Op zoo’n feest spreekt men natuurlijk niet over studie- of leerprogram, dat zou geheel de stemming bederven; we zwijgen er dus over als moffen. Wie daar erg benieuwd naar is sture mij zijn kaartje, en gaat dat kaartje zelfs vergezeld van een bijdrage voor mijn kathedralen, dan kan de inzender op spoedige en volledige inlichtingen rekenen. Ik wil bij deze gelegenheid alleen maar wijzen op de verblijdende en bewonderenswaardige resultaten die in de laatste twee jaren, d. w. z. sedert sluiting van het schoolcontract met de regeering, niettegenstaande de zeer beperkte missiekrachten reeds bereikt zijn. Tot dat doel snoepen we even tersluiks uit het «Verslag nopens den stand en de resultaten van het onderwijs op Flores gedurende het jaar 1916» :

«Onder het beheer der Missie waren einde 1916: één Normaatcursus, drie Standaardscholen en 37 Volksscholen (waaronder één met meer uitgebreid leerplan) met eene totale schoolbevolking van 3740 leerlingen. Op deze scholen werd onderwijs gegeven door 96 onderwijzers. Hiervan waren 7 in het bezit van diploma eindexamen kweekschool, 3 met diploma hulponderwijzer, 20 met diploma kweekeling en 16 met bewijs van bekwaamheid».

Gaan we in datzelfde verslag ook de godsdienstige gezindheid der leerlingen na dan vinden we:

Katholiek 2228.

Protestant 5.

Heiden 714.

Chinees 3.

Mohammedaan 590.

Al deze scholen bieden ons natuurlijk de schoonste gelegenheid om in de betreffende streken de kerstening te beginnen en is daarmede alreeds hier en daar begonnen. Zelfs de Radja van NDona, waar de Apostolische Praefect der KI. Soenda-eilanden de Hoog Eerw. Heer P. Noyen zijn Residentie sedert twee jaar heeft opgeslagen, is reeds Katholiek en heeft zijn aanstaande gemalin thans ter onderrichting in godsdienst en vrouwelijke handwerken hierheen gezonden bij de Eerw. Zusters te Larantoeka. Helaas, we wachten nog steeds op nieuwe krachten, en