DEN HAAG (ANP) - De Dalai Lama, geestelijk en wereldlijk leider van de Tibetanen, brengt volgende maand een bezoek aan Nederland. Hij zal van 14 tot en met 21 mei de gast zijn van de stichting Ontmoeting met Tibetaanse cultuur. Doel van het bezoek is de aandacht van een breed publiek te vestigen op de Tibetaanse cultuur en religie. De voorzitter van de stichting, F.J. Hesselink, zei woensdag dat de Dalai Lama als religieus leider naar Nederland komt en „absoluut" geen politieke contacten zal hebben. Op 15 mei ontmoet hij in Maarssen enkele vertegenwoordigers van Nederlandse kerken. Onder hen zijn kardinaal Simonis van de RK-kerk, vertegenwoordigers van de Hervormde Kerk, de Soefi-beweging, een islamitische leider en rabbijn Soetendorp. De Dalai Lama geeft twee openbare lezingen, in Amsterdam en Den Haag, en enkele lezingen voor boeddhisten. Hij houdt verder een ontvangst voor de in de Beneluxlanden wonende Tibetanen. In Nederland zijn dat er circa 25. Het hele bezoek kost circa 100.000 gulden. Het geld is bijeengebracht door vrijwillige bijdragen. Over de veiligheid van de Dalai Lama en zijn gezelschap van zeven personen zijn afspraken gemaakt met de Nederlandse autoriteiten, aldus Hesselink.
Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]
- 04-04-1986
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]
- Datum
- 04-04-1986
- Editie
- Dag
- Uitgever
- Stichting Nederlands Dagblad
- Plaats van uitgave
- Amersfoort
- PPN
- 810209039
- Verschijningsperiode
- 1967
- Periode gedigitaliseerd
- 1967-1994
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Nederlands Dagblad
- Nummer
- 10214
- Jaargang
- 42
- Toegevoegd in Delpher
- 18-11-2014
Dalai Lama komt naar Nederland
Forum oneens over middelen tot bestrijding van apartheid
(van onze redactie kerkelijk leven) ELST - De vraag welke middelen iemand kiest om apartheid in Zuid-Afrika te bestrijden hangt nauw samen met de vraag hoe hij de overheid in dat land ziet: als een wettige overheid of als een tirannieke onderdrukkende macht. Pleegt een organisatie als het ANC revolutie of is het bezig met een vrijheidsstrijd? Deze voorvragen bleken heel wezenlijk op een forum waarmee woensdagavond het paascongres van gereformeerde studenten in een jeugdherberg in Eist werd geopend.
Het paascongres, ditmaal georganiseerd door de Amsterdamse studentenvereniging Petrus Plancius, heeft als onderwerp 'sociale (ongerechtigheid' en duurt tot zaterdag aanstaande. Aan het forum over apartheid werkten mee prof.dr. J. Douma uit Kampen, ds. R.J. van der Veen (van 1970 tot 1983 bestuurslid van het Wereldraadfonds ter bestrijding van racisme) en mevr. A. Slaade Jong, voorzitter van de Nederland / Zuid-Afrika Werkgemeenschap. Leider van het forum was de journalist drs. A. Kamsteeg. Een Zuidafrikaanse student kon op het laatste nippertje niet aanwezig zijn, omdat een familielid was omgekomen, zo werd meegedeeld. Kamsteeg noemde historische, religieuze en culturele redenen om de betrokkenheid van Nederlandse christenen met Zuid-Afrika aan te geven. Hij gaf de verschillende forumleden de gelegenheid hun zienswijze op Zuid-Afrika en apartheid. Prof. Douma bleek veel kritiek te hebben op de wijze waarop de huidige regering reageert op de onvrede die vooral bij niet-blanken ten opzichte van het apartheidsbeleid bestaat. Vanuit de geschiedenis liet hij zien dat aanvankelijk - in de vorige eeuw - uit zwakte voor apartheid was gekozen, maar dat daar later theologische gronden bij zijn gezocht. Wel zag hij de Zuidafrikaanse regering als door God gegeven (Romeinen 13) en noemde hij de situatie zeer complex. Het is verwerpelijk, aldus prof. Douma, wanneer vanuit buitenlandse kerken steun wordt gegeven aan revolutionair verzet. Hoe langzaam ook, er is beweging in Zuid-Afrika. Het land heeft wijze politici nodig en ook een wijze kerk, die haar blankheid aflegt. Ds. Van der Veen vond dat de Zuidafrikaanse regering niet gehoorzaamd hoeft ie worden, want ze vertoont de trekken van het beest uit Openbaring 13. We moeten
Van links naar rechts: mevr. Slaa, prof. Douma, drs. Kamsteeg en ds. Van der Veen.
