Door de druk op de hulpverlening kan er volgens de Nvagg te weinig aan preventie worden gedaan. Een ander probleem is de afstemming met de eerste lijn (huisarts, maatschappelijk werk). Volgens de Nvagg is dat een ingewikkelde zaak door de versnippering van de eerste lijn en het grote aantal individuele beroepsbeoefenaren.
In 1983 telden de Riagg's ruim 3600 medewerkers. De kosten bedroegen iets meer dan 360 miljoen gulden. Het aantal cliënten was ruim 350.000. Het aantal contacten per cliënt varieerde van minder dan vijf (de helft van de cliënten) tot meer dan IÓÖ (0,7 procent van de cliënten). In ruim 44 procent van de gevallen duurt het contact minder dan twee maanden en in iets meer dan twintig procent kan worden volstaan met een gesprek (doorverwijzing, crisisinterventie, diagnostiek voor andere instellingen en consulten). Bij een derde van de cliënten duurt de behandeling langer dan een half jaar. In deze gevallen is over het algemeen sprake van langdurige hulp op het terrein van de psychiatrie, de psychotherapie en de psycho-analyse.
"Afstemming". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
"Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
DEN HAAG (ANP) - Algemeen directeur drs. C.P. D'haans van het psychiatrisch ziekenhuis Rosenburg is op non-actief gesteld. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben gisteren meegedeeld dat het stichtingsbestuur van het ziekenhuis met dit besluit een advies van een onderzoekscommissie heeft opgevolgd.
Er is nog geen vervanger voor D'haans aangewezen. Het bestuur heeft ook nog geen externe accountant gekozen voor het controleren van de jaarrekeningen van 1981 tot en met '83. De commissie Fibbe-Menting had geadviseerd dat werk in handen te geven van het kantoor Moret en Limperg, de vaste controleur van de jaarboeken. Het bestuur neemt echter liever niet een bureau in de arm dat al bij de zaak betrokken is, zo verklaarde gedeputeerde J. Hekkelman.
"Directeur Rosenburg op non-actief". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
,van onze noordelijke 1 redactie)
GRONINGEN - Zowel enkeVe Ve tientallen opdringerige nstranten als het provindemi° bestuur hebben gisteren Tcommissie-Geertsema. dui\ nik gemaakt dat er geen Z ,nafval in de provincie Gro•ngen moet worden opgeslagen.
Ne commissie-Geertsema Jit de regering adviseren ÜlYr lokaties om laag-, mid- Z\-en hoog-radioactief afval Snvengronds op te slaan. De !,mmissie stelt een onderzoek • naar twaalf gemeenten *aar een dergelijke opslag entueel zou kunnen worden Svestigd. Om na te gaan lelke van de gemeenten het L( een opslagplaats voor kernafval kunnen herbergen legt de commissie-Geertsema dit moment bezoeken af aan de betrokken provinciale n gemeentelijke besturen. Was de commissie vorige ffeek op bezoek in de provincie Friesland, gisteren stond provincie Groningen de commissie-Geertsema te woord. Groningen liet de commissie weten geen enkel belang te hebben bij vestiging van een kernafvalopslagplaats in Ter Apel, Veendam, Delfzijl of bij de Eemshaven. Zon opslagplaats is op geen enkele manier structuurversterkend, aldus commissaris van de Koningin Vonhoff, die daaraan toevoegde dat zaken die Groningen wel graag als structuurversterking voor de provincie wil door het Rijk juist worden tegengehouden. Het provinciaal bestuur voorspelde de commissie niet geringe moeilijkheden, wanneer wel een Groningen lokatie zou worden gekozen. Vonhoff wees daarbij onder anderen op mogelijkheden als verlening van vergunningen. Geertsema acht het echter uiterst twijfelachtig of er redenen zullen zijn om milieuvergunningen te weigeren. Hij verwacht dat de resultaten van een al begonnen milieu-effectrapportage dat zullen uitwijzen.
