(ADVERTENTIE 1.M.) ■ ■•__! ■• • 111 [,//(TW^TTT-**-7^-^-?*—r-*"---1 --------------^ MB _E ___■ ■___. _____ _MB B ___BM ______ __Bi BlflHl >Tf. _i/l_i. i _^ _< ■--' —>-—>■■■■ Stuur mij gratis en geheel vrijblijvend % ■ TPIMM|ffX W__B L.l Ll.l. Ml H-l-LIJ-IiJM—L _«^ __f*^ DVW de infornutie-set 'Grote Winkler Prins' | Mogen wij u uitnodigen van de bon *** *^**aSjh£]Li- : T'^IdSHxSIS 'f" Adre«- I gebruik te maken? Dan maakt u kennis met de 20-delige, i pÖKi-fili' I * ■ LO* I 16.000 bladzijden tellende en 300.000 onderwerpen behandelende [i >-_^^isl-fcl@ ' Mutr. - — ! Grote Winkler Prins encyclopedie. In de vorm van een informatie-set, I m open envelop zond«r postzegel opsturen vn: ■ compleet met schitterende uitklapkaarten en prachtige foto's in kleur. CnU*»^^|^jH_H^^W
Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland
- 04-05-1974
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland
- Datum
- 04-05-1974
- Editie
- Dag
- Uitgever
- Stichting Leeuwarder courant 1947
- Plaats van uitgave
- Leeuwarden
- PPN
- 865061483
- Verschijningsperiode
- 1947-
- Periode gedigitaliseerd
- 1947 t/m 1994
- Verspreidingsgebied
- Regionaal/lokaal
- Herkomst
- KBDK
- Toegevoegd in Delpher
- 20-11-2013
Advertentie
INGEZONDEN Geluidshinder-gevolgen
(Over ingezonden stukken kan niet worden- gecorrespondeerd. Ze kunnen ook niet worden teruggezonden. Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijk adres van de inzender worden niet in behandeling genomen. De redactie behoudt zich altijd het recht voor de stukken in te korten. Red. LC.)
' Graag willen wij reageren op het 'hoofdredactioneel kommentaar van E. Sn de Leeuwarder Courant van 25 maart j.l.
1 In het artikel wordt het onderzoek naar de gevolgen van geluidshinder 'door vliegtuigen rond de vliegbasis Leeuwarden gerelativeerd door te stellen, dat
' a. onze samenwerking met de Kom■missie Geluidshinder voorbarig is, omdat het gevaar dreigt dat het onderzoek \vordt toegespitst op resultaten, die geschikt zijn voor het voeren van radicale *acties.
1 b. over het hoofd gezien zou zijn het begrip dat er onder is voor de inspanning die de luchtmacht zich getroost om Vie hinder te verminderen,
c. er geen scbeidmg is gemaakt tussen nieuwkomer* in het gebied en inboorlingen".
We zullen puntsgewijs op deze zaken ïngaan:
' ad a. Ons doel is binnen de geestelijke gezondheidszorg ziekmakende factoren buiten de mens in zijn omgeving te 'vinden. Zon mogelijke ziekmakende 'factor is geluidshinder door vliegtuigen, 'waarnaar nog veel te weinig onderzoek Ss verricht.
Wij achtten het voorts legitiem en 'gewenst om als wetenschappers richting 'en doel aan ons onderzoek te geven Het komt maar al te vaak voor dat 'onderzoeksresultaten in de bekende 'grote bureauladen verdwijnen. Als een ■arts een ziekmakende factor vindt, zal bij die trachten weg te nemen. Zo ook •wij: het is niet genoeg om aan te tonen, dat geluidshinder ziekmakend is, het is daarna nodig die ziekmakende factor te elimineren. Vandaar onze samenwerking met de "mensen die er direct belang bij hebben, Hat eventueel gevonden ziekmakende of 'storende factoren verminderd of weggenomen worden. Naar onze mening vertegenwoordigde (en vertegenwoordigt nog steeds) de Kommissie Geluidshinder Vliegbasis Leeuwarden de bevolking. De Kommissie Geluidshinder heeft 'ons gevraagd onderzoek te doen naar tic reacties op en de gevolgen van 'geluidshinder voor de bevolking en niet 'om resultaten te leveren, die geschikt 'zouden zijn om radicale acties te voeren. N.B. de term radicale acties stamt "uit het vocabulaire van E. In de door 'ons gebruikte vragenlijsten wordt niet wer radicale acties gepraat. ad. b. Inderdaad hebben wij begrip Voor de luchtmacht niet meegenomen in *ons onderzoek. Maar gesteld dat de beer E. gelijk heeft met zijn theorie dat begrip voor de luchtmacht de bindersituatie beter te verdragen maakt, dan moeten wij helaas concluderen, dat de resultaten van het onderzoek een onderschatting is van de werkelijke situatie. M.a.w. dat de resultaten nog ernstiger kunnen zijn dan nu al het geval is. 'Dit. omdat er sprake kan zijn van met direct merkbare (indirecte) gevolgen, 'zoals de gevolgen voor de schoolkinderen, die door zouden kunnen werken op bun schoolprestaties.
