f nagt onze noteeringen voor MESTSTOFFEN foorheta.s. Tabaks-seizoen Harrisons 4 Crosfield, Ltd. Telef. No. 200. import Afd, 707Ö
De Sumatra post
- 18-05-1915
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Krantentitel
- De Sumatra post
- Datum
- 18-05-1915
- Editie
- Dag
- Uitgever
- J. Hallermann
- Plaats van uitgave
- Medan
- PPN
- 045042624
- Verschijningsperiode
- 1889-1942
- Periode gedigitaliseerd
- 1898-1942
- Verspreidingsgebied
- Nederlands-Indië / Indonesië
- Herkomst
- KB 1634 B1
- Nummer
- 115
- Jaargang
- 17
- Toegevoegd in Delpher
- 18-11-2014
Advertentie
Advertentie
I OUTHRIE & Co. Ltd. I I MEDAN I 1 Verzekeren: I 1 Automobielen i 1 Motor-vrachtwagens I I Motorfietsen 3 I tegen concurreerende premies. I 1 Vraagt volledige I 1 Inlichtingen ! i I TELEFOON No. 367. I
Financiën en Handel. Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.
Volgens het verslag over 1914 bedree? het aantal volbrachte reizen : naar de Levant in 1914 59 (in 1913 75); naar Italië 40 (49); naar Spanje 39 (26); naar Bordeaux 20 (26); naar Reval 4 (6); naar Koningsbergen 33 [s!]; naar Dantzig 27 [47]; naar Stettin 32 (53); naar Hamburg 43 (72); naar Petersburg 15 (15); naar Copenhagen 20; naar Engeland 20; naar Centraal-Amerika 12; naar Noord-Amerika 7; naar verschillende bestemmingen 56 [40j; totaal 427 reizen [460 reizen] waaronder 2!) reizen in 1914 met gehuurde schepen.
Vervoerd werden 1.246.246 tonnen lading tegen 1.406.821 tonnen in 1913, terwijl hei brutovrachtqjfer f 8.559.192 bedroeg tegen f 9.407.411 in het voorgaande jaar.
Was de gang van zaken in de eerste zeven maanden van het afgeloopen jaar 'reeds on bevredigend, als een gevolg van de toen heerschende slapte op de vrachtenmarkt en concurrentie op verschillende der ljjnen, het uitbreken van den oorlog ontwrichtte plotseling het geheele credietwezen en bracht alle zaken tot stilstand. Voor de beschikbare scheepsruim te werd geen lading aangeboden en hare beladen booten durlde de directie, in de onzekerheid of Nederland in den strgd betrokken zou worden, geen zee te laten kiezen. Al scheet: het onmiddellyk gevaar gelukkig na korten tgd geweken, het duurde geruimen tijd, voordat de handel zich aan den gewijzigiien Uitstand aangepast had en de eenige lading, welke de Mpy. na enkele weken stilstand voor han schepen kon bekomen, waren kolen van Engeland, zoowel naar Nederland als naar havens aan de Middellandsche Zee, en ertsen, Jatei gevolgd door fruit, vandaar naar Britschi havens, een en ander tot vrachten, welke verlies lieten. Langzamerhand iv September, be gon zich zich echter de uitvoer vau Nedeilane weder te ontwikkelen, het eerst naar Kopenhagen en later ook naar Spanje, Italië ei: Griekenland, doch de vage bewoordingen, waarin de contrabandebepalingen vervat waren en de vaak willekeurige toepassingen daarvan, belemmerden langen tyd het aannemen vau retourlading vaar Nederland (behalve houd van Zweden). Langdurige besprekingen leidden er eindelyk toe, dat het vervoer van fruit en andere genotmiddelen, met rust gelaten zou wordeu eu van toen af, het was intusschen November geworden, kon een vry geregelden vaart naar Nederland onderhouden worden. Van dat oogenblik af werden de financieele resultaten beter, doch de hooge vrachten van den laatsten tijd kwamen niet meer aan de exploitatie-rekening van IÖI4 ten goede. Het lyuenstelsel der K. N. S. M. werd veistoord, daar de vaart op Duitsche en Russische havens, alsook