Ondertekenen
Als de synode er volgende week mee akkoord gaat, zullen de (syn.) Gereformeerde Kerken voortaan geen schriftelijke instemming met het ondertekeningsformulier
voor ambtsdragers meer eisen. Mondelinge instemming zal dan ook zijn toegestaan. Een verarming? Och, wie zijn huwelijk kerkelijk bevestigd wil zien of wie zijn kind ten doop houdt, antwoordt ook mondeling. Het mondeling 'ja' weegt niet minder zwaar dan het schriftelijk 'ja. Dat overweegt ook de synodecommissie, die deze zaak heeft voorbereid. Maar waarom dan die uitbreiding? Wel, dat komt omdat vanuit verschillende gemeenten hierom is gevraagd en wel met als reden dat een' schriftelijke binding aan de belijdenis wel kan in een tijd waarin men deze belijdenis wet _lsin alles met Gods Woord in overeenstemming zijnd, maar moeilijker kan ko men te liggen 'naarmate men meer het situationeel bepaalde der confessies ont- Schriftelijke ondertekenine van de belijdenis is op een gl geven moment kennelijk teveel gevraagd. Mondeling mals het niet zwart op wit staat'
Geref. Kerken
Beroepen te j ■ (Gr.): A.A. Kramer w*< Kampen. Bedankt 'VA^ riënberg en voor SüaiA Zuid: P.M. de Wit te uf1*
Afscheidsdienst
BROEK OP LANGEDij! Op zondag 13 april om i.l uur neemt ds. T.J. Havirjli scheid van Broek op dijk wegens vertrek r. sen-Zuid (voor de mi. dienst in Brazilië) waarkß april intrede doet. ] De afscheidsdienst worAli houden in het kerkg^ft aan de Dorpsstraat t?I Broek op Langedijk.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Bruchem Kerkwijk: G.D. Kamphui Stolwijk. Aangenomen i Woubrugge: C.A. van 't | kand. te Leiden.
Agenda
Zaterdag 5 april 1986
ELST (Utr.) - Paascon voor geref. studenten en demici in 'De Eikelkai Veenendaalsestraatweg Lezing over sociale onge heid en politiek, door E Middelkoop (fractiemedei kerGPV). Aanvang IO.OOu
Bisschoppen stellen hun gesprek ziekenhuizen uit
UTRECHT (ANP) - De bespreking tussen een delegatie van de rooms-katholieke bisschoppenconferentie en de Katholieke Vereniging van Ziekeninrichtingen (KVZ) is voor onbepaalde tijd uitgesteld daar de bisschoppen het overleg met r.-k. ziekenhuizen over het abortusvraagstuk nog niet hebben afgerond.
