Verenigingsleven

Van de Federatie

Dezer dagen verschijnt in boekvorm bij Van Loghem Siaterus de uitwerking van Banning's rede op onze iaatste werkersbijeenkomst in Bentveld: „Een weg opwaarts de nieuwe oorlog, de nieuwe vrede”. De prijs is ƒ 1.50. Aan dit onderwerp zai in Mei een Bentveidweekeinde worden gewijd. Het zou van belang zijn, als men in de groepen cursussen organiseert, waarin het boekje besproken wordt, en welke besloten w'orden met een bezoek, in groepsverband, aan dit

weekeinde. Voor de groepen die nog niet sparen, is dit tevens een goede gelegenheid, een proef te nemen met het spaarsysteem. Spaarzegels en -kaarten kunnen tegen kostende prijs betrokken worden bij J. van Bhijn, Doezastraat Bb, Rotterdam. D. TINBERGEN, Secretaris. Abrikozenplein 37, Den Haag.

Arbeiders Gemeenschap der Woodbrookers Hoewel vele leden de data 10—II Pebr, reeds zullen hebben genoteerd, wil ik deze nog weer in herinnering brengen. Op 10 Pebr,, des middags om 3 uur heeft de Arb, Gem, haar jaarvergadering te Bentveld, die in een week-eind 10—11 Pebr, vervat is. Leden, houdt die dagen hiervoor vrij, DORA DE JONG.

BENTVELDNIEUWS

Het nieuwe programma

Toen het Zaterdagavond in huis kwam, keek je wel even raar: buiten nog vorst, de mensen vol ijsplannen en wij komen met een ~voorjaars programma, een ploegende boer en een bloeiende appeltak. Enfin, we zijn blijkbaar de tijd wat vooruit.

Zes cursussen worden aangekondigd, de meeste met zeer actuele onderwerpen.

I. Op 27, 28 Januari: De taak der jonge generatie nu en straks. Sprekers; een vrijzinnig protestant, een katholiek, een sociaal-democraat (ir. P. Prakke, dr, P. Kasteel, dr, P, Kuin), 11. Op 2—3 Maart; Vraagstukken van religieus leven; de rol van het kwaad; haat als factor in de religie; oordeel en genade. Inleider; dr, W. Banning. 111. 30—31 Maart: De taak der vrouwen voor de vrede. Spreeksters; een sociaal-democrate, een orthodox protestante en de cursusleidster, (Mevr, Toornstra—De Hondt, mevr. Patijn—Van Citters, mevr. Kuin—Harttorff.)

IV. 20—21 April; Positieve neutraliteit; Hoe zien socialisten de positie der neutrale landen, hoe kunnen wij de neutraliteit vruchtbaar maken? Inleiders; ir, H. Vos, prof. H, J, Pos, dr, W. Banning V, 11—13 Mei; De Pinkstercursus, waaraan degenen die vacantie hebben, nog de daarop volgende week kunnen vastknopen.

VI. 25—26 Mei: Afsluiting van het studiewerk der plaatselijke groepen, waar men „Een weg opwaarts”, het boek van dr. Banning over de nieuwe oorlog en de nieuwe vrede heeft bestudeerd Het programmaboekje wordt gaarne gratis toegezonden (Administratie Arb. Gem. der Woodbrookers Bentveldsweg 5, Bentveld).

Curcus Religieuze opvoeding (27-30 Dec.) Ruim 60 deelnemers de meesten bij het onderwijs betrokken, en daaronder vele jongeren volgden de cursus over Religieuze opvoeding in de dagen tussen Kerstmis en Oudejaar. De lezingen werden gegeven door dr. W. Banning en ds. L. H. Ruitenberg. De voornaamste gedachten worden hieronder weergegeven, zowel uit de inleidingen als uit de gewoonlijk zeer levendige nabesprekingen. Onder religieuze opvoeding 'verstond dr. Banning de leiding, die men geeft bij de ontwikkeling van het geestelijk leven van het opgroeiende kind, tot een bewuste religieuze overtuiging.

Een opvoeder kan pas leiden, als hij zélf tot een bewust religieus standpunt is gekomen. Dit is de eerste voorwaarde, daarbij komt nog, dat hij de speciale eigenaardigheden van het kind moet kennen en de algemene psychische en biologische wetten van het opgroeiings-proces; voor de speciale kennis is in de eerste plaats liefde nodig, dan pas krijgt men een goed inzicht in het kinderleven. De religieuze leiding moet niet zo „klein” zijn, dat ze alleen maar voeren wil naar de overtuiging van den opvoeder; hieruit zou een groot gebrek blijken aan eerbied voor den opgroeienden mens. De opvoeder moet dus bij zich zélf beginnen.

