ADVERTENTIËN. Bazaloni theezaad. (Eerste generatie) Verkrijgbaar bij de Cultuur- & Handel Mij. „ïjiiiwong" Buitenzorg f 12.— per gant. franco Priok. Gegarandeerd 100% zinkers bij afzending. Brieven A. RADEBSMA, „Tjiliwong" Buitenzorg. 9969 Seriboe-Dolok. Ondèrgeteekende biedt zijn gemeubileerd huis op Seriboe-Dolok te koop aan. Uiterst solide gebouwd, bevat vier groote slaapkamers. Nadere inlichtingen te bekomen bij 9457 HÜGHES. Pabatoe OORLOGS-POSTZEGELS. België, Rusland, Marocco, Bosnië, Hongarye, Frankrijk, Monaco, Oostenrijk, 21 verschillende voor 2 gulden. Prachtkeuze postzegels met groot rabat wordt op verlangen gezonden. 56 bladzyden groote postzegelverzamelaars-courant wordt aan iedereen op aanviaag gratis gezonden. Béla S_eekula, Luzern, Zwitserland. 9226
De Sumatra post
- 19-06-1915
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Krantentitel
- De Sumatra post
- Datum
- 19-06-1915
- Editie
- Dag
- Uitgever
- J. Hallermann
- Plaats van uitgave
- Medan
- PPN
- 045042624
- Verschijningsperiode
- 1889-1942
- Periode gedigitaliseerd
- 1898-1942
- Verspreidingsgebied
- Nederlands-Indië / Indonesië
- Herkomst
- KB 1634 B1
- Nummer
- 142
- Jaargang
- 17
- Toegevoegd in Delpher
- 20-11-2013
Advertentie
Advertentie
1 DIAMANT I Vloeibaar poetscreme | is hot beste en het goedkoopst in het gebruik. Iper kilo-tin f §.50 Alom verkrijgbaar Handelsvereeniging J. A. LI:ND. Medan Teb. Tinggi Tel. 246. Tel. 31.; m-r*--.,. |M|..|||||B, t, |M||||||HMjmmßnrTiiiwïïr^ r ILet wel Let wel I op de analyse van Bear Brand Melk G-estereliseerde volle MKLK Water 87.5 1 Botervet 3.6 émLJt Eitwit 3.8 YÏPhP? Melksuiker. 4.4 Aseh 0.7 ll^yiPliil Hoogste voedingsgehalte 1 E. DUNLOP & Co. Hüttenbachstraat 13. 9370 Medan Telefoon No. 405.
Advertentie
111 111 , ITTIIIII . l ,1-^ BlSßlßßllÜ2BaililißElllBlMß||ai|||||iii|_.l sa 0 a . ♦» ' ,- . ♦ ♦ _| a ♦)♦ ~~ *♦ t ! ONS Drukwerk is goed uitgevoerd «__ f Onze prijzen zijn biliijk S a 0 % Wij leveren op tijd j mi. 0 2. m m ; U 0 \ Boekhandel & Drukkerij j ; [J. Hallermann, Itfledan-T. Tinggi \ m * r ♦ ♦ 0 ■ 0 BIBI_IIBflBBBBIBBfi_IBBiaBIBHIi:iBliaiBBIBl|||a^ Provisiën van Kohier & Ankersmit Hollandia Melk Blookers cacoa Heinekens Bier Afterdinner chocolade Oranjeboom Bier ] Cadburys chocolate* Steeds in voorraad bij: E. ter Meulen & Co- Alles wordt netjes aan huis bezorgd. seo5
Uit 't Moederland. Uit de hoofdstad.
