Bijlage bij de nota van toelichting

TOELICHTING BIJ DE ARTIKELEN VAN HET REGLEMENT ONDERZOEK SCHEPEN OP DE RIJN 1995

DEEL 1

HOOFDSTUK 1 - ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.01

Meer dan in het oude ROSR zijn in het nieuwe reglement de definities voor alle onderdelen van het reglement geconcentreerd in één artikel. Bevatte het oude artikel 1.01 begripsbepalingen in onderdelen a tot en met y terwijl ook nog verschillende hoofdstukken eigen definities hadden, het nieuwe artikel 1.01 telt niet minder dan 82 definities met een doorlopende nummering in arabische cijfers. Zij zijn verdeeld in zeven groepen: typen vaartuigen; samenstellen van vaartuigen; bijzondere ruimten van vaartuigen; scheepsbouwkundige begrippen; stuurinrichtingen; eigen schappen van constructiedelen en materialen; overige begrippen.

Bij de formulering van de begrippen heeft de CCR meer consequent dan voorheen aansluiting willen zoeken bij de begripsbepalingen van het RPR 1995 en van het ADNR. In de nieuwe Nederlandse tekst treedt hierbij echter een complicatie op door een geïntroduceerd onderscheid tussen de begrippen schip en vaartuig. In het oude ROSR was onder het begrip schip (Duits: Fahrzeug; Frans: batiment), anders dan in het RPR, een drijvend werktuig niet daaronder begrepen. In het ROSR 1995 kregen de begrippen Fahrzeug en batiment dezelfde betekenis als in het Rijnvaartpolitiereglement 1995 in die zin dat daaronder thans ook drijvende werktuigen vallen. Naast dit ruimere begrip bleef voor het ROSR echter behoefte bestaan aan een beperkter begrip, in verband met bepalingen die slechts op andere schepen dan drijvende werktuigen van toepassing zijn. Hiervoor werden de begrippen Schiffe n bateau geïntroduceerd. In de Nederlandse tekst luidt het ruimere begrip thans vaartuig en het meer specifieke schip. Het begrip vaartuig correspondeert derhalve met schip als gebruikt in het Rijnvaartpolitiereglement 1995!

Artikel 1.02

De categorieën vaartuigen waarop het ROSR 1995 van toepassing is, en die van een certificaat van onderzoek moeten zijn voorzien, zijn in beginsel dezelfde gebleven. De algemene toepasselijkheidscriteria, die voorheen uitgingen van een scheepslengte van 15 m of meer dan wel een waterverplaatsing van 15 m 3 of meer, zijn thans echter verhoogd en gebracht op een lengte van 20 m of meer, waarbij het hoofdonderscheid tussen grote en kleine schepen als bedoeld in het Rijnvaartpolitiereglement is gevolgd, dan wel een lengte x breedte x diepgang van 100 m 3 of meer.

Artikel 1.03

Dit artikel komt overeen met artikel 1.03, eerste lid, van het oude ROSRArtikel

1.04

Dit artikel komt overeen met artikel 1.07 van het oude ROSR. De technische eisen voor kanaalspitsen zijn thans ondergebracht in het nieuwe hoofdstuk 19.