ANDIJK - Door een juridische stap van de regering van Griekenland kan de Griekse wetgeving inzake proselitisme' binnenkort worden voorgelegd aan de Europese commissie voor de rechten van de mens. Dat betekent hoop voor het proces dat loopt tegen de Griekse evangelist Costas Macris, die voor de rechter moet komen omdat hij aan een 16-jarige jongen een Nieuw Testament heeft geschonken.
Dit meldt de Christelijke Stichting voor Hulp aan Gewetensvervolgden (CSHG). Het is in Griekenland wettelijk verboden te proberen minderjarigen tot een andere godsdienst te doen overgaan.
De toetsing van deze Griekse wetgeving aan het Europees recht wordt mogelijk, doordat de Griekse regering het 'particuliere klachtrecht', zoals dat is opgenomen in de Europese Conventie voor de rechten van de mens, heeft aanvaard, voorlopig voor een termijn van drie jaar. Dat blijkt uit een verklaring die de Griekse minister Pangalos van buitenlandse zaken, heeft overhandigd aan de secretaris-generaal van de Raad van Europa. Dit heeft tot gevolg dat iemand die in Griekenland wegens evangelisatie-activiteiten is veroordeeld, en wiens beroep op de nationale rechter faalt, zijn zaak kan voorleggen aan de Europese commissie voor de rechten van de mens. Dan moet worden bekeken of de Griekse wetgeving op dit punt strookt met de godsdienstvrijheid, zoals die is vastgelegd in artikel 9 van de Europese conventie voor de rechten van de mens.
"CSHG: hoop voor zaak-Costas Macris". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
"Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
NEW VORK (AFP) - De New Vork City Tribune, een dagblad dat wordt uitgegeven door de Unification Church ('Verenigingskerk') van de Koreaan Sun Myung Moon, is deze week weer verschenen. De uitgave was op 26 augustus vorig jaar stopgezet.
Uitgever Robert Morton liet toen weten dat de krant werd gereorganiseerd. De oplage bedraagt 70.000 exemplaren. Donderdag verscheen het eerste nummer na de reorganisatie weer.
Behalve de New Vork City Tribune geeft de Verenigingskerk nog een aantal andere kranten uit. Daarbij gaat het om de Noticias Del Mundo (een krant voor de Spaanstalige inwoners van New Vork), de Washington Times, de Middle East Times, en twee tijdschriften: Insight en World I.
GRONINGEN (ANP) - De 29--jarige J.B.M, uit Emmen is conform de eis door de rechtbank in Groningen tot twee jaar cel veroordeeld. M. heeft bekend drie keer brand te hebben gesticht. Daarvoor was hem tien procent van de verzekeringspenningen toegezegd die dat moest opleveren.
"Moon-sekte geeft krant weer uit". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
Niet alleen de verantwoording van het voorgenomen 'beleid', maar ook de inhoud van het eerste nummer wekt goede verwachtingen. De samenstelling getuigt van een flinke dosis creativiteit. Een greep: Beste Kivive, een respons-rubriek (met reacties van ouderen en jongeren), een boekbespreking (met ditmaal de bespreking van het op jongeren gerichte dagboekje Leven met God van ds. R. Timmerman), twee cursiefjes (Pim's Pardon en Ma mag ook even, de laatste geschreven door Ma Zelf, een thema-artikel over jongeren en huisbezoek (gesprekken met jongeren en een ouderling over het huisbezoek, inzichtgevend voor beide categorieën overigens), een Eethoek (kookrubriek gericht op zelfstandig wonende jongeren, een Close up van een willekeurige jongere, een brief van een ZOAveldwerker in Honduras, een Overweging (ditmaal over 'vrijgevig geven'), een evenwichtige plaatbespreking van het laatste album van Bob Dylan, een sfeerverhaal over een militair bivak, de resultaten van een onder 1115 gereformeerde jongeren gehouden muziekenquete, een bijdrage over Perspectief, een kort verhaal, een fotoreportage van het Amersfoortse muziekfestival, een artikeltje over „het slopende examenjaar", een sportrubriek en een vragenrubriek (Kortsluiting.
