LONDEN (AP) - De bestuurssynode van de Anglicaanse Kerk heeft woensdag in het openbaar gedebatteerd over een van haar bisschoppen die zijn twijfels heeft geuit over de letterlijke betekenis van o.a. maagdelijke geboorte van Christus en Zijn opstanding uit de doden.
Onder de 560 bisschoppen, priesters en andere synodeleden kwam grote verdeeldheid aan het licht over fundamentele christelijke geloofsprincipes toen zij de meningen van bisschop David Jenkins van Durham bespraken. De 60-jarige Jenkins mengde zich vooralsnog niet in de discussie.
Kerkfunctionarissen benadrukten dat Jenkins niet terechtstond' en de synode bracht de kwestie niet ter stemming. Wel ging het college door handopsteken akkoord met een voorstel van de aartsdeken van Leieester, Robert Silk, om de doctrinaire kwesties te verwijzen naar de 43 bisschoppen van het diocees, onder wie Jenkins zelf. Zij moeten in de loop van dit jaar een rapport uitbrengen. Jenkins, een oud-hoogleraar theologie, veroorzaakte grote opschudding in de Anglicaanse Kerk toen hij in april van het vorig jaar in een tv-interview verklaarde dat de 'traditionele uitleg' van de opstanding neerkwam op een „goocheltruc met botten". Hij zei in hetzelfde vraaggesprek dat christenen niet verplicht zijn te geloven in de goddelijkheid van Jezus.
David Holloway, leider van een groep geestelijken die het debat heeft geëist, beschreef Jenkins opvattingen als een 'kankergezwel' dat de kerk geleidelijk kan verstikken. Hij vindt dat de „opstanding van Christus niet een of andere formule is waarmee naar believen kan worden gespeeld of die door bisschoppen kan worden herzien. Het is de kern van het evangelie." De aartsbisschop van Canterbury, Robert Runcie, herinnerde de synode er echter aan dat Anglikanen 'intellectuele vrijheid en onafhankelijkheid' genieten.
Runcie zei dat er ruimte moest blijven voor „nieuwe interpretaties van het geloof", maar hij benadrukte dat „over de dogma's van de vleeswording en de opstanding onder uw bisschoppen geen twijfel bestaat." Hij onderstreepte voorts het kernpunt van de discussie, de rol van bisschoppen als wakers over de kerkelijke doctrine, hetgeen door enkele waarnemers werd gezien als een berisping, aan het adres van Jenkins.
Graham Leonard, de bisschop van Londen en tevens Jenkins' bekendste criticus, zei dat de kerk zich dient vast te houden aan de 'eeuwige religieuze waarheden' en zich niet moet laten imponeren door tijdelijke interpretaties ervan. Hij zei in dat verband dat wetenschappers uit de 19e eeuw er andere natuurwetenschappelijke opvattingen op na hielden dan hun moderne collega's en dat niet de werkelijkheid aan verandering onderhevig is, alleen de menselijke opvattingen daarover. Datzelfde gold voor het geloof, aldus Leonard.
"Anglicanen discussiëren over afwijkingen bisschop". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
"Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
GENÈVE (EPD) - Er hebben zich twee nieuwe leden gemeld voor de Wereldraad van Kerken. In de eerste plaats de Methodistenkerk van Zimbabwe, die 40.000 leden heeft en ruim honderd predikanten.
In de tweede plaats de Congregationalistisch-Christe
lijke Kerk van Amerikaans- Samoa met ruim honderd gemeenten en 34.000 leden, verspreid over Amerikaans-Samoa, Hawaii, Nieuw-Zeeland en de Amerikaanse westkust.
Het centraal comité, dat eind juli in Buenos Aires bijeen komt, krijgt over de toelating te beslissen. Als die volgt telt de Wereldraad van Kerken 305 leden.
LONDEN (ANP) - De Anglicaanse Kerk gaat onderzoeken of christendom verenigbaar is met vrijmetselarij. De Anglicaanse synode aanvaardde dinsdag een motie waarin voor een dergelijk onderzoek werd gepleit ondanks het verzet van een vrijmetselaar die toestemming had gekregen de synode toe te spreken. De vrijmetselaar somde een groot aantal anglicaanse bisschoppen op die ooit lid waren geweest van een vrijmetselaarsloge, onder wie dr. Geoffrey Fisher die van 1945 tot 1961 primaat van de Anglicaanse Kerk was.
