r • • - , V r- | ... „ L,,n, H,nki Wees tocK oplet- fl De boos heeft me u«er Weet Je. Htnfc J« Het zz.-z.xp,'.«-»-V I izszr"* , Ï-iïssss i spflt iryjgtgn ontstoa n I j __ - ? •' • jt- ■ f C Man ik heb Mary om raad gevraagd voor jou. J Mooi werk. Henk.l Je bent twke- Ze ze\ me Palmboom te gebruiken inde keuken. ■ (jjk goC
De vrije pers : ochtendbulletin
- 05-03-1953
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- De vrije pers : ochtendbulletin
- Datum
- 05-03-1953
- Editie
- Dag
- Uitgever
- De Vrije Pers
- Plaats van uitgave
- [Soerabaia]
- PPN
- 262842572
- Verschijningsperiode
- 1949
- Periode gedigitaliseerd
- 1948-1954
- Verspreidingsgebied
- Nederlands-Indië / Indonesië
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek NBM C 1136
- Nummer
- 135
- Jaargang
- 5
- Toegevoegd in Delpher
- 18-11-2014
Advertentie
Nieuw accent
Dior heeft de bas's van het silhouet veranderd en fret. accent verlegd naar de schouderpartij. De vrouw gaat hoog en rank als een bloemstengel de nieuwe lente in; naar de schouder.uitbloeiend als een bloemkelk. Mot de tulplijn heeft de houding die generaties voor ons kenmerkte, weer zijn fntrede gedaan. liet grote kenmerk van deze nieuwe, lijn in de mode is, (fel. de. couture dit seizoen indiridiie- Irr is geworden. Naast de tulft■ lijn van, Dior staat de Engelse roos, 'die in verband met de .kroningsfeesten, de mode beïnvloedt. Hozen.zijn .in. de mode aan de orde van de dag en in duizend vormen terug te vinden. Onk andere 'bloemen inspireerden tot verwerking in modellen : mimosa's tuimelen bij Carven op witte organdi; kleine, losse bloemen liggen op rtrganea- avondjaponnen. Stengels met groen als dat van de winde omkransen Tiet hoofd en de arm in de creaties van Ualmain. Pioenrozen strekken zich bij Tlior.van de lallle vaar de zoom. en alles wat men in 1880 met bloemen 'wist tc doen, kan worden teruggevonden in de scheppingen van lïct selzoen 1953. De jonge blonde reu» HUBERT DK GIVENCHY,. wiens st.ef aan het moCefirmament snel stijgende is, plaatste zijn mannequins in een ware moestuin; hij bracht 'de' 'groenteveiling in. de .couture. Van die. hele fijne doperwtjes benffden uit bijna niet van echt
„Empire” -inspiratie
•Jarqurs Fatli verschanste zich dit seizoen in de nat ionaio bibliotheek en dook weer op met een empire, inspiratie. Hij laat de mantels ter hoogte yan het. arnisfgat naar. heneden uitlopen, sluit ze. op liet borstbeen met drie knopen en beperkt zich verder tot do ~duik-lyn'\ Zijn décolleté's duiken voor en achter door draperieën omgeven omlaag; de tuillelijn verdwijnt puntig in de rok.
.Hij ontwierp ook monnikskragen die om de hals ruim in draperieën afstaan 'en puntig aansluiten op strakke corsages., in zwierige letters > de 'initialen van het huis op werden* geborduurd, t'ath.heeft- ook de redingote (getalleerde mantel)* Weer Jn ere herspeld en uitgevoerd ia prachtige ïwceds met fluwelen, kraagjes. De middagjurken zijn van zijde, imprimé met onduidelijke motieven. Fraai zijn-de soms met kraaltjes cpgeborduurde i kanten jurken. Er ia veel wi'.zwart,' onder, andere in Piqué. Nieuw in de collectie ia de wollen satijn. Balmain toonde, behalve 'een zeer klassieke collectie mantelpakken, waaraan óverigen* >de persoonlijke noot niet ontbrak, strenge'rechte jurken'van een nieu we vorm - plui.tfi. ■ Hij hroiiQt dit seizoen complets in alle denkbare vormen, uitgeroerd hl . linnen cn.zyile 'en ook jurken niét redingotes-in dezelfde stuf. Er is 'tHtniaal veel ■ marbieblanw mei zwart gecombineerd, irit, beir/c, zacht grijs, cn geel. De cortege avondjurken en grand-gala creaties, stonden bijna alle in verband met de nadcrendq kroningsfeesten. Da ■mogelijkheid beslaat dat er geen. gekroonde hoofden genrrg zullen zijn om -al deze statie crewaden te. dragen. MADAME MANQUIN werd dit maal geïnspireerd' door de vogels. Zij trekt ce jassen aan de achter-, zijde met een ingenieus geplaatste knoop bü elkaar, zodat het profiel op da*" van een vleugel l\jkV Opvallend fraai waren haar mousseline jurken;eenvoudig, maar van een grote verfijning. Deze creaties herinnerden door hun knappe draperieën vaak aan Poiret.
