AMERSFOORT - Komt de wet gelijke behandeling in de kabinetsformatie terug? Deze vraag zal op het op 5 april te houden congres 'Van gelijke behandeling tot discriminatie' wellicht worden voorgelegd aan CDAer drs. C. J. Klop.
De heer Klop, adjunct-directeur van het wetenschappelijk instituut voor het CDA, zal op het middaggedeelte van het congres, georganiseerd door de stichting Mandaat en de Groen van Prinsterer Stichting, aanwezig zijn en een bijdrage leveren aan de discussie. In het ochtendgedeelte van het congres zijn er bijdragen van mr. E. Bos, over 'Grondrechten, wat doe ie ermee"'', en mr. D.A.C. Slump met de politieke toespitsing van de problematiek die in de wet gelijke behandeling geregeld zou worden.
In de bespreking zal getracht worden duidelijkheid te scheppen over de vraag waar de belangrijke beslispunten liggen en hoe de situatie moet worden beoordeeld. Ook binnen gereformeerde kring is er een verschil in taxatie. Ziet de een het als het begin van de naderende onderdrukking van christenen, de ander denkt dat het allemaal zon vaart (nog) niet loopt.
In het boekje 'Grondrechten zonder basis' dat vorig jaar bij de Groen van Prinsterer Stichting verscheen, wordt scherp stelling genomen tegen de achterliggende gedachten van het voorontwerp van de wet gelijke behandeling. Het congres wordt gehouden aanstaande zaterdag (van 10 tot 16 uur) in het gebouw van de geref. scholengemeenschap voor beroepsonderwijs te Amersfoort. Aanmelden kan tot en met woensdag 2 april a.s. bij de Stichting Mandaat.
"GPV-congres over gelijke behandeling en discriminatie". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
"Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
VATICAANSTAD (RTR) - Paus Johannes Paulus II heeft Zithulele Patrick Mvemve (45) benoemd tot de eerste zwarte rooms-katholieke bisschop van Johannesburg. Mvemve, die officieel hulpbisschop is, is geboren in Transvaal en spreekt Engels, Zulu en andere Afrikaanse talen.
De anglicaanse bisschop Öësmond Tutu,! die in 1984 de Nobelprijs voor de vrede kreeg, werd in februari 1985 benoemd als de eerste zwarte bisschop van de Anglicaanse Kerk in Johannesburg.
"Paus benoemt zwarte bisschop in Z.-Afrika". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
RIO DE JANEIRO (DPAAFP) - Het Vaticaan heeft zaterdag het spreek- en schrijfverbod dat het met ingang van 8 mei 1985 oplegde aan de Braziliaanse bevrijdingstheoloog Leonardo Boff opgeheven. Dat melden Braziliaanse kranten. Boff mag van nu af aan weer publiceren, toespraken houden en interviews geven.
Het Vaticaan legde Bof f vorig jaar „een onbepaalde tijd van onderdanig stilzwijgen" op wegens zijn boek „Kerk: charisma en macht", waarvan de inhoud als een gevaar voor het geloof werd beschouwd. Bof f had zich in september 1984 in Rome bij de congregatie voor de geloofsleer, die waakt over de zuiverheid van het roomskatholiek geloof, al moeten verantwoorden voor dat boek. Boff behoort tot de belangrijkste vertegenwoordigers van de Latijnsamerikaanse bevrijdingstheologie die opkomt voor de armen en onderdrukten in Latijns-Amerika.
"Schrijfverbod Leonard Boff opgeheven". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
In diverse workshops werden deze onderwerpen nader uitgewerkt. De aanwezigen konden kiezen uit de onderwerpen: geldbesteding, vrijetijdsbesteding, derde wereld, gezondheid en voeding, verkeer en vervoer, energie en wonen. De workshop 'wonen' liet zien dat er naast de meest gangbare manier van wonen, nl. in eengezinswoningen, ook andere vormen bestaan. Zo kan er samengewoond worden met meerdere gezinnen. Ook kan zon woongroep gevormd worden uit gezinnen en alleenstaanden.