*Nog een voorwaarde is, dat de opvoeder zich inwerkt in de grote levensproblemen, omdat juist hier zoveel sprake is van religieuze vragen en twijfelingen: zoals het leed, alle leed, zowel wat de ene mens den ander aandoet, als wat ontstaat door natuurkrachten, als wat noodwendig voortkomt uit de groei; verder de liefde en de rol, die t sexuele leven daarbij speelt; dan de angst, waar een kleuter zelfs al mee te kampen heeft, en het geweten, d.w.z. zo ongeveer het gevoel van goed of

kwaad.

Van deze problemen moet de opvoeder zich bewust rekenschap hebben gegeven, als hij er met een kind over moet praten. Het komt er op aan, de kinderen zoveel mogelijk zuivere begrippen bij te brengen; dan is er kans dat zij stand kunnen houden, terwijl iets, dat onbewust blijft en vage stemming, verloren gaat. In de bewuste religieuze overtuiging zijn twee elementen door elkaar gevlochten: 1. het persoonlijk zijn van iemand, (dit gaat buiten het verstand om). 2. de leer (dit komt zuiver uit de redelijke doordenking voorp. |

I Prof. Rümke ziet in de ontwikkeling van het geestelijk leven een vaste gang en onderscheidt 7 trappen, waarin duidelijk op bepaalde leeftijd, de begrippenbelangstelling naar voren komt. Zoals gezegd, moet de ontwikkeling van het religieuze leven zoveel mogelijk rekening houden met de wetten van de lichamelijke en psychische groei. Men onderscheidt daarin; zuigeling kleuter lagere schoolkind puber adolescent. In de kleuterleeftijd komen de grootste gevaren van de angst, deze kan zoveel mogelijk tegengegaan worden door het wekken van vertrouwen. In deze periode ligt de voorbereiding tot de religieuze beleving; met name in de sfeer waarin het kind opgroeit. In de lagere schoolleeftijd begint het intellectuele ontwaken; de opvoeder vindt zijn taak, o.a. in het aanbieden van geschikte lectuur, ook uit de bijbelse verhalen; stof bieden om op latere leeftijd dieper te verwerken. I

We kunnen alleen maar uit de bijbel vertellen als de heilige waarde en achtergrond ervan tot ons is doorgedrongen, anders blijft het louter geschiedkundig, daarvoor kan men beter dan een ander boek nemen. De opvoeder moet zelf een persoonlijke relatie met de bijbel bezitten, zodat hij de boodschap, die de bijbel te brengen heeft, leert zien en dan vanzelfsprekend in de verhalen laat voelen. Pas in en na de puberteit komt de persoonlijke religieuze beleving, het gevoel van het bestaan van een hogere macht, die alles bestiert; in allerlei vormen kan deze tot uiting komen. Nu ontwaakt de persoonlijkheid, men wil eigen verantwoordelijkheid dragen. Het godsdienstig probleem komt in hoofdzaak naar voren in verband met het zedelijke: waarom is er zoveel kwaad als God er is? Waarom lijden zoveel mensen onschuldig? Waarom lijden kinderen voor wat de ouders misdreven hebben? Waarom gaan zoveel schuldige mensen ongestoord hun gang?

En nog zoveel meer vragen. Nu moet in de religie vooral het roepingsbesef naar voren worden gebracht. Niet het priesterlijke element, dat is meer voor oudere mensen. Van belang is, dat de jongeren zoveel mogelijk heldere begrippen krijgen; daarom moet er veel gelegenheid gegeven worden zich te uiten, en tot klaarheid te komen door opschrijven of discussie. De bijbel wordt nu vooral gebruikt om de grote levensproblemen toe te lichten. In deze tijd, tussen 16 en 21, komt het grote probleem naar voren: „God en oorlog”. Misschien ook wel eerder, de maatschappij betrekt de schoolkinderen ook in het feit van de oorlog; dan hangt heel veel af van de houding van de volwassene. Is deze rustig, beheerst en vertrouwend, ook al is er innerlijk grote spanning, dan werkt dit onbewust héél, sterk op het kind in. Stellen ze vragen, dan worden deze zakelijk beantwoord, verder moeten alle schokkende berichten nog ver van hen gehouden worden, zoals radio en krantenberichten. De groei moet eerst een zekere hoogte bereikt hebben, voordat ze deze dingen enigszins kunnen verwerken, en er niet aan ten onder zullen gaan.