Wol met nylon
Wol met zijde geeft een lichte stof met een zware valling. Rodier bracht wol met nylon vcor japonnen. Er was wollen taft en wollen satijn. De organdiê ia ditmaal zeer geliefd en in alle collecties te z;en. De organdiê taft met een druk uit de reventiende eeuw viel vooral op. Deze druk was tot stapd gekomen met de originele, eeuwenoude blokken, die men in Lyon heeft gevonden. Er is een tendenz naar fijne motieven en een stroming naar meer vage aquarelachtfcge drukken. Er wordt gesproken vani de renaissance van drukken die het veertig jaren geleden deden. De stoffen hebben een. zeer vrouwelijk effect;: de .„valling is „van groot belang. Zomerstoffen zijn over het algemeen .vederlicht' gehouden, Wat speciaal door de mengsel* nylon en wol wordt bereikt. Naast grijs beige oen topkleayvEr iri echter ook veel zwart,- wit en donkerblauw jn de Verschillende collecties verwerkt. De pastelkleuren en al hef. zachte groen vormen een sterk contrast met de impressionistische kleuren als felblauw, dieprood en geel. .Overgeborduurde kant i-s nu de grote mode. Het, kant, van ouda oen der prachtigste Franse materialen ;s dit seizoen van een opvallende schoonheid.' Een wonderlijk effect hadden de met de hand geschilderde bloemen van kant of een ondergrond van gekleurde kant. De broderie heeft ditmaal naar oude plaats weer veroverd: de linnens waren met- prachtige motieven bewerkt. Kunstgeschiedenis en mode bleken hier samen tot grote dingen in staat te zijn.
_Y»'at de haarmode betreft, deze blijft kort met lijn. Foedelhoofden zijn uit. Ce mode. Coupe blpft het belangrijkste. "
Pension in Tientsin Door Nina FEdorova Vertaling door Fr. van Oldenburg Ermke. XXX Dima vindt een vriendin
Lady Dorothea vond officieren van het regiment en verscheidene toldaten, maar het scheen) dat luitenant Bulat niet meer in leven was. Ze reisde naar de landen, waar Russische uitge. wekenen zich konden ophouden. nagenoeg vgftien jaar, eer ze eeri vaag spoor omtrent de verdere levensloop van haar geliefde vond. Het scheen, dat hij door Siberië getrokken was en toen verder door Mongolië — maar daar hield het spoor weer op. Lady Dorothea sloeg haar kamp in Mandsjoerije op en organiseerde van daaruit expedities tot in het hartje van Mongolië: twee grote expedities en verscheidene kleinere. Ze sloeg haar tent op onder elke heuvel en aan de oever van elk meer — die naar. geestige meren met louter pekel in plaats van water. Maar geen teken van haar geliefde. Ja, ze vond heel wat graven met stenen erop dn de vorm ' van een kruis, waaraan ze de tocht Van de Wit? Russische officieren kon nagaan, maar geen van die graven was dat luitenant Bulat. , Lady_ Dorothea' ondervroeg ie: derc Mongool, die ze tegenkwam, j maar niemand wist iets van haar geliefde. Mongolen zijn betrouw, bare, eerlijke mensen; ze namen niets aan voor de inlichtingen, welke ze gaven en trachtèn haar integendeel zelf een geschenk te geven, meestal een levend ram. Aldus . ■ kwam