling is bijna ongelooflijk en ben ik blij deze tocht zelf medegemaakt te hebben. Als sterk staaltje noteer ik hier nog dat vanaf de passer Djerakah werd gereden over den stijlen Selajoer helling tot de ondg. Kalimas, een afstand van 6 paal, in 12 minuten op de grootste versnelling Het is werkelijk een reuzenprestatie die zeker door geen andere auto kan worden nagedaan, temeer daar de weg vanaf Soesoehan zeer smal, vreeselijk stijl en feitelijk voor een voertuig onbegaanbaar is en waar dan ook zeer langzaam moest worden gereden. U verder het grootst mogelijke succes met deze wagen toewenschend teeken ik Hoogachtend, w. g. KRAAL. Adm. Ondg. MEDINI.
Soerakarta 2 Nov. 1912. ATTEST.
De ondergeteekende Raden Mas Hario Woerjaningrat, Regent en J. B. G. Rademaker, arhitect, beiden wonende te Soerakarta, verklaren gaarne een proefrit te hebben gemaakt met twee Waltham Cars vier Cylinder model 1912 van Solo via Bojolalie naar Selo (6400 voet hoog). De afstand van Solo naar Selo bedraagt 36 Paal. Van af Bojolali via Paras tot Tjepogo gaat de weg met doorloopende hellingen van 12 tot 15 % stijgende tot eene lengte van 8 Paal, welke afstand werd afgelegd in den ongeloofelijken tijd van 13 minuten op de grootste versnelling. Alhoewel van Tjepogo tot Selo, de weg de voor automobielen tot op heden nog onbekend wegens de ontzettende hellingen van 450 dus van 1 op 1 met bijna rechthoekige kronkelingen, die over een afstand van 10 palen elkaar opvolgen als schakels in een ketting langs loodrechte gapende afgronden, klommen de beide Walthams zonder stoornis, kalm naar boven met een zekerheid en gemak die gewoonweg verbazingwekkend was. Op Selo aangekomen, bleek de reis, van af Selo 36 paal 11/2 uur geduurd te hebben en hoewel zonder water bij te vullen was geen der machines warm geloopen, en waren alle hindernisen vlot met eigen kracht overwonnen. Om aan onze verbazing eenigszins uiting te geven, stelden wij deze ongeloofelijke prestatie op schrift, waarvan U naar goedvinden gebruik kunt maken. w. g. J. B. G. Rademaker. R. M. Hario Woerjaningrat
ATTEST.
Semarang, 18 Oct. 1911. Ondergeteekende verklaart gaarne gisteren een proefrit te hebben gemaakt met de viercylinder Waltham Car model 1912 naar Salatiga. Op dezen klimtocht werd van Semarang de afstand van 31 paal gereden in den tijd van 53 minuten zoodat een gemiddelde snelheid bergopwaarts werd behouden van 53 K. M- per uur, hetgeen voor dit traject een record is. De machine had geen last van oververhitting noch van een of ander defect, lag stabiel op den weg en werd, uitgezonderd op hellingen, met geknepen gaskraan gereden. Hoogachtend, w- g. VAN Heeckerbn, van der Schoot,
Madioen 4 Nov. 1911.
Geachte Heer H. W. Jonkhoff. Met genoegen voldoe ik aan Uw verzoek om eene schriftelijke getuigenis van onzen tocht, die wij heden morgen per 4 cylinder auto gemaakt hebben. 's Morgens om half negen van s.f. Poerwodadie vertrokken zijnde werd na 35 minuten Plaossan bereikt, een afstand van 18 paal die ik zoowel met mijn groote Fiat als met mijn Oryx auto, het vlugst in 50 minuten heb afgelegd. Alle hellingen werden dan ook tot mijne verbazing op de grootste versnelling genomen, met eene gemiddelde vaart van 46 K. M !
Nog meer steeg mijne bewondering toen U den tocht doorzettet tot aan de Passanggrahan Sarangan die juist in 60 minuten vanuit mijne fabriek werd bereikt. Wij hebben in één uur tijds dus 4373 voet geklommen zonder contra hellingen terwijl over de laatste 3 paal, waarin nog ongeveer I paal gelijke weg,-wij 1500 voet zijn gestegen. .