Het soldaatje spelen en vechten van jongens onder elkaar is een verEchijnsel van een doodgewone ontwikkelingsphase, die in deze tijd misschien een beetje meer geaccentueerd wordt; het loopt vanzelf dood, als men het niet cultiveert, en gaat dan over in een volgende groeiphase. Zijn de kinderen in de puberteit, dan moeten al hun vragen zakelijk en eerlijk behandeld worden. De volwassene moet dan echter goed oppassen, dat hij niet zijn eigen mening opdringt, als de beste. De jongeren moeten, hoe moeilijk het is, zelf hun mening vormen, een inzicht veroveren. De opvoeder zal van de oorlog vooral de schending van de zedelijke waarden naar voren te brengen, meer dan a.an de politieke, zoals bijv.

schending van recht, van trouw, van een eens gegeven woord. Verder moet de opvoeder proberen de oorzaken begrijpelijk te maken. De schuld uitleggen, die rust op de vrede van Versailles, het tekort van de Volkenbond, zodat het kind niet komt tot loszinnig schelden. |

Dan moeten de jongeren de roeping leren voelen, die er ligt in het vormen van de komende vrede. De oorlog behoort tot het leed, dat memen aan mensen aandoen (later beschouwt men het misschien als noodzakelijk element in de groei der eenheid). I

De mens moet door dit lijden groeien in afschuw van de zonde en verzet tegen de oorlog; hij moet dit niet aan God overlaten en zelf werkeloos blijven. Het is waardevoller door strijd iets te bereiken, dan wanneer het zomaar gegeven wordt. Zo is het in het persoonlijke leven, zo is het ook in de groei van de mensheid. R. S. C. Amsterdam |

I „De geestelijke inhoud van het socialisme, vroeger, nu, thans” Wie meer van dit onderwerp wil weten, bezoeke de cursus, die dr. W. Banning zal leiden, op 25 Jan., 8, 15 Pebr. en 7 Maart, in Het Anker, Prins Hendrikkade 142. De kosten zijn 10 ets. per avond. Men geve zich liefst te voren op bij A. Buys, Sperwerlaan 38. Men kan echter ook zonder bericht te zenden de cursus bezoeken. R. S. C. Arnhem

Bijeenkomst van „Tijd en Taak”-lezers op Maandag 22 Januari, ’s avonds 8 uur, ten huize van de familie Geertsma, Pontanuslaan 40. Rode liederenboekjes meebrengen. R. S. G. Enschedél

Mogen wij de „T. en T. "-lezers nog even herinneren aan de Getu'genisavond op Vrijdag 19 Januari, ’s avonds 8 uur, in „Ons Huis", waar dr. W. Banning en S. de Jong zullen spreken? Brengt vrienden en kennissen mee! R. S. C. Leeuwarden-Huizuj

Onze Kerstbijeenkomst is uitstekend geslaagd, pl.m. 250 mensen luisterden met grote aandacht naar de bezielende rede van Ds. Bakker en de moo’e liederen van „Excelsior”. De cursus over „Ordening” met Ds. P. Smits van Huizum als leider, zal gehouden worden in het Gebouw van Vrijz. Herv., Ocsterkade 14, Leeuwarden, op Donderdagen 18, 25 Januari en 1 Februari, telkens des avonds om 8 uur. Ds. Smits zal in deze cursus de principiële vragen behandelen, waarvoor het huidige streven naar ordening ons vooral stelt. Wij verwachten veel belangstelling voor deze belangrijke cursus. R. S. G. Rotterdam

Onze eerste bijeenkomst in 1940 zal er een zijn' van een prettig en intiem samenzijn op Donder-, dag 25 Januari in „Ons Huis”, Gouvernestraat 133,, waar mevrouw Wieke Ploegsma, velen onzer bekend, een inleiding zal houden over „Jeugdzorg”.. Hiervoor worden uitgenodigd de leden, de bezoekers van de internaten te Bentveld en de verdere: vrienden van de R.S.G. Om ieder in de gelegenheid te stellen de lezing van mevrouw Ploegs.’na te beluisteren en tevens (dat is mede hst doel van dei avond) elkaar weer esns in een prettige sfeer te ontmoeten, is de toegang vrij. U komt toch ook?. INHOUDr T ~~ . Blz,;

Solidariteit welke?, W, B 1 Buitenland: De chantage duurt voort, B. W. Schaper 2 De nachtgezichten, F. Kalma—Koops 3—l Uit de Kerkelijke Wereld, L. H, Ruitenberg 4—5

Een portret van Alfred Löb, H. A. Gerretsen 5 Binnenland: Aanpakken en doorzetten! De regering zwijge of spreke openhartig. Armenzorgcijfers, J. A. Bruins 6

De positie van den mens, W. B 7 Welke God? C. D. Moulijn 7 Boekbespreking 7 Nieuws van overal Plaat: Winter in de duinen 9

Een paar streepjes, Hilbr. Boschma 9 De openbare school, J. A. Jansen Heytmajer 10 Werklozen maken kennis met boeken, W. K. 10—11 Katholieke democratie, E. C. Knappert 11 Fantasie en werkelijkheid, A. Buys H Verenigingsleven

Bij de Bond van Sociaal-Democratische Vrouwenclubs is tegen I April vacant de plaats van BEZOLDIGD 2e SECRETARESSE Partiigenoten. die voor deze functie in aanmerking wensen te komen, wordt verzocht vóór I Februari a.s. bij het secretariaat. Tesselschadestraat 31. Amsterdam-West. hun sollicitatie in te zenden met uitvoerige inlichtingen omtrent opleiding, tegenwoordige werkkring en leeftijd.