a. doordat door zijn weigering om de bijeenkomst te bezoeken en zijn wegblijven deze slechts gedeeltelijk heeft kunnen voldoen aan het doel, waardoor ze door het bevoegde gezag was vastgesteld;

b. doordat hij heeft te kennen gegeven niet te wenschen medewerken door op zijn school het onderwijs en de opvoeding in nat. soc. richting te leiden als door zijn onmiddellijke meerderen en de overheid nagestreefd en gewenscht wordt geacht. Nog buiten beschouwing gelaten het slechte voorbeeld dat hij heeft gegeven.

De vrederechter heeft het protest van den rector tegen de verplichtstelling door curatoren niet aanvaard; hij had op zijn vingers kunnen narekenen, dat dezen dit protest voor kennisgeving zouden aanvaarden. Het was een quaestie van gehoorzamen

Vandaar de schuldig verklaring aan het misdrijf van artikel 358 bis W. v. S.: t.w. het .als ambtenaar met het oogmerk om in de uitoefening van een openbaren dienst stremming te doen veroorzaken nalaten of, op een wettig gegeven last, weigeren werkzaamheden te verrichten, waarvoor hij zich uitdrukkelijk of uit kracht van zijn dienstbetrekking heeft verbonden. En, in overeenstemming met den ernst van het misdrijf heeft de vrederechter een gevangenisstraf van acht dagen opgelegd.

In het 'bijzonder vestigen wij de aandacht op de motiveering van den vrederechter „doordat hij (verdachte) heeft te kennen gegeven niet te willen medewerken door op zijn school het onderwijs en de opvoeding in nationaalsocialistische richting te leiden als door zijn onmiddellijken meerderen en de overheid nagestreefd en gewenscht wordt geacht. Nog buiten beschouwing gelaten het slechte voorbeeld dat hij heeft gegeven”.

Naar onze meening is de conclusie van den vrederechter volkomen juist te achten. Men heeft in de kringen van het „Genootschap van leeraren aan Ned. Gymnasia”, zooals ten duidelijkste blijkt uit de na 1933 verschijnende

jaargangen van het algemeen weekblad voor gymnasiaal en middelbaar onderwijs, het nationaal-socialisme eensdeels bestreden, resp. belachelijk gemaakt, anderdeels doodgezwegen. Het is wel teekenend voor deze kringen, die toch in hoofdzaak de z.g. liberaal-humanistische geestesgesteldheid vertegenwoordigen, dat zij niet eens kennis wilden nemen van een door een bij uitstek deskundige te geven verklaring en toelichting op de nationaal-socialistische beginselen op het terrein van opvoeding en onderwijs. Dat komt ervan als men de redactie van het officieel orgaan van het genootschap jarenlang aan een jood overlaat. Nauwelijks kon duidelijker worden gedemonstreerd, dat de heeren hun eigen liberale beginselen van hooggeprezen zelfstandig denken en zelfstandig oorideelen volkomen overboord hebben gezet. Voor een nationaal-socialistisch spreker hebben zij angst als een poes voor koud water. In intellectueele kringen van ons vaderland heeft men zich bewust en opzettelijk slechts eenzijdig willen oriënteeren. Wie den verkeerden weg kiest, komt vroeg of laat in het gunstigste geval op een dood punt uit, dikwerf zal hij echter in het moeras terecht komen. Dit is ook met den bewusten rector het geval. Hij dacht een lastgeving van zijn meerderen naast zich neer te kunnen leggen, doch de zaak is voor hem verkeerd afgeloopen.

De uitspraak van den vrederechter van bovenstaande zaak is van veel belang te achten. Hiermede immers is vastgesteld, dat overheidsinstanties aan onder hun gezag gestelde leerkrachten opdrachten kunnen geven, die verband houden met voorlichting in nationaal-socialistischen zin van onderwijzers. Het lijkt ons nauwelijks twijfelachtig, dat zulke opdracnten ook ten opzichte van leerlingen kunnen worden verstrekt. Wij denken hierbij b.v. aan aanwijzingen, dat leerkrachten met hun leerlingen in of buiten de schooluren bepaalde bijeenkomsten, tentoonstellingen en dergeiyke hebben te bezoeken.

Wnd. Hoofdopsteller

Leiden kan slechts de meerdere in karakter

Jeugdleider han daarom alleen hij zijUf voor wien eer en trouw het beginsel van zijn leven zijn.