op Konstantinopel eu de Zwarte Zee geheel opgegeven moest worden, tei wyl het aanbod van lading naar de landen aan de Middellandsche Zee niet van dien aard was, dat de Mpy. hare scheepsruimte daarheen in dezelfde mate als in normale jaren kon dirigeeren. Zg was dus gedwongen naar ander emplooi voor ecu deel van hare vloot om te «J*n eo liet hare schepen, zoowel van de Mid- Qtltandhche Zee, als vau de Noordzee, naar üe Vereenigde Staten laden, nam bevrachtingen vau La Ptata aan en deed ook een schip een reis naar Raugoou ondernemen. Met uitzondering van de s.s. „Atlas" en „Yulcanus", waarvau het eerste een lading aout voor Nederland en het tweede erts naar Zweden vervoerde en die door Fransche oorlogsschepen naar Brest opgebracht werden, hadden de schepen betrekkelyk weinig van aanhouding door oorlogvoerende mogendheden te lyden. Beide voorgenoemde aanhoudingen geschiedden iaar de meening der directie ten onrechte. Het zout van het s.s. „Atlas" werd in beslag genomen eu het schip vrygelaten, terwyl fle aanhouding vau het s.s. „V ulcanus" door deu verkoop van het erts aan eene Fransche onderneming beëindigd werd. Vorderingen tot schadeloosstelling zyn te bevoegder plaatse ingediend. L'e s.s. „Aciiiiies" eu „Üeucahon" werden door het betrekkeu van Turkjje in den oarlog Veirast en in üe haven van Smyrna opgesloten, ü gevaar. Voor rampen bleef de vloot in 1914 gelukkig gespaard, maar op 25 Maart j.l. werd het s.s. „Medea" met een lading sinaasappelen van Valencia naar Londen onderweg, door een Duitsche onderzeeër iv den grond geschoten. Aan do bemanning werd eeuige mmuten tyd gegeven het schip te verlaten. De directie vertrouwt door tuss< henkomst van de Hegeering volledige schadevergoeding te bekunien. Het varend personeel komt ecu wooid van lot toe voor de koelbloedigheid, waarmede het onder moeilijke omstandigheden voortging zich van zyn pucht te kwyten. Mbt het oog op de talrykheid der vloot eu het gruote aantal reizen, gat de directie er de voorkeur aau, het oorlogsnsico door de Maaischappy te laten loopen; het bedrag aan pionnen, vat daardoor lot heden hespaard werd, schat de duectie op ongeveer t 600,000. Tengevolge vau deu slag door den oorlog •aau het transitovervoer toegebracht, kromp het haveubedryi hier sterk in. In verband hieimede werd een regeling van onderstand aau haveuaibeiders getroffen. Zwaar leed de Nieuwe iiynvaait Maatschappij door den oorlog. Haar vloot lag stdert 1 Augustus voor een groot gedeelte sul eu de heaiugbaie vrachten zyu mag. Het beirytaoverscuot is voldoende voor mime alschryviugeu, doch dividend kan niet uitgekeerd worden. Aangaande de toekomst onthoudt ue directie zich vau ave v ooi spellingen eu merkt slechts op, dat tegenover de tegenwoordige hooge vrachten groote risico's en ennr stegen bedrgfsonkosten Hst dividend dei Maatschappij bedraagt I 30' voor elk geheel en 1 ló voor elk halt aandeel, van 15 April as. af betaalbaar tegen afgifte van het dividendbewijs No. 53, alhier bij df> AssociabV-Cassa, te 's Gravenbape bij de heeren Scheurleer & Zonen en te Rotterdam (>ij de beeren Gebrofdeis Chabot. In de balans zijn de ffficie<-ie on der pan dskoersen nis balarswaarde voor obligatiën aangenomen. Aandeelen staan voor minder ila" die koersen te boek. In overleg met Commissarissen is f 100,000 voor verder verlies op ( ffecten bezit gereserver- rd. De geheele vloot der Mpij. had op het e:r.de van 1914 een draagvermogen van 131,770 ton.
Arendsburg.
