(advertentie) Ingeborg vraagt of je dat girootje al hebt gepost... f 17,50 op giro 2640577 Postbus 10 Spakenburg
Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]
- 08-03-1986
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]
- Datum
- 08-03-1986
- Editie
- Dag
- Uitgever
- Stichting Nederlands Dagblad
- Plaats van uitgave
- Amersfoort
- PPN
- 810209039
- Verschijningsperiode
- 1967
- Periode gedigitaliseerd
- 1967-1994
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Nederlands Dagblad
- Nummer
- 10192
- Jaargang
- 42
- Toegevoegd in Delpher
- 20-11-2013
Advertentie
Hoedemakerorgaan krijgt een bredere basis
LEIDEN (ANP) - De vereniging landelijk overlegorgaan Ph.J. Hoedemaker krijgt een ander karakter. Deze vereniging van 'gereformeerde' theologiestudenten in de Nederlandse Hervormde Kerk, opgericht in april 1981, stelt zich ten doel de bevordering van de klassiek-christelijke en reformatorische theologie. Omdat studentengeneraties elkaar snel afwisselen werd de belangstelling bij de studenten kleiner. Het bestuur heeft daarom besloten het lidmaatschap open te stellen voor iedereen die tot de Nederlandse Hervormde Kerk behoort en instemt met grondslag en doel van de vereniging. De vereniging heet nu Landelijk Overlegorgaan Ph.J. Hoedemaker, forum voor gereformeerde theologie in de Nederlandse Hervormde Kerk. De vereniging voelt zich verwant aan de theoloog Hoedemaker, wiens gedachten werden samengevat in de zin „Heel de kerk en heel het volk". De vereniging vraagt zich af of dit ideaal door het .Samen op Weg-proces dichterbij komt. De vereniging geeft het blad 'Kontekstueel' uit. Philippus Jacobus Hoedemaker (1839-1910), hervormd theoloog, voegde zich aanvankelijk bij de groep der 'gereformeerden' in de Nederlandse Hervormde Kerk, onder leiding van Abraham Kuyper, en werd in 1880 hoogleraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij had echter een afkeer van partijvorming binnen de kerk. Toen hij zag dat de Doleantie (1886) tot een breuk met de hervormde kerk zou leiden, maakte hij zich van deze beweging los en nam ontslag als hoogleraar. Hij werd weer predikant.
Hoedemaker ijverde voor reorganisatie der Hervormde Kerk, opdat die weer een Christus-belijdende volkskerk zou worden, en voor herkerstening van het Nederlandse volk, dat hij als een protestantse natie zag. Zijn reorganisatie-idealen hebben later in bredere kring doorgewerkt en in 1950 mede geleid tot de nieuwe kerkorde van de Nederlandse Hervormde Kerk.
Prof. dr. Ph.J. Hoedemaker
Geref. basisschool voor Steenwijk
STEENWIJK - Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel hebben goedkeuring verleend aan het besluit van de raad van de gemeente Steenwijk tot vaststelling van het plan van nieuwe scholen voor de periode 1 aug. 1986 tot 1 aug. 1989. Als eerste jaar van bekostiging is hierbij voor de te stichten school 1986/1987 opgenomen. Voor de bekostiging van de huisvesting wordt nu gewacht op de beslissing van de minister van onderwijs en wetenschappen op het door het bestuur ingediende verzoek ingevolge artikel 70 van de wbo. Dit verzoek is inmiddels door de betreffende instantie in behandeling genomen. Voor huisvesting van de school heeft het gemeentebestuur de voormalige kleuterschool 'De Schans' in aanmerking laten komen; deze staat op korte loopafstand van bus enNS-station.