Niet alleen de inhoud van het eerste nummer spreekt aan, dat doen zeker ook de plannen die redactie in portefeuille heeft: bijdragen van en over de 'derde generatie' geëmigreerde gereformeerden, een Kivive-club met kortingen voor concerten en manifestaties, overname van bijdragen uit plaatselijke jeugdbladen, brieven van jongeren die in den vreemde werkzaam zijn en zo nog het een en ander.
Uiteraard valt ook kritiek te oefenen: het verhaal over de muziekenquete heeft naar ons gevoel een wat erg open eind. lets meer begeleiding had geen kwaad gekund, al kondigt de schrijfster wel aan dat ze er nog op terugkomt. Soms ontbreekt noodzakelijke informatie: wie is de geportretteerde Inge: het meisje van de bijgeplaatste foto of gaat het om een anonieme dame? Het had ook geen kwaad gekund de ouderling Hup wat nader te plaatsen. We zijn ook niet kapot van het korte verhaal, al moet bedacht worden dat dergelijke 'literaire produkten' als allerindividueelste expressie in een bepaalde levensfase een geheel eigen rol kunnen spelen. Men leze er zijn oude schoolkranten op na. In datzelfde kader kan de voorgenomen Gedichtenrubriek geplaatst worden.
Samenvattend: als de redactie kans ziet op dezelfde evenwichtige wijze als in dit eerste nummer gebeurt vast te houden aan haar uitgangspunten en dit niveau volhoudt, wensen wij Kivive een gezegend en abonnementenrijk 1986 toe. En wat ons betreft: nog vele jaren.
Een abonnement op Kivive, maandblad voor gereformeerde jongeren. kost slechts f. 17,50 Men krijgt daarvoor tien nummers per jaar. Men kan zich abonneren door dit bedrag over te maken op girorek. 26 40 577 t.n.v. Kivive, Spakenburg. De redactie bestaat uit: Cees R. Houwing, Ingeborg Schrijver, Pim veenstra, Roelof vellinga, Lucia de vries en joanne wentzel.
"Creativiteit". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
ROME (NCNS) - De jezuïetenorde krijgt steeds meer een universeel karakter, nu het aantal leden dat afkomstig is uit de Derde Wereld, procentueel toeneemt. Het zwaartepunt van de rooms-katholieke orde lag voorheen in Europa en Noord- Amerika. In 1945, leefde 90 procent van de ordeleden in deze continenten. Nu is dat percentage nog maar 60. De secretaris van de Societas Jesu' (de officiële naam van de jezuïetenorde), schrijft de aantrekkingskracht van zijn orde in de Derde Wereld toe aan het feit dat de kerk zich vereenzelvigt met de armen. Verspreid over 110 landen zijn er nu 25.549 jezuïeten.
"Meer jezuïeten uit derde wereld". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
STUTTGART - „Aids is een ernstige ziekte die we niet moeten onderschatten. We moeten ons echter niet laten verleiden tot een paniekreactie, door uit angst voor besmetting de gezamenlijke avondmaalsviering af te schaffen."
Zo reageerde de Evangelische Kerk in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg op de angst van sommigen dat je tijdens het avondmaal met het aids-virus besmet kunt worden, omdat je met veel andere mensen je lippen aan dezelfde beker zet. Deze angst stak de kop op, toen bekend werd dat het virus ook in zeer geringe mate in het speeksel van patiënten voorkomt.
In het blad voor de Württembergse landskerk stelt de hoge kerkeraad van Stuttgart daartegenover, dat aids alleen kan worden doorgegeven door seksuele contacten met dragers van het virus, of als besmet bloed wordt toegediend. „De angst om aids op te lopen tijdens het avondmaal is dus ongegrond. Het virus laat zich niet doorgeven via voorwerpen. Gezinsleden van aids-patiënten raken ook niet besmet als zij de tandenborstel van de zieke gebruiken."