' Als E. verder stelt dat iets van het begrip af zal stralen op de kinderen, bedoelt hij dan te zeggen, dat de gevolgen voor de öinderen veroorzaakt worden door slechte opvoeding en voorlichting 'inzake mibtaire aangelegenheden, in plaats van door de geluidshinder? Zijn 'de ouders met onbegrip dan de oorzaak Van de verminderde concentratie en 'grotere beweeglijkheid van hun kinde'i«n?
1 ad c. Of de hinder verschilt voor "mensen die al langer of nog maar kort "in het hindergebied wonen, is een factor die we zeker niet over het hoofd "hebben gezien. In het vooronderzoek bebben we hiernaar gevraagd. Er bleek ons toen geen significant verschil rusteen nieuwkomers en „Inboorlingen". Bovendien vonden we het bij nader Inzien voor het doel van ons onderzoek '(het meten van gevolgen) ook niet zo belangrijk. Als er schade door geluidshinder ondervonden wordt, doet het er o.i. niet toe of men langer of korter in bet gebied woont. De schade is er en nieuwkomers zijn ook mensen.
' Waarom trouwens een scheiding aangebracht in het onderzoek tussen twee 'groepen, waarvan één groep geen recht van protesteren zou hebben? Het komt •ons voor dat dit een even partijdige •opstelling is, als wanneer men het onderzoek zou richten op resultaten, die tot radicale actie lelden. M.a.w. hier Verwijt de pot (E.) de ketel (wij) dat-ië zwart ziet.
Groningen. Sektie Geluidshinder van Projeotklustar Gezondheidszorg.
Kanttekening
Alhoewel ik met deze reactie op het door de heer Kooperberg geschrevene het gevaar loop om in de toekomst steeds maar weer de sterke neiging tot reageren in me zal voelen opkomen (en dat is iets wat ik beslist niet wal — Kooperberg alleen is wel genoeg, dunkt me) doe ik met dit stukje toch een poging enkele kritische kanttekeningen bij Kooperbergs laatste ingezonden stukje proza te maken.
Kooperberg generaliseert te veel. Wat te denken van de uitspraak „sommige linkse figuren". Afgezien van het feit dat Ik zelf linksdenkend ben, heb ik sterk het vermoeden dat Kooperberg, allen die anders denken dan hij, het predikaat „links figuur" oplegt. Als Kooperberg Amerikaan a la McCarthy was zou hij waarschijnlijk van „communisten" spreken.
De heer Kooperberg heeft nimmer een woord over landen als Spanje en Hongarije in deze rubriek geschreven. Helaas. Deed hij het maar. In deze kolommen zou hij dan zijn schrijfenergie kunnen aanwenden om zijn mede abonnees opmerkzaam te maken op de wantoestanden in dergelijke landen i.p.v. het leveren van kritiek op heel wat minder belangrijke zaken.
Alhoewel ik niet zozeer op mijn titels gesteld ben als de heer Kooperberg op de zijne, kan Ik me wel voorstellen dat hij érg veel waarde toekent aan het vermelden van „Drs." bij zijn naam.
Oppenhulzen- Prof. dr. C. U. Zinckdal.
