Georges Braque: JUWELEN VAN SIERADEN
In het Gemeentemuseum te Den Haag is tot en met 21 maart een hoogst wonderlijke collectie sieraden te be'lchtigen. Wonderlijk vanwege d«* tegenstrijdige gevoelens die men by het bezien ondergaat. De sieraden zijn ontworpen door niemand minder dan de Franse, in 1963 overleden schilder Georges Braque, die in de periode voor zijn dood een grote liefde opvatte voor de plastische en decoratieve kunst. Al eerder had hij deze geopenbaard, maar toen pas ging hij er zich daadwerkelijk mee bezighouden. II(j maakte plastieken en reliëfs, bewerkte gips en brons, raakte hoe langer hoe meer overtuigd van de mogelijkheden die metaal, edelmetaal en steen e.. edelsteen bieden, maar wist zich geen vakman op dit gebied. Anderhalf jaar voor zijn dood, tegen zün tachtigste verjaardag besloot hy de uitvoering van zijn ideeën voortaan aan iemand anders over tc laten. Het eerste werkstuk dat hij in andere handen overdeed was een ontwerp voor een camee. De opdracht gaf hl) aan de beroemde edelsteenhewerker-goudsmid baron Henri- Michel Heger de Löwenfeld, die de camee uitvoerde in wit-zwart geaderde onyx en zette in een ring. Braque schonk het kleinood aan zijn vrouw. Het beviel hem dermate, dat hy De Löwenfeld verzocht met ham samen te werken. Het heeft geleid tot een 3erie unieke sieraden, die overal ter wereld grote bewondering oogsten. Ze spreken van grote kracht deze bjjoux. Men zou ze door hun strtkke, simpele vormen zonder meer willen rangschikken onder moderne kunst, wanneer de wijze van uitvoering zulks niet belette. Deze is geheel onconventioneel. Het mooie glimmende gepolijste goud paste De Löwenfeld slechts zelden toe. Zün goud gaf hy relief, het is het goud uit de sprookjes en onze dromen, ruw en ongecultiveerd, onwerkelük. , Edelstenen behandelde hy al even „oneerbiedig". HU sloeg ze aan gruzelementen als hij dat terwille van de compositie en symboliek nodig achtte. Het leverde Juwelen van sieraden op en lijkt de enige manier waarop Braque zün ontwerpen, die bijna alle de vogel.-of de profielkop van mens of paard tot motief hebben, verwezenlijkt wilde zien. Soms echter is de uitvoering ten koste van het ontwerp gegaan. Alsof de meester-edelsmid zijn vakmanschap te veel wilde bewijzen, alsof de kracht die goud op ieder mens uitoefent hem overweldigde en hem zün dienende functie deed vergeten.
Georges Braque (links), ontwerper en De Löwenfcld, maker van de juwelen.