"Nieuwe leden voor Wereldraad van Kerken". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
VATICAANSTAD (AFP) -In Italië is beroering ontstaan rond een van de 'meest geliefde heiligen' van de moderne tijd, Maria Goretti. Dat is het meisje dat in 1902 werd vermoord omdat zij zich verzette tegen aanranding en dat in 1950 tot de 'eer der altaren' werd verheven.
De pers haalt er grote koppen voor uit de kast, het Vaticaan heeft een commissie opgericht 'om leugens en verwarring te ontzenuwen', en in Milaan hield men een rondetafelgesprek over het onderwerp.
De beroering is veroorzaakt door een boek dat heet 'Arme heilige, arme moordenaar: het ware verhaal van Maria Goretti', van de hand van Giordano Bruno Guerri. Op het omslag belooft het boek onthullingen over „de fouten van een kanoniek proces en de ware redenen die de kerk een heilige deed uitvinden".
De schrijver, die argumenten aanvoert die stoelen op de psychoanalyse, gaat vooral in op de vergeving van het slachtoffer aan haar belager en op 'jas van Maria Goretti op het ogenblik van de agressie.
Hij concludeert dat zowel het halve weesje uit een gezin van boeren die zich vestigden in het drassige gebied van Nettuno bij Rome, als haar moordenaar Alessandro Serenelli, 'slachtoffer' was.
"Rumoer rond een 'heilige'". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
Zaterdag 16 februari 1985: ROTTERDAM DELFSHAVEN - Orgelconcert in de Oude Kerk door Diane Middelkoop. Thema: de romantiek. Aanvang 16.00 uur. HASSELT - Zang- en orgelavond m.m.v. Chr. mannenkoor 'De Lofzang' (Heerde) 0.1.v. Klaas Jan Mulder en Peter Eilander (orgel) in de Hervormde Kerk. Aanvang 20.00 uur. AMSTERDAM - Concert in de Engelse Kerk, Begijnhof (ingang Spui). Met muziek van Beethoven, Strauss en Prokofjev. M.m.v. Mare Destrubé (violin) en Walter de la Hunt (piano). Aanvang 16.00 uur. LEEUWARDEfr-HUIZUM Jaarlijkse Friese ouderlingenconferentie in de Geref. Kerk, Carel van Manderstraat 12. Spreker: ds. J.M. Goedhardt over 'Jongeren en geloof. Aanvang 9.45 uur.
"Agenda". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
Hoe komt toch al die ellende in de wereld Door de structuren. Hoe verander je de structuren? Door met de jonge generatie een nieuwe start te maken. Een nieuw begin' En alles zal beter worden!
Met deze drogreden zijn in de loop der eeuwen al heel wat pogingen ondernomen om de bestaande maatschappij te veranderen. Steeds was het weer een ander ideaal dat aan de horizon lonkte. In onze tijd is het het ideaal van de gelijkheid van man en vrouw. Wanneer man en vrouw hun traditioneel bepaalde rollenspel opgeven, en alleen maar 'mens' zijn, krijg je de wereld waar we al zolang naar hunkeren
De stichting Nederlandse Onderwijs Televisie (NOT) is al helemaal bevangen door dat idee. Dit voorjaar brengt de NOT een serie tv-programma's in de scholen waarin de traditionele 'rolpatronen' op de korrel worden genomen en een andere weg wordt gewezen. Hèt grote probleem in deze maatschappij, zo leert de NOT-serie (onder de naam Rbrigade'), is dat de mannen en jongens een 'hanig' gedrag vertonen en dat omgekeerd een meisje een slet wordt genoemd als ze met tien jongens naarbed is geweest.
In de tv-serie, bedoeld voor de lagere klassen van het voortgezet onderwijs, speurt een club van vier meisjes, de R-brigade, naar voorbeelden van dergelijke verfoeilijke rolpatronen, in school, in beroepen, in de media en in relaties.
Behalve dat de série een ziekelijk gelijkheidssyndroom toont, laat ze de jeugdige kijkers ook pornografische scènes zien. Bovendien wordt samenwonen, homofilie, lesbisch zijn en pedofilie als normale zaken gepresenteerd, zo niet aangemoedigd.