Op één Wortel
Eén Christelijke Partij, samen smelting van de drie grote Christebjke Partijen in ons land, is het wachtwoord onzer dagen. Herstel van de oude coalitie partijen van vroeger, één landsbelang toen, ook nu. Dit „wachtwoord" ziet de meerderheid als een „erewoord" ook in de Anti-Revolutionaire Partij. Begrijpelijk is dat alle ouderen de 95--jarige ARP niet zomaar kunnen zien verdwijnen. De partij, zelfs door Partij van de Arbeid mannen genoemd is oerdegelijk en heeft vele rechtschapen en bekwame mensen gehad die het stuurrad van het land uitermate goed konden hanteren. Staande verder schouderophalend tegen de Roomsen. Mogelijk weet men niet of vergeet men dat de oprichter van de ARP Abraham Kuyper, heeft gezegd: „Wij stoelen met Rome op één Wortel". De huidige politieke situatie van ons land zal toch mee brengen de vorming van één christelijk of Bijbels blok tegenover andersdenkenden om samen sterker te staan.
Twee stromingen In ons land worden steeds zichtbaarder in het denken, handelen en wandelen. Enerzijds de steun van het menselijk denken. Anderzijds de stem van de God die 4000 jaar geleden sprak tot Abraham Izaak en Jacob en 2000 jaar geleden sprak in Jezus Christus, kortom die spreekt in de Bijbel tot Israël (de Joden) en tot de Katholieken en Protestanten (Gereformeerden en Orthodoxe Hervormden). Door alle drie erkend als de enig ware God, Wetgever en Gebieder van Hemel en Aarde. In onderdelen verschillend van inzicht. Orthodoxe Joden zagen we vorig jaar staan bij de berg Sion, wenende en biddende tot Abrahams God die gezegd heeft „op Sion wil ik wonen tot in eeuwigheid." Roomsen en Protestanten beginnen reeds gezamenlijke kerkdiensen te houden, zien meer en meer dat ze „stoelen op de zelfde wortel."
Tegenover deze Godsopenbaring stellen WD en Partij van de Arbeid het menselijk denken als richtsnoer van hun politiek behandelen. In zedelijkheidsvraagstukken komt dit thans sterk naa' voren. Rome en Reformatie trekker hierin één lijn. De paus spreekt mis schien hierin nog de sterkste taal.
„Eenheid eist Gods orde en dezei tijden nood" zei men in vorige eeuwen en brachten Christelijke Partijen in één coalitie toen samen. Dit verbond werd van grote betekenis voor het Christelijk leven en welzijn en brak de liberalen de nek. Socialisten en liberalen, vuur en water, stemden toen op eikaars candidaten om de Christelijke candidaat schaakmat te zetten. Zoals thans stonden twee levensbeschouwingen naar voren, de christelijke en de humanistische. Jammer is dat de twee Christelijke splinterpartijen dit niet inzien, niet samen met Rome-reformatie één blok gaan vormen, desnoods als een werkgemeenschap apart in de drie grote Christelijke partijen, waarbij men elkaar eventueel kan bijschaven-
Om een ministerie te vormen moeten de Christelijke partijen met .één van de beide grote Unkse partijen in de boot varen. Dit betekent voor beide dan geven en nemen, water in de wijn. Voor de Christelijke Partijen zeker een opgave want zowel de VVD als de Partij van de Arbeid streeft Bijbelse waarheden na. De bijbel stelt persoonlijke verantwoordelijkheid, de tien geboden houden privaat bezit in. Tevens is het een sociaal boek, zegt o.a. „De reinste en onbevlekte Godsdienst Is: armen, weduwen en wezen te verzorgen in hun nood." Verder leert ze in Mozes wetten het Sabbats en Jubeljaar „inkomen en bezitspreiding", als een grondwet om opeenhoping van stoffelijke waarden te voorkomen bij enkelen, maar duurzaam te spreiden over heel het volk. De weg zal zijn, geen voorkeur maar „het zou tende zout" tegenover beide te zijn zoals minister Boersma het zei. Dit beginsel zal ook de weg naar links kunnen afremmen en belangentegenstellinsen iti Christelijke Partijen kunnen overbruggen, economische belangen, n.l. tussen bezittenden en nietbezittenden" in deze partijen. Het zal ook niet afstotend werken, maar wervend, opdat zoals Mozes Israël toewenste, de Eeuwige God weer de woning wordt voor heel Nederland, wonende onder zijn eeuwige armen.
