AMSTERDAM — Aan de Technische Hogeschool in Eindhoven werken chemici, mechanici en elektrotechnici aan een accu-auto voor stads- en forensenverkeer. Bij het tegenwoordige verschil in prijs tussen elektriciteit en benzine is dit ook economisch een aantrekkelijk voorstel. Dit staat in de inleiding, uitgebracht op het congres „Beheerst Verkeer" in de Amsterdamse RAI, door prof. ir. J. L. de Kroes, hoogleraar aan de TH in Delft en beheerder van het Laboratorium voor automatische verkeerssystemen. Hij heeft zich onder meer gebaseerd op ideeën en onderzoek door prof. ir. G. J. van der Burgt van het Laboratorium voor voertuigtechniek van dezelfde TH.
In zijn inleiding beschrijft prof. De Kroes automatisch wegverkeer, waarbij gebruik zou moeten worden gemaakt door al dan niet elektrische auto's, die via elektronische apparatuur worden geleid. De hoogste prioriteit hebben voertuigen voor het openbaar vervoer. Hij achtte het waarschijnlijk, dat dergelijke systemen in stedelijke gebieden zullen beginnen als vrije banen voor openbaar vervoer.
De middelen voor de nieuwe wegen en de nieuwe voertuigen zijn in principe aanwezig. Wat grote problemen oproept zijn de eisen, die de massale toepassing stelt. Om dit te ontwikkelen is een inspanning nodig, die te vergelijken is met die om de mens op de maan te brengen. Het is de vraag wie deze taak op zijn schouders zal nemen. Naast industriële ondernemingen zal ook de overheid haar bijdrage moeten leveren en wel in -.nauwe samenwerking, hetgeen essentieel is voor het welslagen van deze projecten.
Daar de wegen niet bij de landsgrenzen ophouden is de invoering van een nieuw verkeerssysteem eerst mogelijk na Europese overeenstemming, meent prof. De Kroes. Normalisatie in de gehele wereld is zoal niet noodzakelijk toch alleszins gewenst. Tevoren moeten echter ervaringen met een proefbedrijf worden opgedaan.
Rekening houdend met allerlei traagheden kan een bedrijfsproef ongeveer in 1985 plaatsvinden. Voor ervaringen en internationaal overleg moet men zeker vijf jaar uittrekken, aldus ;de inleider. Wellicht kunnen dan de nieuwe voertuigen en nieuwe wegen in Nederland en Europa tussen 1990 en 2010 worden gerealiseerd.
"Eindhovense TH werkt aan accu-auto". "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 1974/05/24 00:00:00, p. 21. Geraadpleegd op Delpher op 26-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010619647:mpeg21:p021
"Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 1974/05/24 00:00:00, p. 21. Geraadpleegd op Delpher op 26-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010619647:mpeg21:p021
Men kan zich volgens de inleider ook voorstellen, dat reeds op korte termijn (1980) elektrische accu-voertuigen op onze wegen zullen verschijnen. In verband met de voordelen op het gebied van milieu en energieverbruik kan de omschakeling naar elektrisch rijden zich reeds voor 1990 voltrokken hebben en kan zij direct gevolgd worden door de omschakeling naar automatisch rijden. Na 1990 zullen door de invoering van het automatisch rijden bijna geen nieuwe autowegen meer behoeven te worden gebouwd.
„leder jaar, dat wij wachten met op behoorlijke schaal het onderzoek van deze nieuwe verkeerssystemen ter hand te nemen, zal de vroegst mogelijke invoeringsdatum onherroepelijk een jaar opschuiven", aldus prof. De Kroes. In zijn inleiding merkte prof. De Kroes onder meer nog op: de maatschappelijke haalbaarheid moet van tevoren aannemelijk zijn. Bij het opsommen van de voordelen wijst hij op verbetering van de wegcapaciteit, geen ongelijke belasting van de wegen meer, de parkeerruimte kan worden verminderd, minder lawaai en geen uitlaatgassen en een beter energiegebruik.