Een bestaande woongroep lichtte dit uit de praktijk toe. Via een diaserie lieten zij zien hoe het dagelijks leven in deze woongroep is. Bij deze woongroep neemt de hulpverlening een grote plaats in. Naast de vaste bewoners zijn er ook tijdelijke bewoners, die om wat voor reden dan ook niet alleen kunnen wonen. Aan de hand van diverse cartoons werd nader ingegaan op de vrijetijdsbesteding. Het blijkt dat het niet vreemd is als vrijgemaakte jongeren zon anderhalf a twee uur per dag televisie kijken. Met de stelling 'Er zit iets fout als je minder dan een-derde van de tijd die je voor de televisie doorbrengt, aan persoonlijke bijbelstudie besteedt', waren velen het eens. Het bleek dat weinigen in de praktijk zoveel tijd aan persoonlijke bijbelstudie besteden. Op de meeting werden ook diverse spelen gespeeld. Het onderwerp 'verkeer en vervoer' werd d.m.v. een rollenspel uitgewerkt en bij de workshop 'energie' speelden de deelnemers een ganzenbordspel dat aan het onderwerp was aangepast. Diverse hapjes kon men krijgen bij 'gezondheid en voeding. Hier werd de gangbare voeding aan de kaak gesteld en konden de aanwezigen kennis nemen van voedsel uit de alternatieve hoek: voedsel wat in het algemeen minder bewerkt is en meer voedingsstoffen bevat.
"Wonen". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
De meeting werd besloten met een optreden van de cabaretier Henk Huizenga. In zijn cabaret kwamen verschillende onderwerpen die deze dag aan de orde waren geweest, nog een keer terug. "Waar zijn we in dit land nu eigenlijk mee bezig, wat zijn we in dit land nu eigenlijk aan 't doen ... Vroeger had je gewoon Pa en Ma en de kinderen. Tegenwoordig heb je voordeurdelers, tweeverdieners, minima, echte minima, nietsverdieners maar toch-krijgers", aldus Henk Huizenga. De gangbare schoolliedjes werden door hem aan de kaak gesteld. "De liedjes zijn soms uitermate discriminerend", zo stelde hij. „Hier ligt een taak voor ons".
Zelf poogde hij het goede voorbeeld te geven en herschreef een aantal schoolliedjes tot in zijn ogen meer acceptabele en verantwoorde liedjes. Een van die bewerkingen was: "Wien Neerlands bloed door d' adren vloeit, van vreemde smetten vrij, is, als hij in het pijpje blaast, er ongetwijfeld gloeiend bij."
De opzet van de paasmeeting, die anders was dan gangbaar, oogstte bij de bezoekers, naast enkele kritiek op onderdelen, veel succes. Als pluspunt zag men dat men actiever bij het gebeuren betrokken was. Irï diverse kleine groepjes praten, en discussiëren vraagt meer actie en inzet dan massaal naar een spreker luisteren. Ook de mogelijkheid om uit meerdere onderwerpen te kiezen werd door velen als een pluspunt gezien.
"Cabaret". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
(van onze correspondent)
GRONINGEN - Ds. L. Joosse (predikant te Groningen-West) hield tijdens de paasmeeting voor gereformeerde jongeren in de Columnakerk in Groningen een referaat onder de titel 'De Bijbel als norm. Hij wees erop dat de keuze van de bijbel als enige norm te midden van bij voorbeeld de koran en andere heilige geschriften een kwestie is van geloof, dat door de Heilige Geest ingegeven wordt.
'Deze norm', aldus ds. Joosse, is voor ons gezaghebbend (vergelijk 1 Petr. 1: 14 en 15) en heft onze onwetendheid op, d.w.z. door de Heilige Geest lezen we de Bijbel zoals die gelezen moet worden en kunnen we er gemeenschappelijke normen uit afleiden. Het gelovig gebruik van Gods Woord staat hier tegenover de onwetendheid van heidenen of de onkundigheid van niet door de Geest geleide mensen.