Een groot denker zei eens dat veel mensen bij vergissing hersenen hebben gekregen, aan ruggemerg alleen zouden ze genoeg hebben gehad. Niet alleen maatschappelijke tegenover elkaar staande belangen bedreigen de drie Christelijke pamtijen. Ook politieke onwetendheid en onverschilligheid is een groot gevaar. Parlementaire democratie, dat is zijn of haar stem uitbrengen op een partij, veronderstelt „verstand" en persoonlijke verantwoordelijkheid in de gang van landszaken. Politieke en kader vormende verenigingen zijn er weinig meer zoals de oude Gereformeerde Jongelingsvereniigingen. De officieren, gevormd door deze indertijd nuttige instelling voor Kerk, Staat en maatschappij, vallen langzaam weg! En waar moet het nieuwe kader wegkomen? Komt er niet weer, horen we velen zeggen! Dat is zeker een somber vooruitzicht voor de Christelijke partijen! Zeker denkende aan zijn „afkomst" eindigde de heer Den Uyl de verklaring van de inzet van zijn kabinet met de woorden uit het oude Testament: Een volk zonder visie, zonder gezicht en verstand komt om, gaat ten onder, wordt weggeveegd! Een waarschuwing voor ons allen mee te denken en te werken aan een rechtvaardige en ordelijke samenleving, waarin voor ieder mens een stil en gerust leven mogelijk is in alle godzaligheid en eerbaarheid.
Drogeham,
S. Nicolai Pzn
Akte eierzoeken?
Dat er op mijn ingezonden stuk „akte-eierzoeken"' reactie is gekomen verwonderd mij geenszins omdat dit een onderwerp is waar veel voor- en tegenstanders zijn althans voor wat het zoeken op zich betreft. Gaarne wil ik twee inzenders van repliek dienen omdat ik de indruk krijg dat de een zegt: verbied het zoeken, en de ander zegt: zoek maar door want er zijn steeds meer kieviten.
Allereerst mevrouw A. Liezenga-de Jong te Lekkum met „rapen moet uit zijn". Dat, u mevrouw, mij een „rover" noemt vind ik op zich niet zo erg omdat ik aanneem dat u iemand die tijdens het jachtseizoen met zijn geweer de velden ingaat om b.v. hazen te schieten met „moordenaar" zou betitelen. Maar dat is het punt niet. Uit uw schrijven blijkt duidelijk dat u geen „ederzoekster" bent en dus ook niets voelt van de onrust die er heerst bij de echte eierzoekers in de periode maart-april. Mensen die met alle weersomstandigheden 's morgens om vier uur hun bed verlaten en de gehele dag de velden intrekken en 's avonds vermoeid, maar zeer tevreden, thuis komen moet men met hun. liefhebberijen niet als „rovers" aanduiden.
Meer begrip heb ik voor de zeer volledige en uitgebreide verslaggeving van de heer M. van der Weide te GariJD. met als opschrift „Steeds meer kieviten". Vooral de passage van het verbieden door de boeren van hun land sprak mij aan. Ik ben het roerend hiermee eens. Bijna elk jaar breng ik een dag door in de omgeving van uw woonplaats nl. tussen Garijp-Eemewoude- Oudega. Dit jaar was ik evenwel stomverbaasd dat vanaf Garijp naar Oudega alle percelen land rechts van de ruilverkaveling „verboden" waren. Gevolg hiervan is dat één stuk land (niet verboden) waar ik 's morgens tegen tien uur de enige twee daar aanwezige eieren raapte, constant door eierzoekers werd betreden. Tot 's middags vier uur telde ik meer dan 40 zoekers. Is dat nu sportief dat de ene boer tüdens het raapseizoen zijn land verbiedt waardoor het land van de veehouder, die ruimer denkt, betreden wordt door honderdon tweebenige „rovers"?
Minder gelukkig ben ik met wat de heer v. d. Weide schrijft over het onderzoek van prof. dr. de Vries in het Wageningse Binnenvelt, want de heer v. d. Weide zal moeten toegeven dat een dergelijke omgeving, waar in vergelijking met Friesland in het geheel geen eieren gezocht worden, dit niet maatgevend in voor de vogelstand in Friesland. Twee pagina's verder las ik „Weer minder eieren in Nijeholtpa" hetgeen gebleken was uit de jaarlijkse telling van het vogelreservaat. Wat ik niet begrijp is dat de vogelwacht jaarlijks niet een overzicht publiceert van de resultaten uit alle vogelreservaten in geheel Friesland, zodat dan duidelijk kan blijken hoe de vogelstand werkelijk is.