Een leuke serie. Zo verbeter je de jeugd niet, maar vergiftig je ze. Kan het protestantschristelijk onderwijs, dat in de NOT participeert, deze verantwoordelijkheid dragen^ Kennelijk wel!
De lezer moet het ons niet kwalijk nemen dat we hem opnieuw met de paus confronteren. Het is ditmaal een zoete paus, die we u niet voorhouden om er aan te likken, maar om u te waarschuwen dat ons de komende maanden ook op souvenir-gebied nog heel wat te wachten staat.
"Signalement Bijdragen: A.P. Wisse R-Brigade". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
De eerste richtlijn wijst op het feit, dat het jodendom een andere traditie is, zodat voor de beschrijving ervan gebruik dient te worden gemaakt van wat de joodse literatuur er zelf over zegt. „De ander dient beschreven te worden in termen van de ander", zegt deze richtlijn.
De tweede richtlijn betreft de negatieve rol van het jodendom in de christelijke theologie. De werkgroep meent dat het jodendom vaak een negatieve rol krijgt toebedeeld om de eigen identiteit van de christelijke theologie te bepalen. Wat de beschrijving van het jodendom betreft zegt de derde richtlijn, dat het beeld ervan in de catechese niet alleen op grond van oude en nieuwe testament uit de Bijbel moet worden bepaald, maar ook met behulp van ander materiaal zoals Dode Zeerollen en de romeinse geschiedschrijver Flavius Josephus.
De vierde richtlijn houdt zich bezig met Jezus en het jodendom en is gericht op de behandeling van de persoon en betekenis van Jezus in het raamwerk van zijn joodse omgeving. De catechese en de anti-joodse overlevering vormen de materie van de vijfde richtlijn. Vooral de behandeling van het lijden van Jezus mag niet weer aanknopingspunten bieden voor antisemitisme, vindt de OJEC-commis
Wat de geschiedenis van het joodse volk betreft bepleit de zesde richtlijn het achterwege laten van een scherpe scheidslijn bij het jaar 70, de val van Jeruzalem. Historische continuïteit is veel beter, denkt de commissie. De zevende richtlijn houdt zich bezig met het joodse volk en de joodse godsdienst, waarbij in de catechese volgens de commissie moet worden vermeden het jodendom te beschrijven als een versteende en achterhaalde re-
ligie. , , Bij elke richtlijn behoren praktische raadgevingen om de vooroordelen te kunnen opsporen. De brochure geeft alle betrokkenen ook een literatuurlijst van werken die op deze materie betrekking hebben.
"Richtlijnen". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
(van onze redactie kerkelijk
leven)
ROTTERDAM - De stad Rotterdam herbergt verschillende nationaliteiten, waaronder de hindoestanen uit Suriname. Onder deze bevolkingsgroep is al enkele jaren de hindoestanengroep van de gereformeerde koffiebar 'De Pruttelshop' uit Rotterdam werkzaam. Sinds het najaar van 1983 wordt ze hierbij geholpen door evangelisatiepredikant ds. J.W. Roosenbrand. Zijn komst betekende niet het einde van de Hindoestanengroep, maar een verdere intensivering van haar werkzaamheden. Dat blijkt uit het 43 pagina's dikke verslag over de activiteiten van de werkgroep in de afgelopen twee jaren. Het verslag is een aanvulling op een verslag over de periode tot aan 1983.
Aan het begin van 1983 concludeerde de werkgroep dat er intensieve contacten nodig waren om oudere, verwaterde contacten op te frissen. De medewerkers waren dan ook 'enorm bij' met de komst van ds. Roosenbrand omdat dit de mogelijkheden voor bezoek vergrootte. In september van dit jaar vierden de koffiebarmedewerkers en gasten het 10--jarig bestaan van De Pruttelshop tijdens een zogenaamde actieweek. Activiteiten van deze week waren ondermeer: een Turkse avond, waar ongeveer 60 mensen kwamen om naar een verfilming van het Lukasevangelie te kijken (in het Turks) en een Surinaamse avond, waar een EO-film over het ontstaan van de Bijbel, negro-spirituals en Surinaamse hapjes op het programma stonden.