Ds. Joosse stelde vervolgens dat de norm niet veranderlijk is, ook al gebeurt het wel dat mensen met tegengestelde meningen zich allebei op de Bijbel beroepen. Allerlei problemen uit de praktijk moeten steeds weer aan de norm getoetst worden. Door ons daarin te trainen, bij voorbeeld op de jeugdvereniging, zal de ontwetendheid verdwijnen. We moeten ons echter bij dat onderzoek niet isoleren en alleen een beroep op de eigen verantwoordelijkheid doen. Niemand heeft het alleenrecht op de Heilige Geest en dus moeten we samen verder denken en ook rekening houden met wat door anderen voor ons over bepaalde zaken is gezegd of geschreven. Er kunnen onder ons wel accentverschillen bestaan. Niet alle verschillen raken de onveranderlijke grondslag. Ten opzichte van het Oude Testament is er dan ook geen sprake van een andere grondslag, maar van accentverschillen. De oudtestamentische wetten hoeven we niet maar naar de letter toe te passen, maar naar de geest gelden ze nog steeds.
Bij het beantwoorden van een aantal vragen, kwam o.a. naar voren dat ook voor omstreden zaken als barbezoek, bioscoop en discotheken een vaste norm is aan te wijzen. Voor vroeger en nu geldt dat de Heilige Geest van ons wil dat we niet de controle over onszelf verliezen door het luisteren naar bepaalde muziek, of dat we ons laten leiden door begeerte naar het zien van geweld of seks, waarvan de meeste bioscoopfilms doortrokken zijn. Het zijn juist zulke films, die de meeste kijkers trekken. Profetisch bezig zijn is echter iets anders, dan alles wat nieuw is afkeuren. Zo is de televisie eerder een informatie en communicatiemiddel dan een bioscoop. En op zichzelf genomen dus niet te veroordelen.
"„De bijbel als norm is een kwestie van geloof"". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
In de avondvergadering kwam als voorbeeld van de christelijke levenspraktijk het onderwerp 'Verantwoorde muziek' aan de orde. Wim Houtman te Amersfoort behandelde onder deze titel vooral de popmuziek. Hij begon met te constateren dat er tegenwoordig meer genuanceerd over de popmuziek gedacht wordt en dat ouderen dit verschijnsel min of meer geaccepteerd hebben. Sinds het verschijnen van het boekje 'Verantwoorde muziek' van P.A. te Velde lijkt de discussie over haar hoogtepunt heen te zijn, terwijl de bedoeling van deze publikatie juist was om de discussie voort te zetten. Er valt echter meer over te zeggen, dan dat jongeren een andere smaak hebben dan de oudere generatie. Overigens wil het feit dat er weinig meer over popmuziek wordt gediscussieerd niet zeggen, dat er geen problemen meer zijn. Volgens Wim Houtman is een intensief contact met popmuziek niet zonder gevaar als we ons niet laten leiden door de Heilige Geest en er ook niet met anderen over praten.
Popmuziek is een spiegel van de tijd, waarin we leven. Dat betekent, aldus Wit Houtman, dat er ook elementen in voorkomen als occultisme en vrije seks. Uit een onderzoek is gebleken dat vele zgn. fans niet of nauwelijks letten op de muzikale kwaliteiten van hun idolen, maar meer op hun uiterlijk en hun gedrag. Ze gebruiken de muziek slechts om in een bepaalde stemming te raken, welk effect nog versterkt kan worden bij een popconcert of in een discotheek. We kunnen echter de muziek ook gebruiken als een middel om positieve gevoelens te beleven of over te dragen. Dan maken we een goed gebruik van deze gaven van God.