Piet Kohier gekiekt. De heer E. L. schiyf't in de „Tet.": Ze ziin anders... . Ik heb 'n t'r.or geïnterviewd, 'ho den eenen avond in .Carmen", met 'n waan. aangezicht 'nie ssn rd beging, deu volgenden ï.v >ud in ,Tosca" doodgemarteld en doodgeschoten werd, en 's and.-rendaags in „Paljas" zijn vrouw om hals bracht En toen hij enovér m zat.... babbelden we over sp irt, en over 't nieuwste biskwietje, dat die en die lunchroom lakte, 'k Heb 'u Japansche actrice geïnterviewd, <:i avond aan avond op 't. tooneel nara-k ri pleegde, en daarna in 'r kleedkamer, keuvelden we in hoofdzaak en snoezig over 't schoothondje en de lintjes, die't beestje 'i beste kleurden. Zg, de „komieken", zyju anders... Op 'u gred momei.t, in de schemering van den verschen, hoogen lentedag-, in de kamer, waarin 'n late zonnestraal binnenvalt, zit je ten slotte te praten met hem, over 't... raadsel van 'n komische gave. Die tot het bizane noud- de eeuwige jeu^-i, de tragiek, de tranen en de jool van heel een menschenleven worden kan .. . Straks jubelt-ie. Wat zes; ik? Het jubelt iederen avond. Hy, met zn handel in lae-h--stuipjes, zooals-ie 't zelf noemt, wat heeft-ie niet 'n leed ... van anderen verzet — zonder dat die anderen natuurlek ooit snapten op hoeveel eigen iüttero beproeving en weemoed, die „dek. s", ■ die hun 'tgevopl gaf' van zii Si oor zes dagen van alle tranen te hebben schoongelachen, gekweekt was! 'k Heb meerekenen .. . vaak! Kohier! Is-ie niet vooral best als de hulpelooze, de verongelukte in alle genres, in alle hachelijke posities? Is ooit zn ruglijn expressiever, zn achterhoofd onthutster, dan wanneer by zich -repd achter 'n stoei verbergt voor 'n driedekkersebroümoeder ? Of wanneer hij in 'n oi.iiescbrjjfljjk costuum, door 'n dame in even onbescbrjiflijk costuum wordt nagezeten en neerploft op de toetsenrfl van een piano, of op iets wat 'n divan blijkt te zyn, met zn mede minnaar er onder. Zie Kohier in de„Boemel-1 aron" tooneel maken, met zn daar wanhopende beenen, die in nieuwe schoenen stam en angstwekkend dreigerd uit eikander gljjden en zicb klemmen aan den parketvloer; zie 'm als bo.f 't riin0i-, zn eindje sigaar, datie bewaren wil, redden door 't wyzeljjk op 'n V' rk te steken. Is-ie ni^t bist, daar waar hy lichtelyk kdzuweel aa geschoten binnenzeiit, ot daar, waar-ie verwoed met 'n door den „njjdas" van 't stuk toegesmeten bouquet aan 't buigen en püeereu slaat? Overal waar bij zoetelijk verliefd wordt op de verkeerde, die 'm sti aks zal worden afgrgapt, — overal, waar-ie bij 't publiek informeert, in mimiek of in woord : Ban ik nou geeu mooie man ? .... Of overal, waar ie met zn typisch Groningsch dialect en met grandezza dreigt: Mensche, menze, p's op als ik ordinair wor — want dan wor ik bliksems ordinair ! Overal, ja overal, waar hy in de maling genomen of ontdekt wordt; overal waar hy met zn overblufte emstgezicht langs zjjn verontwaardigden neus omboog naar iemand, die grooter is dan hjj, opkijkt, en 't „toch beter weet".
Touchanter kau Bouwmeester zeit het niet
Daar zit-ie tegenover me; dr is vriendelijke, gemoedelijke rust om zn kop, met he! rO4 byna jongensachtige, opstaande blonde haar, en, om de glundere oogen achter den guldeu pince-nez. Dezelfde atmosfeer, die om hem is, is, dunkt me, soms 0m.... (men vergeve me de oogenschijnljjke dwaasheid) om een arts, die kalm en zorgvuldig over zn gemeeskunde vertelt, als iets di_t van zelf spiekend is geworden. Hier is de atmosfeer van iemand, die met veel mismoedigheid in contact komt (al ziet hij alleen de tranen, waarmee ze weggelachen wordt), en die trouw en secuur met zn roeping mee heeft gewild. . . .