Vorig jaar juli hebben de bisschoppen en het KVZ-bestuur uitvoerig gesproken over de invoering van de wet zwangerschapsafbreking. De bisschoppen constateerden toen een verschil tussen de rooms-katholieke leer inzake abortus en het beleid van de meeste r.-k. ziekenhuizen. Het feit dat die in meerderheid een vergunning tot het verrichten van abortus hadden aangevraagd, riep bij de bisschoppen ernstige vragen op. De meeste bisschoppen ontrraadden de r.-k. ziekenhuizen een abortusvergunning aan te vragen. In augustus 1984 konden zij evenwel op hun tweemaandelijkse vergadering hierover geen overeenstemming bereiken. Enkele dagen na de bisschoppenvergadering maakte bisschop Gijssen van Roermond zijn afwijzend standpunt bekend. Ook aartsbisschop Simonis van Utrecht achtte het ongewenst dat r.-k. ziekenhuizen een abortusvergunning zouden aanvragen, hetgeen hij de besturen per brief dringend ontraadde. De bisschoppen Bar van Rotterdam en Bomers van Haarlem stelden zich op hetzelfde standpunt als mgr. Simonis. Het bisdom Den Bosch liet in augustus 1984 weten geen advies te zullen geven omdat het op dat moment geen bisschop had. De bisschoppen Ernst van Breda en Möller van Groningen hebben in gesprekken met besturen van r.-k. ziekenhuizen in hun bisdom niets voorgeschreven. Volgens mgr. Ernst kan er gewetensnood ontstaan indien er géén vergunning wordt aangevraagd.
Bijbelboeken momenteel in 1829 talen
HAARLEM - Minstens één bijbelboek kan nu gelezen worden in 1829 talen, 21 meer dan in begin 1985. Dit meldt het hoofdkantoor van de Wereldbond van Bijbelgenootschappen in Stuttgart. De volledige bijbel kan gelezen worden in 293 talen (was 286), het nieuwe testament in 618 andere talen (was 594) en minstens één bijbelboek in nog eens 918 talen (was 928). In het afgelopen jaar verscheen de bijbel voor het eerst in zeven talen. De bijbel in het Navajo is de eerste volledige vertaling van deze eeuw in een indianentaal die in Noord-Amerika wordt gesproken.
BELGRADO (AFP) - Enkele tientallen vooraanstaande Joegoslaven hebben het parlement van Joegoslavië een petitie gestuurd waarin zij vragen om herziening van artikel 63 van het wetboek van strafrecht. De onduidelijke inhoud van dat artikel geeft de autoriteiten de mogelijkheid politieke gevangenen ten onrechte in psychiatrische inrichtingen op te nemen, zo heet het in de petitie. PORTSMOUTH (AP) - Een uitslaande brand in de machinekamer van het 19.500 ton metende Britse vliegdekschip HMS Illustrious heeft een voortijdig einde gemaakt aan een rondreis van acht maanden, die net begonnen 'was. Door de brand moest de Illustrious naar de marinebasis in Portsmouth terugkeren. Dit heeft de Britse marine bekendgemaakt.
Dr. J.P. Verhoogt op paascongres: Relatie tot vruchten van rationalisme doordenken
(van onze correspondent)
ELST - 'Filosofie en sociale ongelijkheid' was de titel van de eerste lezing die op het paascongres van gereformeerde studenten over sociale (on)gelijkheid werd gehouden. Spreker was de Amsterdamse (VU)socioloog dr. J.P. Verhoogt.