In de loop van 1984 groeide het aantal contacten tot 35 'adressen. In deze periode is ook het aantal hindoestaanse kinderen dat de kinderclub bezoekt, toegenomen.
"Werk onder hindoestanen in Rotterdam neemt toe". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
De plannen om een zelfstandige Creolengroep te formeren, zijn tot nu toe niet gerealiseerd. De Creolengroep vergadert nog samen met de Hm doestanengroep. „In tegenstelling tot de hindoestaanse Surinamers zin verreweg de meeste Creoolse Surinamers gedoopt, door de r.k. missie of door de EBG (Evangelische Broedergemeente). Doordat de laatste vooral een zendingskerk is, die maar twee a drie gemeenten in ons land heeft, kunnen de naar Nederland gekomen Creolen niet voldoende worden opgevangen. Dit heeft een grote randkerkelijkheid tot gevolg, wat versterkt wordt doordat Creolen verwachtten dat Nederland een christelijk land zou zijn. Nu ze zien dat hier alles kan, wordt er een grote aanslag gedaan op hun voor onze begrippen - nog oppervlakkig geloofsleven", aldus het verslag over contacten met Creoolse Surinamers.
Via een evangeliste die 45 jaar voor de EBG onder hindoestanen in Suriname heeft gewerkt, heeft de Hindoestanengroep intensievere contacten met de EBG gekregen. Leden van de werkgroep woon-« den ondermeer een kerstviering en een paasviering bij, terwijl een aantal leden van de EBG trouw aanwezig zijn bij activiteiten voor hindoestanen in de gereformeerde koffiebar.
Zij introduceren hier de door de EBG in het Hindi vertaalde gezangen. In het verslag is te lezen hoe de evangelisatiepredikant en de werkgroep hun houding hebben bepaald ten aanzien van de EBG; onder meer: „We behouden onze zelfstandigheid bij het organiseren van activiteiten, maar maken graag gebruik van contacten met Surinaamse christenen. Tevens tonen we ook voor hun activiteiten belangstelling. Wanneer nodig wijzen we op de betekenis van de gereformeerde belijdenis".
"Creolen". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
Als aanvulling op de bezoeken en voor het contact met hindoestanen die door verhuizing moeilijk bereikbaar zijn, geeft de werkgroep een aantal keren per jaar een krantje uit. In deze 'Chhota Agbaar' staat algemene informatie over de koffiebaractiviteiten, en verder onder andere verhalen voor christelijke feestdagen en een jeugdpagina. In het verslag wordt verder uitgebreide informatie gegeven over leer en geloof van het hindoeïsme, (met onder meer zijn geloof in reïncarnatie), over hindoefeesten en de geschiedenis van de hindoestanen. Tevens is er een literatuurlijst opgenomen. Wiê een avond wil organiseren over de culturele minderheden, en het werk onder hindoestanen en Surinamers, kan contact opnemen met de coördinator van de hindoestanengroep, de heer H. van der Woerd, tel. 010-762753.
Belangstellenden kunnen de verslagen van 1983 en 1984/85 in hun bezit krijgen door respectievelijk ƒ 7,80, ƒ 5,80 of gezamenlijk ƒ 10,30 (inclusief verzendkosten) over te maken op postrekening 1766923 ten name van R.G. van Duinen te Rotterdam.
"Krant je". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
UTRECHT (ANP) - Rond de invoering van de wet voorzieningen gezondheidszorg (WVG) bestaan nog veel onduidelijkheden en problemen. De Nationale Raad voor de Volksgezondheid constateert dit in een ontwerp-advies voor staatssecretaris Van der Reijden. De raad beveelt dan ook aan, met de verdere invoering van de WVG te wachten op de resultaten in de proefgebieden Limburg, Eindhoven en Kennemerland.
„Voordat onomkeerbare ontwikkelingen in gang worden gezet, moeten de resultaten in de proefregio's grondig worden geëvalueerd", aldus het advies.
Het wordt volgens het ontwerp-advies steeds onduidelijker, hoe de WVG in de praktijk moet gaan functioneren. De raad zet vooral vraagtekens bij de relatie tussen planning, budgettering en financiering van de gezondheidszorg.