ze met een kleine kudde achter zich aan in Mandsjoerije terug en trof in Hailar heel toevallig een officier van het Wit-Russische leger, . die zeker wist. dat .luitenant Bulat naar China waf» gegaan" Ze gaf licm eer. gouden horloge cadeau. En daarna kwamen er nog meer officieren ' om inlichtingen te geven en een gouden Imrloge in ontvangst te " nemen. Sommigen waren echte schavuiten, die / haar smeekten Juitenant Bulat te vergeten en net hen te trouwen. Maar ze had mderhand bewyzen te over, dat uitenant Bulat naar China gedaan was. Maar daar liepen weer ille sporen dood. Toen ze dat allemaal aan malame Militza verteld had en deze ïaar kaarten had opengelegd >leek het zonneklaar, dat luil enant Bulat nog in leven was en iet uitstekend maakte, al was hij ian ook arm. Deze eerste séance ?af Lady Dorothea 'n schok. Ze jesefte onmiddellijk, wat het beekend zou hebben, was ze malame Militza eerder tegengeko. Tien. Nu kon ze er niet aan denten, haar weer te laten gaan. )nmiddellijk maakte ze 'n afspraak net haar en bracht haar met kist ïn t.as in een auto naar haar hotel. Het bleek, dat lady Dorothea evenveel, zo niet meer, talen sprak als madame Militza. Dus verstonden ze elkaar uitstekend. Hoewel madame Militza voorzag; dat ze het druk ging krijgep, zou ze toch proberen, de Familie geregeld van haar welvaren op de hoogte te houden. Ze. noemde zichzelf 'n ~dame van gezelschap", omdat lady Dorothea geen pas verzetten zou zonder haar. te raadplegen. Ze zond de Familie haar beste wensin, ook voor Kerstmis. Dit c.lles op keurig postpapier en behoorlijk gefrankeerd. ~Wel", zei de professor, ~wat denken jullie van dit aïles? Laten we nu om beurten- onze mening geven.'* „Wel", zei moeder cn wist niet meer te zeggen. ..Wanneer luitenant Bulat maar half zoveel van lady Dorothea hield, als zij van hem, zouden ze elkaar nooit verloren hebben", zei Peter. . „Anna?" „Ik", stamelde Anna Petrovna, ~ik vind het 'n treurig ver. haal " „Liida?" ' ... ~Het is> prachtig! Het is schitterend! Ik hoop, dat lady Dorothea . haar geliefde vindt en zij heel, heel erg gelukkig zullen worden!'' zeide Lida warm.
samen met hond, en keek op zyn horloge.
)(Vertel me eens wat over jezelf Dima", vroeg mevrouw Parrish. ~Over mezelf? Wat zou ik vertellen?" „Hoe voel je je? Ben je tevreden?" ~Ik? Ik voel me goed. Ik ben uitstekend;" • ~Hmmm'', zei de professor. „Exle verliefde menron hebben nooit gevoel voor humor."
„Maar als u de keus had tussen liefde en gevoel voor humor, wat zou u dan kiezen?" antwoorlde Lida heftig.
~Je hebt gelijk,", zei de professor, ~toch zou ik op mijn leeftijd missschien de humor kiezen."
Boven, op mevrouw Parrdsh' ka. mep, genoot Dima van z'ri cadeaux. Hij had 'n horloge gekregen en 'n trommel Engelse biscuits. Na 'n korte, innerlijke strijd besloot hij de biscuits aan moeder cadeau te doen op voor- Waarde, dat de bovenste, die mooie; rose,: voor .hem zouden zijn. Het horloge liep en tikte. Dat kon hond zelfs nog horen.