Tijdens de reis op het automatische wegennet heeft de bestuurder niets te doen. Radio en televisie zullen hierbij een uitkomst bieden. Wellicht is het ook raadzaam om in het systeem de mogelijkheid aan te brengen van een telefoon per voertuig, die gedurende de reis in het automatische systeem is aangesloten op het openbare telefoonnet. Ook merkt prof. De Kroes nog op, dat door extra investering van een half tot anderhalf miljoen gulden per kilometer de capaciteit van een vierstrooksweg minstens wordt verdubbeld. Per voertuig dient f 750 tot f 1500 extra te worden geïnvesteerd. Het gevolg zal zijn dat de kosten voor de uitbreiding rechtstreeks door de gebruiker zullen worden betaald.
Bij elektrische aandrijving zal de weg worden uitgerust met stroomrails en gelijkrichters. De extra kosten van drie ton tot een miljoen gulden per kilometer kunnen worden doorberekend in de kilo wat .prijs. De kosten van het voertuig zullen na de overgangsfase weinig duurder, wellicht goedkoper zijn dan de huidige vergelijkbare auto. In de overgangsfase zullen de auto's vijfhonderd tot duizend gulden duurder zijn door het benzinemotoraggregaat
"Elektrische auto's". "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 1974/05/24 00:00:00, p. 21. Geraadpleegd op Delpher op 26-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010619647:mpeg21:p021
De Electric Fuel Propulsion Ine. in Ferndale in de Amerikaanse staat Michigan is ondertussen bezig met een elektrisch voortgedreven auto, waarbij de energie wordt ontleend aan loodkobaltaccu's, die in drie kwartier tachtig procent van hun lading kunnen opnemen. Bij de Thunderbolt, zoals het prototype heet, is een laadinrichting ingebouwd. De wagen wordt voortgestuwd door een 25 pk elektromotor waarmee hij 160 kilometer kan rijden bij een snelheid van 100 km per uur. Bij lagere snelheid wordt de actieradius navenant groter. De onkosten zullen inde orde van grootte van vijf tot tien cent per kilometer zijn, aanzienlijk lager dus dam die van auto's die een benzinemotor hebben, aldus de EFP. De firma zou al bestellingen voor 2000 exemplaren hebben. Als prijs wordt nu 7500 dollar genoemd.
In Japan verwacht men in 1977 een elektrische auto produktie-rijp te hebben. In tegenstelling tot Amerika waar de grote autofabrieken zich eigenlijk niet erg druk meer maken om de elektrische auto, wordt die in Japan juist door de grote bedrijven als Toyota en Nissan (Datsun) bijzonder serieus genomen, i
"Lood-kobalt". "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 1974/05/24 00:00:00, p. 21. Geraadpleegd op Delpher op 26-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010619647:mpeg21:p021
Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Ford Nederland zijn er in de eerste helft van mei twee speciale jubileum Escoants op de markt geïntroduceerd. Deze twee Escorts onderscheiden zich van de normale serie door het aangebrachte jubileum pakket. Dit pakket bestaat uit extra brede velgen 5% J, 165 SR 13 radiaalbanden, uitgebouwde wielkasten, matzwarte ruitewissers, matzwarte gedeelde voorbumpers, matzwarte achterbumper, leren sportstuurwiel en een speciale stoffen bekleding in een kleur, die harmonieert met de buiten kleur.
De jubileum Escorts, die uitsluitend in tweedeura uitvoering zowel met de 1100 cc als met de 1300 cc motor leverbaar zijn, zijn te krijgen in twee basiskleuren: sahara geel en olympisch blauw. Op de sahara gele wagen is een contrastkleur aangebracht aan de onderzijde van de carrosserie, de voorzijde, het gehele achterpaneel en het deel tussen de sierlijst rondom de zijramen, namelijk flame orange. De contrastkleur voor het olympisch blauw is eveneens donkerder, namelijk miami blauw. De prijzen zijn voor de 1100 cc: f 8.910, —en voor de 1300 cc: f 9.519,—, mcl. BTW.
