VEEL GENOT VOOR WEINIG GELD? KOFFIE DAN BIJ ONS BESTELD !

Aroma koffie import mij. n.v. Heerengracht 289 – AMSTERDAM-C. o.a. Leverancier K.L.M.

worden, en om deze moeilijkheid te omzeilen, klimt de groote vliegboot, met het kleinere vliegtuig op den rug, naar grootere hoogte, en hier wordt he kleine vliegtuig als het ware gelanceerd.

De groote boot is van hetzelfde type als de bekende vier-motorige Short Empire-booten, waarvan de Imperial Airways er reeds meerdere in de vaart heeft. Het kleine vliegtuig is ook van vier motoren voorzien; waarschijnlijk zijn dit de nieuwe twaalfcylinder De Havilland-motoren. De twee vliegtuigen zijn reeds zoo ver klaar, dat men verwacht binnen drie maanden tot proefvluchten te kurmen overgaan. De twee vliegtuigen zijn door drie systemen aan elkaar bevestigd. Twee van deze bevestigingen worden door de piloten van zoowel het onderste als het bovenste vliegtuig bediend, terwijl de derde bevestiging een automatische is. Deze komt pas vrij, als de lift op het bovenste vliegtuig zoo groot is, dat dit zelf kan vliegen. Want de vleugelbelasting van dit vliegtuig schijnt enorm hoog te zijn, wat geen enkel bezwaar oplevert, omdat na het oversteken van den Oceaan toch alle brandstof verbruikt zal zijn, waardoor de vleugelbelasting tot normale waarde zal zijn gereduceerd. De vliegers staan tijdens den start en de gezamenlijke vlucht met elkaar in telefonische verbinding. De bedoeling is, dat het kleine vliegtuig voorloopig alleen mail zal vervoeren. De kruissnelheid is nog geen 300 km per uur, wat eigenlijk tegenvalt voor een vliegtuig met zulk een hooge vleugelbelasting. Maar men moet er rekening mede houden, dat het hier om een prototype gaat, en een drijvervliegtuig heeft altijd een ongunstigen vorm voor groote snelheid. De ontwerper schijnt reeds nu plaimen te hebben om af te stappen van het watervliegtuig en een landvhegtuig met intrekbaar landingsgestel te gaan gebruiken. Dit vliegtuig zou dan non-stop van Engeland naar Amerika kunnen vliegen. Dat bij het eerste project een watervliegtuig gebruikt wordt, is te danken aan het feit, dat een watervliegtuig veel eenvoudiger op de groote boot kan worden geplaatst. We zijn benieuwd naar de resultaten der eerste proefvluchten, want zelf vinden we de oplossing niet ideaal. Dat men een speciale startmethode moet zoeken voor de Oceaan-vliegtuigen, die zwaar overbelast moeten starten, is zeker, maar wij zien de oplossing van het probleem veeleer in een vervolmaking van den katapultstart.

Welschap moet Schiphol gedeeltelijk vervangen.

Onze grootste luchthaven, Schiphol, gaat liet des winters slecht; zoo lang wij Schiphol kennen, is dat zoo geweest. Het terrein was oorspronkelijk als militair oefenterrein bedoeld, maar toen de verkeersluchtvaart een aanvang nam, nestelde de K.L M. zich direct op Schiphol. De. ligging is voor een luchtverkeershaven dan ook zeer gunstig te noemen, vlak bij Amsterdam en aan de groote wegen. Maar de ligging, bekeken uit een oogpunt van terreingesteldheid, is allerongelukkigst. Het ligt namelijk in den Haarlemmermeerpolder, en wel zeer laag. Het waterpeil van de Ring-

vaart is belangrijk boven het terreinniveau van Schiphol. Daardoor is de kleigrond des winters week en door het zeer intensieve verkeer van tegenwoordig krijgt het gras geen gelegenheid om goed te groeien, met als resultaat een groote modderpoel. Het nieuwe deel van het terrein is nog niet in gebruik genomen, en het moet verwondering wekken, dat op het kleine, modderige terrein het internationale luchtverkeer zonder stagnatie doorgaat.

De Amsterdamsche autoriteiten, met havenmeester Dellaert aan het hoofd, hebben echter een open oog voor het gebrek van Schiphol, en het is wel zeker, dat zal worden overgegaan tot het aanleggen van een zesbeenig kruis van verharde landingsbanen, waardoor start en landing in bijna alle richtingen mogelijk worden, zonder van de banen af te wijken. Verder is Schiphol nu omgebouwd tot een apart poldersysteem, met eigen gemaal, dus een poldertje in een polder. De havenmeester kan zoodoende steeds het waterpeil bepalen, dat hem noodig voorkomt. Bij elkaar zijn dit verbeteringen, die gegronde hoop geven, dat Schiphol Koning Winter volgend jaar met een hoonlach kan ontvangen.

Maar dezen winter zit men toch nog maar met de modder, die bepaalde vluchten minder gewenscht maakt. We bedoelen met name proefvluchten en het lessen op verkeersvliegtuigen. Men heeft daarom spontaan den knoop doorgehakt en de hulp van het Eindhovensche vliegveld Welschap te baat genomen. De Fokkerfabriek gaat met de nieuwe G-1 aldaar uitgebreide proefvluchten houden. Fokker heeft hiermede nog het voordeel, dat er niet den geheelen dag ondeskundige journalisten om het toestel draaien. De verschillende groote dagbladen hebben namelijk tegenwoordig op Schiphol een vasten reporter rondloopen, die alles wat maar interessant lijkt, moet overbrieven aan zijn redactie. Meestal zijn dat jongelui, die nog zoo het een en ander te leeren hebben.

De K.L.M. heeft verder besloten om het lessen op de DC-3 ook op Welschap te doen plaats hebben. Daar kunnen de piloten naar hartelust landen en starten. Het zal er een gezellige boel worden, en havenmeester Castendijk zal zich wel in de handen wrijven. Wij gunnen hem deze drukte graag, want Welschap heeft het tegenwoordig wat eenzaam. Het binnenlandsch verkeer heeft Eindhoven verleden zomer links laten liggen, de N.L.S. komt er alleen nog maar des Zondags en het zijn slechts enkele oefenende militairen, die af en toe wat leven in de brouwerij komen brengen.

Een beetje meer vertier daar in het Zuiden kan dus geen kwaad.

Een tweemotorig Beechcraft vliegtuig dat, met plaatsruimte voor zes passagiers, een uitstekend vliegtuig is voor feeder lines. Kruissnelheid 300 kmju.

Maatschets voor de Beechcraft 18, uitgerust met twee Wright motoren van 420 pk elk.

Zoo Bols ’t maakt, Zoo ’t ieder smaakt. BOLSI tikm do(j m\ .

Verkrijgbaar in de restauratie-vliegtuigen der K.L.M.

I LUCHTVAART-AGENDA |

I Luchtvaarttentoonstellingen. | I 26 Mei—B Juni ler Salon International de I I I’éAronautique te Brussel. | I Permanent Luchtvaart-Museum te Rotterdam. I I Permanent Theehuis Soesterdal te Soester- | I berg. | I Permanent Vliegveld Waalhaven, Hangar A. |

I Wedstrijden, enz. | I Februari 3e Meeting International Egyptien | I d’Aviation. I I 23 Juli—1 Aug. 4e Meeting Aéronautique | I International Zürich. | I I—3l Aug. Luchtrace New York—Parijs. | I 12 Sept. Coupe Deutsch de la Meurthe. |

KOOLHOVEN VLIEGTUIGEN