Tribune Doleantie
Zoals men elders op deze pagina kan lezen, gaan de plannen m.b.t. de uitgave van een christelijk jongerenblad Zilt niet door. Voor het eerste nummer had de Kamper student R. Gort een (dubbel-) vraaggesprek gevoerd met prof. J. Kamphuis en ir. J. van der Graaf, secretaris van de Gereformeerde Bond. Onder-' werp: de Doleantie. Omdat Zilt ter ziele is, werd het vraaggesprek nu geplaatst in het blad Kerknieuws en in De Waarheidsvriend. Enkele gedeelten uit het gesprek laten we hier volgen. We vallen er middenin en beginnen met een vraag van prof. Kamphuis: „JK: Mag ik nou op dat punt een vraag stellen? Ik zou me kunnen voorstellen dat je zegt: je hebt 1834 gehad, je hebt 1886 gehad, nou zijn er broeders die het met 1834 niet eens zijn, die vinden het een onjuiste weg... ja, daar kun je lang over praten... diezelfde broeders zeggen ook van 1886 wellicht 'nog meer mis', kun je ook lang over praten... maar we leven in 1986 en nu zou ik aan ir. Van der Graaf de vraag willen stellen: vindt hij het geen zaak van gehoorzaamheid binnen het verbond, dat we... ja... gróót denken van Gods goedertierenheid in het verbond, héél groot... maar dat we óók heel streng denken t.a.v. onszelf wat de gehoorzaamheid betreft? En houdt dat niet in, dat de gereformeerde belijders die er vandaag zijn in de NHK de roeping hebben om te breken met de ongelovigen? 'Wat voor gemeenschap heeft het licht" met de duisternis?' JvdG: De vraag is rechtstreeks... ik denk dat tegen de achtergrond van wat ik gezegd heb - en die twee kanten van het verbond, en ook wat ik dus van Calvijn aangehaald heb - ik ook die noodzaak van vandaag niet direct zie. Daar wil ik dit nog aan toevoegen. Ik neem die concrete Hervormde Gemeente van Huizen waar ik woon. Een gemeente met 12000 hervormde lidmaten, waar er 4000 ook bij zijn die dus in de kaartenbakken zitten en dus niet tot de 'meelevende gemeente' behoren... 4000 van de 12000... maar de prediking en het pastoraat en de tucht rondom het avondmaal en de tucht rondom de doop en al die dingen: die functioneren - voorzover dat in de gebrokenheid van dit bestaan kan. Degenen die niet bewust tot geloof gekomen zijn, zijn onder de beademing van het Woord, of (die rand): onder de beademing van het pastoraót of van de benédering van de kerk... en dan blijkt dat ook zó de Heere God zijn trouw, de trouw van zijn verbond, gestalte geeft door de getrouwe bearbeiding ook binnen het geheel van zijn gemeente, waar sprake is van tweeërlei kinderen des verbonds. Ik heb niet begrepen waarom dat bij u eigenlijk een wat gevoelige uitdrukking geworden is, dat zal te maken hebben met de situatie rondom de vrijmaking...
maar wij zeggen van harte: er is sprake van tweeërlei kinderen des verbonds, oudtestamentisch: het is niet alles Israël wat Israël heet... die twee kanten van het verbond, die zich ook manifest maken in toestanden van de gemeente die niet mógen, en waar de prediking profetisch-kritisch op zal moeten ingaan. JK: Maar in de plaatselijke kerk geldt óók, dat er het gebod van de tucht is... Mattheus 18! En duidelijke uitspraken van de Heere Jezus, duidelijke uitspraken van de apostel Paulus... JvdG: Dat erken ik volledig! Als Berkhof in de Hervormde Gemeente van Huizen woonde en er zal a.s. zondag Heilig Avondmaal zijn en morgen censura morum, dan ging ik naar de censura morum om daar het geding aan te gaan t.a.v. de deelname aan het Avondmaal van Berkhof. Zo oefent ook een kerkeraad van de Hervormde Gemeente van Huizen tucht, maar desalniettemin blijft daar dus een hele rand, of ook een deel om de kern heen, die wel kerkelijk meeleeft, maar niet