De tijd had mevrouw Parnish • veel belangstelling voor Dima gekregen — ja, sympathie, bijna genegenheid. Het was begonnen, toen ze hem, de dag na oma's begrafenis, in bad had ge-, daan en niet alleen gezien, maar ook gevoeld had, hoe zielig mager en ondervoed Het kind was. En plotseling met een wee gevoel van pijn had ze zich toen haar eigen kind herinnerd en haar leven, dat eens zo vol' en." rijk was. O, hoe vol was het geweest! Vol van vreugle en hóóp en genegenheid. Misschien was dit het keerpunt geweest en had ze op dat moment gevoeld, wat een armzalig vcrvangmlddel alchool toen eigenlijk was, en dat er misschien betere middelen waren om haar leed te boven te komen
„Zou je graag op reis gaan.?" ! Snel richtte hij zijn hoofd op en keek mevrouw Parrish aan. ~Op reis gaan? Ja, dat zou ik graag doen, maar ik ben nog nooit op reis geweest." < ■ „Zou "je naar Engeland willen?'' . = i „Ja, naar Engeland zou ik willen. Ik zou overal naar toe willen.'' ~Ga dan met me mee naar Engeland. Ik heb daar een huis, buiten. De tuin is 's zomers vol rozen. Je zult naar school gaan, met. Jongens spelen. Je, krijgt speelgoed en boeken en spelletjes."
Dima's ogen glansden. ~U wilt me' meenemen en ,me dat alles geven?"
„Als .je meegaat." „Ik ga mee! Wanneer gaan we?"
~Maar zal je je Familie niet missen?"
~We nemen ze niet mee? O, mevrouw Parrish, neem ons allemaal mee! O, alstublieft!''
Na die dag had ze hele.uren met Dima gepraat.
Nu, nadat de eerste emotie over de cadeautjes wat gekalmeerd was, zat Dima op het vloerkleed, „Dat gaat niet. Ik heb geen geld genoeg."
„Maar we kósten niet veel. U. weet niet, hoe weinig, mevrouw Parrish. We eten n'.et veel. Denk toch niet,, dat we .hetzelfde eten als u. Nooit. We hebben-nooit boter." „Waarom?" ■ „O, mevrouw Parrish !" Dimn scheen geschokt. „Het kost twee dollar per pond. Zó duur!"
„Wat krijg •je gewoonlijk te eten, Dima?"
. tv «et. w*t er overblijft, als u gegeten heeft, mevrouw Parrish mag ik. Moeder zegt, dat u zindelijk is en niets mankeert. Maar Peter wil nooit restjes eten. Hij is zo trots. En ik Deu niet-trots, want ik ben zo hongerig, als ik eten zie." „Dus, Dima, je gaat met me mee?" „Neem ons allemaal mee! O, lieve, lieve mevrouw Parrish! Moeder houdt zo van rozen." ~Ik kan niet, Dima. Ik kan alleen jou meenemen, als je wilt. Je zult opgroeien tot een flinke, gezonde jongen. Je zult 'n beschaafd mens worden. Je zult geld* verdienen en dan de hele Familie laten overkomen, met hen samen wonen en hun alles geven." „Maar zullen ze zo lang le- • ven?" '„Natuurlijk!" ■ , Weet u, mevrouw Parrish'' — en Dima begon, te fluisteren — „o, mevrouw Parrish, ik ■ ben bang voor de dood. Eerst niet. Maar wel na oma's dood. De professor zei dat het niets was Maar j het is niet zo!" Dima stond op en stond nu naai'ï mevrouw Parrish', stoel. Mevrouw; Parrish! Ik weet het nu. Oma's arme atomen, die in. 'n kist liggen, in dat diepe graf. Is dat niets ? Ze moeten het z° koud hebben. Het is. vochtig en zo donker en zo eenzaam. En we gebruiken nu' haar sofa. Waar is oma nu ? . Niet die atomen, maar oma zelf ? Weet u het ? • „Nee, ik weet het niet."' „En niemand weet het." Dima zweeg 'n ogenblik. Toen begon hij opnieuw opgewonden : „Oma zei altijd, dat haar 'n beter leven beloofd was. 'n Nieuw en 'n beter. Maar als ze haar nu eens bedrogen hebben ?". ■ ~Daar moet je r.iet aan denken, Dima". „Maar ik - kan het niet laten. Ik ben bang, dat ik ook i gauw dood zal- gaan. Ik ben • zo mager. Kijk eens, hoe mager ik ben'! — en'hij liet : haar z'n arme, magere handen zien. ~En denkt u niet. mevrouw i Parrish, dat het veel fijner ia om i te leven ?" t „Je zult niet gauw sterven. :. Dima. Jc zult oud worder., net als s oma.. Ik. zal voor je zorgen." "■ (pSlociuw IpjiOAl;, .