"„WVG nog niet verder invoeren"". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
In het hiervoor staande stukje werd over het protestants-christelijk onderwijs geschreven als over een richting waarvan toch nog verwacht mag worden dat ze meehelpt met het opwerpen van een dam tegen al te grove uitingen van normloosheid. Maar stellen we ons er dan niet teveel van voor? In Zwolle werden twee studenten van de (protestants) Christelijke Lerarenopleiding (CLZ) het volgen van de lessen onmogelijk gemaakt doordat zij weigerden mee te doen aan het portretteren van een naaktmodel. De twee studenten. Robert Teune en Els van der Wielen, behorend tot een Pinkstergemeente, vroegen om vervangende leerstof, maar zij kregen te horen dat dit niet mogelijk was. Deze beslissing houdt tegelijk in dat de beide studenten geen akte van bekwaamheid zullen kunnen behalen. Om even de sfeer van deze 'christelijke' opleiding te proeven: de medeleerlingen van Robert en Els laten hen merken dat ze hun houding belachelijk vinden en de godsdienstdocent van de CLZ, dr. A. Bronswijk, doet daaraan mee door te stellen dat de twee zich „voor het karretje van de voorganger van hun kerkelijke gemeente laten spannen".
"Naaktmodel". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
De zondag is bij uitstek ge-
schikt om als christelijke gemeente '5 mei' te vieren, want de zondag is er om „de grote daden des Heren" te gedenken en daar hoort ook de bevrijding van Nederland in 1945 bij. Dat is het standpunt dat het breed moderamen van de hervormde synode aan de hervormde gemeenten heeft doen toekomen over de vraag of christenen aan de viering van 5 mei wel kunnen deelnemen, nu deze dit jaar op een zondag valt.
Het hervormd moderamen
heeft dus, in tegenstelling tot anderen, geen moeite met het kabinetsbesluit om de 5 meiviering dit jaar niet naar 4 mei te verplaatsen (zoals vroeger gebruikelijk was), maar deze gewoon op 5 mei te laten doorgaan.
Het moderamen is er zich wel bewust van dat velen, ook in de Hervormde Kerk, problemen hebben met de viering van de bevrijdingsdag op zondag 5 mei. En daarom heeft het moderamen besloten een handreiking naar de predikanten te zenden voor de prediking op die dag. Verder schrijft het moderamen in een brief aan de kerkeraden: „Wij hopen dat uw kerkeraad in staat is ook op andere wijze de gemeente te betrekken bij de herdenking van de gevallenen en de viering van de bevrijding. Dat zou ook kunnen betekenen dat u vanuit het centrale gebeuren van de kerkdienst in uw eigen omgeving meewerkt aan een zo waardig mogelijke herdenking van wat in de Tweede Wereldoorlog over ons gekomen is en dat u tracht te voorkomen dat de viering het karakter van de zondag aantast".
Is de Gereformeerde Bond tevreden met de 'oplossing' van het moderamen? Haar voorzitter, ds. L.J. Geluk uit Woerden, is dat in ieder geval met Wij hebben vanzelfsprekend geen bezwaar om de grote daden des Heren op die zondag te gedenken. Dat man iedere zondag gebeuren en ze ker sta je op de zondag op of omstreeks 5 mei in de prediking ook stil bij de bevrijding Maar als ik denk aan same^ komsten, optochten en m£itT °°k wedstri3den voor kinderen en dergelijke, aan die hele rompslomp, dan moe" ik zeggen dat een burgerliike viering van de bevrijding o» zondag in strijd is met het kT 5 S 5 dé" de dag des Heren een door HVlCnng daaro™ op
"Viering 5 mei". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
AMSTERDAM (ANP) - Na anderhalf jaar speurwerk is het Overlegorgaan van Joden en Christenen in Nederland (OJEC), uitgekomen met een concept-rapport voor het opsporen van anti-joodse vooroordelen in catechetisch materiaal
De Rooms-Katholieke, Nederlandse Hervormde, (syn.) Gereformeerde, Christelijke Gereformeerde en Evangelisch-Lutherse kerken hadden tevoren verklaard daaraan behoefte te hebben, terwijl de Raad van Kerken in Nederland zich daarbij heeft aangesloten. Een werkgroep van joodse en christelijke deskundigen uit OJEC meldt dat de materie te gecompliceerd en weerbarstig is om nu al met een eindrapport te kunnen komen. De werkgroep heeft uit praktische overwegingen zeven richtlijnen opgesteld waardoor anti-joodse tendenties kunnen worden opgespoord. Dit om het doel te dienen dat informatie over joden en jodendom zakelijk juist zal zijn en niet wordt bepaald door anti-joodse tradities in het christendom.