aan het Heilig Avondmaal deelneemt. Het zal er ook om gaan dat de tafel des Heeren heilig gehouden wordt... natuurlijk! Dus de ambtsdragers hebben hier een hoge opdracht. Daarin denken wij gelijk. JK: Ik wil niet verder ingaan op die plaatselijke situatie van Huizen, waar ik veel te weinig van weet... alleen, dan wil ik het doortrekken: zoals je in de plaatselijke gemeente tucht hebt te oefenen en gemeenschap met de zonde mag hebben - dat is het punt! -, zo weet ik binnen het totaal van de NHK die toch organisch verbonden is - u zegt zelf: 'Ik hang met m'n hart aan die HK' - van geen enkele procedure tegen Berkhof! 'De 'maagdelijke geboorte' van de Heere Jezus, jammer dat het in het Apostolicum gekomen is'! - Berkhof... geen haan die ernaar kraait!" (...). ~Nu is onze vraag: Hoe kan het uiteindelijk, dat je gescheiden optrekt, terwijl je samen van Christus bent? Om de vraag concreet te maken: Hoe kan het bijvoorbeeld dat de Gereformeerde Bond wèl getolereerd wordt in de HK, terwijl Hendrik de Cocfc en de zijnen en dr. Kuyper en de zijnen niet getolereerd werden? Mogen wij de vragen even wat uitdagend formuleren?: Heeft de Gereformeerde Bond dan misschien een 'Elihouding' (1 Samuël 2 vers 22-25) en benoemt ze wel de zonde, maar niet in de zin van Hendrik de Cock en Abraham Kuyper, op zon manier dat ze gewoon niet langer getolereerd zou worden in de HK? JvdG: U verwacht van mij niet, dat ik een 'oratio pro domo' ga houden... de Geref. Bond als organisatie kun je ook vergeten, want dat is maar een 'behulpsel'... de kerk is daar, waar het Woord Gods is, de kerk is daar, waar de prediking is, en ik constateer dat - ik benader het graag van de andere kant - dat de HEEhE God de zegen aan zijn Woord verbonden heeft - ook in de Hervormde Kerk. Terwijl er door heel wat mensen heel zwaar geleden is aan de kerk - omdat ze hadden te zeggen wat ze van Godswege móesten zeggen, ze 't daardoor waarachtig niet makkelijk hadden. Kijk 'es, ik moet wèl zeggen... als ik nu bijv. iemand als Ledeboer neem, die het Gezangboek verbrandt in zijn tuin... da's natuurlijk een uitdagende handeling... met alle waardering voor Ledeboer, maar met zulke dingen kun je natuurlijk ook processen oproepen... kerkhistorisch kan ik dat minder goed beoordelen. Exalto zegt altijd: dr heeft bij diverse Afgescheidenen iets uitdagends gezeten. Uitdagendheid behoeft nog niet te betekenen: gehoorzaamheid! Je kunt gehoorzaamheid ook op een andere wijze gestalte geven. Diezelfde vraag moet je stellen aan Groen, aan Da Costa, aan alle mannen van het Réveil die heel scherp zich geuit hebben... die toch niet buiten het Genootschap gekomen zijn. Dus die Eli-houding... och, die Eli-houding die zal er inderdaad ook best geweest zijn... maar ik denk dat er een Elihouding ook in andere kerken gevonden kan worden, ook binnen de afgescheiden situatie: 'Wee de genisten in Sion', dat geldt ons allen, dat zullen we dus ook naar elkaar moeten zeggen. Maar is het uitdragen van de volle waarheid - inclusief bestraffing van de zonde op de manier waarop de OT-profeten 't hebben gedaan die óók vervolgd werden door de kerk; op de manier waarop Christus het heeft gedaan (Mattheus 23!) die zéér ver gaat in de beschuldigingen aan het adres van de Farizeeërs - is een zodanig uitdragen van de Waarheid niet inhaerent aan uitdagend zijn? Op zon manier dat de 'leugen' in de kerk dat niet meer tolereert, dat de leugen de volle waarheid niet verdraagt en de leugen dus de waarheid eruit zet... uit de kerk...? JvdG: Ik zeg alleen maar dat dat scherpe prediken van de waarheid in de HK her en der gevonden wordt zonder dat daar