Mode greep terug naar oude Motieven Vogels, vruchten en bloemen inspireerden de ontwerpers
• (Vav\onze 'medewerkster) • - PARIJS, Februari. — Vandaag geeft. Parijs de modefoto's vrij. De ontwerpen,zijn nu gemeengoed geworden; de katirten liggen op tafel. en het spel kan- beginnen.' Belangrijk worden: het'mantelpak in alle'mogelijke vormen; de in zijn, oude glorie herstelde getailleerde mantel, de nmnteljurk en liet complet in iedere vorm.'
Dr rokken blijven , .10 tot 32 centimeter van de grond cn reiken in ieder gevalPtot hei dikste deel van de kuit. De schouderpartij is geaccentueerd en van ff ronde schouders voorzien. ■De hals• wordt genereus gedecolleteerd in een V-vorm aan de voor- *'naehterziide Boothalzen gn ovale uitsnijdingen zijn vu grote mode. De mouwen zijn ruim driekwart met manchet en zeer. veel kort. De faillcn ditmaal iets lager, , al-dan niet. geaccentueerd. Het "
Stoffen en kleuren in de lente ’53
PARIJS, Februaii Dit.seizoen. z\jn cr veel tweeds, alpaga's fijne, wollen stoffen voor de robe-manteaux, _ dunne organdie. en voiles met stipjes, naast zuiver zijden voor de middag. Voorts veel linnen, shantung en piqué in alle collecties. .Het tweed, voor de mantels was zo grof,, dut,het gebreid leek. De. alpaga's zijn cr fit alle , nuances; vooral .'een zwart'met visgraat je • had een , opvallend' effect j -
Groter veiligheid in Makasser
MAKASSAR, 3 Maart rPt- — Nadat onlang* |n Makassa r enkele, vrij ernstige inbraken werden gepleegd, waarbij grwapende leden van benden- 's nycht eai soms wel ini de Vooravomï-optraden, i» de veiligheid in dte nu geleidelijk aan fcC»)1 herktelïén. . De arrestaties, die werden verricht en, waarbij beslag werd gelegd op gegevens die tot een dje- Pergaand onderzoek hebben, gele-d, hebben een goede uitwerking gehad: daarnaast heeft een. geïntensiveerde patrouillerang in • de ptad een merkbaar preventief resultaat- Sinds de tweede \ helft van de vorige week is er bij de portie geen aangifte meer gedaan van grote inbraken.
GOUDPKIJS
De goudprijs te Surabaja was Rp. 40.— (Rp. 40,— De goudprijs te DJakarta was Woensdag eerste kwaliteit Rp. 41,—, en tweede kwaliteit Rp. 40,50.' ♦ . .
Winnaars van Motion Picture Touring Trip
Woensdagavond'had irt—Hotel der Nederlanden fe Djakarta de uitreiking plaats van de prijzen, verhouden aan do Zondag gereden Mollon picture Toiirjsig Trip. De liuofcprys: is • grwotmpn door : de hoer. CiouU' .VVlnjf. iliu, die . reml mot wodstrU
Emaille bijoux
Do byoux worden dit seizoen veel groter, Cnorme rose dteüen aan champagne. rosé denken en, werden, iii fraai goud gevat, tot zware colliers aaneengeregen, liroches ter. grootte van een kippenei .vormei-geen uitzondering. 'De oorbel komt deze zomer in ta' van vormen op de markt. Er zullen ook t&l'van emaille-sieraden worden vervaardigd. • De schoenen zijn al even verschilend als de mode. De punten zullen niet langer worden. Perugia', de beroemde Italiaan die 3e schoenen voor het Engelse koningshuis maak(, is overgegaan tot de vierkante neus en hak. Beige, marön cn zachtmod zijn de modekleuren.en de pump is dit seizoen zeer,geliefd. " i De handschoenen worden langer in verband met de korte mouwer. en'zullen vooral worden uitge-1 voerd in de kleuren beige, wij en zwarf.
AS IN DjEMBER
Als gevolg van de activiteit van de Gunung Raung, die sedert SV .Tanuari rommelt en rook uitstoot, viel Maandag van, des middags tot das avonds in Djember een asregen. .