De doelstelling van mijn eerste ingezonden stuk was iets te doen aan het eierzoeken wanneer de vogelstand echt terug loopt zoals ik helaas de laatste jaren heb moeten constateren. Verbieden evenwel van de eierzoeker zijn hobby en ontspanning is gelijk aan het verbieden van b.v. vissen of kamperen. Gezamenlijk een oplossing zoeken, wanneer de omstandigheden dit noodzakelijk maken, acht ik zeer wenselijk. Leeuwarden. Een natuurliefhebber.
Ouderdomspensioen
» Al enige malen heb ik in de Leeuwarder Coprant geschreven over de grote verschillen. De nieuwe regering-Den Uyl probeert hier al een klein beetje verandering in te brengen, maar wij als werknemers zien de gelijke rechten nog niet Eens heb ik gezegd dat alle werkers met elkaar deze samenleving in stand houden. De mens die meer verstand is meegegeven is al bevoorrecht en daarom vraag ik mij af: waarom moeten na hun zestigste jaar hoge functionarissen, . directeuren rij ksambtenaren, gemeente-ambtenaren enz. dit voorrecht nog eens genieten? En nu kunt u wel zeggen dat deze .mensen daar extra voor moeten betalen, maar dat kan ook wel van f 2000 of meer in de maand.
Maar voor ons zie ik toch ook een weg. Duizenden en duizenden zijn lid van een vakbond. Laat al deze bonden eens met elkaar praten en dan gezamenlijk de regering voorleggen hoe er door al die duizenden over gedacht wordt Beste vrienden, dan zal er vast naar u worden geluisterd. Graag wil ik hier nog wat aan toevoegen. Er zijn mensen die helemaal geen hobby's hebben en die met zestig jaar nog kerngezond zijn. Welnu, laat ze dan zelf de keus. Hij, die van zestig tot vijfenzestig jaar door wil werken ontvangt de volle honderd procent. Degene, die er met zestig jaar uit wil krijgt tot vijfenzestig jaar tachtig procent. Deze regeling zou voor veel mensen een langere levensavond beteken en het zou de werkloosheid ten goede komen.
Wirdum
S. Lootsma
(In het algemeen gaat de Nederlander op 65-jarige leeftijd met pensioen, maar voor politiepersoneel is de grens op zestig jaar gesteld. Aan verlaging van de pensioengerechtigde leeftijd wordt voorlopig nog niet gedacht. Enige tijd geleden sprak de Sociale Verzekeringsraad zich bijvoorbeeld nog uit tegen verlaging van de pensioengerechtigde leeftijd van de werknemers in het algemeen en van de ongehuwde werkende vrouw in het bijzonder.)
Illustratie zonder onderschrift
Kolleezje
Vn syn „Beurtelings"-artikel skriuwt Douwe v. d. Til, de vicefoarsitter fan de CDA-steate-fraksje ü.m.: „Maar op de hoofdpunten van beleid mogen er naar mijn oordeel in het College van Gedeputeerde Staten geen al te grote verschillen van inzicht bestaan."
Dat oardiel fait neffens my net oars üt to lizzen as dat hy fan bitlinken is, dat it nije kolleezje fan Deputearre Steaten it oer it program fan haedpunten sa goed as iens wêze moat, dat hy in programkolleezje foarstiet.
Van der Til skriuwt as vice-foarsltter fan de CDA-Steatefraksje. Kin men dêrüt ófliede, dat syn oanddel op dit punt it oardiel fan syn steatefraksje is?
It CDA stie yn de forklezingskampanje in öfspegelingskolleezje foar. Moat men üt Van der Til syn oardiel öfliede, dat it CDA-stanpunt nei en troch it forkiezingsrissultaet foroare is?
PvdA-fortsjintwurdigers hawwe faker as ienris forklearre, dat de fryske PvdA foar in öfspegelingskolleezje wie, en it WD-programma is op dit punt tige posityf en stelt selfs, dat yn it kolleezje fan DS safolle mogelik politüke rjochtingen fortsjintwurdige wêze moatte.
It is nijsgjirrich, fan hoefolle bitsjutting dizze stènpunten ton opsichte fan de Kolleezje-gearstalMng by de Deputearren-forkiezing wêze sille, nou't se gunstige gefolgen foar in oaire partij ha moasten.