Na de pauze kwam in reacties onder meer naar voren dat we als christenen in onze muziekkeuze ook verantwoord moeten zijn ten opzichte van de naaste, en dat we onze vrijheid en verantwoordelijkheid niet individualistisch moeten beleven. De zogenaamde eigen verantwoordelijkheid mag geen excuus zijn om een eerlijke beoordeling achterwege te laten.
"Popmuziek". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
MOSKOU (TASS) - Patriarch Pimen "van Moskou en heel Rusland" heeft de afdeling voor buitenlandse betrekkingen van het Moskouse patriarchaat onderscheiden met de hoogste kerkelijke orde: de "Orde van Prins Wladimir de Gelijke met de apostelen, eerste rang".
De afdeling vierde vrijdag zijn veertigjarig bestaan. Bij de viering in het gebouw op het terrein van het eeuwenoude Danilovski-klooster in Moskou, waar de afdeling sinds vorig jaar is gevestigd, waren onder anderen aanwezig leden van "de heilige synode", het hoogste bestuursorgaan van de Russisch-orthodoxe Kerk, vele bisschoppen uit binnen-en buitenland, afgevaardigden van andere kerken alsmede vertegenwoordigers van de staat.
Metropoliet Filaret, voorzitter van de afdeling voor buitenlandse betrekkingen, wees op het belang van versterking van de oecumenische contacten. Hij herinnerde aan de banden van de Russisch-orthodoxe Kerk met internationale en regionale organisaties, zoals de Wereldraad van Kerken, de Amerikaanse Raad van Kerken en de Christelijke Vredesconferentie.
"SU: hoogste onderscheiding voor Filaret". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
De laatste twintig jaar zie je een grote opkomst van de evangelische beweging, door
vele groepen en kerken en organisaties heen. Wat hebben we gemeenschappelijk? Hoe moeten we als gereformeerden met de evangelischen omgaa 0 Ds. De Graaf noemde enkele evangelische organisaties. Ten eerste de EO. De EO wil bijbelgetrouw zijn. Wel wil ze interkerkelijk zijn. De opvallende visie op Israël wordt steeds duidelijker. Israël, zegt men, heeft nog een bijzondere plaat^. Dit is erg opvallend. Wij zeggen dat de kerk het volk van God is, aldus ds. De Graaf, die daarna ook de Evangelische Alliantie, de EH, de RPF en Tear Fund besprak.
Als gemeenschappelijke kenmerken van de evangelische beweging noemde ds. De Graaf drie punten: de Bijbel is gezaghebbend, onfeilbaar Woord van God voor alle mensen; ten tweede: de persoonlijke relatie met de Heilige Geest moet er zijn, met Christus. Er moet zo een persoonlijk en levend geloof zijn; ten derde: alle gelovigen moeten evangeliseren, getuigen van de Heiland. Dit heeft zeer sterke nadruk, vandaar alle
acties
Deze dingen typeren de evangelische christenen. Wij zijn het met deze drie dingen eens. Daaraan herkennen wij ook de evangelische christenen. Daarom is ook wat samenwerking mogelijk. We moeten wel op onze hoede zijn. Het is niet de bedoeling superkritisch te zijn, we moeten wel confronteren vandaag Er zijn heel wat vragen te stellen, aldus ds. De Graaf.
Evangelisch berust vaak op eigen geloofsbeleving en daaraan wordt alles aan getoetst. Dat is een wankele zaak. We noemen dit subjectivisme: de mens is centraal en niet God. Evangelisch is geen kerk maar een beweging.
Wij moeten niet alleen over samenbindende punten spreken, maar ook over de verschillen die er dus toch erg veel zijn, aldus ds. De Graaf
"Evangelisch". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
(van onze correspondent)
DALFSEN - „Een manier van leven die bestaat uit het verantwoord omgaan met mensen, aarde, geld, goederen, arbeid en samenleving". Zo luidt een omschrijving van het begrip Nieuwe Levensstijl. Op een maandag in Dalfsen gehouden Paasmeeting stond deze nieuwe levensstijl centraal. De meeting die door zon 250 jongeren werd bezocht, was georganiseerd door de afdelingen Vechtstreek en Centraal-Overijssel van de Nederlandse Bond van Geref. Jeugdverenigingen in samenwerking met de Stuurgroep Nieuwe Levensstijl.
