Samen zingen, samen bidden, samen vechten

V/aarom niet samen strijden

De christelijke en katholieke verenigingen en bonden op maatschappelijk en sociaal terrein, houden zich streng afgezonderd van andere groepen, hetzij neutrale, socialistische of communistische. Zelfs wanneer er gestreden moet worden voor een groot doel, dat de belangen van allen, gelovigen en niet gelovigen omvat, belangen waar het algemeen welzijn mee gediend is, en een ieder van ons aangaat.

Wij hebben het meermalen gezien, b.v. bij grote demonstraties en getuigenis-avonden voor de vrede — een heel enkele uitzondering daargelaten — dat katholieken en protestanten (hier zijn natuurlijk niet de vrijz. protestanten mee bedoeld) daartoe aangezocht, hun medewerking weigerden. Wanneer ik dan de verschillende namen der deelnemende organisaties las, en ik vroeg „en de katholieken, doen die niet mee?", luidde het antwoord gewoonlijk, neen natuurlijk niet, die hebben weer eens geweigerd.

Het spreekt van zelf, dat het Ned. Episcopaat en de kath. geestelijkheid, die waarschuwen, ja soms verbieden aan dergelijke demonstraties deel te nemen, veel invloed op de meeste katholieken uitoefenen. Men weet toch, dat zelfs een bisschoppelijke waarschuwing werd uitgevaardigd tegen deelname aan de Vrouwen-vredesgang, omdat hier vrouwen van allerlei richting mee demonstreerden, ook socialisten en communisten — zelfs van deze zwijgende rondgang moesten de kath. vrouwen zich afzijdig houden!

Samen demonstreren met andersden-

voor een betere wereld?

kenden was bovendien in 't geheel niet nodig, daar- hadden de vrouwen hun eigen Kath. Vrouwenbond voor. Toch was er iets, dat zij wèl samen mochten doen n.L bidden; en toen dan ook een gebedsactie of een gebedsdag voor de vrede door andersdenkenden (hier de protestantse vrouwen) werd ingevoerd, mochten de katholieke vrouwen hieraan wel meedoen, en behoefden de uitnodiging niet af te wijzen.

Na dit samen bidden, kwam er dezer dagen een bericht tot ons, dat protestanten en katholieken nu ook samen mochten zingen. ^

Misschien herinneren de lezeressen zich het plaatje in „Het Volk" van 25 Febr. 1.1. met het onderschrift: „Protestanten en katholieken hielden te Groningen een gezamenlijke zangavond in de Hervormde A Kerk. Op de kansel Ds. Coolsma; onder de kansel Pastoor W. Kemper".

Het jeugdkoor van de protestanten zong psalmen en het jeugdkoor van de katholieken Gregoriaanse zangen.

Men kan dit samen zingen en samen bidden een verblijdend teken noemen, wanneer men ten minste niet üil te critisch is aangelegd. Men zou er echter nog bij kunnen voegen, dat de katholieke geestelijke leiding ook nooit bezwaar heeft gemaakt, dat katholieken tezamen met andersdenkenden met soldaten van allerlei richting, naast elkaar in de oorlog mochten vechten, noch in de kazernes tezamen de oorlogslessen meemaken. Samen bidden en samen zingen is onschuldiger en we kunnen er niets op tegen hebben; maar

waarom niet samen strijden voor een betere wereld? Dit is toch eigenlijk waar het op aan komt, dit is een universeel doel, dat allen kan verenigen!

Samen trachten een oplossing te vinden voor de dringendste problemen, samen er ons voorspannen om de werklozennood op te heffen, de duizenden en duizenden maatschappelijk ontredderden weer in evenwicht te brengen en hun economische tekorten te herstellen, samen druk uit te oefenen op de regering om met voortvarendheid grote werken te laten uitvoeren en de strijd voor de volkswelvaart krachtig ter hand te nemen. Deze samenwerking kan niet anders dan vruchtdragend zijn voor allen. Moge men zich eindelijk eens bewust worden, dat samen werken en samen strijden voor onvergankelijke waarden, alle verdeeldheid op de achtergrond moet dringen.

B. BULSING—V. BESOUW.

Na het schrijven van dit stukje zag ik uit de bladen, dat men ook zelfs protesteert tegen samen zingen.

Doch thans komt de protestactie niet van de katholieken, doch van de Ned. Hervormden, die spreken van onheilig en afgodisch samengaan met de Roomsen. Deze Ned. Hervormden zijn dus blijkbaar nog meer sectarisch, starrer en ontoegankelijker dan de katholieken.

B. B.—v. B.

VRAAC

Wie heeft in bruikleen een kinderbox? Antwoord te richten aan de tussenpersoon: pge. B. Binnerts—Scherstra, Paludanusstraat 7 te Enkhuizen.

Ver makelij kheidsrubriek

Nieuwe kussenslopen

Er schijnt een nieuwe mode voor kussenslopen te zijn.

In Frankrijk zeggen ze, dat het Engels is, maar wie staat voor die waarheid in?

U kunt kussenslopen bestellen met het portret van uw lieveling(e) er in geweven, of op gedrukt.

Voor de mannen een dame.

Voor de vrouwen een meneer.

Het zal een rustige slaap en aangename dromen bevorderen.

Denkt u eens in: je hoofd neer te leggen bij het aangezicht van je meest geliefden filmheld of staatsman. Ik heb afbeeldingen van kussenslopen gezien met een portret van Mussolini en — van nog iemand anders, maar die mag ik niet noemen. Ook van boksers en clowns. Ook van Chamberlain.

Maar ik dacht dat er voor Nederland een aan te raden zou zijn met een beroemde zwemster, b.v. Ragnhïld Hveger.

Voor de mannen is 't dan een vrouw. Ik zag er met Josephine Baker's afbeelding en natuurlijk ook met Greta Garbo en Marlène Dietrich.

Hoe genoeglijk zal de nachtrust zijn op zo'n kussensloop!

NU EVEN ERNSTIG: Zegt 't u misschien iets, dat men zich in sommige kringen in een tijd als de onze met zulke smakeloze, onwijze bedenksels bezig houdt?