Hcllandschs f Moten van 1914 der Hollandtcho Gron dkred let bank, Amsterdam 3e Nummer-trekking na 15 APRIL e.k., 10 Baak HEERENGRACHT BSO. Hoofdprijs f 36.0001 rl» pr] MM /'HOC prl3« t 15 welke I ekking betat haar I.ofi-n vtrkrfgkmar b f 13.J0,
De Telegraaf
- 14-04-1905
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Krantentitel
- De Telegraaf
- Datum
- 14-04-1905
- Editie
- Avond
- Uitgever
- Dagblad De Telegraaf
- Plaats van uitgave
- Amsterdam
- PPN
- 832675288
- Verschijningsperiode
- 1893
- Periode gedigitaliseerd
- 1893-1994
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- KB C 98
- Nummer
- 4577
- Jaargang
- 13
- Toegevoegd in Delpher
- 18-11-2014
Advertentie
Advertentie
BUITENLAND. ~De Telegraaf" ligt o.a. in de navolgende Hotels en Café's ter lezing:
Advertentie
AK EN. HóTn, GRAND " ANTWERPEN. Grand Hotel I Prop. 1. 1...1--W ' Nïl H6TEL I BAZEL. HóTBI. SCHtTEIZCJtHI •.-. lie»i 13.t\.'!l ..31NGKK BERLIJN. Co.S'TIM VI AL H S*l \ HÓ Hu II '.. I ! ■- , KAL. BRUSSEL. Grand H :. CoN roti tTTAL. I HèTEI. ET CafK. Ml : Cast do Ga '»»■ HóiEi. et Cai '-31S. HÓTI.I. m i\ 1 CHRISTIANIA. GRAM' ! DA VOS PLATZ. ,! ie KLASSE HOI ~ \\. VAN' KvK, FRANKFORT :. M. Fï *) CENT. TAVI st. BaaliplaatS. GENUA. ■ G EN È V E. II..: el Victoria. (~ -».'. . \ Paix. I MVISI & Cl» , 1 - -i' Hotel De Ri --:1 8O ■- GODESBERG. vk. HóTl »Zu den vier Tonnen». •) Begunstigd door H. M. de Koningin Willielnuna der Nederlanden.
Advertentie
HAMBURG. Hamburger H KEULEN. L U C E R N E. : ( 1 itCl R, f',op. I ' HARSEILLE. MENTON E (RIVIER RA). MÜNCHEN. NAPELS. NICE. .... PARIJS. I'.Oil Hot i l'aki Café Poussi r, boulevard d STOCKHOLM. TILFF bij LUIK. Hó W E E N E N. : ÜURICH.
Advertentie
ASTHMAbnCATARRHE ';. C-OARETT6N ESPIC?\ (K: ■ MDKWAI Wrrtll T'Ï.N HORST,* I.MKOI 1 .Illi' i-N Nf 'KM r.IKS » »A 3 10 P.ujp S»lnt-L»£*.r** PAI TTS -V T \\'-»y li *- .:.«-■■ -i -..:«»«? . frUwi :«.'—' t ' xl/
Advertentie
AOVERTENTIEN.
Advertentie
SCHOUWBURGEN, enz. _______———————— STADSSCHOUWBURG. h' ■■• Bespreekbureau Telefoon S6SB. Heden, Vrijdagavond (8 u.) ' li. plaat, ran LES MARIS OE LÉONTINE BLANCHETTE, itltlt-I V Zaterdag IS, Zondag 16 en Maandag 17 April (Bu.) li-- Al- \ --r Ie f No I*o, '. EEN MOEDER. Ti i-e»-' ; ■ ■ » bet», door I NA. Dinsdag 18 April. MIJNHEER DE SENATOR. i. ." I De Sr-hoolrlJdster.