maatregelen van kerkelijke zijde op vallen. Of het eraan inhaerent is, dat je dus dan ook aangepakt wordt en eruit gezegt wordt, dan zeg ik: kennelijk niet! JK: Da's ook met de dwaling zo, die wordt ook gepredikt... JvdG: Ja, zeker... dus er is in de HK een verregaande tolerantie gegroeid in de loop van de jaren... ik wil wel zeggen dat... dat ervaar ik altijd als het heilzame van de confrontatie met broeders uit de Afscheiding die wérkelijk daarvoor willen stéan... dat voor ons altijd het gevaar aanwezig is van een zekere gewenning... Maar... geloof nou niet, dat het feit dat Berkhof in de HK is met zijn christologie, dat dat ons niet een enorme pijn bezorgt... de strijd met hem, die willen wij dus ook aangaan, »in het geheel van de kerk. JK: U gaat de strijd wel met hem aan, maar Berkhof gaat ondertussen wèl verder. Ik wil nog één ding zeggen in dit verband. Als u zegt: toch blijven wij ervan uitgaan dat God zijn zegen aan zijn Woord verbindt in de NH-kerk, dan moet op dit punt geen misverstand tussen u en mij zijn: waar Gods Woord klinkt, verbindt de Heere er naar zijn vrijmacht zijn zegen aan. Als ds. Kok in de Gereformeerde Gemeenten weer de trouw Gods in het verbond predikt en de genade van de Heere dan is de Heere machtig om daaraan zijn heil te verbinden... 'In zijn arm de lammeren' van Lambrechtse is een duidelijk bewijs daarvan. Heel m'n hart zegt er amen op: waar het Woord van de Heere gepredikt wordt, daar is de Heere vrijmachtig om daar zijn zegen aan te verbinden. Dat is het éérste. En het twééde: als de Heere zijn zegen eraan verbindt, dan zal er toch óók de zegen zijn dat - daar zit tussen u en mij het verschil! - dat de Heere dan ook gehoorzaamheid verwekt - in deze zin, dat wij met de dwaling niet blijven leven. Mijn grote bezwaar tegen de Bond is... u zegt: die gewenning mag niet... maar die gewenning is structureel bij een blijven leven binnen een kerk waar Gods Woord niet richtsnoer is! We móeten scherp zijn tegenover elkaar... Bij al wat er aan téér gereformeerd leven gevonden wordt in de Gereformeerde Bond - en ik zal de laatste zijn om dat te verachten - zeg ik wel: de Gereformeerde Bond als instituut bréékt het gereformeerde leven op dat punt, dat het de gehoorzaamheid niet leert! JvdG: En dan zeg ik - nou snijd ik het toe: de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt snijden het gereformeerde leven... snijden het af... snijden het gereformeerde leven van andere delen van gereformeerd leven af... waardoor ik zou willen zeggen: je hebt de valse kerk en beschuldigingen ook van valse kerk... maar je kunt óók daarmee de kerk van het sèktetype krijgen! JK: Ja, dat móet uw aanklacht zijn... ja, inderdaad. Want deze twee dingen liggen er... Enerzijds dat ik zeg: hier is geïnstitutionaliseerde ongehoorzaamheid - bij véél waar wij ons hartelijk aan verbonden voelen - ü zult moeten zeggen - van üw kant - 't is sektarisch! JvdG: Ja, precies, 't heeft zon nare klank, hè? Dat woord 'sektarisch', daarom ben ik er altijd wat beducht v00r... er is ook zo verschrikkelijk veel waarin ik mij met de vrijgemaakte kerken verbonden voel - dat voel ik ook weer in dit gesprek - dus ik spreek zon woord met verschrikkelijk veel pijn uit... JK: Ja... zoals u ook zult kunnen verstaan dat - van mijn kant, als we elkaar oog in oog zien - het moeilijk is om te zeggen: ongehoorzaamheid! Maar wij móeten elkaar die broederdienst wel doen! Daar blijft voor mij het raadsel liggen...: als je nou twéé gereformeerden tegenover elkaar ziet, zo dicht bij elkaar en zó scherp tegenover elkaar..., moet ons dat niet in beweging brengen? JvdG: Ja... Ja... Ja..."