Ljouwert. J. Akkerman
Jezus Christus Superstar
Hij vraagt: hebt gij mij waarlijk lief? Liefde kan men niet testen. Stel dat je degene die je bef hebt in ordinaire vuile blaadjes als een karikatuur wordt afgeschilderd. Of stel je voor dat die je liefhebt door een bende is overvallen, dat ze hem schaamteloos ontkleden, en vuile moppen over hem tappen. Uit onze reactie spreekt onze innerlijke verhouding.
David kon Goliath verslaan, omdat Hii de slagorden van de levende God getart had. Met dezelfde moed en verontwaardiging treden wij in het krijt in de naam des Heren, tegen de moloch van Hollywood en zijn aanhang, in en buiten de kerk. Christenen in vele landen zingen gedurende de lijdiemsweken van Jezus de man van smarten. O hoofd bedekt met wonden, belaan met smart en hoon. Zo diep zijn smaad was zo groot moet zijn eer zijn die we Hem willen brengen.
Wij verlangen er naar Zijn gelaat vol majesteit te aanschouwen, wanneer Hij in grote macht en heerlijkheid zal verschijnen. Maar hoe word Hij in deze stukken afgebeeld? Jezus wordt in het stuk Jezus Christus Superstar, van Zijn waardigheid beroofd. Zijn gelaat vol van adel en pijn is ons te dierbaar, dan dat het door de regiseurs mag worden vernederd als een gesmikte clown in kamavalskleding, die van de tafel open afspringt en ronddanst. Zijn gezicht wordt misvormd door een rode neus zodat de krant schrijft: Kent U de Meester met de rode neus en met Zijn potsierlijke groep?
Een ander blad schrijft: De tekst moet het hebben van het plezier, het is voornamelijk entertainment (vermaak). Jezus de eeuwige zoon van God vol majesteit en heiligheid is tot een belachelijke, bespotting gemaakt, waarover zoveel christenen als niet-christenen lachen ja schateren. Trekt het dan zo Jezus onteerd te zien? Het was ook al zo in de dagen van Pilatus en Kajafas. Toen heeft de wereld en de kerk Hem niet beter kunnen beledigen dan door spot en hoon.
Jezus word In dit spel moppen in de mond gelegd. Toen Jezus afscheid nam van Zijn dicipelen zei Hij: Mijn ziel is bedroefd tot de dood toe. Maar hier vertelt Hij Zijn aanhangers bij zijn afscheid nóg elk een mop. Ik heb deze gegevens uit een boek van de Marieen Schwesterschaft, een protestantse gebedsgemeenschap, een centrum voor vele christenen over de gehele wereld.
Als er geschreven staat: De Heer zal niet onschuldig houden die Zijn naam ijdel gebruiken, dan is één ding zeker. Gods oordeel hangt over de wereld en het begint bij de kerk. We zien er reeds nu de gevolgen van dat men geen berouw kent, zich niet bekeren wil van zondige wegen en zich zo overgeeft aan alle vormen van zondige lusten.
Overal zijn mensen getroffen door geslachtsziekten. In wanhoop grijpt de jeugd maar verdovende middelen, massamedia, die het geweten gevoelloos maken, opzweping van driften tot op het punt waarop men zijn bewustzijn verliest, eindigend in de dood. Omdat de dood het loon der zonde is, Rom 6—23, Is het een zaak van leven en dood of wij in berouw omkeren. Altijd Is op de weg van een bekering, de grote vreugde begonnen, daft zien we in deze tijd bij het tot geloof gekomen jeugd over de hele wereld. Bevrijde mensen zijn gelukkige mensen. Jezus* liefde maakt overgelukkig en wie ook in deze liefde staa^alvanvreugdeopspring»^ SneekH
P. Eringa
Borstkindje
Nu heeft er al veel in de LC gestaan over borstvoeding en ik kan mij ook haast niet stilhouden. Ik ben nu 83 jaar en woon in het Bejaardenhuis. Maar één van mijn zonen was fin Militaire Dienst en kreeg longontsteking. De dokter vroeg aan hem: „Zijt gij een Borstkindje geweest?" Ja^ hoor! „Nu, wees dan maar niet ongerust, dan komt het wel weer goed." Mijn zoon was niet zo reuze sterk, maar hij is nu wachtmeester bij de RijkspoUtie.
