Verwekker
Erik Breij was tien jaar geleden een van de verwekkers van het cabaret Purper als artistiek leider en muzikaal brein. Hij bleef de constante factor en rekende uit dat hij inmiddels méér dan 1000 keer achter de vleugel zat. Het is niet voor het eerst dat Van der Klei en Breij elkaar op het toneel tegenkomen. Ze stonden in 1982 ook in de reconstructie van de Rudolf Nelson Revue, toen Amsterdam en Berlijn cultuur uitwisselden. Ruim 85 jaar geleden was er voor het eerst cabaret in het Kurhaus van Scheveningen. Koos SpeenhofFhad de primeur. Na hem kwam een historische figuur als Jean Louis Pisuisse. Tot de Tweede Wereldoorlog traden alle groten van het vaderlandse cabaretpodium er op. Dat gebeurde aanvankelijk (sinds 1924) in een houten gebouw op het Gevers Deynootplein. Louis Davids was er te zien en nog weer later de nieuwe generatie: Wim Kan, Wim Sonneveld en Toon Hermans. Tussen 1970 en 1975 zette Paul van Vliet de traditie van het Kurhaus Cabaret voort met diverse edities van zijn 'Avond aan Zee.'
Scheveningen bleef nadrukkelijk lonken naar de relatie met het
cabaret. Mede met dat doel én om promotionele redenen stelde de gerestaureerde badplaats de Scheveningen Cabaret Prys in. Deze werd in 1983 voor de eerste keer uitgereikt. Herman van
Veen was de gelukkige. Na hem kwamen de groep Voorheen Don Quishocking, Jenny Arean, Martine Bijl, Adèle Bloemendaal en Youp van 't Hek. In 1989 vond de jury geen geschikte kandidaat binnen het cabaretaanbod van dat seizoen. Paul de Leeuw kreeg de prijs in 1990. De toekenning van de Scheveningen Cabaret Prys voor 1991 is nog niet bekend gemaakt. Sinds 1986 looft Scheveningen daarnaast een begeleidersprijs uit. De eerste keer ging deze naar de inmiddels overleden Ru van Veen, begeleider van Wim Kan. In 1987 was Cor Bakker de winnaar, in 1988 Martin van Dijk en in 1990 het muzikaal collectief van Adèle Bloemendaal met (alweer) Martin van Dyk, Tom Barlage, Hans Rusche en André Hoekstra.