"FORD KOMT MET SPECIALE JUBILEUM-ESCORTS". "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 1974/05/24 00:00:00, p. 21. Geraadpleegd op Delpher op 26-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010619647:mpeg21:p021
(Van een onzer redacteuren)
Midden juni zal de nieuwste VW, de Golf, in de showrooms van de dealers te zien zijn. Wat hij dan zal kosten, is nog niet bekend, maar dat zal waarschijnlijk iets tussen de negen en de elf mille zijn. De geruchten wilden, dat de Golf in de plaats zou komen van de kever, maar die verkoopt nog veel te goed daarvoor. De Golf is misschien daar ook iets te duur voor. De Föhn, die in september eerst als Audi 50 op de ■markt komt, is daar wellicht beter geschikt voor.
Met de Golf gaat VW verder op de weg die al was ingeslagen: de watergekoelde dwarsgeplaatste motor drijft de voorwielen aan. Bij een totale lengte van 370 om en 161 cm breedte, hebben vier volwassenen plus een respectable hoeveelheid bagage nog een behoorlijke plaats. Er zijn in totaal twaalf uitvoeringen leverbaar, van de simpele Golf sec, met een 1,1 liter motor tot die LS met anderhalve liter motor en een luxueuzere aankleding, eventueel met automatische bak. Bij alle modellen kan de achterzijde in zijn geheel omhoog worden geklapt, bij de L-uitvoeringen draait de hoedenplank dan ook nog mee.
De motor van 50 of 70 pk is afgeleid van die van de Passat of Audi 80. De kleinste zit scheef naar voren, de grotere naar achteren. De topsnelheid is 140 of 160 km per uur en dat is ook de kruissnelheid — waar het dan mag.. Benzineverbruik wordt opgegeven alc 1:12 volgens de DIN norm, dus rekent u daar maar zeker tien procent bij. De motor is geschikt voor gewone benzine. Het onderstel is gelijk aan dat van de Scirocco en het koetswerk is ontworpen door de Italiaan Giugiaro, die ook die Scirocco zijn vorm gaf. Uiteraard is de wagen uitgerust met het stopcontact van de VW-diagnose die of eenmaal per jaar, of elke 15.000 km moet worden uitgevoerd.
De nieuwste VW: de Golf Ondanks de geringe buitenmaten toch een behoorlijke ruimte binnen
"De Golf in twaalf uitvoeringen". "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 1974/05/24 00:00:00, p. 21. Geraadpleegd op Delpher op 26-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010619647:mpeg21:p021
Op zaterdag 8 juni zal in de veiling Utrecht-Daagraven de „Citroen Jaarmarkt" worden gehouden, waar onder andere het resultaat te zien zal zijn van een wedstrijd in het versieren van 2CV's en Dyane's. De deelnemers aan deze kleurrijke „Eendensierwedstrijd" zetten daar hun auto's voor het publiek te kijk onder het motto „zo mooi is een Eend van huis uit niet".
Op de feestelijke markt is verder een door de club Traction Avant bij elkaar gebrachte kollektie historische Citroën's te zien. Voor de kinderen is er een speelhoek ingericht en zijn er poppenkast voorstellingen. De ouderen kunnen terecht in het markttheater of in de filmhoek met Citroen reis- en rallyfilms en oude slapsticks.