'n Veldarts — de idusie is me niet kwalgk te nemen. Daar zit-ie immers in een stevig en elegant Engeisch bruin costuum, dat a___n den hals onder 'n smalien witten boord sluit... Hg vertelt: Zelf gemaakt, hoor, dit pak. Kan 't je verzekeren. Moest toch es weten, of ik 't nog kon. Iv , Polen bloei* heb ik zoo telkens 'n balf uurtje vrij. Nou, en dau ik naar de werkplaats, op 't atelier, boven, hè? Persmachices — strgkjjzers : ik aau den gang. Zoo, as van ouds, als 'n kikker op de werktafel gaan pieken, 't Verbaasde me zeit, dak na al dien tgd, nog zoo dtê. Zoo was 't \oor vgf-en-twintig jaar. ln Gtoningen bg m'n grortouwers grootgebracht. Best* menschen. 'k Was 'n boerenjoggie, al zeg 'k 't zelf. Lagere school, normaalschool, dol op g-ographie, en de verdere BJoos, alleen aan algebra 'o broertje dood. Toen kleermakersleerling. Tot me vijftiende, niks bgzonders, behalve in me eentje lollig pleizier in voordragen. Eindelijk daar krgg ik 'n baas, die heett geuieïgheid in het tooi eelgedoe. Nou en ik lekker. Zondagsavonds droeg je ondermekaar voor, voor de vrindmntn. Tot op 'n avond krggen 'n paar vau de iüi en ik het in onzen kop, om in een groot clubgebouw naar binnen te stappen, waar 'n serieuze uitvoering was. Piet, durf jij daar op de planken van wal te steken ? z°ggen ze. En ik: Nou en of. Enik ga ! Maar o goitogof. Scherm rjjst. Daar staan ik. Looden armen, looden beenen. 'k Zeg op, 'n G.euningsch ding, dat begint: „Ik heit Driek", muur na den vierden zin wordt 't donderen in mjjn hoofd, 'k weet niks meer en begin weer van voren af aan. „Ik heit Driek!" Ze hebben me \an 't tooneel jeiachen. Maar 'k zou revai.che nemen ; volgenden Zondag stond ik er weer. En dat was m'n eerste succes. M'n eerste betaalde succes, dat was in 't voorjaar, in Baflio, nu vgf-en-twintig jaar geleden. Ecu reizende muziekdirecteur was di; die engageerde me voor twee avondeu; voor vier pop. Ik den koning te rjjk, wai.t 'k kiei-g door de week, op 't werk, maar één gulden, meer niet. Me goeie grootje pakt me bsgagie in een rooie beddesloop, en daar zien ik mie nog i boot gaan Do directeur stond op uitkijk, met de anderen. Daar komt me korniekie, zeidie, en tegen de anderen: Die laat jirüe na een half ja.»_- allemaal achter zich. • Me muziekdirecteur had een orkest vao dne - d. Eerste viool, tweede viool en bas. De bas was hij, al kon-ie geen muziek lezen. De tweede viool moest ook altijd meteen de ko : iek zyn. Dat was ik. Dus had ik in da gaui wigheid van te voren nog 'n viool moeten - le ren vast hou wen. 'k Had 'n Pierrot-pak ge• maakt, dat ging ook mee in de sloop, en de :j baas was zoo tevreden, dat-ie zei: Je zal 't nl bij me hebben, en je zal aitjjd in 't e wit slapen. In Baffio droeg ik m'n eerste succesnummer voor: „Ziet aan, ziet aan, ik kan niet stil meer staan, 't Wa. 'n ge/.egend suc ces en bij eiken bis-keer zei de baas maar ; weer: „Vooruit, Piet, spring nog maar es e door je eigen keelgat!!!" Nou, en daarna ging 't langzamerhand op j 't vaste engagement an. 'k Werkte under de - variéé directie der vi^r Cuipen (üeruard, dat i was de vader vau onze beroemde zangeres. Ze: e jaai lang was 'k in Groningen) toen kwam 't i Zuidelijk halfrond van Nederlaud aan de beurt. - Eerste engagement iv 1897 in café Zinke in ■ Amsterdam, en onderwijl de kermissen bezoe* - ken. In 99 bij Ter Hall revuewerk (met „O, die Draiikvvet" en „Beschaving* in 1900), en t allerlei reisavonturen beleefd. Daar zjjn we - bijvoorbeeld in Wiermgerwaard en daar is 9 nic t eens een hotel voor de artisten ; daar slar pen dus De Groot (nu aan 't Rozen theater], 3 Louis Contran en ik op ecu hooizolder, en , daar z_l ik voor 't diner zorgen, en daar bak i ik een biefstuk, maar, o genadigheid, in plaats i van zout neem ik suiker. lk Weet niet wat 't ! wel leek. In 1901 begin'k niet een Hamburgi scheu collega een