"Groningen wil geen kernafval". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
|(van onze correspondent) RIJNSBURG - De Rijnsiburgse wethouder J.C.J. van der Meij (CDA) heeft plotseling voor zijn functie bedankt i en zich tevens teruggetrokken als lid van de gemeenteraad. > „Zeer dringende persoonlijke redenen" zouden tot deze stap geleid hebben, maar meer hierover werd niet bekend gemaakt. De 'bestuurscrisis' komt vrij ongelegen voor Rijnsburg. Burgemeester F. Jonkman werd pas op 1 april jongstleden geïnstalleerd en is nog met zijn inwerkperiode hezig. De overige twee wethouders, de heren W. Glasbergen (CDA) en K. Brul (WD) «kleden hun ambt eveneens Mg maar kort en missen zowende nog ervaring. In een tijdsbestek van 8 maanden heeft Rijnsburg een wisseling doorgemaakt van het gehele uilege van burgemeester en wethouders.
"Rijnsburgse wethouder Van der Mey stapt op". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
(van onze noordelijke redactie) LEEUWARDEN - Omdat en*"« leden van Gedeputeerde van Friesland hun meh»» Rebben gewijzigd, wil ei college van GS nu toch in vann heid een 11* i„ ,¥,ae naam van de provincie 10 Fryslin>. Dit heeft de Friese commisns der koningin H. Wiegel kad mee&edeeld- In het de nf an een discussie over w Positie van de Friese taal dat m verleden gebleken GS 6en meerderheid binnen öaar^ï menin8 was dat de vinei nesland ook in de pro- Wd foet worden gehandde n a s officiële naam van t Provincie. De 'vrij nega- Haa„ ,'oudlng' die men in Den fenom laatste tijd heeft in- Fries h n ten °Pzichte van het Wrrio ft een aantal gedepuhu» I echter doen besluiten h«*ft7e?mg te herzien. Dat »oB,i l gevolg gehad dat nu öienin s 2 leden van GS van de r>rr? Zl^n dat de naam van CVl°cic Nederlandstalig l£ zlJn «Ut e^le€rderheid van GS wil ttug var,^ de loPende wijzibnmj " de provinciewet ge- Oöiden1 Worden gemaakt pHesl "aam van de provincie 1,1 'FtWu °,fficieel te wijzigen S»Wp,an: N°g deze maand rieslanH°Vlnciale staten van berrie, , zich uitspreken Qeze kwestie.
"Friesland wil toch Fryslân heten". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
Minister Smit-Kroes is inmiddels niet van plan gehoor te geven aan het verzoek van de verkeersleiders om een onderhoud met haar. Een woordvoerster van het ministerie deelde gisteren mee. Verwezen werd opnieuw naar het overleg op 3 mei tussen de bonden en de RLD-leiding.
Het ministerie spreekt van een salariseis van de verkeersleiders van 1500 gulden* netto per maand. De verkeersleiders ontkennen dat om een bepaald bedrag is gevraagd. Wel verlangen zij volgens woordvoerder Herwijer een 'gebaar' gezien het feit dat aan veel Schiphol-verkeersleiders niet zal worden toegestaan naar Eurocontrol te vertrekken. Zij menen onrechtmatig te worden beknot in hun recht om van baan te mogen veranderen.
Van de 64 Schiphol-verkeersleiders hebben er 48 gesolliciteerd naar een baan bij Eurocontrol. Er mogen er maar elf weg. De RLD vreest namelijk een tekort aan verkeersleiders op Schiphol. Er ligt voor de verkeersleiding op de nationale luchthaven, zoals bekend, tóch al een noodplan.
"Noodplan". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
Het gaat volgens P. Herweijer van het Gilde van Verkeersleiders weer om een wilde actie van zijn collega's. Het gilde weet officieel nergens van.
De luchtverkeersleiders willen nu vooral een gesprek met minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat. Herweijer: „Wij hebben de afgelopen dagen intensief getracht contact te krijgen met de minister, maar die speelt kiekeboe. Zij laat steeds verwijzen naar de heer Raben, het hoofd van de Rijksluchtvaartdienst. Wij hebben echter de indruk", aldus Herwijer, „dat de minister door de RLD-top niet goed op de hoogte wordt gehouden. Wij willen daarom met de minister zelf praten, niet onderhandelen", aldus Herweijer.
De acties van de verkeersleiders op Schiphol hebben te maken met het Europese verkeersleidingscentrum Eurocontrol in Zuid-Limburg. Dit centrum - waarover al jarenlang onenigheid bestaat - gaat binnenkort taken overnemen van Schiphol, vooral wat betreft het vliegverkeer in de hogere luchtlagen. De Schiphol-verkeersleiders zijn altijd tegen Eurocontrol geweest en verlangen thans een aanpassing van hun salarissen gezien de hoge vergoedingen voor de de verkeersleiders van Eurocontrol.