De normen die in de Europese cultuur gelden of gegolden hebben kunnen globaal in twee groepen onderscheiden worden: transcendente (christelijke) normen die aan iets anders dan de mensen gezag ontlenen en immanente normen die hun gezag aan de mens zelf ontlenen. De Verlichting, in het bijzonder de Franse Verlichting, kan gezien worden _ls een reactie op deze normen 'van buitenaf: de menselijke vrijheid wordt benadrukt. Het doel is los te komen van de normen die men opgelegd heeft gekregen. Hier doen zich direct een aantal spanningen voor. Absolute vrijheid van het individu kan nooit zo absoluut zijn dat ze andere individuen in hun vrijheid belemmert, hoe moet een maatschappij eruit zien waar deze vrijheid optimaal gerealiseerd kan worden? Filosofie krijgt een taak toebedeeld deze en aanverwante vragen op te lossen. De geschiedenis van Amerika laat een heel andere ontwikkeling zien, aldus dr. Verhoogt. Gelijkheid hoefde daar niet eerst in intellectuele zin vorm te krijgen: iedere pionier begon met gelijke kansen en rechten. Het gevolg hiervan is dat sociale ongelijkheid van het begin af aan anders gewaardeerd werd. Heerst in Europa vaak de 'geld en macht stinken'-mentaliteit, in Amerika drukt een hoge positie uit dat men door soberheid en hard werken vanuit een in principe gelijke beginsituatie verder dan anderen is gekomen; men heeft problemen beter opgelost dan anderen. Dit verschil met Europa heeft ook zijn gevolgen voor de manier waarop men sociale problemen taxeert en oplost. Bij Europese denkers (bij voorbeeld Marx) is vaak sprake van een structuele kritiek op de hele maatschappij, terwijl in de Amerikaanse traditie problemen gelokaliseerd worden. De maatschappelijke structuren staan in principe niet ter discussie. Als men vervolgens zijn blik richt op de Nederlandse maatschappij zoals die zich ontwikkeld heeft na de Tweede Wereldoorlog dan is de toenemende oriëntatie op Amerika een in het oog springend element. Nederland was na de Tweede Wereldoorlog failliet. Men was doordrongen van de noodzaak samen te werken in de heropbouw van Nederland, politieke verschillen speelden een ondergeschikte rol. De heropbouw van Nederland heeft efficiëntie in hoge mate bevorderd. Ook werd een belangrijk beroep gedaan op de techniek, met als gevolg dat technische beroepen in aanzien stegen. Kennis werd een belangrijk maatschappelijk kriterium. Al met al een duidelijke stap in de richting van een Amerikaans aandoende rationalisatie van de maatschappij, aldus dr. Verhoogt. In de jaren vijftig en zestig ondervond de generatie die in eerste instantie verantwoordelijk was voor de welvaart heftige kritiek van de na-oorlogse generatie. De geldende normen werden als ideologie afgeschilderd. Eén van de gevolgen hiervan is een drang tot emancipatie van alle bevolkingslagen geweest, die tot gevolg heeft gehad dat een nog breder publiek hoger onderwijs ging, volgen. Deze ontwikkeling' kan men als een tweede stap in de richting van het rationalisatieproces zien. In zijn waardering van deze ontwikkelingen verklaarde dr. Verhoogt in de idealen van beide generaties waarheidsmomenten te onderkennen. Enerzijds kan de welvaart van na de oorlog als een weldaad worden gezien, anderzijds moet worden toegegeven dat men zich op deze welvaart gefixeerd heeft en niet aan gevolgen voor de Derde Wereld, het milieu etc. gedacht heeft. Dr. Verhoogt stelde wel vast dat men zich aan beide zijden schuldig heeft gemaakt aan het verzelfstandigen van de idealen. Vlak na de Tweede Wereldoorlog signaleert hij nog een duidelijk normatieve dimensie. De welvaart werd nu niet om zichzelf nagestreefd. Normatieve noties als een hoog arbeidsethos, een verantwoordelijk gevoel ten opzichte van de komende generatie, een verband zien tussen rechten en plichten, speelde een duidelijke rol. Tegenwoordig lijken welvaart en inspraak etc. doelen in zichzelf te zijn geworden. Ook voor christenen is hier nog veel te doen en te denken, er zal een relatie tot de vruchten van de rationaliteit moeten worden gevonden. Deze relatie zal een andere moeten zijn dan het theoretisch verwerpen en praktisch gebruiken.
