RIJDT VERTROUWD " ° TOYOTA® van NAGELHOUT BR ANDEMEER 2 — LEEUWARDEN (PLAN BOGAARD) TELEFOON 05100—25138—39032 WAAROM.... RANK een persoonlijke lening van kantoor ■#_^,%1 Im. Wij bieden U onze ongebondenheid waardoor wij MAATWERK leveren. B.V. ƒ 25.000 op 8 jaar voor een boot oi' ƒ 500,— op 6 maanden voor een T.V. Vraagt vrijblijvend inlichtingen ook tijdens de weekends. LEEUWARDEN FRANEKER Engelsestraat 30 - tel. 05100—35325 Tel. 05170—3966 OPEL RECORD 1900 .1973 EDES _°f' _|?g OPEL KADETT RALLEY 1971 ?™ , „nn io7n OPEL KADETT 1970 VW 1300 1970 FORD 1600 L 1971 t'NZ'- FORD CAPRI 1500 1970 Garantie - inruil - financiering CITROEN 2 CV 4 . . 1971 «UMg* CITROEN DYANE 1970 «ffl_3B/ -~ .„ ~m.nn ' CITROEN AMI BREAK .. 1969 EW&il&d lAAILAIMUIUU FIAT 128 ...... 1971 _ag=Smjf »- AUSTIN SEVEN .. 1969 __ 9 __l__flMkta BVwA 2oRorEO :::::: SSWmCBmW^ MERCEDES 220 D 197° IT^ARDEN-TEL.39O99^^» VOOR AL UW BANDENPROBLEMEN __)l m J. Wattstraat 5 (hal 4) - LEEUWARDEN - Tel. 05100—28045 ■ z.,W_^iT____-. \W»~—■—■fc____■_—i—_■*-rr<—«. Iggg^ ~J* __t«»w AUTOMOBIELBEDRIJF W VISSER Zevenhuisterweg 45, Noordbergum.Telefoon: 05110-2800 _>M>->IM-S_S_S_S_»j]W__»_S_S_S_SJS_S_S_S_SJ_ WELK AUTOMERK ROEST HET MINST? Vul gerust het merk van UW auto in na een behandeling door de £JcTal^-L KONKOWO B.W. Sar» SPECIALISTEN drachten (Nieuwe auto s 3 jaar garau'.ie; ttreterp-Vallaat 1 -jaö—*n_~b 05120-15593 C nsuiTlMli B w auto roest snel- en nare 2aak- Eén dag uw wagen in ons GORREDIJK \ jJïnllHill § Dinitrol Station en hij gaat weer duizend dagen langer mee. 05133-1339 » bwti B Roestvrij. Gegarandeerd. Wij kennen alle gevoelige plekjes. Ook WOLVEGA \ BOESt/ in uw auto. In alle auto's. *""• Koning, M Komt u eens langs. We vertellen u dan waarom juist Dinitrol ?22Sf oos?'*8 £ zo veilig is. Uw auto is het waard. uaoiu-zsoa AUTOBANDENCENTRUM ■IIiIIËWMI : 1 ■7%WfA '{ De regenDand van Uniroyal voor vele veilige !|iß_^^_H ' - kilometers onder alle weersomstandigheden. W\T , __—_ | tyj [ RQYAL UITBALANCEREN — UITLIJNEN Nieuwekade 70 Leeuwarden, tel. 05100-20853-28292 BOE3B OCCASIONS ■ MERCEDES 200 D . . 1970 I *il I J -;-■"■".'■ | I F■ 1 BtÏFIAT 127 1972 I , "_| , fl_THn I _J KwBFIAT 128 1972 l~L'_n. 'f» »_L J TIJHfIAT 125 spec. . . 1970 ■ CITROEN DYANE . 1970 FRANEKER LEEUWARDEN
Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland
- 08-02-1974
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland
- Datum
- 08-02-1974
- Editie
- Dag
- Uitgever
- Stichting Leeuwarder courant 1947
- Plaats van uitgave
- Leeuwarden
- PPN
- 865061483
- Verschijningsperiode
- 1947-
- Periode gedigitaliseerd
- 1947 t/m 1994
- Verspreidingsgebied
- Regionaal/lokaal
- Herkomst
- KBDK
- Toegevoegd in Delpher
- 20-11-2013
Advertentie
Japanse auto-industrie krijgt het moeilijk
(Van een medewerker)
De Japanse auto-industrie zou het de komende tien jaar wel eens heel moeilijk kunnen krijgen. Zij wordt niet alleen direct getroffen door de olieperikelen, ook de buitensporige inflatie tast de concurrentiepositie van het op een na grootste autoproducerende land aan. De produktieplanning voor de eerste zes maanden van 1974 zal 10 procent lager zijn dan het vorig jaar. Aldus de heer R. Yamazaki, algemeen directeur van Nissan, de producent van Datsun. Een voorspelling op langere termijn durft hij nog niet te geven. Het accent zal meer worden gelegd op de kleinere auto's, die tot nu toe in Japan niet erg populair waren. In Europa is de vraag naar de kleinere wagens daarentegen erg groot.