„We weten dat we door het werk van Christus verzoend zijn met God. Door zijn werk zijn we een nieuwe schepping. We lezen dit in de Bijbel en horen het wekelijks vanaf de preekstoel zeggen. Maar wat doen we er in het dagelijkse leven mee? Hoe brengen we ons vernieuwd zijn in praktijk? Dat is waar wij als Stuurgroep mee bezig willen zijn". Dit zei Bram Wattel, een van de leden van de Stuurgroep, in zijn inleiding op de paasmeeting. "ledere tijd heeft zijn eigen problemen. In onze tijd hebben we te maken met o.a. de Derde Wereld, milieuproblemen en energieproblemen. Op deze problemen moeten we als christenen een antwoord zoeken".
Workshop over voeding op de paasmeeting in Dalfsen.
"De praktijk van een nieuwe levensstijl op „alternatieve paasmeeting" in Dalfsen". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
(van onze correspondent)
VROUWENPOLDER Waarom ben je met hart en ziel gereformeerd? Is God de eerste en de laatste? Hij maakt ons tot andere mensen in Christus. God kiest, dat zie je hierin, dat je ook binnen het verbond geboren bent, aldus ds. R. de Graaf uit Middelburg op een paasmeeting in Vrouwenpolder voor gereformeerde jongeren.
Een van de eerste dingen in je leven was de doop, aldus ds. De Graaf. Dit is een vast uitgangspunt. God wil zonden vergeven en het leven vernieuwen. Dat God de eerste is, is grote rijkdom, maar het geeft ook veel verplichtingen. God blijft de soevereine die alles doet. Hij schakelt wel de eigen verantwoording in. Dit lezen we in de brieven van Paulus. Paulus prijst de Here, omdat de Here hem op allerlei manieren zegent. Die zegen moet je gaan zien. Alles komt bij God vanda._n. Het ls alles niet toevallig. God heeft door Christus allang voor ons gekozen voor de grondlegging van deze wereld. Dit zie je steeds in de brieven aan de Efeziërs. Door genade, door geloof als genade van God worden we behou-' den. Zelfs onze goede werken tale visie ten opzichte van de Bijbel. Het is een boek, geen verzameling verhalen. Het iséén geschiedenis, de eeuwen door. Ds. De Graaf wees op het geneigd zijn tot alle kwaad bij de mens. We kiezen zelf steeds verkeerd. Het is dan toch een wonder dat Hij ons wil redden. Hoe krijgen we daar deel aan? Door onze handen open te houden en te geloven. Hij maakt ons door de Heilige Geest een ander mens. Hij gaat ons veranderen. Geloven kun je niet alleen. We staan binnen de kerk. De zorg is er door de preek, huisbezoek, gemeenschap der heiligen, sacramenten en vele andere dingen die we mee mogen maken. Aan het avondmaal wordt het geloof steeds versterkt. De soevereine God stelt overheden aan. Hij wil zich bemoeien met de overheid, ook hier in Nederland. Wij kunnen God nog in vrijheid dienen. Hij is de eerste en de laatste. Hij werkt heen naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Gereformeerdzijn wil zeggen: God is de soevereine, daar kun je van op aan. Je kunt het niet alleen. Daarom ook de belijdenis. We doen daar als heiligen ook aan mee, met onze voorvaderen. We geloven niet geïsoleerd. Het is ook al eeuwenlang. We zien in de geschiedenis dat de kerk steeds in zijn waarde gebleven is. Dat zien we aan hervormingen en reformaties. Gereformeerd wil zeggen: je gaat steeds opnieuw naar de Bijbel.