veeleer bidden om de val van die regering, en juichen om haar val (Openbaring 18), aldus ds. Van der Veen, die in een adem de regering Botha, de Spaanse bezetters en Hitler noemde. Ook zei Van der Veen dat de onderdrukte niet-blanken in Zuid-Afrika net zo ongehoorzaam mochten zijn als de Afgescheidenen dat vorige eeuw in ons land waren toen ze tegen de wil van de overheid samenkomsten belegden. Hij pleitte voor een ronde tafel-ontmoeting van de regering met de 'authentieke vertegenwoordigers' van de nietblanken, waaronder Nelson Mandela. Voor de thuislandenpolitiek van de Zuidafrikaanse regering had hij geen goed woord over. Hij vergeleek die met de jodendeportaties uit de Tweede Wereldoorlog. Mevr. Slaa was van de drie forumleden het meest optimistisch. Zij stelde dat premier Botha wel veranderingen wil doorvoeren, maar dat hij niet zo hard kon als hij wel wilde, omdat hij ook rekening moest houden met verkrampte blanken. Verder wees mevr. Slaa op intimidatie en terreur van radicale zwarten jegens gematigde zwarten. Ze vertelde dat al veel was bereikt, zoals het afschaffen van de zgn. kleine apartheid. Met prof. Douma koos ze voor evolutie in plaats van revolutie.
Bijdragen: A.P. Wisse Signalement Pro-life verzekering
De Pro-life Ziektekostenvoorziening is er. Nederlandse Patiënten Vereniging (NPV) en ziektekostenverzekeraar VZVZ/Providentia hebben de handen ineengeslagen en een nieuwe maatschappij opgericht, met alleen maar polissen zonder abortus, euthanasie en andere ethisch onaanvaardbaar geachte zaken. Waren er voorheen geen ziektekostenverzekeraars met zulke polissen? Jawel, zegt de heer W.C. Gorissen, secretaris van de nieuwe-Pro-Life Ziektekostenvoorziening, maar die boden dan aan een bepaalde groep klanten iets dergelijks aan, terwijl ze daarnaast hun eewone Dolissen hadden waar abortus en dergelijke wél in zaten. De premies voor de pro-life polis kwamen dan in een grote pot terecht en in feite betaalde dan iedereen toch mee aan abortus en dergelijke. Tot zover Gorissen. Met hem oneens is het de heer K. Zwaan, chef medische verzekeringen bij verzekeringsmaatschappij Levob te Amersfoort. Hij betreurt het dat door NPV en de nieuwe stichting Pro-Life Ziektekostenverzekering alles op één hoop wordt gegooid. "Wij hebben geen enkele polis waarin we verder gaan dan het vergoeden van abortus op strikt medische indicatie. Dat betekent dat slechts in een enkele uitzonderingssituatie abortus bij ons wordt vergoed. Je kunt wel eens een keer misleid worden, maar dat kan bij de nieuwe verzekering van de NPV net zo goed. Hoewel, als wij twijfels hebben over een opgave, dan wordt dat bij ons uitgezocht. De NPV-verzekering moet niet doen alsof zij de enige echte pro-lifemaatschappij is. In feite zijn wij al veel langer als een goede verzekeraar op de markt dan de nieuwe Pro-Life Verzekering. Nu suggereert men, dat wat wij doen, uit louter winstbejag voortkomt en daarom verfoeilijk zou zijn. Dat komt bij ons wel tegen het zere been". Reactie van de heer Gorissen: „Ik vind het een goede zaak wanneer een verzekeringsmaatschappij zich principieel opstelt. En ik wil ook niet iedere maatschappij over één kam scheren. Maar wanneer Levob - om er één te noemen - serieus zijn best doet om zich over de hele linie pro-life te blijven opstellen, dan voorspel ik dat dat op zekere dag niet meer lukt. Je moet je als verzekeraar richten op de markt. En geen enkele maatschappij kan het zich op een bepaald moment veroorloven een grote collectieve klant te weigeren als die wel nadrukkelijk om abortusvergoeding