Naar de mening van de werkgroep zijn anti-joodse opvattingen door het lange gebruik zo vanzelfsprekend geworden dat men er gemakkelijk overheen leest. Het doel van de richtlijnen is dan ook allen die in de catechese werkzaam zijn attent te maken op mogelijke vooroordelen in het schriftelijk materiaal. De signalering ervan kan helpen ze te bestrijden, denkt de commissie.
"OJEC geeft zeven richtlijnen tegen "anti-joodse vooroordelen"". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
ALKMAAR - Dezer dagen werd van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland bericht ontvangen dat het besluit van de gemeenteraad van Alkmaar, waarin de stichting van een gereformeerde basisschool is opgenomen, is goedgekeurd. Hiermee is de laatste formele belemmering weggenomen voor de stichting van de school in augustus 1985.
Daarmee is tegelijk één van de grootste witte vlekken in de kaart van gereformeerd onderwijs in Nederland opgevuld: het 'gat' tussen de scholen in Amsterdam en Den Helder, die ongeveer 90 kilometer uit elkaar liggen. Vanaf augustus wordt daarmee de reistijd van de kinderen uit midden-Noord-Holland aanzienlijk korter. Reistijden van meer dan twee uur per dag waren geen uitzondering.
De te openen school zal naar men hoopt de kerkelijke bevolking van met name de gemeenten Alkmaar en Broek op Langedijk (waaronder Heerhugowaard valt) doen toenemen. Mede door de relatief gunstige werkgelegenheid in Noord-Holland, de centrale ligging van Alkmaar en Heerhugowaard, de goede bereikbaarheid en de aanwezigheid van veel huurwoningen en goedkope koopwoningen.
Niet alleen is er al een schoolgebouw beschikbaar, ook het team is compleet. Naast directeur G.J. Zomer (Rijswijk) zijn benoemd: de heer G. van der Beek te Drachten, mej. H. van der Wal te Zutphen en mej. M. van Houwelingen te Zwolle. Naar verwachting zal deze viermansschool zich in de komende jaren uitbreiden.
BREMEN - Het Übersee-museum te Bremen zal een inzamelingsactie organiseren voor de restauratie van het door de theoloog Albert Schweitzer te Lambarene in de Afrikaanse staat Gabon gestichte oerwoudhospitaal, dat door termieten wordt bedreigd.
Dit jaar is het 110 jaar geleden dat Albert Schweitzer in de Elzas werd geboren.
"Ook geref. basisschool in Alkmaar". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
TEHERAN (AFP) - In Teheran hebben revolutionaire comités 150 boutiques die dameskleding verkochten „tot nader order" gesloten, omdat zij „de decadente cultuur van het westen verspreiden en schade toebrengen aan de Islamitische waarden".
Volgens een communiqué van de paramilitaire wijkcoinités, dat woensdag door de televisie openbaar werd gemaakt, „stellen deze centra van prostitutie en corruptie in hun etalages aanstootgevende objecten ten toon, symbolen van de westerse in verval verkerende cultuur".
De meeste boutiques, die zich bevinden in de gegoede wijken van Noord-Teheran, hebben in hun etalages jurken, Franse parfums en andere luxe artikelen van de nieuwste modesnufjes. De eigenaren van de winkels zijn volgens het communiqué gewaarschuwd en ze zijn gesommeerd de betreffende artikelen uit hun etalages te verwijderen.
"Iran sluit 'decadente' boutiques". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
ARNHEM (ANP) - Aan de eindtoets basisonderwijs zullen dit jaar naar verwachting ruim 85.000 zesdeklassers deelnemen of bijna 1500 minder dan in 1984.
Volgens het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (CITO) wordt dit naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door de vermindering van het leerlingental omdat er dit jaar ongeveer 150 scholen meer aan de toets zullen deelnemen.