Advertentie
I BHB9HH9B9BHNHI ÏRembrandt-Theaterl MAK GABRLEL. Laatste maand van het Wetner Operette Seizoen. I Zaterdag 15 April. — 8 uur. I Eerste Gastvoorstelling l| LIMA AB^RBAN.IITII I -, :. K K H 11DI11II ( I- ~ JoHAM ■ Safri . . 1.1.NA ABARBANELL B 1' Gastvoorst Llna MM ■ Abaebaneti MM -1-' 2 50 I n -' E ■MM ƒ1.25 0 75 ■ ■ ' - o 50 MM MM ' ' Hl ■ O 2r' H Zondag 16 April, 's nam. li uur. ■J Bultc ngewone § Middag-Voorstelling I 1 FUTiiaiTZAa I Paleis voor Volksvlijt. HAARLEMSCH TOONEEL. Directeur: LOUIS BOUWMEESTER. Maandag 17 April 190Ü — 8 uur. Enorm l.achsucces. 3■■ .: iv ori B g v:i ************************ De Familie van Hoorn. ▼ TTVTT-^vTaVTT-fTv-T-v-v-v-v- KI : ■ WTnN ANNO. VAN HOORN . . LOUIS BOUWMEESTER. Paleis voor Volksvlijt Het Rotterdamseri Tooneelge'elschap. Directeuri I. 1) v. 131.151- ■ — t i. MASKERADE, !.! !>\Vii. rüLDA. Deze voorstelling «werd den 7en April te Rot» terdam gegeven bij gelege heid wan de 40-jarige tooneelloopbaan vd Heer A. FAASSEN. * vanaf h» I Paleis voor Volksvlijt. ZONDAG 16 APRIL 1905, iAwT aW 8 UUR -»H -*B VIJFTIEN OE VOLKS-CONCERT : : w KKIEMS ENTREE IS CENTS. Vrij van stedelijke belasting. Concertzaal v d Maatsch. voor den Wurkenden Stand. (ftloveniers urgwal.) Zondag 16 April 1905, 8 uur. Buitengewoon Concert A. OLDE -IBOOM LUTKEMANN, Sopraan. LOUIS WOL-F, Viool, » A. B. H. VERHEY. Piano. Hal I' . - \ i 11: i -vil. BR VHM - -i .11 MANS, Entree 50 Cents.
Advertentie
APOLMiÈirarSiÊi In den Stadsschouwburg. WOENSDAG 19 APRIL, 2 Be»! ■ DE MASCOTTA, l'l'K. Ti JrtAN-v. 1)1.IK, .-n ile hen»: KBKKFT XX! !.V. KIKHL •:. VAN BERM. Hollandsohe Schouwburg Neder land,che Tooneel vereenlging. Zaterdag 15 en Zondag 16 April 90ste en Olste opvoering van ALLERZIELEN. ;t. J W'lHjvfn v»n HKKM UV\ KKMASS .K ART. 188. (. . . d takt Legen bet doen va-i ii. • I lykheid •tijdige rert u%m, AÜ.-igiftten" acht uur pree ca. 188 half <-\t. Kon. tf-fSfts, Neder!. Circus O. CARIE. Binnen-Amstcl, Amsterdam Specialiteiten-Theater van den Eersten Rang, FRITS VAN HAARLEM. Zaterdag 15 April. Schitterende Voorstelling ROLOSSAAL SUCCES Onherroepelijk laatste optreden van het Honden Toonoel Ensemble -.'7 RIAN „DE TROUWELOOZE" SZARVAZI-FERENZI TROUPE. jmT The Dandies. Ukw~~ De Slimme CMsar, THE 4 HARVEIJS Jules Keiler Miss Agnes Mahr S Longonelles UêT~ BI BO 81. The American Bio Tableaus. 7.j. I ui.r . . _____^_ VEKWACHT LOIE FULLER
Advertentie
IDc limit HORLOGES. In qualilaß 't 1.. In priji 't la*v»t, E. KIE K J". Reguliersbreestr. 49 Telefoon 3874. »o Hollandsche Schouwburg. Plantage Middenlaan 24. NederlaiÈcli Lyrisci T«l m Autwerpei ' Beat - - .ikk .11 hki.s n B IoKKiK 'Zondagmiddag 16 April 1905. li. uur. DeVledermuis. .rog -ENGE- BIERLEE. I'rijx.' f S - 7 1.75, ' I .50. / 1 23. .1 1. ƒ0 75, t 0.60. J o*o, t 0.30. I in ." Schouwburg SfOEL & SPAEE Plantage Fransche Laan. Talefooß 5512. Zaterdag 15, Zondag 16, Maandag 17 en Woensdag 19 April 1905. 14444444444114144414441441 Onder Valsche Vlag. ▼TWTTWVWTWWWVTVTVWI 3\ .»'. IKK IIR >t Jean Sollva. . . il- Heel M. SPREE. ' A.. ..-- 8 Paviljoen Vondelpark, M ATI NÉ E Zondagmiddag, aanvang 2 uur, ■ r.r Eerste Poiische Rotkesche Capel'e i JOSEF KREMINSKI. Entree VRIJ
Familiebericht
FAMILIEBERICHTEN. Om der i tonwD; M. J. B. O. V. }. Graat LE ORELLE en J. Cl C N FICQ.
