te Amsterdam, dat deze de in g VOrrnaUOÖ.JO lOIJ.VJO, 1 1 Decoratief handweefkleed in ö . alsAanbodp.vu rt QK tot na afloop der vergadering! S , SkanditiavisclicStrepen,WCt extra ISsLjj j||Afd.GOTdijnCn DetJtJ sHHSn.I,'3:: I / 1r 11 iIÊIÊÈËk nww'^agiW van 14 aufustu* D \ / cyclaam cn goud/groen.Het meet ||#M;- i SST *"'""" "" "• -• I \ / 130x160. Normaal kost lut 34.75 als nTii™ ■ #|« I Afschriften van de a*enda en B \ / 24 7f> Tastevloerbedckkingvanbiezen 1 |#fes II van het voorstel tot statuten» E l, //// llAlh'k lmim\\Y\v\v / 4 / Cf. ïö/UKlCuCtl «*•• V *Th in rit «nol c' tiet cfrtn m '•§» Ib',-
De tijd : dagblad voor Nederland
- 25-09-1969
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- De tijd : dagblad voor Nederland
- Datum
- 25-09-1969
- Editie
- Dag
- Uitgever
- N.V. Drukkerij De Tijd
- Plaats van uitgave
- Amsterdam
- PPN
- 842127143
- Verschijningsperiode
- 1965-1974
- Periode gedigitaliseerd
- 1965-1974
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek C 236
- Nummer
- 40355
- Jaargang
- 125
- Toegevoegd in Delpher
- 20-11-2013
Advertentie
Advertentie
GROTER, MALSER, KROKANTER EN... 10 VISSTICKS TIJDELIJK VAN if6S*VOOR 1,39 » * TsPiy WW" fjool
De R12 is een felle bergrijder Kennismaking met de nieuwe Renault Van onze automdedewerker VIC SNIEKERS
COLMAR. 25 sept. — De Franse Renaultfabriek komt op de a s. Parijse Salon met een primeur: een splinternieuwe R 12, die is bedoeld om de modellenreeks ook in de 1300 cc-klasse compleet te maken. Meest opvallend detail: de wagen heeft niet de schuin-aflopende achterkant met „vijfde deur", een voorziening, waarmee Renault bij de R-16 zeer veel eer heeft ingelegd en die we ook terugvinden in het kleinere broertje" van de R 16, de R 6, die na een lange tijd van voorbereiding onlangs ook officieel in première is gegaan. Naar het „waarom " mort men niet vragen. In de constructie van het model zijn jaren werk en miljoenen francs geïnvesteerd. Men zal het — na «edegen marktonderzoeken — niet voor niets hebben gedaan. Bij de lancering van de schuine-achterkant-metdeur voor de R 16 cn — later — de 11 fi zei men: het is zo handig. Nu zeggen de constructeurs, trots kijkend naar de slanke achterpartij: het is zo mooi en zo aero-dynamisch. Zij beschouwen auto's veelal als vrouwen: je moet over het uiterlijk niet te veel discussiëren. Je vindt ze mooi. Of niet. Niettemin: ook rijtechnisch heelt de automobilist zijn belangstelling. We zijn daarom met een van de allereerste modellen — van de zogenaamde O-serie — op stap gegaan in de Vogezen. Een uitgekiend landschap voor deze nieuwe Renault 12, want het is een felle bergrijder, dank zij de 1300 cc-motor — een variant op basis van de krachtbron waarmee achtereenvolgens de R 8 (956 cc), de R 10 (1108 cc) en de R 8 Gordini (1270 cc) zijn uitgerust — en dank zij de voorwiel-aandrijving. Men kan er. vooral in de bergen, bijzonder leuk mee rijden.
Het interieur ziet er verzorgd en modern uit.
De constructeurs hebben de nadruk gelegd op een aero-dynamische carrosserie.
Wegligging
De prettige bestuurbaarheid — een opvallende eigenschap — wordt o.a. veroorzaakt door de gewichtsverdeling, die volgt uit de ver naar voren gebouwde motor, en door de vering, d;e overigens van een geheel ander ka rak - i ter is dan die van de R 4, R 6 en R 16. Dit als gevolg van het feit, dat de wagen niet de semi-stationcar conceptie bezit, waarvoor een vlakke, lage carrosserie-bodern tot achteraan noodzakelijk is. Wel van de II lti en R R afkomstig is het (goede) systeem van tochtvrije ventilatie. De wagen is uitgerust met schrijfremmen voor en trommelremmen achter en over de rem-capaciteit alle lof. Terecht is hieraan veel aandacht besteed. Van huis-uit wordt deze Renault geleverd met. radiaalbanden: tijdens onze proefritten bleken deze minder ..oncomfortabel" te rijden dan ue veelal van radiaalbanden gewend zijn. Dit mag worden toegpsrhreven aan het dat de R 12 op dezé handen is „ingericht", zodat het beste resultaat kan worden verkregen.
Comfort
r De 1300 cc-motor geeft de R 12 oen felle acceleratie en een „top" van circa s -140 kilometer per uur. Tenminste even belangrijk is het comfort in de cabine, t Ook in dit opzicht volgt men de goede i traditie van de !t 16. De afwerking van ;• onze auto was goed — het dashboard is t opvallend modern gestyleerd. De carrosserie van de 4,:54 meter lange R 12 ziet. er elegant uit. Over de prijs is nog niets bekend. Onze peisoonlijke schattinc ligt tussen de 7 en - 7.5 mille. Volgende week, In Parijs, zal daar wel 1 méér over bekend worden.
Echtpaar dood door kolendamp
i BUITENPOST. 25 sept. — De 66- jarige mevrouw S. ledema-Wiersma uit Buitenpost is in het Bonifaciusziekenhuis te Leeuwarden overleden aan de gevolgen van kolendampvergiftiging waardoor v.ij in de nacht van 27 op 28 augustus werd verrast toen zij samen met haar echtgenoot enige tijd in de huiskamer verbleef. De man, de 70- jarige M. ledema, overleed nog dezelfde nacht. De vrouw was buiten kennis toen zij door buren werd gevonden én werd in ernstige toestand naar het I ziekenhuis vervoerd waar xij nu i» I bezweken.