aangegrepen om te zeggen: nu moeten wij den prijs van de gascokes verhoogen, want de gietcokes is zooveel duurder geworden. Dan behoeft men het niet direct te schuiven op de hoogere kolenprijzen.

De heer J. Ph. Bruinwold Riedel {Leeuwarden). Ik heb met belangstelling kennis genomen van het artikel van den heer Sneep in Het Gas, maar ik moet opmerken, dat het financieel resultaat, hetwelk daarin berekend wordt, niet geheel juist kan zijn. Er is daar geen rekening gehouden met de onkosten van de aflevering van de cokes.

Toen indertijd de circulaire van de Regeering kwam, heb ik een berekening moeten maken en ik kwam daarbij tot de conclusie, dat bij ons de onkosten van de aflevering van de cokes 10 cent per H.L. bedragen. Dat is dus vrij belangrijk. Het gaat niet aan dat weg te cijferen en te doen alsof de aflevering van de cokes niets kost en alsof er ook geene onkosten komen wat betreft het beschikbaar krijgen van de cokes voor de aflevering vanuit de retort. Men zou zich dan leelijk vergissen.

Ik ben dan ook tot de slotsom gekomen, dat destijds het gebruik van gietcokes voor Leeuwarden een nadeel van ƒ 8000.— per jaar zou opleveren.

Nu zijn de prijzen verhoogd en nu komt het de waarde meer nabij.

Wanneer men echter meer brandstof beschikbaar wil hebben voor het publiek, dan is het een maatregel van beteekenis om tot het verstoken van gietcokes over te gaan.

De heer J. W. van Oostrom Meijjes {Deventer). Mijnheer de Voorzitter! Ik zou willen vragen, of het vuurvaste materieel meer te lijden heeft van het gebruik van gietcokes dan van het gebruik van gewone cokes.

Daarvan heb ik niets gehoord en ik zou gaarne eenige inlichting op dit punt hebben.

De Voorzitter. Ik geloof niet, dat er veel aanleiding is om te verwachten dat gietcokes het materieel sterk zal aantasten. Het is van huis uit hetzelfde soort goed, maar het is alleen wat harder en de hitte die het afgeeft zal wel van denzelfden aard zijn. Er zullen geen bijzonder aangrijpende gassen uit voortkomen.

Ik meen dat de conclusie is, dat men wat het financieel voordeel betreft, eenigszins voorzichtig moet zijn in zijn oordeel, dat het zeer afhankelijk is van de locale omstandigheden, doch dat het juist in dezen tijd, nu er waarschijnlijk gebrek aan gascokes is, toch nog wel aanbeveling verdient om zij het dan ook misschien met opoffering van eenig geld • toch gietcokes aan te koopen, teneinde meer gascokes ter beschikking te krijgen. In den aanstaanden winter zal er waarschijnlijk groot gebrek aan gascokes zijn.

De vraag is ook gesteld, of gietcokes onder stoomketels kan worden gebruikt.

Daarop is te antwoorden, dat vele industrieën door het Kolenbureau voorzien zijn van gietcokes en dus gietcokes moeten verstoken. Dat is geen bezwaar, aangezien onder de stoomketels gietcokes zeer goed te gebruiken zijn. Voor de gasfabrieken zal het waarschijnlijk minder voordeelig zijn, omdat wij ons cokesfijn hoofdzakelijk daarvoor gebruiken.

De heer W. J. Kalis, c. i. {Vlaardingen). Ik zou gaarne vernemen, wat het aschgehalte van de gietcokes is, en of de qualiteit van de gietcokes steeds dezelfde is.

De Voorzitter. Ze worden geleverd uit verschillende mijnen. Wij hebben ook de ondervinding gehad, dat de gietcokes die wij kregen zeer verschillende afkomst verraden. De eene soort ziet er zilvergrauw uit, de ander donkergrauw.

De heer W. J. Kalis. Is de gietcokes niet slechter van qualiteit dan eenige maanden geleden ?

De Voorzitter. Dat vermoed ik wel, want er wordt van alles ingestopt.

Er zijn geen bepaalde cijfers van te geven. Het varieert sterk. Wij krijgen wat men missen kan.

Vraagpunt 2. Welke ervaring heeft men in de practijk opgedaan met het invoeren van stoom in horizontale retorten van generatorovens gedurende de laatste uur van den distillatietijd ter opvoering van de gasproductie?

De heer J. N. Blaauw, t. {Franeker). Ik kan