111 lid 5 der bebouwingsvoorschriften). In het plan zijn verschillende gebouwen met openbare of bizondere bestemming opgenomen. Daar zijn in de eerste plaats verschillende lagere- en voorbereidende scholen, waarbij in verband met hun ligging in het laagdan wel in het hoogbouwgedeelte onderscheid is gemaakt wat de toelaatbare bouwhoogte betreft, die voor de scholen temidden van eengezinshuizen beperkt moet blijven tot maximum 10 m.

Afb. 9. Gedeelte van de verlengde Beethovenstraat; aan het einde de bestaande bebouwing ten Noorden van het Zuider-Amstelkanaal

Verder heeft een gemeentelijk lyceum een plaats gekregen aan den grachtendriesprong, waardoor een mooi stadsbeeld kan worden verkregen van het Westen Oostwaarts over het Zuider-Amstelkanaal. Een voetbrug over dit kanaal is vóór den hoofdingang geprojecteerd (afb. 8).

Ten Zuiden hiervan is aan het Zuidwaarts gericht kanaal een terrein voor den bouw van een kerk bestemd, terwijl aan het einde van de doorgetrokken Minervalaan een bizonder gebouw is ontworpen, waarvan de bestemming nog niet vaststaat.

fb 10 Winkelstrooken, gelegen nabij het kruispunt van de verlengde Beethovenstraat en e secundaire Oost-Westverbinding. De winkelstrooken liggen dwars op de Beethovenstraat ings de Oost-Westverbinding, waaraan de etalages en ingangen der winkels zijn gelegen. 'Oederentransport geschiedt uit de straten achter langs de strooken, waarvan er een links op ï afbeelding is weergegeven

Ten Westen van den Amstelveenscheweg zal het nieuwe Burgerweeshuis worden gebouwd en zijn ook reeds voorbereidingen getroffen voor den bouw van een gemeentelijk openluchtzwembad, ter vervanging van het z.g. Schinkelbad, dat na voltooiing en ingebruikstelling van de nieuwe Schinkelsluis (op het plan aangegeven) zal moeten worden opgeheven.

Garages. Daar van de toekomstige bewoners van deze nieuwe stadswijk een belangrijk aantal een auto zal bezitten, zijn voor het onderbrengen van auto s in of nabij de huizen verschillende voorzieningen getroffen.

ib. 11. Winkelbebouwing langs de Westzijde van den verlengden Parnassusweg; aan de nkerzijde van het beeld de achterweg, waarlangs de goederen worden vervoerd

In het algemeen is het voor de bewoners wenschelijk, hun auto in een eigen garage nabij de woning te kunnen stallen, aangezien dit niet alleen gemakkelijk is, doch ook goedkoop, vergeleken met stalling in een stallinggarage. Er is dus in dit plan naar gestreefd, zulks mogelijk te maken voor een zoodanig aantal woningen, als met een geschatte toekomstige behoefte overeenkomt. Wat de eengezinshuizen aangaat, is in deze behoefte voorzien, door bij de enkele en dubbele villa’s den bouw van garages mogelijk te maken en bij de rijenhuizen den bouw van het noodig geachte aantal garages voor te schrijven, hetzij dan dat deze, zooals in het uitbreidingsplan is aangegeven, vrij worden geplaatst of worden aangebouwd, dan wel in de huizen worden opgenomen.