De eindtoets speelt een belangrijke rol bij het kiezen van een vervolgschool voor de leerlingen die van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs overstappen. De resultaten geven ouders, schoolhoofd en de toelatingscommissie van de school voor voortgezet onderwijs wat meer inzicht in de leerprestaties van het kind.
"Minder jeugd doet eindtoets basisonderwijs". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
Beroepen te Dronten-1* ten te De Lier i.cm H Sluis. ' Va^
"Geref. Kerken". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
Beroepen te Drachten («,: Venen): J. SchonewiJh^ Nijensleek; te Nes en to; K. Santing, kand. &,[ dit beroep heeft aangeno!!! Beroepbaarstelling: jj tingteNes.
"Geref. Kerken (Syn.)". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
Beroepen te Oosterlamj. Koster te Klaaswaal; teL stad: J.W. Verweij te Ri^ kerk. Bedankt voor Arnhem- e Paul te Vlissingen.
"Geref. Gemeenten". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
APELDOORN - Donderdai 21 februari hoop prof. dr. B J Oosterhof f, hoogleraar aas dt Theologische Hogeschool va de Christelijk Gereformeerit Kerken in Apeldoorn, zijn» ventigste verjaardag tt vieren.
Prof. Oosterhof f werd 21 fe bruari 1915 in Groningen gt boren. Hij studeerde aan dt Rijksuniversiteit te Utrecht en aan de Theologische Hogeschool van de CGK in Apeldoorn. Hij werd 16 novembei 1941 als predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk van Drachten en vertrok in 1945 naar Utrecht. S januari 1954 is hij hoog in Apeldoorn.
Prof. Oosterhoff promo veerde in 1949 aan de RU tl Utrecht op een proefschrift ge titeld 'De vreze des Heeren ii het Oude Testament. Prof Oosterhoff heeft ook enige tijd colleges gegeven aan dt Vrije Universiteit in Amsterdam. In de CGK bekleedt tij enkele belangrijke functies. Zo is hij voorzitter van de de putaten voor correspondent!) met de hoge overheid en ook deputaat voor de evangelie verkondiging over Israël. Hij publiceerde in 1972 bet boek 'Hoe lezen we Genesisen 3' waarin hij zich voorzici tig Schriftkritisch uitlaat. Prof. Oosterhpff is een van de hoogleraren wiens naamc genoemd in de discussies in * generale synode van de Gei»; formeerde Kerken in verb»' met bezwaren, die deze to ken hebben tegen zijn opv» tingen, een punt dat zij ooitdiscussie brengen in de san* sprekingen met de CGK.
"Chr. Geref. Kerken Prof. Oosterhoff 70 jaar". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002
Beroepen te Heusden: C. H man, kand. te Houten. A*JT nomen naar Sluipwijk J- ** ler, kand. te Gorinchem; n Groningen: R.W. Bartlem8 Nunen (herv.-geref. Samen • Weg). Bedankt voor Knmr a/d IJssel en Veenen<£ (deelgemeente Sola„ m W.L. van der Geer te Woe^ Toegelaten tot evangei diening: mw. N.M. da C«' Terborg; E.J. de Ru% Wolfheze. Toegelaten evangeliebediening en De • baar: H. Gijsen te Kampe>'f Huisman te Houten. Jansz te Bussurn; R- Emmen; P.E.R. OosterW»' Zwolle; P.J.H.J. Overdu* Hoogvliet.
HANNOVER(EP: thans gepubliceerde ■ sche cijfers van ac tsche Kerk van de Bon bliek EKD over 19» een verhoudingsge*^M stige ontwikkeling-^M het ledental nog wat d ruglopen kan een>°f^M trokkenheid van de ie^d\ het kerkelijk e.en^M geconstateerd. Zo 1S ,-vo* pen tien jaar het aanta^j,^ maalsgangers gestaag^M gegaan. In totaal na M miljoen lidmaten dcci avondmaalsdienst, .^ meer dan het voorgaai
NEW DELHI (Ap)aS% brand op een Indiab^jj giersschip in de Gou {^ galen zijn tenminsw^J sen om het leven gek" ,pjrf| hebben de autoriteit deeld. j|
"Ned. Herv. Kerk". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/02/15 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569872:mpeg21:p002