In lift verslag over 1915 zegt de directie van de Tabak Maalschappi Arendsburg dat het resultaat van den in ria!, boekjaar gerealizeerden tabaksoogst 1913 d'-oiéén genomen slechts mfitig bevredigend kan geroemd wordeu, hetgeen zg aan de mind°r gunstige weersgesteldheid meent te moeten toeschrijven. Twee Ueli-ondernemingen leverden een klein verlies op, terwijl de beide overige Deli-or. Aan deu rubberaanplant werd in het afgekiopon jaar gesn uitbreiding gegeven, doch weiden aile krachten besteed a>in het iv goeden staat van onderhoud brengen van den thans uit 159,580 heveaboomen bestaanden aanplant. Nu sedert eenigen tyd het terrein van den aanplant behoorlijk van onkruid en lalang gezuiverd en afdoende gedraineerd is, komt er volgens de laatst ontvangen berichten flink schot in den groei der boomen. De onderneming is nu in een zoodanigen toestand gekomen, dat de deskundige superintendent in zyn rapport van 31 December 1.1. kon vei klaren, dat met zekerheid gezegd kan worden, dat Bandar Bedjamboe een normaal produceerende onderneming zal worden. De directie verwacht, dat in den loop van dit jaar een flink aantal boomen den tapbaren omvang zulieu hebben bereikt. Zooals reeds in het vorig jaarverslag terloops werd medegedeeld, werden in de maand Februari 1914 70 aandeelen a f 1000, middels publieke inschrijving uitgegeven, waardoor het geplaatste maatschappetyke kapitaal thans f 1,000,000 bedraagt. De gunningskoers was 5357 a pet. exclusief het slotdividend over 1912/13. Het met de uitgifte dier aandeelen behaalde nettoavans werd gebezigd tot afschrijving van het bedrag; waarvoor de taudconcessie Bandar Bedjamboe in "de boeken voorkwam, zoodat deze thans pro memorie paraisseert, evenals de in Dcli gelegen concessie Tengevolge van den oorlogstoestand is het niet uitgesloten, dat de Sumatra tabaksinschryvingen een minder geanimeerd verloop zullen hebben, terwyl bovendien de maatregelen, die door de oorlogvoerenden ter zee genomen worden, den geregelden aanvoer van het product onzeker maken. De directie heeft dus gemeend de mogelijkheid ouder de oogen te moeten zien, dat de tabaksoogst 1914, waarvan slechts enkele partyen tot dusver zgn aangevoeld, niet onder normale omstandigheden zal zyn te realizeeren. Daar zy bovendien, wat de kwaliteit betreft, in verband met ue weersgesteldheid geen hooge verwachtingen mag koesteren, heett zy hbt noodzakelyk geacht, om vau den tabaksoogst 1914 een bedrag van f 198,562 al te schryven. Na deze afschrijving, alsmede die op effectenrekening tot een bedrag vttu f 62,434, teneinde het effectenbezit op de tegenwoordige vermoedeiyke waarde te brengen, benevens eenige andere wenschelyk geachte alschryvingen, laat het resultaat vau het boekjaar ecu dividend toe vau 5 pet. over het geplaatst maatschappelyk kapitaal (v. j, 66 pet. over een geplaatst maatschappelyk kapitaal vau f 93U,i. 00). Onder de activa op de balans komen o. m. voor: kasgelden, deposito en prolongatie-gelden, pivmessen iv portefeuille ï 380,311, efieoteu f 4;i7,> 90, debiteuren in HuKand en ludië f 316,674. laDaksoogst 1914 eu vuigende oogsten f 1,970,243 en rubbeiaaupiaut f 306,210. Daartegenover staan o. a. iv hut passiei: maatscnappelyk kupitaal f 1,000,000, reserveiekening t 1,500,0U0, assurantietun^s f 105,256, reaene voor peusioenverzekering en ondersteuningen t 100,000, geaccepteerde witsels eu d.ver.e crediteuren 1 020,3;>5, uog te betalen onkosten f 31,907, benevens d^ rekening van uitkeering, enz.