"ZO MOOI IS EEN EEND VAN HUIS UIT NIET". "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 1974/05/24 00:00:00, p. 21. Geraadpleegd op Delpher op 26-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010619647:mpeg21:p021
Vier van de vijf dodelijk verongelukte Westduitse automobilisten zouden in leven zijn gebleven als ze in de riemen hadden gezeten, aldus de Westduitse automobiUstenvereniging ADAC. De bond heeft een wetenschappelijk onderzoek laten doen, waarbij is gebleken, dat praktisch alle slaohtoffeors, die aan een halswervelbreuk, zwaar buikletsel of door een afgekneld been zijn gestorven, ten tijde van het ongeluk geen riemen om hadden gehad.
Hoe onverstandig deze lieden hadden gehandeld, demonstreerde de ADAC door erop te wijzen, dat al bij een botsing met 20 km per uur mensien die niet vastzaten in de riemen om het leven zijn gekomen. Inzittenden van een auto, die wel veiligheidsrieanen gebruiken, zijn volgens de proeven praktisch gevrijwaard tegen verwondingen, zelfs bij botsingen met snelheden tot vijftig km per uur. Bij botsingen tot 100 km per uur, die ook bij het onderzoek in het geding waren, .bleek geen enkele inzittende gedood te zijn. Ook bleek, dat de plaats naast de chauffeur veruit de gevaarlijkste is. Degeen die daar zit, loopt een dubbele kans vergeleken bij de chauffeur om bij een ongeval ernstig gewond te raken. Voor hem zijn dus autogordels helemaal onontbeerlijk.
"Autogordels redden levens". "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 1974/05/24 00:00:00, p. 21. Geraadpleegd op Delpher op 26-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010619647:mpeg21:p021
(Van een onzer redacteuren) Het is natuurlijk altijd een sport als u in het buitenland bent om te proberen of u „Hilversum" nog kunt horen. Dat probeert men dan meestal in de middengolf, want de FM komt niet zo ver, maar dat valt vaak tegen. Als het donker is, wil het nog wel eens lukken, maar duidelijk verstaanbaar is het vaak niet. Op, dé kortegolf, met name in de 49 meter band kunt u echter iedere dag de Wereldomroep horen, die 's morgens om negen uur Nederlandse tijd (8.00 uur Greenwich Mean Time) gedurende tachtig minuten in de lucht ls met een speciaal op Europa gericht programma, in het Nederlands. Het programma heet „Uit en thuis" en begint altijd met een nieuwsbulletin, gevolgd door oproepen van de ANWB. Er zit een weerbericht in, verkeersinformatie over de internationale wegen, overzicht van de dagbladen en sportjournaal, vooral voetbal. En dan veel muziek, zo nodig op verzoek. De frequenties waarop u in de 49 meter band kimt afstemmen liggen rond de 6 mHz, om precies te zijn 6,045 mHz. Het zelfde programma wordt op dezelfde tijd bovendien uitgezonden op 19,76 meter, 25,58 meter en 41,61 meter of wel 15,180 mHz, 11,730 mHz en 7,210 mHz. Als u de ontvangst van uw portable wilt vergroten op de kortegolf, dan neemt u en stuk soepel draad van een meter of tien, u bevestigt aan het blankgemaakt uiteinde een banaa ker, waarop u een krokodillenbekklem schuift en daarmee verbindt u de draad eenvoudig aan de uitgeschoven sprietantanne van het toestel. Het mooiste is als u met behulp van een touw aan een steen de antenne hoog in een boom kunt hijsen, zo dat u hem er ook weer uit kunt trekken. U zult versteld staan wat er allemaal uit uw portable komt, al zal de kwaliteit de hifi-norm niet halen. Maar u kunt wel aardig op de hoogte blijven van wat zich in Nederland afspeelt Sommige mensen vinden dat leuk in de vakantie... Meer en uitvoeriger informatie kunt u met een briefkaartje aanvragen bij Radio Nederland Wereldomroep, postbus 222, Hilversum onder de vermelding Uit en thuis.