De Kansas City Southern Railway Company. NEW-YORK, 31 Maart 1905. Den Heeren KLEINWORT SONS & Co. te Londen. Waarde Heeren.
Wegens de belangen die ik in den Kansas City Southern Railroad vertegenwoordig en mr vriendelijke toestemming om met ons comité gezamenlijk Ie handelen en vo-ma' voor ons in ontvangat te nemen, acnt ik bet noodzakelijk een uiteenzetting te geven van mijn positie in v rbanü met deze Maatschappij.
Gelijk ti bekend is zijn mijn zaken niet die van een pracfisch spoorwegman: ook ben ik niet in connectie met spoorwegspeculaties. Mijn verbinding met den Kan«as City Southern R niroad dateett van den tijd toen de lijn in receivers handen was en een reorganisatie comité te I'hiladelphia benevens een ander te New-York pogingen deden om de Mij. te reoiganiseeten. Het Newyorksche comité omvatte destijds meest namen van partijen bij andere spoorwegondernemingen betrokken, terwijl het Philadelphia conmé waarin men mi;n medewerking had verzocht bestond uit handelsmenschen zonder ervaring in de spoorwegweield. Ik aarzelde zeer ernstig een plaats in het I'hiladelphia comité te aanvaarden, maar ontving een dozijn telegrammen uit Amsterdam, Rotterdam, H vre en Londen — mee.-4 van menschen die relaties hebben in den kffïiehandel en ook belang hadden bij den spooiweg; en op hun dringend verzoek nam ik ziuing in het Philadelphia reorgamsatie-comitt Nu ik eenmaal lid van het comité- was, meende ik dat het welslagen van het comité evenals de zedelijke verantwoordelijkheid op ieder lid daarvan rustten en van het begin al nam ik een werkzaam atndeel in alle bijzonderheden, welke aan dereorganisatie verbonden waren en toen eindelijk ons comité een meerderheid verkreeg, bood het Newy irksche comité, waarin de heer Hariiman en rijn vrienden de leiding hadden, samenwerking aan, mits ons comité hen zou etkennen bij de samenstelling der Voting Trust en eenige hunner voorstellen zou aannemen aangaande het bedrag der uit te geven obligetién. Ons comité nam het vocritel ttn en wij brachten een wijziging aan door 3 pCt. Olilg. uit te geven in pl.iats van 4 pCt. oblig. Het bedrag der uit te geven oblig. werd eveneens vastgesteld volgens een aanwijzing van den heer Harriman ontvangen. Natuurlijk kan een 3 pCt. oblig. niet geplaatst worden tot een even hoogen koers als een 4 pCt. oblig. en het bedrag dat de kas der Mj. ontving was niet zoo groot als de beboetten der -M i. vereitchten. Maar de verantwoordebjkneid daaivoor diukte even goed op den beer Hariiman als op de leden van het Philadelphia comité Ik maak hiervan melding, omdat in een circulaire door den heer Knott op 23 Febr. 1905 uitgegeven en gericht tot den heer E. H. Harriman zeer uitvoerig dit punt behandeld wordt en de onvoldoende ontwikkeling der lijn wordt geweten aan de te geringe geldelijke middelen van bet reorganisatie-comité. Als dit juist is, liijt de schuld even goed bij het Philadelphia reorrjunisatie-comiié als bij de leden van het Newyorksche comité, vooral bij den heer Harrman, wiens voorstellen betreffende het bediag der nieuw uit te geven obüg., prijs van uitgifte en interestvoet absoluut aangenomen werden. Kn wie leed daaronder" De aandeelhouder en niemand anders. De eigenaars der oude oblig. die D. 750 3 pCt. oblig. plus 50 pCL in pief. aand. ontvingen in tuil voor D. 1000 5 pCt oblig. waren de partijen, die hadden te lijden. Zij ontvingen geen interest op de pref. aand. gedurende de verloopen vijf jaren, daar al de ontvangsten van den weg noodig waren voor verbetering van de lun zelf. Ongetwijfeld it de circulaire van president Knott uitgegeven met het doel om slemmen te vangen voor de jaarlijksche verkiezing, maar zijn cijfers op papier bewijzen niets. Ik beweer dat de innerlijke waarde der lijn aanwezig is en tot een veel hooger graad opgevoerd kan worden dan onder het bestuur van president Knott het geval is geweest, Ongetwijfeld gevoelt een groot aantal aandeelhouders det als een spoorweg in de handen is van den heer Harriman, de houder* der aandeelen verder geen zorgen behoeven te hebber. Ik beweer dat het beheer van den heer Harriman en «tja vrienden zeer goed is wanneer hun eigen geld er in belegd en er mee gemoeid is. Niemand die den heer Hariiman kent zal hem als een filantroop in zaken beschouwen ; inderdaad zou zulks een ernstige miskenning zijn van de welbekende koopmans- en handei.