Slechts op één punt moest zoowel op de heenals op de terugreis, bij de dessa Gemoetri wegens den smallen weg en de ontzettend scherpe bocht, van de hulp van een paar koelies gebruik gemaakt worden om de auto even om te zetten. Overigens is de auto zonder hulp en 7onder dat de motor ooit weigerde of warm liep, naar boven geklommen. Hoe steil de hellingen precies waren valt moeilijk te zeggen, naar mijne meening echter tusschen de 30 en 40 graden. Dit weet ik zeker dat op onzen terugtocht de auto op verscheidene plaatsen eenvoudig met vastgezette achterwielen, soms wel twintig meter zelfs op den drogen weg, naar beneden schoof Vol bewondering voor Uwe kalmte en vaardigheid in het sturen ben ik nog meer verbaasd over de krachtsontwikkeling van de viercylinder Waltham Car. U dankzeggende voor de moeite die U zich getroost heeft teeken ik mij gaarne. Met achting Uw dienstwillige, w. g. O. F. Muller van Czernicki, Administrateur s. f. Poerwodadie MADIOEN.
WALTHAM MOTOR CAR!
Betrouwbaarheidsrit 100 K-M. Sem. fluto Club 15 Dec. 1908. Eerste prijs Waltham Gouden medaille. Concours d'adresse Sem. ffuto Club 31 r\ug, 1910. Eerste prijs Waltham Verg. Zilver medaille. Concours d'adresse (Beroepsrijders) Bandoengsche autofeesten 1910. Eerste prijs Waltham Verg. Zilver medaille. Concours d'adresse (liors concours) Bandoengsche autofeesten 1911. Tweede prijs Waltham Eeremedaille. Betrouwbaarheidsrit Soerabaja-Tosari. Hoewel overbelast met 150 kg. zand. Eenigste die zonder strafpunten To sari bereikte. Concours d'adresse beroepsrijders Soerabaja. 16/12-11. Eerste prijs Waltham kleine wagens. Concours d'adresse beroepsrijders Soerabaja. 16/12T1. Tweede prijs Waltham kleine wagens. Concours d'adresse beroepsrijder Soerabaja. 16/12-'ll. Eereprijs (kortste tijd van allen) Waltham. Concours d'adresse beroepsrijders Soerabaja. 16/12-11. Groote wagens, Sampson. Eerste prijs.
Europeesche Nijverheidstentoonstelling.
Soerabaja December 1911. Diploma eervolle vermelding. Eerste Sumatra dwarstocht per auto door Waltham 1912 in 40 uren. 17/5--23/5 1912. Eerste Crag Hili beklimming in Penang door Waltham 1912, 2200 voet in 58 minuten. 6/7 1912. 3 Me^ 1908, De Locomotief schrijft: Aalomobilisme. Tempoeran en Pingit behoeven geene bezwaren meer op te leveren voor het automobilisme op Java. Er zijn op het oogenblik te Semarang twee kleine automobielen, afkomstig uit de Amerikaansche Waltham-fabriek, die de steilste wegen met een fabelachtig gemak beklimmen. Gisteren avond heeft de eigenaar rhet zijn Waltham den steilen heuvel beklommen tegenover de woning van Majoor Oei Tiong Ham te Gergadji (den heuvel waarop het huisje staat en behoefde daarbij nog niet eens al de krachten van de machine in te spannen.