Ir. J. v.d. Graaf
Prof. J. Kamphuis
Aantrekkingskracht
Enige tijd geleden namen enkele gezinnen dan ook het initiatief tot een eigen school. Sindsdien wordt aan een klein aantal kinderen lesgegeven in een voorlopige behuizing. De school wordt wel erkend door de autoriteiten, maar krijgt geen financiële steun. Er wordt les gegeven door enkele gekwalificeerde onderwijskrachten uit eigen kring. Momenteel wordt lesgegeven ergens in een buitenwijk van Belfast, maar men heeft plannen om te verhuizen naar een plaats dichter bij het centrum van de hoofdstad. Men hoopt tegenover andere gezinnen binnen de beide kerkelijke gemeenschappen de aantrekkingskracht van de eigen school te vergroten.
De EPC en de RPC vormen een kleine minderheid binnen de totale protestantse gemeenschap in Noord-lerland. De EPC telt acht gemeenten, met elk minder dan honderd zielen. De RPC is aanzienlijk groter en telt een kleine veertig gemeenten. Op verschillende terreinen werken de beide kerkgemeenschappen nauw samen. Van beide kanten meent men, dat met name bepaalde tradities een blokkade vormen voor eenwording. Er zijn in het verleden wel samensprekingen geweest over eenwording.
Voor zowel de EPC als de RPC geldt, dat het initiatief tot een eigen school niet onomstreden is. Tot nu toe wenst slechts een zeer beperkt aantal mensen zich daadwerkelijk voor de totstandkoming van de school in te zetten. Onder hen zijn enkele predikanten. Er zijn echter ook uitgesproken tegenstanders van de 'eigen' school. Volgens de heer Mastris gebruiken velen binnen de RPC het argument dat de bestaande scholen nog altijd acceptabel zijn en dat het de taak van de ouders is aan te vullen wat de school te kort schiet. Ook wordt gesteld dat het karakter van de scholen verder zal verslechteren, wanneer gereformeerde ouders zich terugtrekken. Binnen de RPC en de EPC lijken velen echter een afwachtende houding aan te nemen. Verschillende predikanten van de EPC zeiden desgevraagd wel positief tegenover het initiatief voor een gereformeerde school te staan, maar zij hadden vragen bij de praktische haalbaarheid. Van diverse kanten wordt gesteld, dat men de eigen kinderen naar de gereformeerde school wil sturen wanneer de afstand geen probleem vormt en wanneer gebleken is dat de kwaliteit voldoende is.
Hulp
De kwaliteit van het onderwijs heeft ook veel aandacht van de initiatiefnemers. Men beschouwt het als een voorwaarde dat uitsluitend lesgegeven wordt door gekwalificeerde, daarvoor opgeleide leerkrachten. Volgens de heer Mastris mag rekening gehouden worden met een toeloop van meer leerlingen wanneer daadwerkelijk gebleken is dat de kwaliteit van de school niet onder doet voor die van andere scholen.
Bij het bestuur van de stichting CFA in Nederland is intussen een brief binnengekomen van de Covenant Christian School Society, met daarin de vraag of hulpverlening vanuit Nederland overwogen kan worden. Uit dit schrijven blijkt onder meer dat de predikanten M.K. Drost en O.J. Douma positief willen adviseren met betrekking tot hulpverlening aan de Noordierse schoolvereniging. De Noordierse schoolvereniging nodigde vertegenwoordigers van de CFA uit een bezoek aan Noord-lerland te brengen voor nader overleg. Overigens zal de brief dezer dagen doorgegeven worden aan de Stichting Hulpverlening aan Gereformeerd onderwijs in het Buitenland te Assen (SHGB). CFA-voorzitter H.J. Dijkema, die in principe positief reageert op het Noordierse initiatief, wijst erop dat zijn organisatie alleen coördinerend optreedt en niet beslist over de besteding van de gelden. Volgens SHGBvoorzitter mr. J. Daverschot ligt het inderdaad op de weg van zijn organisatie de correspondentie met Noord-lerland voort te zetten. i Ook mr. Daverschot reageert in eerste instantie positief op de totstandkoming van een gereformeerde school in Noord-lerland. Wel wijst hij erop, dat zijn organisatie een aantal criteria hanteert, waaraan ook de school in Belfast zal moeten voldoen wil men steun uit Nederland ontvangen. Deze criteria betreffen onder meer de acties die door de betrokkenen zelf zijn ondernomen, de financiële positie van de schoolvereniging, de bouwplannen en de houding van de desbetreffende kerken. Binnen de SHGB wil men zich op korte termijn nader oriënteren op de situatie in Noord-lerland.