dansuummer-tournée [„Ich ■ bin der Tanz-Friedrich"J en kort daarop gaan -■ we met vjjf collega's als jongleurs de wjjde i wereld in: Holland, Duitschland, Zwitserland, i Denemaken, Engeland, Frankrjjk, Algiers, en over Rviera en Bern weer huis t>e. Toen i kwam in Flora de tijd van de „Broedmachine", i nog welbekend, en daarna begon m'n operelie optreden: 19Ü6 by Cauveren-Saalborn : „Giro' flé Girofla", „Arme Jonathan". Toen Pauweis- Kreeft, vjjf jaar lang, toen 'n seizoen bij Ter ■ Hall, en nu Rimbrandr, waar 'k best iv myn ■ uoppen ben. De directeur zeit som 3 als 'n kai tr.eraad: Kalm aan, Piet, niet te veel, Piet. • En dat mag ik, dat helpt, die critiek. Voor 'n I variétó-artist is het optreden in een operette een deun, zeg ik je, in 't begin. Als var é.é--1 arüst mot je wat zyn, anders ben je naar de I maan. Het optreden (iaar is 'n eminente leerschool, want 't leert je, als bjjna nergeus de • aandacht van 't publiek alleau met je eigen ik afdwingen. Je moet om zoo te zeggen heelemaal je eigen stemmmgschepper zyn, de co u-1 lissen naar je toe trekkeu Die over i dre-venheid, als je 't zoo noemen wilt, die is \ het, dis je in den beginne, als je operettemensch bent geworden, in den weg zit; de i te hevige geste. Maar je hebt leeren chari geeren, en dr is ook niks zoo goed voor 'n 1 „artist" dau jaren van ploeteren en vechten i voor je eigen succes en je eigen brood. Waar< achtig, de meesten van de besten zjjn lang, 1 lang geleden, zóó klein nis paddenstoelen be; gonnen. En 't berouwt ze niet.... 'k verzeiker 't u! Ze hebben zichzelf opgeleefd. M'n lievelingsrollen ? Natuurljjk in „Erminie" de i vagebonder-, dan de „Fideele Boer", en nu ook wel „Boemelbaron...." Of de prachtige „Fideele Boer" 't nu nog doen zou ? Neen. Te sentimenteel voor het gros van 't publiek, dat 1 op de reader van den Engelschman zeit: als ik in den s-chouwburg zit, wil ik lachen, niet Je..ken. Zelfs „Polenbloed", waar ik, 'k verz. ker iiet u, op de repetitie (by het gebed in III) heb gegriend van aandoening, zoodat ze me 'n glas water moesten brengen, zelfs „Polenbioed is voor het massa-publiek te fyn. M'n dansen ? Och, kom, ja, ze vinden 't beat! Maar ik zelf ben nog niet tevreden. Het echte Engelsche dansen, da_ wil ik nog leeren — dien slag heb ik nog niet beet. Als ik kan, ieder jaar een week vaar Londen. Dan b.v. in <^en week negen tienmaal naar den schouwburg Dan zie ik alle goeie komieken af. Dat is dan eens een lachkuur voor mjj. Dan leg ik eens tegen de vlakte. Die clowreske nonsens, die kinderlijke nonsens, die daar de komieken zich mogen veroorloven, die zou 'k hier niet na kunnen de en, — of de kranten zouden geen draad aau me heel laten en me uitschelden voor hatsworet, pias! De Engelsche komiek, dat is voor mjj het echte ras. De Fransche is t'oéd. maar tauw équivcque en de Duitscher is te zwaar ! Zenuwachtig bjj 'n premie.e — •cc, dat niet. Wel transpireer ik dan als een peard. En ja, ik heb 't gevoel, dat ik er eigenljjk drie avonden later pas echt in ben, al merkt 't publiek dat op den eersten avond ook misschien niet. 't Kan ook niet anders, 'n Tooneelstuk, dat gaat logisch — gesprek, handeling. Maar 'n operette, mensch, daarin gebeuren geen drie dingen, worden geen drie zinnen gesproken, die volgens de normale ] logica zjjn. Vo< rdat je je daarmee gefamiliariseerd heb — dat duurt eÖ'entjes. Neem de ' „Boenielbaron" tweede bedrjjf, begint met 'i ontbyt, en eindigt in hetzelfde bedrijf, met ecu diner, waarna de heeren kaartspelen. In wat voor een dag stelt u zich zooiets voor? , — Weet u, dat ik soms om den dood niet snap, waarom de mei sr hen zóó om me moeten lachen? Dat ze^ ik in allen ernst, 'k Voel, wat ze van me willen en dat is het eigenaardige contact, dat er tusschen mjj en | m'n publiek beslaat. Ze bezielen en ze dra- i gen me. De heerljjkste avondeu zyn de Zon- ? dagavonden, dan duurt de zaak aitjjd een halt uur langer 'üiiwe^e het soort van lachen, , en dan is de stemming pneies als ecu ' zee, die je voortstuwt. Vroeger wou ik me " zeif per se ereis zien spelen, heb 'n spiegel aan 't eind van de zaal laten ophangen, maar och, wat gaf 't? 