Heerenveen,
H. K. S
Uitroken
Het gaat de goede kant op in Portugal. Na 40 jaar dictatuur is het juist het leger dat de demokratie weer heeft hersteld. Een leger waarvan men het in eerste instantie niet had verwacht. Bepaalde „progressieve" elementen namen in het begin een wat terughoudende houding aan, hetgeen wel begrijpelijk mag worden genoemd. Men had het leger altijd voor fascistich uitgemaakt. En wat doet datzelfde leger tegen hun verwachtingen in? Het herstelt de democratie. Het was voor. deze heren dan ook een zure appel om doorheen te bijten. Al het geprotesteer heeft die jaren niks uitgehaald en nu neemt dat vervloekte Portugese leger hun ook nog de wind uit de zeilen.; Dit zit hun dan ook bepaald dwars.
Men had eerder een staatsgreep van de arbeidende klasse ,verwacht en om eerlijk te zijn dat was ook een beetje mijn gedachtengang. Alhoewel ik dit niet had toegejuicht aangezien er dan geen verbetering was opgetreden. De dictatuur van Caetano had dan plaatgemaakt voor de dictatuur van het proletariaat. Dan had de geheime staatspolitie PIDE slechts een naamsverandering ondergaan bv. KGB. Dan waren de verklikkers gebleven om vijanden van het proletariaat achter de tralies te brengen. Dan was de censuur blijven bestaan. Dan waren de marionettenrechtbanken nog steeds aan het veroordelen. Dan was de tot nog toe enige toegestane politieke partij de ANP gewoon vervangen door een zgn. Arbeiders Partij of een variant hierop.
Dan waren er nooit echte vrije verkiezingen gekommen. Dan was er nooit een vrije open maatschappij gekomen. Dan waren de politieke gevangenen gebleven. Stumpers die slechts hun eigen mening hadden verkondigd. (Met nadruk wil ik hier stellen dat de geheim agenten van de PIDE niet als zodanig kunnen worden beschouwd.) Dan was het precies zo gegaan als bij de Russische revolutie. Men had dan een paar weken of maanden zijn eigen interpretatie van het socialisme op straat mogen verkondigen. .Maar naar mate de touwtjes strakker* in handen van de regering waren gekomen verdwenen al deze verschillende openbare visies als sneeuw voor de zon. Weet u met welk argument kritiek 'op deze socialistische eenheidsworst wprdt afgedaan? „Het niet stroken met hun (socialistische) doelstellingen."
Ik vraag me trouwens af of de CIA niet achter de' schermen aan deze staatsgreep heeft deelgenomen. Maar dat horen we te zijner tijd wel van Karel Roskam, de pobtiek commentator van de VARA die zo vaak afgaat als een gieter. Trouwens ook de man die het wil doen voorkomen als zou de oppositie in Portugal alleen uit marxistische progressieven bestaan. Laten we hopen dat generaal Antonio de Spinola een hechte basi? aan de Portugese democratie kan geven, waarop iedere politieke richting gelijke kansen mag en kan krijgen in vrijheid zonder intimidatie van boven af.
Nu ben ik nog in afwachting op militaire staatsgrepen in Griekenland, Rusland, Spanjte, Oost-Duitsland, Tsjecho-Slowakije, ïrak Syrië, Libië, Chili, Cuba, Oeganda, Za bia, Kongo, Noord Vietnam, Zuid "\ ytnam, Cambodja, China, Haïti, Albanië etc. Kortom overal waar zich maar fascistische of communistische ofi andere ideologische walgelijke dictaturen hebben ingegraven. Uitroken, die intolerante, met bloed besmeurde beden.
Leeuwarden,
De lintjes
Heel lang geleden, toen er nog geen lintjesregen bestond, was er eens een koning die zijn hofnar een dienst wilde bewijzen. „Wat wil je worden" zo sprak de koning, „een slappeling of een flinke rondborstige kerel." „Graag een slappeling majesteit" zed de nar, „want die bereiken meestal de top in de maatschappij."
De maatschappelijke verdiensten of heldendaden der begenadigden wil ik liever in het midden laten, maar in deze moderne en economisch ingestelde samenleving wordt zon prehistorische vertoning ais een lintjesgedoe toch wel een echt uit de toon vallend element. Vele Nederlanders ergeren zich hier mateloos aan en ik denk dat dit ritueel bij duizenden eerder wrevel dan belangstelling wekt.