vraagt. Belangrijker is echter nog de nieuwe wet Toetreding Ziektekosten Verzekering, waarin aan de vrijwillige verzekerden die dit jaar moeten overstappen van het ziekenfonds naar een particuliere verzekering, maar ook aan anderen die in de toekomst een overstap moeten maken van verplicht naar vrijwillig, alleen maar een pakket mag worden aangeboden mèt abortus. Daar heeft de Tweede kamer zich achter gesteld. En ontheffing daarvan vragen zal voor een gewone ziektekostenverzekeringsmaatschappij waarschijnlijk geen resultaat opleveren, maar wel voor de Pro-Life Ziektekostenvoorziening, namelijk op basis van haar doelstelling". Het is dus ook niet meer ver trouwd om bij de VZVZ/Providentia, waar u directeui bent, te zitten Gorissen: „Tot op vandaag zijn wij er als VZVZ/ Providentia aan ontkomen om abortussen in onze polissen op te nemen. Maai dat zal naar ik vrees anders worden. Ik vind het daarom heel begrijpelijk wanneer onze pro-life klanten overstappen naar de nieuwe verzekering, wat trouwens maar weinig rompslomp met zich meebrengt". Laatste woord van de heer Zwaan: „VZVZ/Providentia zal een onderhandelingsresultaat met de NPV hebben geboekt waardoor de heer Gorissen dit kan zeggen. Maar ik blijf volhouden dat een maatschappij als Levob zonder meer het vertrouwen van prolife mensen waard is. Waar de heer Gorissen op doelt ten aanzien van de wet toetreding Ziektekosten Verzekering, betreft een standaardverzekering voor een kleine sector van de markt. Inderdaad is in dat opzicht politieke druk merkbaar. Maar in het overgrote deel van de markt blijft het een ziektekostenverzekeringsmaatschappij die werkelijk abortus wil uitsluiten, mogelijk een produkt te leveren dat aan principes en aan de verwachtingen van pro-life cliënten voldoet. Ik ben bang dat de NPV haar ideële belangen op een onjuiste wijze heeft laten samengaan met commerciële belangen van anderen. Dat geeft onduidelijkheid".
Vrijheidsstrijd
In de discussie protesteerde ds. Van der Veen, toen prof. Douma hem het woord vrijheidsstrijd' betwistte. Wij noemen revoluties die we begrijpen vrijheidsstrijd, waarom mag het hier niet?, aldus Van der Veen. Prof. Douma vond zijn vergelijking niet opgaan en zei dat het recht van opstand slechts in uitzonderlijke gevallen opgaat. Ook vond hij het misleidend te doen alsof de thuislanden vol zitten met gedeporteerde zwarten. De meesten van hen woonnden er al. En bij deporteren maakt het ook wel verschil of je - net als Hitler -de bedoeling hebt een volk uit te moorden dan wel oprecht meent het beste met zon thuislandenpolitiek voor te hebben, aldus Douma, die de apartheid overigens 'meer dan treurig' noemde en het beleid van de regering Botha een consessiebeleid. Ds. Van der Veen zei aan het eind van de forumdiscussie dat hij de bewogenheid van prof. Douma voor gerechtigheid in Zuid-Afrika waardeerde, maar dat hij toch niet aan de niet-blanken wilde opleggen hoe ze invulling moesten geven aan hun verlangen naar een staat zonder aprtheid. Hij prees het Kairos-document, dat volgens hem de goede weg wees en weigerde de weg van geweld af te wijzen als de niet-blanken daar voor kozen. Waarom zou de regering wel geweld mogen gebruiken en de onderdrukten niet? Prof. Douma antwoordde dat daar nu net het verschil lag. Want een overheid, als je die althans als wettig beschouwt, mag het zwaard gebruiken, in tegenstelling tot de onderdanen. Hij vroeg: wat betekent anders wat in de Bijbel staat over onrecht lijden en naar de slachtbank geleid worden? Maar daar kwam gezien de tijd geen antwoord meer op.