Desondanks doet het blad uit voorzorg de volgende aanbevelingen voor het nuttigen van de wijn tijdens de avondmaalsviering: het is verstandig meer dan één beker te gebruiken en die steeds te draaien, zodat niemand de plek aanraakt, waar een ander gedronken heeft. De rand van de bekers moet regelmatig worden schoongeveegd met een doek die in zuivere alcohol gedrenkt is. Omdat het aids-virus buiten het lichaam zeer snel te gronde gaat, is het al afdoende als men beschikt over twee stellen avondmaalsbekers, zodat steeds een stel even terzijde gezet kan worden en het eventueel aanwezig virus afsterft.
De verschillende landskerken zijn overigens met elkaar in gesprek over verregaande verandering van de avondmaalsgewoonten. Gedacht wordt onder andere aan het in de banken uitdelen van stukjes brood en bekertjes wijn; aan het in de wijn dopen van de stukken brood; aan voor iedereen een aparte beker wijn inschenken aan de avondmaalstafel. Maar de hoge kerkeraad van Stuttgart waarschuwt tegen al te drastische veranderingen „omdat onze avondmaalspraktijk stoelt op een eeuwenlange traditie, die niet zonder meer aan de kant kan worden geschoven".
"Duitse kerk stelt leden gerust Aids-besmetting niet via avondmaalsbeker". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
Steeds vaker kom je onder theologen het beeld tegen van de God die mee-lijdt, die aan de kant van de lijdende mens staat en met hem meehuilt, omdat Hij zelf ook lijdt onder de ellende in de wereld. Aan de hand van het bekende boek 'Als het kwaad goede mensen treft' van de joodse auteur Harold Kushner, geeft prof. dr. K. Runia in het Centraal Weekblad een aardige samenvatting van deze theorie. En hij besluit met de enige vraag waar je uiteindelijk toch mee móét blijven zitten.
„Kushner is van mening dat God wel degelijk bij alles aanwezig is en wel op een speciale manier. Hij staat aan de kant van de slachtoffers en niet aan die van de moordenaars of de beulen. Hij is de medelijdende God. Deze gedacht komt niet alleen in het christendom voor, maar ook bij het postbijbelse jodendom. Het spreekt soms over 'een God die ontheemd is en samen met zijn verbannen volk in ballingschap gaat, een God die weent wanneer Hij ziet wat sommige van zijn kinderen andere van zijn kinderen aandoen.
Maar verder gaat Gods macht niet. Daarom zijn er ook grenzen aan het gebed. Er zijn bepaalde dingen waar we niet om moeten bidden, bijvoorbeeld dat God de goede afloop van een crisis in ons leven wil bewerkstelligen óf om genezing öf om, ter wille van ons, de loop van de natuurwetten te veranderen.
Toch is bidden niet zinloos. Het brengt ons in aanraking met andere mensen, die dezelfde zorgen hebben. We mogen ook bidden om kracht om het ondraaglijke te dragen, om de genade dat we gaan beseffen wat we nog altijd hebben, om moed.
In het laatste hoofdstuk stelt Kushner zelf de vraag: „Als God het kwaad dat goede mensen overkomt niet veroorzaakt, wat hebben we dan aan Hem?" Hij geeft een drievoudig antwoord. 1. God heeft toch maar een wereld geschapen waarin veel meer goede dan kwade dingen gebeuren. 2. God inspireert mensen om andere mensen te helpen. 3. God geeft ons wèl de kracht en de volharding om het lijden te doorstaan.
Tenslotte eindigt het boek met het beeld van Job zoals de Amerikaanse dichter Archibald MacLeish hem getekend heeft. Aan het slot van het verhaal geeft déze Job geen antwoord op het waarom van het lijden, maar hij besluit het leven te aanvaarden en samen met zijn vrouw nieuw leven te scheppen. Hij vergeeft God dat Hij geen rechtvaardiger universum heeft geschapen en besluit het te nemen zoals het is. Hij staakt zijn zoeken naar gerechtigheid, naar een wereld waar het eerlijk toegaat, en gaat in plaats daarvan op' zoek naar liefde.