"Ds. R. de Graaf op paasmeeting geref. jongeren: „Waarom ben je met hart en ziel gereformeerd?"". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
Woensdag, 2 april 1986- ELST (Utr.) - Paascongres voor geref. studenten en academici in 'De Eikelkamp' Veenendaalsestraatweg 65 l^^u°yf,T het onderwerp Apartheid , voorgezeten door A. Kamsteeg. Deze fo rumavond is voor iedereen toegankelijk. Aanvang 20 00
"Agenda". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
We kunnen blijkbaar heel verschillend tegen kinderen in de kerk aankijken. Wat zijn we blij als we in de eigen kerkdiensten 's zondags onze kinderen zien zitten. Een gevolg van ons denken over de kinderen die erbij horen. Maarten Hooymeijer is een predikant die ervoor geijverd heeft om kinderen een plaats te geven in de kerk. Hij schreef daarover een enthousiast opgebouwd verhaal.
Natuurlijk, kinderen horen erbij. Maar het is te populair gesteld, wanneer je het gaat hebben over een kind-vriendelijke kerk.
Wat wordt in dit denken openbaar? Dat de kinderen op de troon gezpt zijn. De dienst moet zó ingericht zijn dat alles voor de kinderen te begrijpen is. Alles speciaal. Het gaat zelfs zover dat op pag. 60 wordt gesteld: „Bij verhuizing naar een gemeente waar kinderen niet aan het avondmaal worden toegelaten zal aan de kinderen uitgelegd moeten worden waarom niet - of zal een naburige kerk gezocht worden waar het wel mag..." Het verdriet je dat te moeten lezen. Hoe blijkt men dan over het Avondmaal te denken? Op pag. 57 wordt een omschrijving van ds. Hans Bouma geciteerd.: "daar moet op gegeten en gedronken worden..." Nee. Dat kan niet de stijl zijn waarmee de GEKOCHTE gemeente haar Hoofd in gedachtenis houdt. Het is een vreugdemaal. We hebben er zelf ook nooit woorden voor om onze dankbaarheid daarover te uilijk geweest dat Hij, in liefde, ZiW £ven gaf en de.MMSQ moest binden met de duivelse doodsmachten.
Vreugde in de gemeente. Ja, laten we jubelen, maar niet in deze stijl. Dit soort uitingen van gedachten maakt, dat ik het boekje niet kan aanbevelen, ook al staan er aardige dingen in. De lezer zal proeven hoe graag de auteur kinderen in de kerk wil opvangen en hun plaats wil geven. Aan zijn adres zou ik willen zeggen: kom toch terug naar de gezamenlijke eredienst, waar het Woord verteld wordt, eventueel met toespitsing voor de kinderen, maar haal hen er niet meer uit. Het zijn kinderen van het Verbond, die recht hebben op het gemeentelijk samenzijn. Zij kunnen leren groeien in kennis. Het gaat niet om hèn, maar om Hem. Gezin en Kerk mogen hierin samenspannen en dat lijkt een heilzamer weg dan het kind centraal te stellen.
Inge Oostdijk
Naar aanleiding van: waarten Hooymeijer, Kerk met kinderen, pleidooi voor een kind-vriendelijke kerk. uitgegeven bij het Boekencentrum, Den Haag, in de serie ambts halveboeken; prijs f 12,90.
"Kinderen in de kerk Nieuwe boeken". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
ARNHEM - Op verzoei' zijn predikant, ds. T J 1 stra, zal de kerkeraad kl eerstvolgende verga(jj van de classis Arnhem v 1 aan ds. Keegstra ernerity willen verlenen. Ds. Keegstra heeft de J te Arnhem gediend vanaf J tober 1970. Hij moet nu 0J zondheidsredenen ten_l den uit de actieve dienst ™
"Geref. Kerken Emeritaat". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
Beroepen te Veenwoudj wal: J. Verschoof, legej dikant, wonende te An foort. Aangenomen .