"Even horen hoe het thuis gaat". "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 1974/05/24 00:00:00, p. 21. Geraadpleegd op Delpher op 26-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010619647:mpeg21:p021
SJENSMA AUDI Speciaal adres voor demon- _^«^______^ ■ stratie- en directiewagens van Audi Importeur Sm» | OCCASIONS alle merken %ffj£/L. Ej3r***!gs Eflßß • Solingen AANHANGWAGENS »_■_!« • Knaus CARAVANS IJ ■ML* SEXBIERUM ,TT \tW Kade 5—19—21, telefoon 05179 - 372 TREKHAKEI\)f;^^ ! voor alle typen personen-en W» GRATISMONTAGE LEEUWARDEN, VERLSCHRANS 4 TEL.OSIOO-337.4 HEERENVEEN, MARKTWEGI3 TEL.05130-36909 5 JAAR ANTI-ROEST GARANTIE! WAAR «RIJGT U DAT? Alleen bij een off. Dinitrol-station. We garanderen Uw nieuwe wagen 5 jr. lang een roest- mmmmm^^ vrij leven. Komt U eens langs, dan hoort U 1 minTnm^ meteen waarom alleen leeuwarden \DInITRDL# Dinitrol U ZOn Unieke Oostersingel 661 \ # garantie kan geven. \»SrA Ureterp-VaUaat ] ___«-_____2___W _r — 05120-15593 L^ f—^^[ KONKOWO B.V. SST -^t°_&« . Dimtrolantl-roesfc 056i0-2953 aoor-en-aoor-Detrouwbaar. l VISSER lr^^ Zevenhuisterweg 45, Noordbergum. Telefoon: 05110-2800 Voor alle zekerheid • Autoverzekeringen — W.A.-premie v.a. f 129,60. All Risk v.a. ƒ 321,60 • Schadeverzekeringen • Levensverzekeringen • Ziekenkostenverzekeringen mnd. premie ƒ 60,94 echtp. z. kind. • Financieringen • Pers. leningen (max. 96 mnd). • Hypotheken tot 100 % • Administraties en belastingaangiftes Assurantie-, Financiering- en Administratiekantoor niIIfCTDA EMMAKADE 36 - LEEUWARDEN ___-f|Jl\3 I tf/V TEL. 05100—28474 „JTTTV Garage Veldhuis sssssrm W TEL. 05100—25375 BANDEN - SCHOKBREKERS UITLIJNEN - BALANCEREN #1= §| BANDEN- EN SCHOKDEMPERSERVICE /o^ÊlÊm\ HRBGEIIe. m Celsiusweg I • (Indmtriet-iT«in Schontonschan») • L-euwar-m- telefoon 24811 BUEin OCCASIONS ■■|||^BHHMHHM|FIAT 127 1974 ___.^^H__^^« ____^^-J^^_^____P^ (800° ta 11) I»Mm ■ J :Wi£ II I I I ♦_■ FIAT 127 1972 • 1 il I _n_4 Wfm\ FIAT 12S 1972 I 1 m'-T^ . I Bi I m\lm MAZDA 616 Spec. . . 1973 |RENAULT R 6 .... 1971 FRANEKER LEEUWARDEN • t™ voor taxi. I Voorstraat 46-48 Pasteursweg 1 en autoverhuur I te1.05170-2266 te1.05100-22200 ' I HET BEDRIJF VDDR mVt'r Irnsum Heerenveen Schans 3 I XföCWA 05660-514 0513Q-aa7oo M Voor al uw AUTO-ACCES- I AAfl.ll.fk * ACH SOIRES en onderdelen. De AvvU V O FULMEN hoogste korting voor garages, handelaren en inkoop- jppESttfc verenigingen. j GR- SCHAVERNEK 31 KOKOSMATTEN J^SSS • SCHOKBREKERS fllHOCfilllJjf H\ l SKK™ »«.* 20977ü^
"Advertentie". "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 1974/05/24 00:00:00, p. 21. Geraadpleegd op Delpher op 26-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010619647:mpeg21:p021