•, No. 10, 30 November 1945

De waschkeuken, door W. V. Korte beschouwing naar aanleiding van een artikel in de Groene Amsterdammer over de waschkeuken. De voordeelen van de waschkeuken in eigen woning boven de gemeenschappelijke wordfen aangegeven. Enkele eischen worden opgesomd. waaraan een dergelijk vertrek moet voldoen.

De Ingenieur, No. 7, 12 Octoher 1945

De noodwoningbouw na de bevrijding, door Ir. D. Tuinstra. Zie onder Binnenland vorig nummer.

No. 9, 9 November 1945

Het woningbouwprogramma voor de komende 25 jaar, door Dr. Ir. H. G. van Beusekom. Motiveering van den eisch van een bouwprogramma. Met grafiek.

Publieke werken, No. 9 – 10, November 1945

Het eerste nummer van dit maandblad na; de bevrijding. Het geeft een overzicht van de vernielingen in een aantal steden en de daaruit voortvlomende moeilijkheden. Behandeld worden : Arnhem, ’s Hertogenbosch en Groningen.

Technisch Gemeenteblad, No. 4, December 1945

Woningnood tn noodwoningen, door E. Kiestra. Schr., gemeente-architect van Westerbork. beveelt Ban noodwoningen zoodanig te bouwen, dat ze als kern van een permanente woning kunnen dienst doen. Voor Drenthe is voor dit systeem reeds de volledige medewerking toegezegd van Wederopbouw en Inspectie Volkshuisvesting.

Tijdschrift voor overheidsadministratie, No. 34, 1 November 1945

Een Drenthsche dienst voor socialen woningbouw, door Mr. A Klevn Zie voricj nummer. '

•, No. 36, 15 November 1945

Bebouwing en bebouwingsuitleg in de toekomst door J. J. J. M. Eesten. Schr. noemt als middelen tot regeling van een en ander naast uitbreidingsplan en bebouwingsvoorschriften de welstandsbepaling. Hij beveelt een positieve redactie voor deze bepaling aan, maar de beoordeeling ingevolge deze bepaling zal in bevoegde handen moeten zijn. Terwijl groote gemeenten beschikken over een stedebouwkundig adviseur en een schoonheidscommissie, zullen de kleine zich moeten vergenoegen met het advies van den niet deskundigen technischen ambtenaar, desnoods vergezeld van het advies van een landelijke commissie, zooals de Bond tdeemschut. Als oplossing voor deze moeilijkheid stelt hij voor, dat eenige kleine gemeenten gemeenschappelijk een stedebouwkundig adviseur aan.stellen, met de verplichting in één der deelnemende gemeenten te wonen (Deze oplossing is, gezien het geringe aantal bevoegde stedebouwkundigen, kwalijk bruikbaar. Schr. onderschat blijkbaar het werk van de provinciale schoonheidscommissies. Red.)

De organisatie van den wederopbouw, door T. De geschiedenis van deze organisatie sinds Mei 1940 wordt gereleveerd. De gemeentebesturen zijn niet zonder reden bezorgd over den ontwikkelingsgang. Men wil der wederopbouw het kanakter van rijkszaak geven. Er is onzekerheid over de verhouding van het Besluit betreffende den Wederopbouw tot de bepalingen in de Woningwet. Over de bedoeling van art. 3 van dat besluit in het bizonder zal opheldering moeten komen. Mocht het inderdaad de bedoeling zijn de bevoegdheden, het gemeentebestuur ingevolge de Woningwet toekomende, aan te tasten dan is een krachtig geluid daartegen zeer noodig ; geen middel mag onbeproefd worden gelaten om in een dergelijke onaanvaardbare regeling wijziging te brengen.

No. 37, 22 November 1945

Meerdere bevoegdheid inzake vordering van woonruimte. Bespreking van enkele ingezonden stukken en van de jongste wijziging van het besluit vordering woonruimte.

Verslagen en Mededeelingen betreffende de Volksgezondheid, Nos. 11 en 12 1944 en Nos. 1 t/m 9 1945, Nov. 1944 tot Sept. 1945

Dit nummer bevat een rapport over de kosten van den bouwgrond voor arbeiderswoningen. Zie de samenvatting elders in dit nummer.

Engeland

Journal of the Town Planning Institute, No. 6, September-October 1945

The Garden City Movement. A Revaluation, door F. J. Osborn Het boekje over de tuinsteden van Howard wordt niet meer gelezen, waar-