De produktievermindering zal niet tot werkloosheid leiden, maar het betekent voor Nissan dat de fabriek uit het arbeidsprobleem is. Het afgelopen jaar kon de geplande produktie door een tekort aan arbeiders niet worden gehaald. Dank zij de nu ook in Japan sterk toenemende automatisering en de produktievermindering hoopt de fabriek het komende jaar een stabiele arbeidsmarkt te hebben.
De verminderde vraag in Japan zelf zal door een grotere export gedeeltelijk moeten worden goedgemaakt. Althans, dat is de wens van de afdeling produktieplanning van Nissan. De concurrentiepositie van de Japanse auto is echter op de Europese en Amerikaanse markt behoorlijk verminderd, Het aandeel van de Japanse auto's op de Nederlandse markt is de laatste jaren met sprongen gestegen. In 1965 bedroeg het nog slechts 0,3 procent, maar de cijfers van het afgelopen jaar voor. de merken Toyota, Datsun en Mazda bedroegen respectievelijk 5,6, 4 en 1,7 procent. Totaal dus 11,3 procent.
Een aandeel dat volgens Datsun Nederland makkelijk hoger had kunnen zijn als er voldoende leveranties uit Japan waren geweest. De Japanse industrie is echter altijd sterk op de thuismarkt gericht geweest. Zo heeft Nissan er alles aan gedaan om haar grootste concurrent, Toyota, op de thuismarkt te verslaan. En hoewel dat onlangs voor het eerst is gelukt, heeft het ertoe geleid dat de export enigszins is verwaarloosd.
Voor die thuismarkt zijn de grotere wagens belangrijker dan de kleinere modellen en dat is er de oorzaak van dat de produktie voor kleinere wagens, zoals de Datsun Cherry, in het gedrang is gekomen. De vraag is of deze gerichtheid op de thuismarkt niet erg kortzichtig is geweest, omdat het wegens de huidige situatie op de Europese automarkt moeilijker zal zijn de markt te veroveren, te meer daar ook het prijsvoordeel is weggevallen.
De grote kracht van Japan op de Europese markt is altijd geweest dat het een aardige auto kon leveren met flink wat extra's. Niet voor een buitensporig lage prijs, maar Japan levert net iets meer dan een vergelijkbare Europese auto. Door de enorme prijsstijgingen in Japan, waar de prijs van Datsun en ook van andere merken de laatste twee maanden al met bijna 17 procent is gestegen, zal het moeilijker worden om concurrerend te kunnen blijven werken.. Te meer omdat de vervoerskosten, die tot nu toe gemakkelijk uit de winstmarges konden worden betaald, ook op de prijs gaan drukken. Het zal voor de Japanse auto-industrie erg moeilijk worden haar marktaandeel uit te breiden, < zoals ze dat tot nu toe gewend was.