Delft-Abtswoude: G.C. Tl de Kamp te Wassneaar-zJ naar Scheveningen: Schelhaas te Apeldoorn.
m' dr
"Geref. Kerken (Syn.)". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
Beroepen te Bunschot. H.R.H.A. de Boer te Eg dijk. Bedankt voor Lond, (Ont. Canada) (Free Re{( mcd Church): A. van , Weerd te Urk.
"Chr. Geref. Kerken". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
Beroepen te Vlaardingglflt J.J. van Eckeveld te ZeistHEi Krimpen a/d IJssel: A. Bjfc te Bodegraven. Bedank: d voor Haarlem: A. ElshouttE Zoetermeer. e, d
"Geref. Gemeenten". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
Bedankt voor Rijssen Pronk te Ede.
"Geref. Gem. in Ned.". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
Beroepbaar: H.G. Dekken] te Utrecht.
"Vrij Evangelische Gemeenten". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
Beroepen te' Apeldooirl (toez.): Th.H.G. Hulst te Waddinxveen (deelgemeente Immanuëlkerk); te 's-Grav.i land en Ankeveen: W. Balke te Den Ham (Ov.). Aangenomen naar Poortvliet: A. Egas, kand. te Vriezenveen; na_.r 's-Grevelduin-Capelle en Vrijhoeve-Capelle: J.C. de Groot, kand. te Ridderkerk, die bedankte voot Blauwkapel-Groenekan «_ v»Bè¥'Göua_w^a__a. 'o Ml
"Ned. Herv. Kerk". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
HILVERSUM (ANP) -Pvd_|! fractievoorzitter Den Uw' heeft zondag kritiek geleverd op het christendom. Hij signa leerde dat christenen nogal eens pretenderen de betert helft van de samenleving te zijn. Dat gedrag straalt ook het CDA uit, aldus Den Uyl voor de IKON-radio.
„In vrijwel alle uitingen van christelijke organisatievormen is dat gedrag heel hinderlijk aanwezig. Daar stuit ik elke dag op, het doordringt de samenleving. De christen voelt zich beter dan de heiden. Die uitstraling werkt buitengewoon beklemmend in de samenleving", zo zei de PvdAvoorman.
Over het geloof zei hij: „Er zijn grenzen aan de lariekoek. Je kunt niet zeggen: 'De almachtige God' of ' God is genadig' en de joden laten afslachten. De jodenvervolging verdraagt geen godsidee. Na Auschwitz is er geen theologie meer mogelijk".
Volgens Den Uyl is het in Nederland nog altijd veel moeilijker om als niet- gelovige volledig geaccepteerd te zijn dan als gelovige. Onder het kabinet Den Uyl is de bede in de troonrede afgeschaft- Dat die beslissing later is teruggedraaid noemde Den Uyl niet zo heel belangrijk. „Maar wel dat de troonrede zonder die bede kennelijk niet deugt.
"Den Uyl kritiseert christenen". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002
Onder het tussenkopje NPV/VZVZ in de rubriek Signalement van afgelopen vrijdag is de zinsnede handelend over het op medische indicatie geven van een mogelijk abortief werkend anti-conceptie ven (de moderne laag ge-*j ceerde pil), niet geheel weer-I gegeven overeenkomstig *| bedoeling van de geïntef-l viewde.
Het zinsdeel: ~A 1 is het in de marge misschien mogelijk dat er op medische indicatie tod1 een keer een uitzondering wordt gemaakt", vervalt. Dit moet zijn: Op strikt medische indicatie kunnen daarom aan echtparen desgewenst beter anti-conceptiv* worden voorgeschreven die niet abortief kunnen werken De pil, die abortief kan werken, en het spiraaltje, dat al' tijd abortief werkt, zoude» voor pro-lifers taboe moete" zijn.
Nederlands
"Signalement". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1986/04/02 00:00:00, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 04-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569912:mpeg21:p002