"'Kiekeboe'". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
DEN HAAG (ANP) - De Sociaal-Economische Raad (SER) meent dat er op het ogenblik geen nieuwe opleidingen in het kort middelbaar beroepsonderwijs (Kmbo) nodig zijn. Dit blijkt uit een ontwerp-advies dat de raad heeft gepubliceerd. Het advies, dat vrijdag in de SER wordt behandeld, is uitgebracht op verzoek van staatssecretaris Ginjaar-Maas (onderwijs).
Volgens de raad vertoont de arbeidsmarkt thans geen dringende behoefte aan nieuwe opleidingen. In de toekomst kan dat anders zijn. In dat geval is op bedrijfstakniveau overleg nodig met de betrokken werkgevers- en werknemersorganisaties. Nieuwe, speciaal voor meisjes bedoelde opleidingen worden van de hand gewezen. Het instellen daarvan is volgens de SER nadelig voor de emancipatie.
In algemene zin merkt de raad op dat het Kmbo, het leerlingwezen en nog^ andere opleidingen zich op dezelfde groep leerlingen richten. Maar de bestaande opleidingscapaciteit wordt op dit moment nog niet ten volle benut en daar moet wel naar worden gestreefd.
De SER noemt een standaardpakket bij het Kmbo ongewenst. Zon pakket betekent dat iedere Kmbo-voorziening in elk geval opleidingen moet bieden in de sectoren landbouw, techniek, economie/commercie/bestuur en maatschappelijke dienstverlening. Maar de raad betwijfelt oi een standaardpakket nodig is voor de maatschappelijke herkenbaarheid van het Kmbo. Het gaat er eerder om met welk opleidingsniveau de leerlingen het Kmbo verlaten.
Bovendien wordt een flexibel aanbod van opleidingen gewenst geacht, zodat het reeds bestaande aanbod in een bepaalde regio van invloed kan zijn op het toekennen van opleidingen aan Kmbo-voorzieningen.
AMSTELVEEN - Koninklijke Emballage Industrie Van Leer heeft vorig jaar de omzet zien toenemen met ongeveer 25 procent, waarmee de mijlpaal van f 3 miljard werd gepasseerd. Het bruto bedrijfsresultaat ging van ƒ 134 miljoen naar f 176 miljoen. Het aan de Van Leer Groep Stichting voor te stellen dividend bedraagt ƒ 21 miljoen (v.j. ƒ 18 miljoen).
"SER: Nieuwe Kmbo- opleidingen niet nodig". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
De minister is met de oliemaatschappijen overeengekomen dat deze maand bij circa dertig pompen langs de snelwegen loodvrije benzine verkrijgbaar zal zijn. Na het verdwijnen van de normale gelode benzine per 1 januari zal vrijwel op alle 9600 tankstations 'schone' benzine beschikbaar zijn, zo verwacht de bewindsman. De minister kondigt ook maatregelen aan om met ingang van volgend jaar de verkoop van auto's die ten behoeve van het gebruik van loodvrije benzine zijn uitgerust met een katalysator, te stimuleren. Voor 'schone' auto's met een cilinderinhoud van 1,4 liter of meer, zal in de periode '86-' BB de bijzondere verbruiksbelasting (BVB) 1700 gulden lager zijn dan voor wagens zonder katalysator. Hiermee worden de extra kosten van de aanschaf gecompenseerd.
Auto's met een cilinderinhoud van minder dan 1,4 liter moeten volgens EG-afspraken in twee fasen aan de nieuwe Europese normen voldoen. Daarom zal de verlaging van de BVB voor deze wagens in de jaren '86 en '87 worden beperkt tot 850 gulden. In 1988 zal de lagere BVB eveneens i7OO gulden bedragen. Ook hier geldt dat de financiële stimulans de overheid geen geld mag kosten. Daarom zullen de extra kosten worden omgeslagen over alle nieuwe auto's, waardoor de aanschafprijs „zeer geleidelijk" zal stijgen, aldus de minister.