Financieel mag het dan moeilijk zijn voor de Japanse autoindustrie, technisch worden de problemen goed opgelost. Hier is bijvoorbeeld de Honda Civic, een wagen met een bijzonder verbrandingssysteem, waardoor de motor voldoet aan de strenge eisen die in de Verenigde Staten in 1975 met betrekking tot de uitlaatgassen van auto's zullen gelden.
Escort GXL voor sportieve rijders
In de grote Escort-familie van Ford is een luxueus broertje verschenen, de Escort GXL. Hij verschilt uiterlijk van de anderen door 'zijn halogeen hulp-koplampen, een vinyl dak en sportwielen met chroomversieringen. Er zitten vijf inch wielen onder met radiaalbanden van 165 SR 13 type. In het interieur is veel houtfineer gebruikt op het dashboard en de deuren. Standaard is een geschoren tapijtvloerbedekking, een handschoenenkastje en een centraal aangebrachte console. Tot de instrumenten behoren een toerenteller, ampèremeter en oliedrukmeter.Het veiligheidsstuurwiel is met leer bekleed. Stabilisatorstangen hebben een gunstige invloed op de wegligging. De motor van de GXL is een 1300 cc vier cilinder lijnmotor, die 72 pk levert. Van O tot 100 km duurt 15,4 seconden, de top ligt op 158 per uur. De auto is zowel met twee als met vier deuren leverbaar.
EUROPA'S EERSTE DOOR COMPUTER GEREGELDE PARKEERPLAATS?
Een parkeerplaats die door computers wordt geregeld en naar men zegt ac eerste is in Europa, is geopend ta Liverpool. Hij biedt plaats aan 1100 auto's. Er zullen er op korte termijn nog twee bijkomen, waardoor nog eens 3010 parkeerplaatsen gecreëerd worden, wet regelsysteem houdt rekening met de verkeersstroom op omringende wegen en de mate van toegang van wagens op het parkeerterrein. Speciale tekens op invalwegen naar de stad geven aan hoeveel plaatsen er vrij zijn tegen de tijd dat de wagen het parkeerterrein heeft bereikt.
Binnen het terrein maakt de computer gebruik van inductie-detectors om het aantal binnenkomende en weggaande wagens te tellen. De tekens znn zodanig aangebracht dat de automobilist ze direct kan zien en door kan gaan naar een andere zone als het terrein vol mocht zijn. De computer geeft ook aan waar nog open plaatsen zijn.
ELEKTRONISCHE ONTSTEKING STRAKS STANDAARD?
's Werelds grootste autofabrikanten zullen in 1975 hun auto's gaan uitrusten met elektronische ontstekingssystemen. Voor auto's die nu al in gebruik zijn heeft een Britse firma een systeem ontwikkeld gebaseerd op een hermetisch verzegeld kastje ter grootte van een sigarettendoosje, dat binnen tien minuten kan worden aangebracht. Als de ontstekingstijd juist is afgesteld op het moment van montage zal het apparaat tijdens de levensduur van het voertuig voor de volle honderd procent werken. Het heeft slechts één bewegend onderdeel en maakt de onderbreker in de stroomverdeler, die normaal bij grote servicebeurten wordt vervangen, overbodig.
Een van de voordelen van dit systeem is dat de proeven die het Institute of Science and Technology heeft uitgevoerd hebben aangetoond dat de motor gemiddeld minder dan twee maal overslaat per duizend keer, vergeleken met vier per honderd in de gebruikelijke mechanische systemen. Bij hoge snelheden is het benzineverbruik ook duidelijk zuiniger.
Nieuwe Ford vrachtwagen
De A-serie omvat chassis cabine modellen en chassis cabines met laadbak zodat in het eerste geval de montage van alle types koetswerken mogelijk is. De:e nieuwe reeks gaat van 3,5 ton tot 5,6 ton en biedt een keuze uit vier wielbasissen, drie versnellingsbakken en een nuttige last gaande tot drie ton. Vier motoren: een 4 eil. diesel van 2,4 liter en 62 pk, een V 4 benzinemotor van 2 liter en 67.8 pk, een 6 eil. diesel van 3,5 liter en 87 pk en tenslotte een V 6 3 liter benzinemotor en 106,6 pk.
