Aankomst boven Zürich.

In stijgende lijn: / Modellenbouw Zweefvliegen Motorvliegen

door JOHN S. ZODY

Hoe de Vliegsport in Zwitserland GEORGANISEERD IS

LUCHTVAARTORGANISATIE is altijd een dankbaar onderwerp, om onder de loupe te nemen. Te meer, daar er in Nederland van een eenheidsorganisatie geen sprake is en alles en iedereen daar kalm naast elkaar voortleeft, zonder ooit tot het onderwerp ~samenwerking” te komen, is het misschien wel eens nuttig een voorbeeld aan te halen van een land, waar dit wèl kan. Want alleen door samenwerking kan de Nederlandsche vliegsport vooruit komen. In Nederland hebben we de Jeugdluchtvaartclubs, die den modellenbouw beoefenen, we hebben Zweefvliegclubs, al dan niet georganiseerd in den ~Bond”, voorts zijn er de plaatselijke Aeroclubs, de Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart, de N.V. Nationale Luchtvaart Schooi, het N.V. Instituut voor Zweefvliegen en nog veel meer Er is dus activiteit genoeg en voor elck wat wils. En juist omdat door eendrachtige samenwerking werkelijk iets goeds bereikt kan worden, zijn we in het buitenland eens op verkenning uitgegaan naar een land, dat zijn luchtvaart reorganiseerde op een niet militaire basis en zoodoende de aviatiek op een hooger peil bracht. Dat land moest in dezelfde omstandigheden verkeeren als wij; n.l. dat de luchtvaart er geheel, of voor het grootste gedeelte, aan het particuliere initiatief werd overgelaten. |

We zijn daarom eens met den energieken leider van de Afdeeling Zürich van de Zwitsersche Aero Club gaan praten en vonden hem in zijn nieuwe bureau in het prachtige Victoriahaus gaarne bereid ons iets over de vliegerij in Zwitserland te vertellen.

Een all-round Aero Club.

~TP\E Zwitsersche Aero Club”, begon Dr. Walter Dollfus (die geen familie is van den vermoor – den Oostenrijkschen Bondskanselier), ~belichaamt alle takken van de vliegsport in zich. Zoowel de ballonsport, als ook de zweef- en motorvliegerij, en tevens de modelsport zijn erin opgenomen. Dit laatste nog sinds zeer korten tijd. De modellenbouw, die hier beoefend wordt door de jeugd van 14—20 jaar, heeft den laatsten tijd, onder leiding van de Aero Club, geweldige vorderingen gemaakt. Wij hebben in de eerste plaats gemeend deze sport onder het bereik van iederen Zwitserschen jongen te brengen, door de contributie zoo laag mogelijk te stellen. Men betaalt hier 10 Francs per jaar plus 3 Francs als bijdrage in de materiaalkosten. Tot in de kleinste plaatsen bevinden zich de afdeelingen, momenteel 46 in totaal. En als dan een lid zich eenige jaren ijverig en met succes op den modellenbouw heeft toegelegd, dan kan hij zich eveneens weer in clubverband als leerling-zweefvlieger laten inschrijven, om dan te trachten de geheimen van deze sport te doorgronden”.

En hier hebben we het belangrijke pvmt, dat we in Holland niet hebben: de aansluiting! Als iemand van Amsterdam naar Noordwijk aan Zee wil reizen, dan gaat hij per trein tot Leiden. Maar indien daar geen bus- of tramaansluitingen voor Noordwijk aanwezig zouden zijn, tien tegen een, dat de persoon in kwestie doorreist naar b.v. Scheveningen, dat immers wel trein- en tramaansluitingen heeft i Zoo is het natuurlijk ook met de vliegerij gesteld. Zoo’n

modelbouwjongen, die mettertijd ook werkelijk eenig begrip van de aërodynamica krijgt, gaat er vroeg of laat toch naar verlangen, om zelf te gaan vliegen. Hij wil hooger-op en wie kan hem dat kwalijk nemen?”

Zwitserland is een gevaarlijke zweefconcurrent voor Duitschland!

~Jp\E Aero Club is weer onder te verdoelen in 46 zweefvlieggroepen, verdeeld over het geheele land. Deze groepen maakten in het jaar dat achter ons ligt niet minder dan 20.647 starts en vlogen totaal 1358 uren 26 minuten. Als we nu deze cijfers met die van 1935 vergelijken, zal het een ieder wel duidelijk zijn, welken enormen vooruitgang de zweefsport in Zwitserland ondergaat. Die cijfers waren n.l. resp. 13.953 starts en 962 uren 53 minuten! ’ ’ ~Maar dit alles”, waagden we op te merken, ~is dan toch wel tot stand gekomen met zeer groote staatssubsidies ? ’ ’

„De Staatssubsidie is, in vergelijking met de andere landen, zeer en zeer gering te noemen en dateert bovendien eerst van verleden jaar. Zij is echter zoo klein, dat we dikwijls de gekste dingen moeten verzinnen, om de kas bij te spijkeren. Zoo zaten we onlangs nog met een vrij belangrijk tekort, toen een onzer leden als redder in den nood kwam opdagen en ons eenige duizenden flesschen wijn schonk. Wij mochten zijn wijn verkoopen en het daarvoor ontvangen geld behouden. Zoo deed zich het alleszins zeldzame feit in de vlieggeschiedenis voor, dat de Züricher Zweefvlieggroep zichzelf tot wijnhande-

Dubendorf, de luchthaven van Zürich.