door het begrip tuinstad ook door vaklieden vaak verkeerd wordt gebruikt, bchr. vat de denkbeelden van Howard samen. De beide tuinsteden worth en Welwyn zijn niet door andere gevolgd. De stem van de voorstanders der tuinstadgedachte werd overstemd door den groei van de voorsteden, dank zij de toepassing van benzine-motor en electriciteit De gebreken van de gebruikelijke wijze van stedelijke ontwikkeling hebelk een bizondere groep van hervormers doen ontstaan, zooals het tetort aan parken en speelruimte, de bescherming van boomen voetpaden, vogelbroedplaatsen, monumenten. Hieruit is tenslotte een ruimere beweging ontstaan tot behoud van het landelijk gebied. Ook de zorn voor den welstand, voor ontwikkeling van het sociale leven in de nieuwe woonwij-ken, vonden voorstanders. Ten slotte vroeg ook de huisvesting van de bevolking van oude wijken de aandacht. De neiging om tot etagebouw over te gaan in de jaren na 1930 wordt door schr. sterk afgekeurd Er moet nu weer een symbiose komen van lalle onafhankelijke ordeningsgedachten. De bombardementen hebben de gewone burgers tot deelneming aan discussies over deze onderwerpen gebracht. Daarmee is het gezond verstand weer begonnen door te dringen. De tuinstadgedachte verrijst opnieuw: steden van beperkte grootte en beheerschte dichtheid, tegen een achtergrond van beschermd landelijk gebied ; steden, waar de bevolking woont bij haar werk, met ontworpen industrie-gebieden; steden die werkelijke gemeenschappen vormen van alle klassen, volledig rust voor maatschappelijk leven ; steden, met tuinen en open ruimten • steden, waar architectonisch toezicht gericht is op harmonie in verscheidenheid. Als middelen tot dit alles dient het grondbezit in één hand van oppervlakten met uitgifte in erfpacht. Abercrombie's plan voor Groot Londen is het eerste tuinstadplan voor e'en groote metropolis. Het IS een moderne toepassing van Howiard’s beginselen, zelfs tot in het bebouwde deel van Londen, dat een groep van quasi-tuinsteden Ml worden begrensd door parkstrooken e-d. Een andere uitbreiding van de denkbeelden van Howard door Abercrombie is, de voorgestelde afleiding van de bevolking naar bestaande landelijke steden naast die naar gestichte tuinsteden Er zullen tenminste 50 nieuwe tuinsteden noodig zijn in Engeland. Uit Londen alléén zal VA millioen inwoners moeten atvloeien, uit de andere groote steden naar verhouding. Ook in andere Janden m en Europa, waar veel herbouwd moet worden* zal de minstad, ~that British invention”, bestudeerd !en toegepast worden.

City of Bondon Plan. Efen brief wordt afgedrukt van den Minister voor 1 own en Country Planning aan de Corporation of London, met een nota waarin bezwaren worden ontwikkeld tegen het plan voor de City van Londen. (In de bibliotheek van het Instituut aanwezig. Red.) De Minister geeft in overweging het plan los te laten en een nieuw ontwerp in voorbereiding te nemen.

The Manchester City Plan, door R. Nicholas. Schr. geeft een overzicht Z van de hoofdbestanddeelen van het plan zelf In het bizonder ten aanzien van de industrie is een veelomvattend) onderzoek ingesteld. De oppervlakte terrein, die de bestemming voor industrie heeft gekregen is 4,6 acres per 10(X) van de toekomstige bevolking. Aan open ruimte is uitgetrokken 7 acres per 1000 waarvan acres voor georganiseerde spelen, 2 voor sierparken en tuinen en /2 acre voor kinderspeelterreinen, waarbij de speelvelden die ingevolge de Onderwijswet van 1944 bij de scholen moeten worden aangelegd boven de vroeger gebruikelijke grootte zijn meegeteld. Het plan moet voorzien in de vervanging van 68.000 woningen, die ongeschikt zijn ter Als dat volbracht is zullen nog 53.000 onbevredigende woningen biedt ruimte voor een bevolking van 4/5 000 personen in de city, daarbij inbegrepen 80.000 in Wythenshawe Z met de huidige bevolking van Mancheste; van 705.000. Een vermindering met 125.000 van dit cijfer in de eerste Het hart van de stad wierp groote moeilijkheden op : verkeersverstopping, zoning, scheppen van nieuwe brand-

The Manchester Regional Plan, door John J. Brooks. Bij het begin van den oorlog hadden de samenwerkende besturen in deze streek, omvattende IH vierkante mijlen met een bevolking vian VA millioen, op drie na, die de zaak nog in overweging hadden, huq goedkeuring gehecht aan een ontwerp-streekplan. In den oorlog is een nieuw plan, o.m. voor den wederopbouw, in voorbereiding genomen. Schr. schetst de vraagstukken die zich doen gelden : verontreiniging van water en lucht, sterk gemis aan open ruimten (3,02 acres per 1000 hoofden in 1938). In dit jaar was wiik!n ‘"°““|f®‘e,9evörmd inzake een groenen gordel. Een stelsel van Zat in inwoners, telkens samengevat in districten van 50.000 inwoners- is in de plannen verwerkt. Het aandeel van de industrie in de bevolking is bijna het dubbele van het nationale verhoudingscijfer. Er wordt gestreefd naar een grooter verscheienheid in de industrie, teneinde de streek minder gevoelig te maken voor conjunctuurschommelingen. Het wegenplan omvat efen stelsel van radiale en ringwegen van voldoende capaciteit voor den maximalen omvang van het verkeer, de scheiding van lange-afstandsverkeer en plaatsehjk verkeer, de totstandkoming van vertakkingen van voldoende capaciteit, het afsluiten van vele snijpunten van hoofdverkeerswegen met wegen van secundair belang, voldoende parkeerruimte om parkeeren op den weg te voorkomen fen de behandeling van de belangrijkste toegiangswegen tot het centrum als parkweg. Ook aan spoor- en luchtverkeer is aandacht geschonken.