Dat is ook de 'oplossing' van Kushner. Er is geen verklaring voor het lijden, maar we kunnen er wel positief op reageren. We kunnen God vergeven en liefhebben, als we ontdekt hebben dat Hij niet volmaakt is. En we kunnen de wapens gebruiken die Hij ons gegeven heeft: het vermogen om te vergeven en het vermogen om lief te hebben. Maar is dit werkelijk een oplossing? Is dit inderdaad een begaanbare weg voor ons? Geeft deze weg werkelijk houvast?"
"Mee-lijden". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
KATMANDU (UPD - Een twaalf leden tellende gemengd Brits-Amerikaanse commissie is voor een bezoek van zes dagen aangekomen in Nepal. Deze commissie wil vaststellen wat precies de positie is van de op 20.000 tot 30.000 mensen geschatte christelijke gemeenschap in dit hindu-koninkri jk.
Officieel kent Nepal godsdienstvrijheid, maar pogingen iemand tot het christendom te bekeren worden als een misdaad aangemerkt. Het afgelopen jaar zijn op grond hiervan meer dan honderd mensen gearresteerd, onder wie tien uit India, twee Amerikanen, een Brit en iemand uit Singapore. Ze zijn later op borgtocht weer vrijgelaten.
De woordvoerder van de commissie, David Atkinson, Brits parlementslid voor de conservatieven, verklaarde dat zij hoopt op een onderhoud met premier Lokendra Bahadur Chand, terwijl zoveel mogelijk christenen naar hun ervaringen zal worden gevraagd. De commissie zal nog voor het vertrek uit Nepal van haar bevindingen blijk geven.
"Onderzoek naar godsdienstvrijheid Nepal". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
Uit een beschrijving in 'De Waarheidsvriend', het blad van de Gereformeerde Bond, van een begrafenis van een kind op het zendingsveld in Kenya, spreekt een heel andere geest dan bij Kushner:
„Weer trof mij het feit, dat alweer een kindergraf werd gedolven in die gemeente. Het zijn er al zoveel geweest dit jaar. Veel kinderen, maar ook mensen in de kracht van hun leven. Ook jonge moeders die tijdens de bevalling stierven. Het leven is ook hier zo broos en als zodanig wordt het ook ervaren en over gesproken. Verstoken van de meest elementaire medische verzorging, geen juiste voeding etc. maken, dat zovelen zo jong sterven. Hoevele gezinnen zijn er niet waar al enkele kinderen van zijn overleden. 'God weet het' wordt dan vaak gezegd. Het lijkt soms of dit alles er wat gelaten uitkomt, maar ik heb gezien dat er intens verdriet is, alleen de Afrikaner uit het op een andere wijze. Vorige maand vertelde een man mij dat hij drie kinderen had en voegde er aan toe: Twee zijn er al naar huis .
"Naar huis". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
(advertentie) WINTER IN ROEMENIË Er is groot gebrek aan de eerste levensbehoeften. Helpt u mee de materiële nood van geloofsgenoten te verzachten? GIRO 39.75.627 M STICHTING STEUN BROEDERSCHAP WZ T
"Advertentie". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
De jeugdrubriek van "t Kerkvenster', kerkblad van de Gereformeerde Kerk in Hengelo, gaat deze )veek over verkoeling. De scribent wijst erop dat je op een warme zomerdag veel plezier kunt beleven aan een glaasje bier. Maar verkoeling' heeft ook nog een andere betekenis:
„Verkoeling kan ook erg negatief zijn. Bijvoorbeeld wanneer het de onderlinge liefde betreft. En het valt moeilijk te ontkennen dat er in onze dagen een ernstige verkoeling van de liefde valt te constateren. We leven in een liefdeloze wereld. En was het nu maar zo dat daartegenover het liefdeleven in de kerk van Christus door de leden gunstig afstak. Helaas is daar soms weinig sprake van en onderscheiden de gelovigen zich maar zelden van de wereld. Het nieuwe leven in de Geest komt te weinig daadwerkelijk naar buiten.