Slowaken religieuzer dan Tsjechen
PRAAG (KNA) - In 1984 werd van alle in Slowakije geboren kinderen 71,6 procent gedoopt, welk percentage in Tsjechië uitkwam op 31,2. Deze cijfers verstrekte de vroegere minister voor religieuze zaken in Tsjechoslowakije, Karel Hruza, in een lezing voor werknemers van het staalbouwbedrijf. Zijn rede is aangehaald in het ondergrondse tijdschrift „Kerkinformatie". Er wordt in de CSSR geen statistiek bijgehouden van kerklidmaatschap, maar doop, kerkelijke huwelijksbevestiging en begrafenis moeten wel worden gemeld. In de officiële pers werd de rede van Hruza niet vermeld, want dan had ieder kunnen vernemen dat in 1984 van alle paartjes nog 53 procent kerkelijk trouwde in Slowakije, tegen 15,8 procent in Tsjechië. Kerkelijke begrafenissen scoorden in deze landsdelen respectievelijk 80,5 en 50,& procent. Inleider wist ook te melden, dat in 1984 ongeveer 500 paartjes uit Tsjechië naar Slowakije reisden om ergens in een afgelegen dorpje in het Tatra-gebergte in kerk het jawoord te kunnen geven. Naar Hruza zijn gehoor verweet, bekommert de werknemersbond van het staatsbedrijf zich helemaal niet meer om de gepensioneerden, „want anders blijft het hoge percentage kerkelijke begrafenissen onverklaarbaar".
Kinderen liefhebben om henzelf, niet om prestaties
DORDRECHT - De jaarlijkse paasmeeting van de drie Zuid-Hollandse afdelingen van de NBGJ werd maandagavond gehouden in een overvolle kerk te Dordrecht. Drs. P. Los uit Hooglandeveen sprak over het onderwerp: depressie en zelfdoding. In zijn betoog schetste hij de situatie van mensen in een depressie, hun uitzichtloosheid, zelfafwijzing en gevoel van gevoelloosheid. Volgens de heer Los wordt er bij het kind een begin voor depressiviteit gelegd als de kinderen niet om zichzelf worden liefgehad, maar b.v. wel om hun prestaties. Kinderen kunnen zich dan eenzaam gaan voelen en een negatief zelfbeeld krijgen. Om een depressief iemand te kunnen helpen, moet je vóór alles leren luisteren, aanwezig zijn, naast de persoon gaan zitten en hem met zijn goede èn zijn slchte eigenschappen serieus nemen. De hulpverlening zwaait dan niet met het bijbeltje maar is wel
bijbels gekleurd. Doordat we in de kerk houvast hebben aan de medegelovigen, hun gebed en het weten dat je gedoopt ben, zijn we daar meer geborgen. Niettemin is het ook in de kerk onze plicht om degene aan wie te merken is dat hij aandacht nodig heeft, aandacht te geven. En als je zelf last hebt van depressiviteit, ga dan naar iemand toe om tegen te praten, iemand waarvan je weet dat hij naar je zal luisteren, aldus de heer Los.
Geref. Kerken (Syn)
Beroepen te IJsselrrmyl Grafhorst: A.C. HogenhJ/- Wetsinge-Sauwerd.
Chr. Geref. Kerk
Bedankt voor Putten I* van Beck te Veenendaal. I
Geref. Gemeenten.
Beroepen te WolpiJ dijk: E. Venema te Mij! burg-Centrum. Bedankt;! Arnhem: C. Harinck te(l kapelle.
Advertentie
(advertentie) NU NOG... | uw envelop dichtplakken en de acceptgiro voor uw verre naaste kan op de bus. Giro 566557 DeXferre Naasten (H Postbus 15 7750 AA Dalen
Academica
Ab-actis van de Gere* meerde Studenten VË eniging te Groningen: I neke Tekkelenburg. Am van het ab-actiaat en hetw caat blijft: Noorderbuitff singel 12, 9717 XX Grotf gen.
Polen stelt eisen aan bezoek paus
WARSCHAU (DPA) j woordvoerder van de ?*Ê regering heeft woensdag *■ waarden verbonden aan • nieuw bezoek van paus JwJ nes Paulus II aan zijn gel* teland. Op een persconfer tic somde Jerzy Urban i aantal gedragsregels op *j = aan de kerk zich moet ho* * om een gunstige sfeer te se» y pen voor een „eventueel -^ zoek". dr he Een van de punten die fc< ban noemde, is het nietje gieuze karakter van de Sm len. De Poolse r.k. biss