Dit klinkt inderdaad ongelooflijk maar 't is een feit. De Waltham is een zeer lichte wagen, voor 2 personen ingericht, weegt ze niet meer dan 225 Kg, waardoor het slijten der banden op slechte wegen veel geringer is dan bij andere automobielen. Men heeft er eergisteren mede naar Magelang gereden en er was niets aan de banden te zien. Een voordeel is het ook dat het geven van de 7 verschillende snelheden aan het drijfwerk niet geschiedt door middel van kamraderen; het drijfwerk berust op het systeem van overbrenging door middel van wrijving. Een bekend en ervaren automobilist hier ter stede, die aan de ptoeftochten deelnam, verklaarde ons dat deze wagens voor geen enkel wegenbezwaar op Java zullen blijven staan. Buitendien is de Waltham zeer goedkoop, hij kost met een BH, P. machine ƒ 2200.— en met de 4 H P die dezelfde hellingen haalt voor ƒ 1500.— Het goede type wagen voor dienstprestatie (de Waltham is geen luxe toerwagen) schijnt voor Indië gevonden te zijn. De Locomotief 13 Mei '08 28 Mei 1910 Ondergeteekenda C. Reilingh, houtvester, heeft ruim een jaar in gebruik een Waltham Car 4 H P en heeft in dien tijd de auto dagelijks gebruikt zoowel in zwaar geaccidenteerd terrein Kadipaten-Bandoeng op zijn vorige standplaats als in vlak terrein. Het wagentje is zeer gemakkelijk in behandeling. De frictiering is na een jaar gebruik pas verwisseld. Reparaties of breuken kwamen in dien tijd niet voor. De Waltham Car is een uitstekend dienstwagentje, vooral op slechte binnenwegjes komt ze zeer tot haar recht. w. g. C.Reilingh. Houtvester Semarang. 27 Mei 1910. Ondergeteekende H. G. Prins verklaart gaarne als bezitter van een Waltham Car 8 H. P. dat deze auto, wel reeds anderhalf jaar in zijn bezit is en waarmede door hem ruim 20.000 kilometers zijn afgelegd, ruimschoots zijne tevredenheid wegdraagt. Het ding presteert bij minimum, onderhoud bijvoorbeeld dagelijks een tocht van ruim dertig palen, zonder de minste stoornis, hoewel zwaar beladen en veel gebruikt. Ik heb ermede in bergachtig terrein vele fochten gemaakt, waarbij ik nimmer genoodzaakt was door mechanische stoornis de reis te onderbreken. Het wagentje \erdient dus mijne volle aanbevelingw. g. H. G Prins, Semarang. 10 September 1910. Ondergeteekende Jules E. A- DezENTJE, administrateur der onderneming Ampel, geeft hierbij kennis, dat hij met den Heer Jonkhoff van Semarang een proefrit heeft gemaakt op een motorwagentje merk Waltham van 4 H. P. en daarmede een afstand heeft afgelegd van Ampel naar Pantaran (4500 voet) vijf palen over eenen steeds stijgenden weg, waarbij dient te worden opgemerkt, dat het verschil in hoogte tusschen de plaats van afrit en het einddoel 2500 voet bedraagt en bovendien bij het einddoel eene 2 paal lange helling van meer dan 30°/0 heeft kunnen nemen zonder een oogenblik waarm te loopen. w. g. Jules E. A. Dezentje. Ampel-Bojolali- De Waltham 4 H. P. 1 cylinder, luchtkoeling werd eveneens geleverd aan Z. H. den Soesoehoenan van Soerakarta. De Locomotief dd. 11 October 1910 schrijft aan het eind in haar Verslag over de Bandoengsche Autofeesten. „Bijzondere vermelding verdient hier nog de prestatie van den heer JoNKHOFF van Semarang met zijn auto. Deze was allen de baas in Randelbaarheid en snelheid dus. In geen der vier afdeelingen werd zulk een goeden tijd gemaakt. Dezelfde auto had ook bij den tocht naar Garoet reeds de aandacht getrokken. Geen helling zoo steil of zij werd met het meeste gemak genomen. In de slakkenrace liet de heer J. Hors de concours eens even zien wat zijn rank handelbaar voertuigje vermocht. Met stukken zou hij alle anderen geslagen hebben. Het trok een ieders aandacht. De Locomotief, II Oct. 1910. De Heer G. DE Bruijn, hoofdtuinemploye der s. f. Bandjardawa Pemalang schrijft dd. 18 October 1910. Geachte Heer