Wij noemen verder nog nr. 11; Lug;ano. in inkt gewasschen en nr. 12: Ronco. nr. 25: Doorkijk, nr. 2: Arcegno als zeer knap. Over het geheel een interessante tentoonstelling.

Hollaiidsche Aquarellistenkring in liet Stedelijh Museum te Amsterdam.

In Amsterdam is een Hollandsche Aquarellistenkring opgericht, waarvan het Bestuur is saamgesteld uit de volgende schilders: Kees Verwey; Jan Wiegers; Otto B. de Kat; Joh. Buning; F. H. Abbing en Bob Buys.

Een eerste tentoonstelling is thans iugericht in het Stedelijk Museum Ie Amsterdam. Wij treffen daar verschillende bekende kunstenaars aan; Mevrouiv J. Bauer‘Stitnipjf is hier vertegenwoordigd met een zéér fijn afgestemde aquarel. Hel Atelier. Van Rudolf de Briiyn Ouboter trof ons nr. 19. Oude poj), en iir. 20 Interieur, heide prachtige stalen van aquarelkunst. Van Frits Klein s aquarellen noteeren wij nr. 49 Baadsters, nr. 52 Strandhoulevard te Nice. heide zéér fijn van stemming. C. J. Maks komt hier uit met drie machtige aquarellen: Hoogeschoolrijders en In de schijnwerper, llerry Kiiyten exposeert een leere aquarel nr. 53 Melktijd. Ook zijn Paardenmarkt te Schagen is prachtig van kleur en comi)ositie. De aquarellen van J. J. Voskuil munten uit door de bijzondere mooie kleur o.a. nr. 85 en nr. 86 Schuren in Zweden en Landhuis in Zweden, waarin hij de stemming en kleur zéér goed heeft getroffen. Van Mevrouw B. Westendorp-Osieck noemen wij nr. 90 Klapbessen, een kleine aquarel met een prachtigen toon.

Ten slotte noemen wij vaii Jan Wiegers nr. 93 Portret van Mr. W. en nr. 95 Interieur, als fijne stalen.

De heide Matthieu’s Intocht in Jeruzalem; en Piet’s zelfportret (kunstenaars der Bergensche school), hehooren tot het belangrijkste op deze tentoonstelling.

GEKARD VAN VLIET.

Anton Vet, Jasper Pasman en Aart Boef in „Kunst van onzen tijd'\ Den Haag.

Er is bewogenheid in de donkere, broeierige landscha])pen van Pasman, een contact met den lijd, waarin wij leven, een groote gevoeligheid voor de „boosheden in de lucht”, die hij op gelukkige wijze in sommige van zijn doeken heeft gesuggereerd. Zijn Maannacht in oorlogstijd heeft inderdaad de natuur onder druk gezet, maar ook in andere schilderijen ervaart men een somberheid, die slechts zoo nu en dan vermag op te klaren in lichter klenrschakeeringen en trillingen. Een enkel doek valt buiten deze innerlijke gesteldheid, zooals zijn ..Landschap Leidschendam”, dat in zijn natuurlijk groen een blijmoediger toon verraadt. Ook de stillevens zijn minder een uitdrukking van visie, dan wel een oefening met verf. Ze zijn niet zoo persoonlijk en vertolken in ieder geval niet, wat in Pasman leeft.

Aiitoii Vet is een rustiger figuur. Hij is de 50 gepasseerd en men kan aannemen, dat hij zijn vorm heeft gevonden. Hij schildert veel stillevens en

weet zijn kleuren zuiver af te wegen, soms zoo, dat men verrast de effecten waarneemt. Zoo in zijn „Stilleven met roode appelen,” waarin het goudkleurige van de apj>els en het blauw van het glas bijzonder goed tegen het fond, dat van licht naar donker verloopt, gej)laatst zijn. Zijn „Stilleven met tinnen hord met kersen” is evenzeer opvallend. In zijn werk treft onmiddellijk de goede, degelijk bepaalde coin])ositie. Minder bevredigend zijn de aquarellen, die wat vlekkerig zijn en te ..klein” van opzet. We gelooven trouwens toch, dat een schilder als Vet moet oppassen niet te „verstillen” tol steriliteit. Zijn wat huiselijke aanleg is een gevaar.

Het relief en de koppen in hout van Aart Boef bewijzen, dat deze beeldhouwer een ernstig vakman is, met eerbied voor het materiaal. Hij zit echter nog te veel vast in de classieke vormen en het zal nog moeten blijken, of hij sterk genoeg is om tot een eigen kijk oj) de dingen te geraken. De persoonlijkheid moet spreken in het werk. wil er van een kunstj)restalie sprake kunnen zijn. De maiinenkoi) kan echter in de goede richting wijzen, omdat deze meer een eigen gezicht heeft.

Kunstzaal J. H. van Beek, Amsterdam.

In deze Kunstzaal (Stadhouderskade 63—6-1) exposeeren gedurende de maand November Mevr. Bauer. Mevr. Westendorp-Osieck. IMej. Coha Surie, Mej. A. C. v. d. Berg, S. de Heer en Frilz Huheek.

Kunstzaal Plaats, Den Haag.

In aansluiting op de gehouden tentoonstelling „Jeune Peinture Beige”, wordt van 2—21 November een collectie werken van „Hollaiidsche schilders naar België” geëxposeerd, alvorens deze naar Brussel, Antwerpen en Luik zal worden gezonden.

Galerie B.obert, Amsterdam.

Van 2 tot 29 November worden hier tentoongesteld schilderijen en teekeningen van Jan van de Ven.

De Haagsclie Kunsthandel Jan V. Frequin. In deze Kunstzaal exjioseeren van 2 lot 22 November Dick Braam, Jos. v. d. Berg. Elise Dom, Pol Dom en Ru Penning.

Rijksmuseum te Amsterdam

In het Rijksmuseum te Amsterdam wordt gedurende November en December een tentoonstelling gehouden van Fransche tapisserieën (Middeleeuwen tot den modernen tijd). Opening 8 Nov.

Kunstzaal „Kunst van onzen Tijd”, Den Haag. In de Kunstzaal „Kunst van onzen Tijd”, Prins Maiiritsplein 21-22 wordt Zaterdag 9 November a.s. te drie uur een tentoonstelling geopend van werken van den schilder Jacques Chapchal.

De Heer E. J. Overhosch opent de tentoonstelling. Dagelijks te bezichtigen van 10—1 en 2.30 4 uur. Sluiting 30 November.