De Sumatra post
- 28-01-1914
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Krantentitel
- De Sumatra post
- Datum
- 28-01-1914
- Editie
- Dag
- Uitgever
- J. Hallermann
- Plaats van uitgave
- Medan
- PPN
- 045042624
- Verschijningsperiode
- 1889-1942
- Periode gedigitaliseerd
- 1898-1942
- Verspreidingsgebied
- Nederlands-Indië / Indonesië
- Herkomst
- KB 1634 B1
- Nummer
- 23
- Jaargang
- 16
- Toegevoegd in Delpher
- 20-11-2013
Advertentie
Advertentie
ï gp«F* Voor het a.s. | I REBSSEIZOEN I I "SPB" Grootste Kleeding 4@fc 1 I JköL * Modemagazijn y«»s I I |wl De N'euwste MODERNE STOFFEN M I I Hlllf ROK-,SMOKING& eEKLEEDE COSTUMES. I I Wkê BEIS-, FANTASIE^ 4 SPORTCOSTUMES *«. I / I i lil \l E,k K,eedin9stuk word* Vo,Sens de laatste mode vervaardigd ij I /If ï I FANTASIE HEMDEN & KRAGEN / . \ j 1 /I | Een Keurige COLLECTIE DASSEN & STRIKJES M \ E I w. o. DERBY & FOUR IN HAND modellen |L /g E I PLAIDS- KOFFERS- GLADSTOHE BAGS ENZ. I
Advertentie
AUTO GARAGE J. A. MELKERT & ZOON is VERPLAATST naar Pekingstraaf 31 Vroeger Opiumfabrïek 4445
Advertentie
RATHEAMP & Co. MEDAM APOTEKERS BATAVIA-SOERABAYA-BANDOENG-DJOCJA-MACASSAR. Handel in mediciinen, verbandstoffen, brillen en photographie-benoodigdheden. Voor ondernemingen speciale condities. 49
Mengelwerk. Moderne dansen.
ü e tan g o-r a g e i n W e e ue n. Weenen is door de tango-koorts niet minder sterk aangetast dun andere steden, merkt de Weensclie correspondent van de ..X. li. Crt". in een van gijn jongste brieven op. Wij kunnen hier zells de tango tegen aJie prijzen te zien krijgen. De „Parisien" bijvoorbeeld is een schitterend lokaal, waar van 8 tot 11 uur bedaarde menschen )>ij een kop koffie ot' een glas bier dien exotischen dans kunnen zien. Gij wo er tevens op de sprongen van een naakt-danseres onthaald, die niet op een tooneel maar vlak voor u haar lichaam als een slang wee; kronkelen, waarbij dan. voor het effect, de witte eiectrische lichtjes in roode dito's wolden omgeschakeld. Twee orkesten spelei maar door one steps, two steps, tango's, beeren- en negerdansen en op de galerij zitten de Engelsche, Spaansche. Fransche en Russische danseressen haar beurt al' te wachten. Daaronder /.eer jonge, die nauwelijks der kinderschoenen zijn ontwassen. Zoo de Engelsche „girlsu met gezichtjes zooals door de sisters Barison in de mode zijn gebracht, met onnatuurlijk groote glanzende oogen, aaugei door ecu lik verl' in de popperige gezichtjes, waarop het overspannen leven reecis zijn sporen heeft gedrukt, dit aiies omringt door blonde hangende en krullende haren. Zoo zien wij de Tango ingericht voor menschen die niet veel betalen willen. Anders wordt liet als de gemalin van dei: stadhouder ter wille van het lieve vaderland. tango-aftemoon-tea's in het hotel Bristol geeft. Want dat vaderland heelt geld noodig voor nieuwe vliegtuigen. De minister van oorlog kan ze niet missen en wij zijn nog niet zoover ais de Duitsehers. die 7'/2 millioen aan vrijwillige giften hij elkaar hebben gebracht. De Weener die er om dansen wil. volgt de traditie van zijn ouders die het halve leven ais een dansje hebben beschouwd. Verder wordt op het Weensche karakter gespeculeerd. dat alleen dan graag geeft, als er een pretje aan verbonden is. of als de naam van den gever in de krant komt en het publiek ervaart dat hij er bij geweest is. een speculatie die in deze slechte tijden misschien nog zoo dom niet is om er zijn crediet mee te versterken. Dat daarbij toilet