In de tijd van het prille christendom sloten velen uit de wereld zich bij de kerk aan, omdat ze konden zeggen: „Ziet, hoe lief ze elkander hebben." Hun sprankelend enthousiasme vormde een levend getuigenis voor de kracht van hun geloof.
Daar werd de omgeving jaloers op. Zoiets verneem je nu zelden of nooit. Het komt vaker voor dat zij die buiten staan ook buiten blijven, omdat ze zich geërgerd afwenden en teleurgesteld constateren, dat de kerkleden zich in niets onderscheiden wat betreft het liefdeloos langs elkaar heen leven. Hoe komt dat nu1? Wij geloven toch in een God die Liefde is, en in een Heiland, die het grote liefdegebod ons op het hart gebonden heeft en Zelf dit op zo ontroerende wijze heeft voorgeleefd?
Helaas gaat de zonde de kerkdeuren niet voorbij. Daardoor komt het dat we geïnfecteerd worden door het cynische, harteloze wereldse klimaat, waarin we dagelijks verkeren. Als we nog dieper zoeken, komen we uit bij Openbaring 2:4, waar Christus de gemeente van Efeze verwijt, dat zij haar 'eerste liefde heeft verlaten.
Verachting in de liefde draagt altijd het karakter van schuld. Want de kracht van Gods Geest is niet afgenomen, maar wij doven door onze houding het Pinkstervuur. Als we dit moeten constateren houdt het vanzelf in dat ons niets anders te doen staat dan onze houding veranderen. Wij geloven dat de liefde Gods door de Heilige Geest in onze harten is uitgestort. Romeinen 5:5. Die Heilige Geest wijkt van de kerk nimmermeer. Zo blijven ook zijn Geestesgaven, en zeker die hele centrale gave van de liefde.
Waar het voor ons nu op aankomt, is onophoudelijk door het geloof de aansluiting aan die onuitputtelijke Geestesbron te zoeken en vast te houden. Dan vernieuwt ook in ons die liefdekracht van dag tot dag. Dan wordt de kerk een vuurhaard, waaraan zelfs degenen die buiten zijn zich kunnen warmen."
PROF. K. RUNIA
"Tribune Warm en koel". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
Het was het afgelopen jaar waarschijnlijk niet het minst gelezen item in de gereformeerde pers: de aangekondigde verschijning van een 'eigen' maandblad voor gereformeerde jongeren. Tenminste enige tientallen (kerkblad)kolommen werden ermee gevuld. Het bleef inmiddels wel een beetje droogzwemmen, want het enige wat op tafel lag, waren de plannen. Maar sedert een van de laatste dagen van het zojuist verscheiden jaar weten we meer: Kivive, maandblad voor gereformeerde jongeren, presenteerde zichzelf tijdens de afsluiting van het gereformeerd jongeren jaar in Barneveld. Zonder veel public relation-ele toeters en bellen, maar daarom niet minder overtuigend.
We zullen eens kennismaken. En misschien is het goed dan de omstreden aspecten van de koe direct maar bij de horens te vatten: is een nieuw blad nu wel zo nodig, we hebben toch al voldoende jeugdbladen, en: zou dat wel goed gaan?
Welnu, als er iets niet van het nieuwe blad gezegd kan worden, is het dat de kersverse redactie om de aangedragen problemen is heengelopen. Op verschillende plaatsen in het uitstekend gelayout-e en fris-aansprekend ogende eerste kennismakingsnummer heeft zij de handschoen opgenomen en haar zeker niet branie-achtig terzijde geworpen. En dat was toch wel een beetje de beduchtheid die uit sommige kerkbladreacties-vooraf naar voren was gekomen: wordt dit initiatief geen podium voor allerlei onvolwassen en onvoldragen getrap tegen een oudere generatie en haar eigen(aardig)heden en zal zo geen kloof geschapen worden tussen oud en jong? Nu, om het maar direct luid en duidelijk te zeggen: het eerste nummer van Kivive ademt een positieve en constructieve geest. We zetten een paar punten op een rij.