"Snelwegen.". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
De ANWB vreest dat de belastingmaatregelen die minister Winsemius heeft aangekondigd, maar in beperkte mate effectief zullen blijken te zijn. „Loodvrije benzine immers zal door de nu voorgestelde financiële maatregelen niet of nauwelijks goedkoper worden dan loodhoudende benzine", aldus de ANWB. „Bovendien valt een gering prijsverschil in het niet bij de prijsverschillen die het gevolg zijn van de prijzenslagen op het benzinefront."
Door de maatregelen zal de zure regen op de lange duur met vijf procent afnemen. „Als de overheid dit probleem daadwerkelijk wil bestrijden, zullen de overige vervuilers zoals de industrie en de landbouw met minstens dezelfde voortvarendheid dienen te worden aangepakt", aldus de ANWB. Door de maatregelen wordt het gebruik van loodvrije benzine volgens de ANWB te weinig gestimuleerd. Verder is volgens de bond niet duidelijk waarom de prijs van loodvrije benzine Pas in 1986 omlaag kan en niet eerder.
"Effectief". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
SCHIPHOL (ANP) - Het luchtverkeer op Schiphol is gisteren opnieuw gehinderd door acties (ziekmeldingen) van ontevreden luchtverkeersleiders. Dat leidde rond 's morgens al tot vertragingen van dertig tot zestig minuten, voor vertrekkende vliegtuigen. Ook aankomende vliegtuigen kampten met vertragingen, die later op de dag fors opliepen.
Van de 35 vliegtuigen die vanaf 12 uur 's middags dinsdagmiddag van Schiphol hadden moeten vertrekken waren er omstreeks half drie nog maar negen opgestegen. Voor zover de toestellen konden binnen komen deden zij dat met vertragingen van ongeveer veertig minuten. Tussen 13.00 en 14.00 bijvoorbeeld, konden maar zes van de veertien toestellen die in die tijd hadden moeten aankomen landen.
Tien van de 34 verkeersleiders die gisteren moesten werken, hadden zich ziek gemeld, aldus een woordvoerder van de Rijksluchtvaartdienst op Schiphol. Van de veertien man sterke ochtendploeg meldden zich vijf verkeersleiders ziek. Dit beeld kwam overeen met de acties van de verkeersleiders van afgelopen goede vrijdag. Ook toen meldde zich ongeveer veertig procent van de verkeersleiders ziek.
De acties hebben te maken met de loonsverhoging die de verkeersleiders eisen. Het Gilde van Verkeersleiders bracht die eisen in de week vóór Pasen in, tijdens het overleg tussen de Rijksluchtvaartdienst en de vakbonden. Afgesproken werd toen dat op 3 mei zal worden verder gepraat. De luchtverkeersleiders lieten al tijdens de Paasdagen weten niet zó lang op een reactie uit Den Haag te willen wachten. Meer acties werden in het vooruitzicht gesteld.
De oude meester op het Rembrandtsplein is getuige van grootscheepse veranderingen. Naar het zich laat aanzien betreft het hier riool-verbeteringen.
"Vertragingen Schiphol door 'ziekte' luchtverkeersleiders". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
DEN HAAG (ANP) - Minister Winsemius (milieu) heeft de Tweede Kamer een notitie gestuurd, waarin een aantal financiële maatregelen wordt aangekondigd om het gebruik van loodvrije benzine met ingang van volgend jaar te stimuleren. De heffing in het kader van de wet op de luchtverontreiniging (1,07 cent per liter) zal met ingang van 1 januari voor loodvrije benzine komen te vervallen. Het accijnstarief voor deze benzine zal vanaf die datum 3,43 cent lager zijn dan dat voor gelode benzine.
Om te vermijden dat beide maatregelen de schatkist extra geld zullen kosten, zullen de heffing en accijns op gelode benzine per 1 januari met 0,9 cent omhoog gaan. De maatregelen zullen voorlopig van kracht zijn tot 1988. In dat jaar zal worden bekeken of zij in het licht van markt- en prijsontwikkelingen moeten worden voortgezet.
De minister zegt in zijn notitie toe er met kracht naar te zullen streven dat de normale gelode benzine per 1 januari '86 geheel zal zijn vervangen door loodvrije. Volgens minister Winsemius kan het netwerk van loodvrije pompen snel worden uitgebreid zonder dat daarvoor omvangrijke extra investeringen nodig zin. De verlaging van het toegestane loodgehalte in superbenzine van 0,4 tot 0,15 gram per liter zal zo mogelijk worden vervroegd van 1 oktober naar 1 april '86.