N. V. Deli Klapper Cultuur Maatschappij.
Het verslag over 1914 vangt aan met de olgendp medfdeeling:
„Doordat de Datoe van Si Paré-Paié een deel onzer gronden aan vreemdelingen, tegen al onze protesten in had verkwanseld, en deze menschen ons dio door hen ceo^cupeerde gronden niet ter onzer beschikking wilden stellen, zagen wij ons genoodzaakt, ter bekend r plaatse een aanklacht tegen dat landschapshoofd in te dienen. Een minitieus onderzoek bewees onze rechten, zoodat ook die zaak afgeloopen is. Bovendien werden om alle onaangenaamheden te voorkomen, van alle daarop rechthebbenden alle op ons landcontract nog aanwezige vruchtboomen afgekocht en aan ieder de hem toekomenrie schadeloosstelling uitbetaald. Totaal zijn nu ontgonnen 190 bouws, w.v. beplant 175 en piantklaar 15, op bet b;anden na. Voor de uitbreiding in 1915 zijn bereide de n odigo maatiegelen genomen, fn hot pt rrei op liet eind van dit jaar op „Ü. or de lage ligging van ons landconttact vlek bij z''B zijn «pede drainages een eerste vereischte. Daaraan werd en wordt all' aandacht ge^chonk^n. De ondernemingen Si PavéPeié, Tandjong Koeba en Soergei Brohol eih'cr waren zoo vriendelijk een zware drainage op ms landcöntract ie trekken, en die daar maar los te laUu, buheu onze voorkennis, tengevolje waarvan wij doorloopend ondor water gezet worden. Al onze pogin. (Jn om lan?s n innelijken weg daaraan een eind te maker, liepen op niets uit Wjj ontkennen geenszins het recht van bovfnondernemingen om haar drainagewater over onze terreinen af te wateren, maar dat wstar zondermeer op ons land los te laten, zal nimmer onze goedkeuring verkrijgen. Ter zake is dan ook bij het Bestuur een aanklacht ingediend, vooral omdat zonder vooraf verkregen goedkeuring van het B. B. of van den Cultuurraad de mondingen van drio riviertjes verlegd werden, t.w. de Soengei Bakri, de Soengei Brohol en de Soengei Padang Tjeimin. Een onderzoek ter plaatse is door de bevoegde machten bereids gehouden, en wachten wij de beslissing gerust af." .Momenteel zijn aanwezig 571 vruchtdragende vruchtboomen en 11,562 jonge boomen, totaal dus 12,133 boomen. Door de merkwaardige tjjden, die wij beleven, dachten wij dit jiar slechts 10,000 boomen geplant te kunnen hebben. Een woord van lof komt zeker toe aan de beide van de N.V. Rubber Cultuur Onderneming „Timbang Dcli" geb «!,-de heeren, t.w. J. I. B. de Graai) en E. A Veekman, die voor oas daar de Administratie voer ruim een jaar hebben gevoerd. Gaan d« zaken naar wensch en komt er niet te veel tegenslag, dan hopen wij op het eind van 1915 een 25 of 30 duizend boomen geplant te hebben. Waren de totale kosten per geplante boom 1913 nog gemiddeld bijna f 12, dit vei slagjaar daalden zjj al tot even f 9, terwijl deze gemiddelde uitgaven in de volgende jaren door de doorloopende uitbreiding geregeld zullen dalen. De aanplant verkeert in zoon goeden toestand, dat een ieder, die onze onderneming bezocht, daaiover steeds zeer tevreden is geweest; Peniatang Djering mag dan ook gerust gezien worden. Een poging, om in Europa meerder werkkapitaal bjj elkaar te brengen, mislukte, daar de wereldoorlog ons daarin belemmerde. De opzet der My. is echter zoodanig geweest, dat de uitbreiding haar gewonen gang nu zal gaan. In geval van slagen zou het landcoutract in twee jaar atpeplant zijn geworden, nu duurt het-iets langer.
Verkoopkoersen.
Wisselkoersen.
Nederl. Handel M jj. Medan, 11 Mei 1915. Amsterdam zicht Bank I. HOO N. f 9&*/« TT. I. f 10° ' N. f 991/* Provincieplaatsen Vi Vo duurder. Straits Z/TT Bank *100 I. f 143— Hons;ko:i id. id. • 100 =1. f 113— Amoy , , - 10° ï- f 109- Swatow , , ■ l°o I. f 1127,
Scheepstijdingen.
De Rembrandt arriveerde 10 Mei te Genua, ricnticg Holland. De Oranje arriveerde 4 Mei te Amsterdam. De Koningin Emm» vertrok 7 Mei vau Colombo, richting Holiuid. • De Gr o tia e vertrok 8 Mei van Colombo, richting lndië. De Insulinde nasseerda «Mei ferim, richting Holland. De Ophir vertrok 7 Mei van Suez, richting Indie'. De Wilis arriveerde 10 Mei te Kotterdam. De Sindoro arriveerde 3 Mei te Colombo, richting lndië.