-beginselen. De veibetering van den Kansas City Southern Spoorweg moet in de eerste plaat* toegeschreven worden a»n het feit dat alle Zuidwestelijke en Gulf! men enorm zijn verireerUetd in bruto- en netto-ontvangsten en het was eenvoudig onmogelijk voor de K,n*as City Sou-hem om niet haar aandeel te bekomen in dezelfde verhouding als iedere andere lijn in i\\e ,i,«V. Ol de Belt Line te Kan»,, City en de voordeden die ze aanbiedt ia hun volleo omvang tot ontwikkeling zijn gebracht wordt door ernstige poorweglut zeer betwijfel I. laderdaad beweren rij dal de waarde dei C'ty tjij verre het voornaamste de?, van den spoorweg o meent aan dat die D. 1! saa ur of xe proportioneel 15 ontwikk ■! 1 en de weg liet voord» vaa deze ou: • ia alleen aangetooi verandering van het bestnur. Aan den andere kant i 3 de I'ort Arthur Terminal treurig verwaar.o ■is gedaan voor d? o-, van hare waterverbind'nj, voor elevator gelegenheid en nieuwe ii lustriëa. Ooit ta de lijs ran S irea-e_t> jrt naar Port Arthur niet in een toestand gehouden 1! o dé v : kan doorstaan met den weg van Shreveport naar Kansas City, In dit opricV. tn 'T-^r^eiijke .71 iere «aken betrekkin; hebbende op het beheer van den spoorweg, ben ik voorn-m.-:;; verdere ! iUonderheJen te verzamelen gegrond op raededeelingeo van ervai mr ik persoonlijk niel • weet om er in goeden o! ai keurenden zin over *. 'lur voor-zoover 'net ieeiiecr v.-.i weg betreft durf ik gerust te ;ea : mij lon iervin I:n» al dadelijk wii dat toen de heer I! .rnman de controle kreeg v.n de Voting Trust, door veidereo 'en r.a 'at drie leden uit c.e Votin • hadden terrj weg niet door hen w.»i I als Trustee voor anderen, ma:ir op eea autocratische * niet naar schijn van go dei aanvang taai er geen enkel lid ;n eenige connectie stond lot de aandeelhouders in Nederland en ectst na her!. pogingen en na een telegram or.derteekend door honderd werkelijke aandeelhouder in .Nederland waarin het bestuur gevraagd werd eenige phatsC-n in het bestuur aan het md-ich belang af te slain, werden de heer Wertheitn en ik gekozen om h-7t zoogenaamde Hollandse!; be'.ing te vertegenwoordigen en eerst in November j!, werd de heer 1) G. Boissei i I van het b - .oren in de hoop dat zijn verkiezing de kinsen tou vermeerderen om de Ho'.landsche :=n te bek imen ten gunste van het tegenwoordig beheer. Of de directie al liet mogelijke heeft gedaan om de lijn te verbeleren zal uiteengezet worden in een an leren brief, gebaseerd op ervaten i,poor(regkennis_ Wat ik persoonlijk van het beheer heb gerien heeft mij nooit den indruk gegeven dat de heer H.tr n, n tracitlte ri;n best te doen voor de aandeelnouders. Als eenvoudig' lid van het colleee van comm'ssarissen, had ik natuurlijk n;ets in te brengen, daar de werkelijke leiding berustte bij het uitvoerend comité, wat niet anders beteekende dan bij den heer Harriman persoonlijk. Hoe weinig het bestuur des heeren Harriman er in slaagde de financiën der Mij. te verbeteren kan ik uit het volgende bewijzen. Door het bijleggen van het geschil met de Arkansas Construction Co. in 1902 werd D. 350,000 in ge'd aan dete Company uitbetaald en de waarden daarvoor gerescr. veen! bleven in portefeuille, n.l. 750 obligatien, 6000 pref. en 10000 gewone aandeelen- Ten tijde dat de oveteenkomst tot stand kwam golden de common shares 35 en de pref. 60, maar de directie achtte het niet verstandig ook maar iets van de comtnons of pref. shares of van de oblig. te veikoopen ten en Ie de schuld van D. 350 000 aan de Arkansas Construction Company af te