Minister Winsemius van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer tankte in Voorburg de eerste loodvrije benzine. Staatssecretaris Koning van financiën (r.) kijkt toe:
"Loodvrije benzine wordt in '86 4,5 cent goedkoper". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
(van onze noordelijke redactie)
LEEUWARDEN/DEN HAAG - De Bestuurscommissie Noorden des Lands (BCN), het samenwerkingsverband van de drie noordelijke provinciale besturen, heeft er gisteravond bij de Kamercommissie voor economische zaken op aangedrongen, zich in te zetten voor voortzetting van het regionale beleid, zoals het Integraal Structuurplan Noorden des Lands (ISP).
De laatste tijd komen er alarmerende berichten vanuit Den Haag over stopzetting van het beleid voor de zwakke regio's, het Noorden en Limburg, aldus deelde de Friese commissaris Wiegel gisteren in een toelichting mee.
Naar de mening van het noorden mag er niet worden getornd aan dat regionale beleid en dient er ook voor na 1985, wanneer de derde fase van het ISP zou moeten ingaan, een invulling te worden gegeven aan het ISP. De speciale aandacht die tot nu toe aan het noorden en Limburg is geschonken is ook zeer terecht gegeven, zo meent het noorden.
In het verleden is diverse keren door politici benadrukt dat het ISP-beleid ook na 1985 moet worden voortgezet. Daarnaast spreekt ook het regeerakkoord zich in die richting uit. Binnen regeringskringen wordt altijd gesteld dat dat regeerakkoord moet worden gehandhaafd, wanneer het althans gaat om bezuinigingen. Wanneer het kabinet nu met een voorstel komt het ISP-beleid stop te zetten, moet de Kamer de regering tot de orde roepen, dat ook op dit punt het regeerakkoord moet worden gehandhaafd, zo stelde gisteravonu het noorden tegenover de leden van de Kamercommissie.
In het verleden is gezegd dat het regionale beleid is gericht op het wegwerken van de regionale werkloosheidscomponent, het verschil in werkloosheidspercentages van het noorden met die van het hele land. Sinds het begin van het ISP-beleid is die werkloosheidscomponent niet kleiner geworden, maar zelfs iets gestegen. Dus is er eerder reden meer te doen aan de invulling van het ISP-beleid dan het te schrappen, aldus het noorden.
In het gesprek kwamen ook de zorgelijke ontwikkelingen in de scheepsbouw aan de orde. De minister van economische zaken heeft plannen die steun aan de scheepswerven drastisch te verminderen. Bij de grote werf Van der Giessen-de Noord is men daartegen echter in het geweer gekomen. Het noorden is nu bang dat de minister onder druk van de Kamer zal besluiten de steun aan die werf tóch te verhogen ten koste van de toch al sterk verminderde steun aan de kleine werven, waarvan het noorden er vele bezit. De verschuiving van steun van de kleine werven in het noorden naar grote werven in het westen van het land, is volgens de noordelijke bestuurders totaal onaanvaardbaar.
"„Steun kleine werven niet verminderen" Noorden wil beleid ISP voortgezet zien". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
BREDA (ANP) - De snoep- n koekjesfabrikant Van Melle blijft ook de komende jaren veel investeren na de ƒ 23 miljoen in 1984. Het geld wordt onder meer gestopt in capaciteitsuitbreiding en automatisering van de fabriek in Breda en in produktie-uitbreidingen elders in de wereld.
"Van Melle". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
DEN HAAG (ANP) - Het Nederlandse parlement wordt gekenmerkt door een té grote 'verambtelijking'. Ruim dertig procent (als onderwijs enrechterlijke macht worden meegerekend zelfs veertig procent) van de kamerleden wordt gerekruteerd uit de overheidssector. Deze scheve verhouding wordt veroorzaakt door het feit dat ambtenaren hun carrière niet riskeren door een - meestal tijdelijke - functie in de politiek te aanvaarden. Zij kunnen immers terugvallen op de geldende non-activiteitsregeling, die alle negatieve gevolgen volledig compenseert. Deze regeling zou daarom op de helling moeten.