Islam snelstgroeiende wereldgodsdienst
DEN HAAG (IDEA) - De islam is met een groei van 16 procent sinds 1980 de snelstgroeiende wereldgodsdienst. Het christendom blijft met 1,5 miljard aanhangers echter de grootste religie. Dit heeft dr. David Barret uit Richmond in de Verenigde Staten, de grote man op het gebied van zendingsstatistieken, bekendgemaakt. Barret is uitgever van de Christelijke Wefeldencyclopedie, waarin ontwikkelingen in het christelijke zendingswerk en andere religies worden gevolgd. Ook het hindoeïsme (13 procent) en het boeddhisme (10 procent) groeien sneller dan het christendom (9 procent). Er leven volgens Barret 837 miljoen moslims op de wereld, 661 miljoen hindoes, 300 miljoen boeddhisten en ongeveer 18 miljoen joden. De laatste groep is de afgelopen vijf jaar met zes procent gegroeid. De rest van de ongeveer 4,87 miljard aardbewoners hangt een andere religie aan of heeft geen godsdienstige overtuiging. Volgens Barret neemt het aantal aanhangers van wereldgodsdiensten toe omdat de wereldbevolking sinds 1980 met elf procent is gegroeid. Binnen het christendom vormen de rooms-katholieken met 890 miljoen do grootste groep. De protestantse en anglicaanse kerken hebben 332 miljoen aanhangers. De Rooms-Katholieke Kerk kent met 10,4 procent ook een snellere groei dan de protestantse en anglicaanse kerken (6,6 procent).
Dan zijn er nog 171 miljoen mensen orthodox of lid van een kleine onafhankelijke kerk. Die laatste groep is in de derde wereld het sterkst vertegenwoordigd. Als gevolg van steeds intensievere zendingscampagnes is het deel van de wereldbevolking dat nog nooit met de christelijke boodschap in aanraking is geweest, gedaald van 31,6 tot 27,3 procent.
Gereformeerden starten school in Noord-Ierland
(van één onzer redacteuren)
BELFAST/GRONINGEN - Een kleine groep gereformeerde gezinnen in en rond de Noordierse hoofdstad Belfast probeert te komen tot de stichting van een volwaardige lagere school. Enige tijd geleden is het initiatief genomen tot een voorlopige voorziening, waarbij ongeveer twaalf leerlingen betrokken zijn. De Stichting Coördinatie Financiële Acties (CFA) voor het niet-bekostigd gereformeerd onderwijs is dezer dagen vanuit Noord-lerland om steun gevraagd.
Het initiatief tot het oprichten van een eigen gereformeerde school is afkomstig van enkele gezinnen uit de Evangelical Presbyterian Church (EPC) en de Reformed Presbyterian Church (RPC). Voorzitter van de nieuwe vereniging is ds. Norman Whitla van de EPC, die in 1984 op bezoek was op de synode van de Geref. Kerken in Heemse. De EPC onderhoudt een officiële zusterkerkrelatie met deze kerken Secretaris van de Cove'nant Christian School Society' (Verbond Christelijke School Vereniging) is de heer Adam Mastris, ouderling in een van de gemeenten van de RPC.