Ford heeft ter gelegenheid van de Bedrijfsauto-RAI een nieuwe vrachtwagen geïntroduceerd, de A-truck. Omdat geheel een beetje aardig te presenteren, is deze foto gemaakt, waarbij op de D-truck de nieuwe A-truck staat en daar weer bovenop de Transit en de Escort bestelwagen. Duidelijk is daarbij te zien dat voor de A-truck is voortgeborduurd op de Transit.
Audi 80 GT Rallye heeft zijn tijd nog niet gehad
(Van een onzer redacteuren)
Bij garage Nijland in Leeuwarden staat op het ogenblik de enige Audi 80 GT RaUye in Nederland. Prijs f 16.195, tegenover f 14.695 voor de „gewone" GT. De rallyeuitvoering, alleen in Monza-geel verkrijgbaar, behelst een matzwart gespoten motorkapdeksel, Recarostoe'en, speciale spoiler voor, oliedrukmeter en ampèremeter, boven de in de GT gebruikelijke ultrustig. De 100 pk-motor (Bij 6000 toeren; geeft een top van 175 km per uur, een acceleratie van 0 tot 100 in 10,2 seconden en heeft maximumkoppel van 13,4 kgm bij 4000 toeren. Het gewicht is 855 kg.
En wat moet dat allemaal bij de hoogst toegestane snelheid van honderd kilometer per uur? Het betekent in ieder geval dat de eigenaar van een dergelijke auto ook inderdaad honderd kilometer per uur kan rijden, omdat hij de iets langzamer rijdende broeders /eer snel kan inhalen. Bovendien zit hij in de Recarostoelen bijzonder comfortabel, met een goede steun in rug en dijen, in een wel zeer degelijke Audi.
Met een aanzienlijke aandacht voor de veiligheid van de inzittenden, door de ~kooi-constructie", met de bekende negatieve stuurradius. waardoor de auto uit zichzelf terugkomt wanneer een van de wielen door gladheid zijn greep op de weg plotseling mist. Uiteraard worden de voorwielen aangedreven, door een motor, die vóór de vooras ligt. De stuurkolom schuift in elkaar bij een botsing, terwijl de benzinetank uit het „achteronder" vliegt, waardoor het brandgevaar wordt verminderd. Het benzineverbruik is niet hoog, 8,6 liter bij 100 kilometer, volgens de DIN-norm. Dat betekent dat u toch door de bank heen zeker één op tien moet kunnen halen, zeker als u „netjes" rijdt. Dan moet het ook wel zuiniger kunnen.
Daarom is in deze tijd zon auto toch niet helemaal weggegooid geld. Er is toch meer dan alleen dat ene punt van de hoge topsnelheid, die men feitelijk maar hoogst zelden werkelijk kan benutten. Waar het op aankomt, is de veiligheid van de weggebruiker, het zuinig omspringen met de brandstof en de luxe en het comfort waarmee men zich verplaatsen wil.
In dat licht bezien blijft de Audi GT Rallye een dure wagen, maar wel een die in hoge mate voldoet aan deze criteria. Daarbij komt dan ook nog de degelijke af- en verwerking van de materialen. De motor is zeer goed toegankelijk en men heeft bovendien de hele elektrische apparatuur zeer overzichtelijk en goed bereikbaar bij elkaar ondergebracht. De bekabeling is helemaal met stekers uitgevoerd, zodat loskoppelen en aankoppelen van accessoires een peuleschilletje is. Daardoor worden onderhoudskosten zo ver mogelijk teruggebracht en ook dat is wat waard in deze tijd van hoge lonkosten. Zal men op het eerste gezicht zeggen, dat dergelijke auto's hun tijd hebben gehad, bij nader inzien blijkt dat allemaal toch nog wel wat mee te vallen, vandaar dat we enige aandacht aan dit exemplaar hebben besteed.
Audi 80 in rallye-uitvoering met zwartgespoten motorkap.