SCHEEPVAART
Haven van Surabaja 5 Maart.': Verwacht: ,/Tripang", ~Bangaai"; en .Bawean". Vertrokken: , Waiwgrang";, ;,Van Outf-'.ioorn";—MValentijn'';- „Tjibantjet"; en „Fern H4IIV. Vrydag 6 Maart.: Verwacht: ~Goentoer"; ~Soematra*'; ,,Khoen Hoa''; _en ~Reael". ~. ...
PRODUCTENMARKT
Surabaja, 5 Maart: Bal; Robusta B—lo% — 780 (kop). Mais 72i/2 . 82>/2. ' Katjang • idjo, groot 165 — 175. Katjang idjo kl. 180 — 210. Grondnoten ongepeld 190—215. Kedeje 135—140. Coprakoeken — 80. Rijstslijpmeel 65 — 721/2. Grondnoten gepeld 295 — 335. Tamarinde 5 — 10% 120 — 140. Rubbemoteringen vsn gisteren I 5,40 (ged). II 5,20 (ged). in 5,05 (nom).
RIJSTPRIJZEN
Surabaja, 5 Maart Tuton 190 — 215 geslepen tuton 222y2 OJS I 2,47 y2 II 227 U,. Brazilië rijst
DJAKARTASE BERUS
DJAKARTA, 4 Maart (PI — Aneta) - — De BI. • Obligate «tegen ' nogmaals 1/8 'pünt.' waarm®- d<» de noteringen weer terugr zfja op hc't.n-lveau van een werk geleden. Aandelen Escomptobank ven ■ onveranderd. VPV : wonnen 2 Punten, Geboo l.' Stroohoedco veem-5 en Sera. St. een Pr.'Veren bleven onveranderd. . De overige afdoening waren Kediri Tram afdoeningen waren Kedtri Tram 135, Bodjoag JDatar . 190, Wana- E-uka 100, Pandji en Tandjungsarl 225, p.- e» T; scrips Rp.. 220.—. Hotel des Indes 225 en Tide Wi» ter $ 45.'De koersen van enkele Vftr. de voornaamste fondsen walen Woensdag. • 4/3 3/3 3'/c R.I. gr. 44% g 44% g/1 3% R.I. kl. 44% g/1 • 44>i g/1' Escompto 280 g/1 280 g/1 H.V.A, 510 b 500 b A'dam Bk. 885 b 885 b Cultuurbk. . 240 b 240 g . 610 b. . 620 g . ' '■ Ned H.. .810 b 810 b V. Pr. V. 212 g 210 g . S. St:, en ' Pr. V. 190 'g s 195 g Deli Sp. 175 b 175 b N. I. S. 32 b/40 1 52 b/401 Oostkust-, 325 b 325 b' Vorston!. . '92 b/100 1 90 bflOO 1 Alg.-Expl. 490b 490 g Simau 190 b/230 1 185 g Inei-patio 660 b 660 b ' I Intemaiio 660 b 660 b Lindeteves 650 b 650 b
AMSTERDAMSE-BEURS
AMSTERDAM,. 4 (A.N. P.) — Het nieur.VH over Stalin werd druk bespioken, doch had geen invloed op do markt, die over d«?. gehele linie onactief was. Zelfa Duitse aandelen zakten.' Het enige vaste fonds was Billibon- tin ten gevolge var., het prolongatie-contract met do Indonesische règering. Int. fondsen _ waren _ lui, speciaal. olie. V-oor Indonesische fondsen bestond geen belangstelling: deze waren nauwelijks vast. Guldensleningen ware»! vast in afwachMng van de inschrijving op de nieuwe nationale lening van Donderdag. Het agio der Amerikanen was nul bij gen omzet van 673 certificaten. V-; 4/3 3/3 Kon. Olie 311% 312 Uiiilever 185% 186 Philips 160 160 *«■ A. K. U. 163% 164 M N. S. U. 128% K.N.S.M. 130 i'2 131% exdiV. K P. M. 119 121 N. H. Mij. 159% 160 N. H'bajik 112% 112% Escomptob. 61% 62 >/2 Cultuurbank 51 y2 51% H. V. A. 101% 102% R'dam Rubber 89 V 2 90% Deli Mij. 82»/,0 82»/io Internatio 144% 144% Aniem N. B. 68 U, 68% - 3%' Obl. N. I. 94»/iq 94°/ib '