Noord-lerland de hoogste tijd dat men initiatieven neemt om te komen tot 'eigen' scholen. „Het is waar dat de algemene scholen hier een zeker christelijk karakter dragen. Vrijwel iedereen is hier immers lid van een kerk. Maar dat is nog geen garantie voor degelijk christelijk onderwijs. In onze visie moet het onderwijs in het verlengde liggen van de opvoeding thuis. Dat kan naar onze mening alleen als we gereformeerde scholen hebben."
Volgens de heer Mastris is het voor de gereformeerden in
Het vignet van de nieuwe schoolvereniging.
Een van de kerkgebouwen van de Evangelical Presbyterian Church in Belfast.
Geref- Kerken
Bedankt vootr^V. SlotmanteEnsc&V
Kerkdiensten
MIDDELSTUM „ " voor gewas en Bic aag 12 maart AaJ, ■ *o£ \ -^ Voorgange^g> j
Radiokerkdienst uit Schildwolde
HILVERSUM - n dag 12 maart a.s. OJh ?°4» voor gewas en arbeid kerkdienst tmT^Ïi Kerk te SchildwolH» • dio worden uXS^ dienst, waarin zal .**• *• ds. HG. Gunnink hVOorJj 20.00 uur. nK'begintX De tekst van dP « , k zal zijn FiliPpenïenPr4ef* orgel zal worden k % door P. Zuidhof Ook van deze Wpi-l-j--door de Werk ro^fef dio- en Tv-kerkdiensgf geluidscassette worfi § maakt, die te verkrijg?;,* postbus 1703, 1200 bs h .» sum of telefonisch via vf mer 050-25 83 86. Ni De kosten bedragen f s F cassette, mcl. venendkostjT
Geref. Kerken (Syn)
Beroepen te Scheveni: N. Schelhaas te Apeldo^ I te Goor: W. Lolkema kan! teTubbergen.dieditberï heeft aangenomen.
Chr. Geref. Kerken
Beroepbaarstelling: J, Langen velde te Apeldoon.
Geref. Gemeenten
Beroepen te Hilversum: J.J. van Eckeveld te Zeist, die. bedankte voor Boskoop, Le- ! lystad en voor Sprang' Ca-, pelle i.c.m. Dovenzorg.
Geref. Gem. in Ned.
Beroepen te Leerdam: 'S Verhoeks te Arnemuiden.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Poortvliet: AJ Egas, kand. te Vriezenveen. I
Zilt gaat niet door
(van onze red. kerkelijk leven BARNEVELD-De yerschj ning van het Christelijk J gerlnmagazine Zilt! «at n door. Slechts een dikke «J zend jongeren hebben ncbj abonnee gemeld en dat is» gens de initiatiefnemers J weinig om een biaa "y markt te brengen. Alle abonnees hebben ca brief gekregen waaj hoofdredacteur o.m. nei gende schrijft: ..Toen *« oktober en december *«e zenden proefnummers hao verspreid en daarover \ee*j sitieve reacties k.r^et7ilt den we het gevoel dat een behoefte voorzag. ons was de teleurstel. groot, dat er maar zo v. aanmeldingen voor een nement binnenkwamen^ Wij hebben achter ac men nog poging»»"n men om meer abonnees gen, maar dat heen ' . gewenste resultaat ge» .fl Zilt was een miUatg^ de directies van INeu ( Dagblad Beheer B-V; ( Barneveldse Druk»ff Uitgeversmaatschappij e (BDlJ). die daartoe gej^ lijk een vennoots«w willen oprichten.
Academica
Geslaagd a?n.J*voot__ universiteit te Leiden doctoraal examen o <* wetenschappen: der Vlegel te Leiden geest, iipt pl*?* Geslaagd voor J^/tH* deutisch examen ad'ktrot** Eindhoven voor ei jOW» niek:Albert-JanCoJiJ $* Volmer en Leen^fskuJ mans; voor be dn fi__ ft£ Boudewijn Muiden» kUO* Sluyter; voor Jaap Schaveling v_ Kempe; voor wer* p kunde: Bram van °* -en.£ len wonende te Ein°• .._ halve Leendert Breda.