Dat is de strekking van een monografie, getiteld 'De financiële positie van de leden der Staten-Generaal', die dezer dagen is verschenen. De studie is de eerste van een reeks publikaties over het Nederlandse parlementsrecht, die de vakgroep staatsrecht van de Rijksuniversiteit Groningen in de naaste toekomst zal doen verschijnen. Het pro.ject staat onder leiding van mr. drs. D.J. Elzinga, dip ook de auteur is van de monografie.
Elzinga noemt het in, zijn studie 'onbegrijpelijk' dat parlement en regering in de afgelopen decennia geen enkele aandacht hebben geschonken aan de oververtegenwoordiging van ambtenaren in de twee Kamers. Daardoor, zo benadrukt hij, zijn er in het parlement nu twee duidelijk gescheiden categorieën kamerleden ontstaan: Zij die, dank zij bovengenoemde privileges, geen enkele schade ondervinden van het politieke risico van aftreden, en kamerleden uit andere beroepsgroepen, die alle financiële en andere nadelen van het kamerlidmaatschap zelf moeten dragen. Om deze bevoordeling van ambtenaren recht te trekken dient dan ook een herziening van de non-activiteitsregeling te worden overwogen, aldus Elzinga.
"Studie Rijksuniversiteit Groningen: Verambtelijking parlement moet worden tegengegaan". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
De non-activiteitsregeling die voor ambtenaren geldt, komt er globaal op neer dat zij „die bezoldigd worden uit s' Rijks kas", tijdelijk op nonactief worden gesteld wanneer ziji door aanvaarding.vart het kamerlidmaatschap hun functie niet meer kunnen bekleden. Als zij hun zetel in de Kamer weer moeten afstaan krijen ambtenaren automatisch hun oude baan weer terug, „voor zover het bevoegd gezag dat mogelijk acht". Kamerleden uit andere beroepsgroepen hebben een dergelijke steun in de rug niet. Zij moeten vaak hun schepen achter zich verbranden voor een - onzekere - carrière in de politiek.
Volgens de vakgroep staatsrecht van de Rijksuniversiteit Groningen wordt er in de traditionele staatsrechtbeoefening voornamelijk aandacht geschonken aan het formele reilen en zeilen van de politiek, terwijl aan de talrijke ongeschreven regels en parlementaire gebruiken nauwelijks aandacht wordt besteed. Dat is opmerkelijk, aangezien het parlementsrecht voor een niet gering deel op ongeschreven regels berust, aldus de vakgroep.
"Automatisch". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003
UTRECHT (ANP) - De Regionale Instelling voor Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg (Riagg) wordt beschouwd als een vuilnisbak voor taken die nergens anders ondergebracht kunnen worden. Het takenpakket staat voortdurend onder druk en dat schept organisatorisch een zeer onrustig klimaat. De Nederlandse Vereniging voor Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg (Nvagg) zegt dit in een overzicht van het wel en wee van de Riagg's in de eerste twee jaar van hun bestaan.
Op 1 januari 1982 zijn 250 afzonderlijke bureaus voor hulp bij allerlei psychische problemen gefuseerd tot 60 Riagg's, elk met een werkgebied en een organisatie. Hulpverlening door een Riagg is een verstrekking op grond van de algemene wet bijzondere ziektekosten.
De Nvagg constateert dat de Riagg's in korte tijd, ongeacht hun capaciteit, vele taken hebben moeten behartigen. Dat veroorzaakt vooral problemen bij de psychogeriatrie (hulp aan geestelijk gestoorde bejaarden) door een Tekort aan goed opgeleide mensen, op het gebied van de zeven keer 24-uurs bereikbaarheid en in de sociale psychiatrie, vanwege een tekort aan psychiaters en sociaal-psychiatrische verpleegkundigen. Daarnaast moet de Riagg bijzondere aandacht geven aan vele specifieke doelgroepen zoals minderheden, slachtoffers van geweld en autisten.
"„Takenpakket van Riagg's voortdurend onder druk"". "Nederlands dagblad : gereformeerd gezinsblad / hoofdred. P. Jongeling ... [et al.]". Amersfoort, 1985/04/17 00:00:00, p. 3. Geraadpleegd op Delpher op 07-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010569992:mpeg21:p003