gemaakt wordt, spreekt van zelf', anders zou de halve aardigheid etvan af zijn. Tango en mode behooren dezen winter hij elkaar. Het verschil is dat de mode eeuwig is. en de Tango afhankelijk van de mode. Het kan dus verkeeren, maar tot nog toe is hij nog zoo springlevend, dat andere vereenigingen onder het patronaat van salonleeuwinnen het voorbeeld van het hotel Bristol zijn gaan volgen. En zoo wordt in het hotel Imperial geiango't voor de vlootvereeniging en elders voor gebrekkige oud-soldaten. Maar in de Bristol is bet toch het sjiekst. misschien wel omdat daar de entree het hoogste is. Daar .zitten de dames op vergulde stoeltjes, een grooten kring voor de dansparen openlatende. Eerst waren het een paar balletmeisjes uit de opera, die ons de nieuwste variatie van den Tango, den zoogenaamden middernachtsdans lieten zien. die tegenwoordig zeer in de mode moet zijn te Parijs. Hij staat tot den Tango in dezelfde verhouding als het Bridge tot liet Whistspel. Want het is een combinatie van moderne dansen, van one step, two step. ragtime enz. Een mooie dans, niet vulgair, niet wild. maar bevallig en getemperd, hij deed mij een beetje aan de (iavotte denken uit de l^de eeuw, weshalve het mij niet zou verwonderen als die dans als nieuwigheid bij de staatsiel ia Is en het carnaval zal worden toegelaten, wat met den Tango uiet het geval is Deze is op di1 hofbals eo de zoogenaamde Elite Balie verboden. En nadat de/.e „ Balletrailen" haar kunst hadden vertoond, verschenen weer audere meisjes op het parket. Dat waren vroolijke zussen, geen ernstige priesteressen van Tei| sichoie. maar aardige kinderen vol blijdschap om hare mooie kostbare kleeren te mogen laten bekijken.
Maar de hoofdzaak zijn (och de meisjes, ilie ik nu zie binnenkomen en misschien wel de Probirmam els zijn nit den grooten modewinkel van Zwiebock. Haar slanke, buigzame lichamen zijn gekleed in kostbare kleuren. Hel is ecu eomJ>iuatie van dans en japonnenparade. Zij dansen een beetje anders dan de deftige juffers van vroeger. Zij bewegen zich losser en rusten met, meer „Hingebung" in de armen van hun heeren, meestal zonen van dansmeesters. Ik vond ■/<• verreweg de aardigste, nog aardiger dan de „K. iv. Hofoperb'allettiinzerinnen". die de «aardigheid moeten ophouden van het Keizerlnke muziekinstituut. Kaar de andere meisjes in hun mooie kleereu. die zien daarin misschien een verwezenlijking van hun droonien naar rijkdom, glans en genot. Zij schenen mij toe. alsof zij een heerlijke toekomst toelachten, een toekomst in het Hesperidenland met de gouden appels. Zoo ■hebben zij gedurende een uurtje een leven van bevalligheid en weelde. En reeds dit maakt ze vroolijk.
Wij zien aan hun kleeren hoe groot tegenwoordig de lust is naar kleur-effecten, naar kostbare stoffen en buitensporigen snit. En wij allen kijken er naar.
De een is misschien verbaasd over de grillige composities, de ander over de vreemde hoeden, een derde over de parelen op een hals, waaronder schouders, bedekt door gewaden, die schitteren van goud en kleuren. En in deze wereld verschijnt de Tango als koningin.
Van de ruwe herdersjongens op de grasvelden van Zuid-Amerika, heeft zij haar tocht Aour de wereld gemaakt, en zich door geen Vand of zee laten afschrikken. Hoe welkom ze is. zie ik aan het applaus van het publiek en aan den stroom van welbehagen, die als een fluïdum in de zaal hangt. En zoo heb ik gaarne mijn paai' kronen geofferd op het altaar van Oostenrijks vliegkunst.