De redactie maakt er geen geheim van dat zij haar afnemers een gereformeerd blad wil presenteren: „Één nummer is lang niet voldoende om al onze bedoelingen duidelijk te maken - ieder mag ervan overtuigd zijn dat de makers ervan de Wijsheid in pacht hebben: het onfeilbare Woord van God. Zoals dat is vastgelegd in de drie Formulieren van Enigheid, zó belijden we dat. Wel als zwakke, zondige mensen, geneigd tot alle kwaad. Maar 'verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden, noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods , welke is in Christus Jezus, onze Here' (Romeinen 8:38,39) Kivive wil graag jonge mensen helpen bij het vinden van antwoorden op vragen van uiteenlopende aard, wil jonge mensen aanspreken in de eigen taal, de kerktaal. Kivive wil moeilijke zaken afwisselen met ontspanning en genoegen binnen die normen. De redactie wil de lezers, de lezers kunnen de redactie voorhouden: „Wie meent te staan, zij op zijn hoede dat hij niet valle"! En dat geldt niet alléén voor jonge mensen..." We hebben een wat breed citaat gegeven uit deze verantwoording van de redactie om duidelijk te maken waar het blad heen wil en dat het geworteld wil zijn in gereformeerde aarde. Daarop wil ook de naam wijzen: op je qui vive zijn, op je hoede zijn. Goede vondst overigens. Cees R. Houwing legt in het openingsverhaal uit wat de redactie ermee voorheeft.
Ook op andere plaatsen in het eerste nummer blijkt dat de redactie zich goed rekenschap heeft gegeven van de vantevoren gelanceerde kritiek, twijfels en vragen, die overigens voor een deel blijken te stoelen op misverstanden. Was er de noodzaak voor een nieuw blad? Ook die vraag is enkele malen in reacties naar voren gekomen. Nu is noodzaak een groot woord. Maar het gaat o.i. niet te ver te stellen dat een blad zoals het nu op tafel ligt toch maar erg moeilijk door 'ouderen' gemaakt zou kunnen worden. Het is inderdaad een 'eigen' jeugdblad geworden, dat als het ware een stuk gereformeerde jeugdcultuur ademt. Niet lawaaierig, wel fris. Niet zoetig, soft of overgeestelijk, maar met beide benen op de grond. „Wees eerlijk en duidelijk", citeert de redactie ergens met instemming ds. J. Borgdorff. Geen trappen en schoppen, maar wel een gezonde openheid, die ook een confrontatie durft aan te gaan (bijv. met de hoofdredactie van deze krant, die wordt bevraagd' over haar ingezonden stukken-beleid, maar die overigens even verderop wel verkeerd wordt geciteerd.)
Nadrukkelijk doet de redactie moeite om het gerezen misverstand uit de weg te ruimen, als zou zij ouderen willen buitensluiten bij de vulling van de kolommen. „We kunnen hem (nl. een van de kerkbodescribenten, red.) nu al verzekeren dat we ons niet willen isoleren, dat we heus inzien dat we de wijsheid van ouderen, hun leiding kunnen gebruiken - nodig hebben. Wij hebben vriendelijke toezeggingen daarvoor al aanvaard." Zo is er een Raad van Advies, bestaande uit ds. H. Drost, A. Joh. Kisjes, R. Roukema en H.R. Schaafsma, waarvan de leden voorinzage van de kopij hebben."
Het eerste nummer van Kivive toont o.i. ook in voldoende mate aan dat een blad als dit een eigen plaats kan hebben naast de bestaande jongerenbladen, die inderdaad een beperkte, op de verenigingsactiviteiten gerichte, doelstelling hebben.
Kivive presenteerde zich op de manife statul^^^^^^it^^S^ vorige week in Barneveld. Het nieuwe blad trok nt «* f^."^^0 Een van hen had er geen daar aanwezige jongeren, maar ook die van de enkele oudere bezoelcers. bezwaar tegen om met het jonge(re) produkt op de foto te gaan.