Temeer, omdat bij de allerhoogste uitgereikte „oraen", nimmer figuren worden gezien, die nu juist de maatschappij maken. Ik denK oan aan mensen, die met pijn en moeite een bedrijf opbouwden en de medewerkers daaraan, die vaak bij nacht ta de weer zijn om een product op tijd te leveren. Aan zieken-verzorgers, die met opeengeklemde lippen vechten voor het leven van een medemens. Aan de vissers, de vervoerders langs de weg en ta de lucht, er zijn zoveel die goud moesten ontvangen, maar als blik worden behandeld.
Denk aan de jonge serieus studerenden, (soms zestien uren per dag) die zich een ideaal hebben gesteld om de mensheid met hun wetenschap te dienen, zij kunnen vaak dat „lintjes geven aan elkaar" maar matig waarderen, of lachen er een beetje om, vanwege hun betere begrip over „samenspel".
Gek is dat toch hè, elk land doet daar zo graag aan mee, is het mensdom dan toch nog zo Mchtgelovig om hieraan enige waarde te hechten? Nooit hoort men ervan, dat bijv. een dienstweigeraar een ridderorde krijgt opgespeld, waarom eigenlijk niet, het zijn toch reuze standvastige figuren met eigenwaarde waaraan niet valt te tomen; ze wonen waarschijnlijk niet in het goede straatje, dat zal het wezen.
Ik heb engelen van oude vrouwtje» gekend die jarenlang bij zieken in dorp of stad, een kopje soep of een puddinkje brachten, ze zijn nooit onderscheiden, zelfs niet eens door de club voorgedragen! Kent U ook wei van die goeie sloven, die uit ware naastenliefde hele nachten bij een stervende de wacht houden, omdat vaak de eigen familie om allerlei redenen verhinderd is, kijk ze zijn niet in tel bij de bntjes-uitreikers, maar ik geloof voorwaar dat dit degenen zijn die eenmaal het echte Grote Lint zal worden omgehangen.
Elke keer, als mijn oog valt op een prentje in de krant, waarop zon ingeblikt persoon staat, dan denk ik, wat duurt het toch lang voordat die man volwassen is. De uitvinder van titels en bntjes had vroeger op zn Bokwerds best omgezoomd moeten worden!
Leeuwarden,
Johannes,
Knettergek
Ja, dat docht jin goed. It domme, kaldie-kikkerts-folk, de „habenichts" fan Nederlan (forgelykje'de ryskütkearimgen), it warleaze folk fan Fryslan (de Fryske politike partijen miene it goed en dogge har best. mar it binne en. bliuwe de setbazen fan de greate Hollansk e partij eni — ütspraek fan J. Bearn Singelsma), meije nou gieatek wêze! Wy dogge mei! FryslSn éecht mei! Ek wy binne in moderne, anonirae „Aksjengroep" rilker wurden, dy't hiïn tindier oairen utert troch it Wkladzje-. fan HollSnsktalige plaknammebuorden. It is in „eale" groep. Har foarêJdeni hawwe tochten yn'e slach by Warns. Ik soe my graech oanslute wolle, mar myn stambeam fordwynt by 1798 yn'e dize. Soe men jin de nellen net fan de fingers frette? Jonges né, ik badoal „kweajonges", hwant dat moatte jimme wêze, miene jimme it mei Fryslan? Wolnou, brftk dan jimme forsten, foar safier as it jimme jown is alteast. en hflldt op mei dit dwylsinnich gedoch! Jimme falie Frvslan oan en as jimme (jimme sille wol in steltsje studinten, „skriuwers" lorthinne wêze) nou noch in hiel lyts bytsje harsens hawwe, dan wol Ik jimme riede, stopje en wol fuortdabks. Jirnme hawwe de slach al fbrlern foardat er bigoun is! Jimme binne knettergek! Koarmjum. In FNP-en,
Advertentie
;ADVERTENTIE 1.M.) „BETER UIT " met gezin of zakenrelatie in La Spunta • UNIEKE SFEER • SPECIALITEITENRESTAURANT • GEZELLIGE BAR • PATIO Eewal 50 - 52, Leeuwarden Telefoon 38372 Vanaf 's morgens 11 uur geopend. Tevens zalen voor vergaderingen en recepties.
Advertentie
(ADVERTENTIE 1.M.) / uwliiiis | I verkopen? 1 % praat eens met ons- M de AieteAuMmMmn&ei makelaarskantoor R.UJIJmEncn hu makelaar en taxateur In onroerende goederen-Rd MCC vMJwmMci • _■IfeeiliMil 8 - ttwoon 05)00*39683