JoNKHOFF. Ik beloofde U vroeger om na afloop der campagne mijn bevinding omtrent de Waltham als gebruikswagen mede te deelen. Ziehier dan mijn oordeel daarover met enkele woorden. De wagen is van at 24 April in mijn bezit en heeft tot en met 14 October 2930 paal of 4400 K.M. gerold. Merkwaardige kar. Nimmer heeft ze me gedurende de geheele campagne in den steek gelaten, altijd stond ze 's morgens en 's middags klaar om me trouw te brengen daar waar ik wezen moest. Nimmer heb ik paard en bendy behoeven te gebruiken. Regen of geen regen, ik karde er lustig op los. ln geen enkel opzicht heb ik den wagen gespaard, ontzag den gemeensten weg niet; stond meermalen paf over hetgeen dat 4 wielig plankje presteeren kan. Als mankement heb ik alleen op 4 Aug. bij mijn 2176ste paal de inlaatklep gebroken- Binnen 2 uur was op de fabriek een nieuw klepje afgedraaid. Van dezen tijd maakte ik gebruik de cylinder te openen om schoon te maken. Van slijtage geen spoor; aanzetting van verbrande olie zeer gering. Bij de 2490ste paal kreeg ik mijn eerste banddefekt d,w. z- binnenband lek. Buitenbar) :n verkeeren nog alle in Imuntenden staat. Mei. wil mij eenvoudig niet gelooven als ik verklaar dat daarmede al 4400 K.M. is afgelegd. Van alles heb ik aanteekening gehouden, ook van het gebruik van benzine, smeerolie en droge elementen. Ik kan daarom aan een ieder verklaren, dat de Waltham 4 paards de tuinbendy geheel vervangen kan niet alleen doch wat van groot belang is, in het gebruik beslist voordeeliger is. Van het aangenamer rijden spreek ik niet eens, ook niet van de groote tijdsbesparing in het werk waardoor meer gepresteerd kan worden. Ziezoo hiermede heb ik over de Waltham genoeg gezegd. Mijn lof daarover is zooals u merkt niet gering. Indien iedere Waltham bezitter zijn wagen oordeelkundig behandelt moet hij dezelfde resultaten daarmede behalen als ik. Met beleefde groeten, achtend UwEdwdr : w. g. G. De Bruijn. Het beklimmen van den Poentjak (Sindanglaya). Op 6 April maakten ondergeteekenden een proefrit met twee Waltham Motor Cars van den Heer H W. JoNKHOFF . van Semarang en verklaren gaarne dat van Soekaboemi via Tjandjoer naar den Poentjak (Sindanglaya) op 4500 voet, geen der auto's verschijnselen vertoonde van warmloopen of krachtsvermindering. De groote hellingen van den Poentjak werden door de één cylinder 4 H. P. prachtig genomen, aan den kant van Buitenzorg een halve paal afgedaald keerde dit nietige ding op de helling en klom met 2 personen belast de ontzettende helling schijnbaar met gemak weer op. De 4 persoonswagen klom met volle belasting zonder stoornis naar boven, zonk op den pas beregende Poentjak echter te diep in den modder, waardoor de wielen slipten, een inconvenient waaraan de lichtere autobendy niet sukkelde. Tjandjoer 8 October 1910 w. g. O. Van Vloten, administrateur. w. g. H. Adam, administrateur. w. g. G. L. Mossou, administrateur. Pekalongan 20 October 1910, Geachte Heer JoNKHOFF. Gevolg gevende aan uw verzoek verklaar ik gaarne dat mijn 4 H. P. Waltham Car mij nog steeds bijzonder goed blijft bevallen, Zooals ik u bereids mededeelde gebruik ik het karretje dagelijks. Merkwaardig is het ontzettend weinige gasolinegebruik, ik gebruik n. 1. slechts 2 blikken en rijd toch per maand ruim 450 paal. Over oliegebruik spreek ik niet eens terwijl het onderhoud aan banden zoo gering is dat zulks eventueele koopers niet behoeft terug te houden. Zelf tuinopzichter zijnde kan ik mijnen collega's het karretje in vertrouwen aanbevelen als een buitengewoon aangenaam vervoermiddel en behoeven slechte wegen zelfs geen bezwaar te zijn. Inmiddels nog wel gelukgewenscht met uw succes te Bandoeng, welk succes mij overigens niet verwonderde. Beleefd groetend hoogachtend. w. g O. Van Vleuten, s. f. Seragi-Pekalongan. ■ ■