doen. In plats daarvan werd het geld geleend en interest daarop betaald tot September 1933 Anderhalf jaar daarna werden de obligaties verkocht a 621» en in December 1 '04 werden de pef. aandeelen verkocht tot omstreek» 50 en de gewone tot 29. De directie reire beweerd: dat van Mei 1902 tot December 190* de spoorweg belangrijk is verbeterd. Al de netto-ontvangsten werden gebruikt voor de lijn en de eigendom was in Dec. 1904 zeer siel iq veel meer waard dan in Mei 1002, niet tegenstaande midJelerwijl hooge rente was betaald op de vlottende schuld en de waarden in porteleuille van de hand waren gedaan tot de laagste koersen. Ik weet dat dere transacties zijn afgesloten — ofschoon niet met mjn toestemming; trouwens daar was niet naar gevraagd. Het uitvoerend comité besliste in dete zaken en vroeg eerst vee' later goedkeuring. De heer Harriman nam het voorzitterschap van het bestuur aan ronder vergoeding en verzekerde bij herhaling dat hij rijn tijd er aan gaf ronder eenige tegemoetkoming. Hij deed het echter uit vrijen wil, doch dacht er later anders over en voteerde voot zich rell dtie jaren daarna een vergoeding van D. 25.000 per jaar vnor de drie verloopen jaren en vervolgens D. 25.000 per jaar van 1903 ai tot nu toe. Terwijl ik betaling voor verrichte werkzaamheden behoorlijk vind, is naar mijn meening een betaling van vroegcie jaren nooit te billijken, daar de vroegere staten van ontvangsten en uitgaven van den weg te dien einde vervalscht moeten worden of, too later die bedragen op uitgaven geboekt rouden worden dan zouden die staten niet den waren toestand weergeven. Ik ken niemand onder de geïnteresseerden bij den weg, noch ook onder de aandeelhouders, d;e gedurende de liats-e vijl jaren eenig voordeel heeft getrokken van den weg, behalve den voorzitter en een advocaat, die nooit iets deed in het belang van den weg terwijl geen van beiden voldoende belang stelt in de zaak om telf aandeelen te ko'.pen in dezen weg. Als anderen meenen dat een spoorweg in dit land belangeloos bestuurd kan worden door iemand die er geen aandeel in heelt terwijl hij wel groote belangen heeft bij aangrenzende en conerrreerende lijnen dan hebben die menscb.en een heel ander denkbeeld van het karakter van den succesmensen in dit land dan ik. Ik ben va1-! overtuigd dat de Kansas Cily Southcrn loopt door een streek met een groot opbrengstvermogen. Van bet vervoer komt 73 pCt. uit die streek en s'eciits 27 jiCt. van andere lijnen; wel het kleinst mogelijke percentage dat een lijn van die soort nra • doorvervoer» kan hebben. Haaf verbinding o! onderste-de vriendschap met naburige wegen komt niet in haar voordeel, maar in het voordeel dezer andere wegen, Ik acht het noodig een passieve po.itiek op te geven en een actief, aanvallen 1 beheer aan te vatten Jczen kortslm weg van K.nsa» City naar de Gulf loorvervocr te trekken en c.e- ie ontwikkelen ah de naburige tn. Ik ben er - ortastende politiek 0:1». een deel 3e ktijgen ia het vervoer van o mt zeer goede resultaten ral afwerpen in verhoogde ont. s'en. Ik geloot dat tllei moet gl lea om van Port Aithur een invoerr.avea te maken. Hoe grooter liet vervoer van der-e haven wcr'.t des te .'j! liet voordeel woiden voor een i:jn die bijn iwezen op l.aar locaal vervoer. De vriendscha] 'gen is alleen van waarde als deze gegrond is op nedert van aan leelen heel natuurlijk begeert zaken te doen op de voordee I zoo weinig zon geen dege l zich tem n rriei bet p"rten!a.:e vin doorverroer dat de ' eett. on en de Southern Paciflc tot heden nie' heeft juist de ont* • er lijn be : . oer eenigen steun genote: noordige ilirc werden verkocht zonder dat i-.icn zie- bekommerde om dt opbr. Ti tegen i koersen van ie -ar wat tt leen wou geve; - of bankier, in relatie met de d:renie heeft in de laatst» vijf jaren op eenigerlei v.ijze fu-ancieele flensten bewezen. Het opbreneistverrnogr-n van zuidwestelijke wegen is groeier dan in eenig ander deel des lands. !