"Kivive: met beide benen in geref. aarde door P.A. Bergwerff". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
Beroepen te Dalfsen tT^ en te Voorthuizen. Ba^ H.E. NieuwenhuisteErtj^
"Geref. Kerken". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
Op zondag 12 janu kandidaat L.G. van de uit Groningen intrede ti___ woude. De bevestiging plaats om 10.00 uur d » L.J. Joosse te Gm • I West, in het kerkgeboüJß de Nederlandse Herv* Kerk aan de Voorweg r?l trede vindt plaats om M uur in het kerkgebouw JË Doopsgezinde Gemeend! niaweg 72. Het nieuwe adres i_- «■ weg 19,9104 BS DamwoJJ HOOGEVEEN - Op 2oJ. 12 januari doet ds. C. de Ji ter van Oegstgeest enT.iJ» trede te Hoogeveen. DehJ tiging vindt plaats om i* uur door ds. J.A. v.d. yj te Hoogeveen. De \njM vindt plaats om 19.0q jfc Beide diensten worden gJ9 den in de (syn.) Geref. *M Hoofdstraat 95. Het nieuwe adres van _ ï Putter is: Kleine Beer 38 •* LT Hoogeveen.
"Intrede". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
Beroepen te Staphorst] veen: P. Ravensberge, Wijnjewoude.
"Geref. Kerken (Syn)". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
Beroepen te Apeldoorn: Honkoop te Kampen. Bedankt voor Goudswaj A. Moerkerken te _fi( Beijerland.
"Geref. Gemeènten". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
Beroepen te Rhenen: A. Straalen te Barneveld.
"Geref. Gem. in Ned". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
Beroepen te Leeuwarden-E zum: J.R. Smit te Sexbieij Piètersbierum. Aangenomen naar Vnx1 hoop: J.W. Arendshorst, v heen zendingspredikant, nendeteßijssen. Bedankt voor Zwolle: i Tijink te Ommen. ïi
"Ned. Herv. Kerk". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
Geslaagd voor het doel examen geschiedenis a. Rijks Universiteit te Ut: Herman Veenhof te Ut ra
"Academica". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002
NEW DELHI (AP) - » wan Shree Rajneesh zou |i ren zijn vaderland India i verlaten en naar Nepal f Donderdag vloog hij al «i Noordindiase Himalayasi New Delhi, waar hij zij» trek nam in een luxe hotel
Aanhangers van BhaiT zeiden dat hij vrijdag per vlucht naar de Nepa hoofdstad Katmandu gaan. Hij zou van p|an naar zijn commune in ' hara te gaan, een populatf ristenoord in centraal N* Het was niet duidelijk lang hij daar wilde blijven In november ging Bha| naar India, nadat hij in * een boete had betaald 400.000 dollar wegens u» gratiefraude. In 1981 was uit India vertrokken toen belastingklimaat hem wat te warm werd. O® zondheidsredenen' v*s. hij zich in de VS, waar W grote groep welgestelde v« lingen om zich heen melde. ~ Na zijn uitwijzing uit o lieten de Indiase auton» weten dat zij de belastu* slag voor Bhagwan nog s hadden liggen. Hoewel» wan in eerste instantie t hij voorgoed in India blijven, maakte hij al plannen om weer te ver^ ken. Vorige week wa sprake van het aankopt j eenFiji-eiland.
SPLIT (ANP) - Volgen rooms-katholieke persb^ KNA heeft de pers.v^ communistische partij Kroatische havenstad een propaganda-oorlog tend tegen taxichauffej^, aan de voorruit van n gen een kruis hebben tigd. j Een taxichauffeur wer de Justitie voorgeleid hij had geweigerd een F gier te vervoeren die on uiten van een godslast zijn taxi had willen stap.-
"Bhagwan weer weg uit India". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/01/04 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569788:mpeg21:p002