Kolk met „aanhang": omstreden punt
rot merkelyke versiering deezer streek dient de groote Kolk, die gemaakt is ten jaare 1614, daar men, by'l inkomen door eene Valbrug, tegenover de Herberg of het Tolhuis, in vaart en in welke Kolk de Hamburger vaarders, als in eene veilige Haven overwinteren, benevens meer andere groote Schepen, hier te huis behoorende." Zo schrijft de onbekende auteur, die in het verzamelwerk Tegenwoordige Staat van Friesland (1787) het zeer lezenswaardige artikel over Haskerland samenstelde. Men ziet, dat deze Kolk, die sen verbrede verbinding vormt tussen de Overspitting (plaatselijk „Oerspytsje") en de Sylroede is gegraven om de schepen ligplaats te verschaffen. Er zat dus een economisch doel achter, maar dat dit brede bassin tevens schoonheid schiep, wordt door de geciteerde schrijver ook wel degelijk naar voren gebracht. En nóg kan men zeggen, dat de Kolk „tot merkelyke versiering" van Joure strekt. al is dit water met zijn omgeving niet zonder pro-3lemen jn de eerste plaats kan men constateren, dat de bebouwing langs de Kolk en de Krim (het aardige watertje naar het sluisje bij de gasfabriek) over het algemeen een vervallen en rommelig karakter vertoont. De tijd moet al lang voorbij zijn dat hier nog werkelijk aardige oude huizen stonden. Nu is het allemaal rommelig en slecht onder -touden en een eerste poging om iets toonbaar, aan de oever van de Kolk te scheppen, is een Dp de noordoosthoek staand nieuw dubbel huis. ..aarbij men helaas het front niet naar het water neeft geplaatst en zo de aanblik van het Zand af er minder aantrekkelijk op heeft gemaakt door een grote vensterloze kubus (een schuur of dubbele bijkeuken) op de wal te bouwen. Een vriendelijke levendige gevel naar het water toe zou veel aardiger zijn geweest. 'T'waar vervallen is ook de bebouwing op en de " beschoeiing van de verbinding Gasfabriek— Kolk. Het gemeentebestuur, uitrekenende, dat een herstel van de verwaarloosde wallen van de Krirr, wel dertig, misschien veertig mille zou kosten en dat bovendien het onderhoud van de drie bruggen over dit water wel zou willen missen, is geporteerd voor demping van deze appendix. De Kolk zelf moet blijven, aldus de burgemeester. Men kan voor de financiële argumenten niet doof zijn, om toch toe te geven, dat juist een herstel van de wallen, een sanering van de onogelijke bebouwing en een passende beplanting Joure (weer) in het bezit zou stellen van een waterpartij, die, met de toch wel karakteristiek., bruggen, dit deel van de plaats buitengemeen zou verfraaien. Gooit men de zaak dicht (wat ook niet voor de poes is), dan valt de rommeligheid langs de oevers dubbel op en krijgt men bovendien stedebouwkun.lig een weinig fraaie oplossing door de te grote areedte van de aldus ontstaande weg. En het aan grenzende Zand is door het verwijderen van de voortuintjes al zo „royaal" geworden, dat nog -neer breedte een pleinachtig geval zou doe' ontstaan, dat hier zonder enige zin zou zijn. Dat men bij de oplossing van het vraagstuk dan ook voorzichtig te werk ga en niet alleen de beurs in het Dog houde!