■ \ , tri io - ir Trust wetende dat het goederenvervoer vtn de G.ilfhavens door het Zuilen en Noordwetten goe ikooper en voordeeliger is dan van New. Vork, had juist pas opdracht gegeven om de grootste ra' .-in het land te Newï. De invoer van koffie in de C-u'.fhavens is ia minder dan 10 jaren vervieivou Het Zuiden ia verdubbeld, neen verdrievoudigd in rijk.lom en in goederenvervoer naar de Gulfhavens. Het graan u;t het Westen vindt een goedkooper traject .tvens, dan door N'ew-Vork, evenals de grootere producten, zoons koffie en suiker het noodig achten ruimer gelegenheid te zoeken van de Golf naar hei Westen door het hart des land». Dit is onzen voornan.cn spoorwegleiders zeer wel bekend, ca wel zoo dat de meest succesvolle spoorwegdirecteur, de beer lames J. HUI, heeft vervoornemens te zjn een lijn te bouwen van Kansas City naar de Gulf. De betcekenis van den Kansas City Southern Spoorweg kan door zijn directie zoc : gemaakt worden ais haar goeddunkt De president van de M■. was in het begin des jiars een paar weken hier en raadde al zijn vrienden aan hun aandeelen weg te doen. Hij sptuk openlijk tegen de lijn daar ze slechts een kool- en houtvervoerster was zonder belang. Is dat in het belaag van aandeelhouders en van de werkelijke eigenaars wanneer de president openlijk den weg verkleint, tetwijl hij alt etvaren spoorwegman beter weet? Ook is houtverroer niet zoo gering te schatten. Ken ervaren spoorwegman vertelde mij dat hout, ondanks den lagen vervoersprijs, misschien wel het meest begeerlijke artikel wat dat een spoorweg kan vervoeren daar het op alle wagens geladen kan worden, terwijl de hooger getarifeetde goederen torgvuldig verladen moeten worden en bijzondere wagent vereischt worden voor het vervoer van tndere s nort van goederen, opdat deze niet bc. schadigd zouden worden. Ik geloof dat de Kansas City Southern als een onafhankelijke lijn beden ten dage een der bcite ondernemingen van ons land is. Ik ben zelf groot aandeelhouder en ben van plan dit te blijven. Mijn pogingen zijn thans geheel en al gericht op het belang der onderneming dat ik deel met iederen anderen aandeelhouder, zonder eenige persoonlijke of zelfzuchtige beweegreden. Ik verlang geen enkele gesalarieerde betrekking voor nvj zelven, noch ook eenig voordeel te trekken — evenmin ben ik van oordeel dat menschen die hoogc salarissen genieten van de Mij. hun tijd moeten zoek maken met het geven van een terugblik op de handelingen van het reorganisatie comité en uitvoerige circulaire* op te stellen om hun positie te behouden, terwijl hun tijd veel nuttiger besteed kon worden in het belang der aandeelhouders en met het zoeken ntar nieuwe zaken. Met den groei van het Zuidwesten moet elke spoorweg in die streek vooruitgaan, Dut il: meen dtt de directie te passief js, te weinig in overeenstemming met Amerikaansene ijver en geeitkracht, te min in het belang van den werkelijkcn aandeelhouder. De lijn is eenvoudig een speeltuig inde handen van onze machtigste spooiwegmannen, die de lijn zoo besti;ren, dat ze geen kwaad kan doen aan de buren en niet te veel goed aan zichzelve. Ik kan die politiek niet goedkeuren en verlang op de meet krachtige wijze er tegen op te komen. Ik ben vtn oordeel dat de lijn de volle gelegenheid gegeven moet worden hare waarde te toonen, met een onafhankelijk: bellaar, vrij van al de verwikkelingen met andere lijnen, willig om door wisseling van vervoer, wederkeerig hulp te bieden, maar niet geneigd om het vervoer alleen t* beperken tot doorvervoer terwijl de aandeelhouders in den waan gebracht wotden da; de der naburen van voordeel voor hatr is. Daar u in al mijn zaken in de laatste 25 jaren mij vriendelijk terzijde hebt gesttan en in dit comité met mij optreedt om het belang der aandee houders in zekerheid tebrengen, heb ik bet voorgaande geschreven ca ik ben bereid ieder woord vtn dit schrijven gestand Ie doen. Uw zeer oienttwillige, f*., f.) HERMANS' SiELCKEN,