't Goede intonatie-vinden, ] dat komt doordat ik vroeger voor m'n groot- v ouv-ers iederen ochtend en avond twee hoofd- c stukken uit den Bybel hardop moest voor- fc lezen. Zoo heb ik ademhalen en lezen geleerd, y eigwilnk zonder dat 'k er benul van had. E Nu tegenwoordig houd ik zooveel mogeljjk j alles bij. 'k Loop zelfs met 'n doos houtskool in m'n zak, in den laatsten tyd en 'k teeken. M ermans, Urban hebhen er al aan moeten geiooven. Tusschen de bedryv6n v»n de repetitiedrukte maak ik een tocht op myn motorfiets (Le> Gestel gaa_ me zoo uitscbiideren). U weet, dat ik in 't begin van de mobilisatie een tijd als vrijwilliger heb di=rsi gedaa* ? Verder alles bestudeeren wat in "n roi voorkom;! „Odysseus" bijvoorbeeld heeft me gebrcht tot kennismaking met alle figuren uit de klassii-ken. Niets, geen woord, geen naam, dien ja uitspreekt, mag 6en schim, een bolle klank voor je zyn. Alles moet je iets zeggen, 'k Wil alias snappen en ailes met m'n hersens betasten. Zoo bljjl je levend en jong. Als allen in de tooneelwereid zoo dacht n, zou er in het ieven der collega's niet zooveel misverstand zyn. Maar sommigen kunnen het anderen niet vergeven, dat zy zoo kindeilyk ontvankelijk tegenover'!; ieven blijven staan Wilt u wel geiooven, dat 'n bestaan van "komiek" je soms pijnljjk-serieus stemt, al lachen de menschen, die geiooven, dat je ook by je eigen thuis over stoelen en tafels buitelt en door je schoorsteen naar binnen valt, je natuurlijk uit in die bekering. Soms zijn we dol, studentikoos, zooals verleden, toen Solser en ik ons in een groot modemagazjjn hebben gepresenteerd als chefs van 'n Fransch modshuis, die de zaak kwamen bestudeeren ; we werkten de haive bokking en de koffie, die de lunch van dsn eigenaar vormden (die ons herkend had, maar ors lachend liet begaan) naar binnen en 't eindigde d'rrnee, dat Solser de opperste winkeidame een toonedsik op haar rozige kin plakte, die ze nu natuurlijk als doux souvenir bewaart. Zoon ochtend lach ik me dan ook weer es gezond ! " Zeven uur had de klok ; het doek zou om acht uur boven den „Braven Hendrik" rijzen. Gryze flambard op, jas aangeschoten, sigaar aan, in 't besiiste gezicht. Weg was Kohier. 'n Weldoener der Amsterdamsche menschheid — dat is-die, de glundere ker ei !
[Slot van het redactioneele gedeelte]
[Slot van het redactioneele gedeelte]
DE VROUW VAN MIDDELBAREN LEEFTIJD.
Spoedig na het blre_ki_i vau den ouderdom van veertig jaar heeft bjjna elk^ viouw reden tot b->zorgdh*id, wat hare gezondheid betr< ff. Dit tgdper De beste butp voor elke vrouw welke de veelbeteekenenden leeftjjd van veertig bete;kt heeft, is de gezondheids-hulp, verschaft den Dr. Wiliiams' Pink Piltan. Zg hebben een verdienstelijken versterkende., invloed, tfi. gevolge van het feit dat zg nieuwe krachte... geven aan het bloed en bet bloed versterken en zuiveren. Zoodoende dragen zjj bjj om ue verzwakte en overspannen zenuwen te voeden en nieuwe krachten aan de levensorg-auen te schenken. Volgens deze natuurlijke geneeswijze worden alle pjjnen en zwakten volkomen verdreven door het gebruik van Dr. Wiliiams' Pink Pillen en vetere, meer gelukkige gezondheid eu geest wordt in het leven geioepen. Laat geen tjjd verloren gaan; maak n^g beden een aanvang met het gebruik van Dr. Wiliiams* Pink Pillen (Pilules Pink puur Personr.es P-lies du Dr. Wiliiams) en maak een begin met Uwe herstelling. Zjj worden verkocht door de meeste handelaars, of zgn verkrijgbaar rechtstreeks bjj de Dr. Wiliiams* Medicine Co., Raffles Place, Singapore, 1 flacon fl. 2.-of 6 flacons, fl. 11.--fianco per post.