een indeeling der afschrijvingen onder afzonderlijke hoofden maken en de aflossing onder het hoofd „leening” brengen. Ook moet die afscheiding in de balans plaats hebben, daar de afschrijvingen op de actief- en de aflossingen op de passiefzijde vooirkoimen, want door afschrijvingen wordt de waarde van het actief verminderd, terwijl de aflossing een vermindering der leeningsschuld en een verhooging van het werkelijk vermogen eventueel een vermeerdering van het aflossingsfonds tengevolge heeft.

(Wordt vervolga.)

~, „ . (Deutsche Strassen u. Klembahn Z.). Verschillende Mededeeiingen.

l)r (Secleiiandsche liuliistrie en de Staatsspoorwegen. Men meldt ons:

Leverde tot dusver alleen de rijtuigfabriek van Beynes te Haarlem Locaalrijtuigen aan de Staatsspoorwegen, thans worden door de firma Allan & Co. te Rotterdam lo Locaalrijtuigen 3c klasse gebouwd. Behalve „Werkspoor” te Amsterdam, die maar beperkt kan leveren, w'crdeii alle rijtuigen en goederenwagens in Duitschland en België gebouwd. Een novum doet zich thans voor op het gebied der onderdeelcn van het rollend triaterieel.

.Sedert de oprichting' der S;S. in iiÖ3 zijtl thans voor <le eerste maal losse gegoten stalen krukassen voor locomotieven geleverd en wel door de N. V. Wilton’s Machinefatirick en Scheepswerf te Rotterdam en losse krukassen voor tramlocomotieven door de Koninklijke Nederlandsc!i6 iGrpfsincderg te Leiden.

lot dusverre had de firma Krupp te Essen a/R. vrijwel het monopolie; doch thans moest ten gevolge van den oorlog wel gezocht worden naar Nederlandsche leveranciers.

Voor de Nederlandsche industrie is thans het oogenblik gekomen om te trachten met succes tegen buitenlandsche firma’s te concurreeren en de resultaten wijzen er op, dat dit wel degelijk mogelijk is. Het is te hopen dat onze industrie nu eens zal toonen wat zij kan. (De Maasb.).

Jaarverslagen MM4.

Groningen”. In het afgeloopen jaar is met de uitvoering der werken, niettegenstaande de vele moeilijkheden, die zich na het uitbreken van den hluropeeschen oorlog hebben vooTgedciaiij bijna regelmatig doorgegaan. |

I3e \\'erkza.amlieden voor den aanleg der lijn Winschoten Ter Apel, aanbesteed den i2den Maart 1914. warden geregeld voiortgezetj zoodat verwacbit mag worden, dat deH lijn in het najaar van 1915 exploitatie kan worden genomen.

Een aanvang werd gemaakt met de aanbesteding van de werken voor het baanvak Winschoten—Delfzijl en werd het eerste werk, n.l. de brug over den Rensel te Winschoten op 3 Juni aanbesteed.

Door de buitengewone tijdsomstandigheden en de daardoor ontstane werkloosheid, waarvan was te voorzien, dat deze tegen den winter zou toenemen, werd op voorstel der Directie door H.H. Commissarissen besloten de werken (Emplacement Winschoten) in eigen beheer te doen uitvoeren, ten einde die werken zooveel mogelijk te doen verrichten door arbeiders uit de bij den tramaanleg betrokken gemeenten. Nadat door den Minister van Waterstaat op 2i Augustus telegrafisch de noodige vergunning was verleend, werd spoedig daarna met de uitvoering een aanvang gemaakt, bij welke uitvoering gemiddeld 6o personen werkzaarn waien.

Ingevolge het besluit der Algemeene Vergadenng van Aandeelhouders d.d. lo Juli werden de bezittingen der voormalige Eerste Groninger Tramway-Maatschappij op i September volgens de balanswaarde overgenomen en vanat dien datum de lijnen Veendam—Ter-Apel en Veendam Nieuwe Pekela door ons geëxploiteerd.

Met de provincie Groningen werd een overeenkomst gesloten, waarbij de Provincie aan ons kosteloos overdioeg

in eigendom, beheer en ooderhoiud de Wedderbrug over de Westerwoldsche Aa bij Wedde, liggende in den Provincialen Kunstweg van Winschoten over Bourtange naar de Pruisische grens. |

De overeenkomst tusschen het Rijk en onze Maatschappij betreffende de spoorweglijnen van Ter-Apel over Winschoten naar Delfzijl en van Blijliam naar Bellingtvoldc werd op 5 Sept. 1914 geteekend.

Aankoop en onteigening van gronden. Be totale oppervlakte van den aangekochten grond tot December 1913 bedroeg 69.77.04 H.A.; in 1914 werd nog aangekocht 8.67.70 H.A., zoodat op 31 December 1914 m het geheel was aangekocht 78.44.74 H.A. Verkocht werd 85 c.A., zoodat aan het eind van 1914 de Maatschappij eigenares was van 78.43.89 PI.A.

Personeel. Het personeel bestond op 31 December uit 82 personen waarvan 21 waren gemobiliseerd welke gedeeltelijk vervangen werden door 15 personen in lossen dienst. Het personeel in lossen dienst is hoofdzakelijk ter ver\ anging van het gemobiliseerde personeel.

Dil-ec t i e. In de Directie kwam geen wijziging. De Technisch-Directeur bleef tot i September belast met de exploitatie voor het Syndicaat tot reorganisatie der Eerste Groninger Tram te Veendam en de Admimstratief-Directeur tot 5 September voo'r de Tramweg-Maatschappij Winschoten—Bellingwolde De salarissen van beide Directeuren m hun nevenbetrekkingen genoten kwamen ook nu ten batß van Oostelijk Groningen. |

op I Februari 1915 heeft intusschen de Administratief-Directeur, de heer S. 11. Dallinga, de Maatschappij en is in zijn plaats benoemd tot Directeur de heer (i. C. Ae Geus.

Exploitatie. De exploitatie der paardentrarrilijiien Vcendam – Ter-Apel/Nieuwe Pekela en Winschoten Bellingwüide, overgenamen resp. i en 5 September, had zeer ongunstige resultaten.

Ï3e IvüröpccscHc öiörlög is daarvan oorzaak. Aanwezig op 31 December 72 paarden.

Rollend Materieel. Op einde December bestond het rollend materieel uit;

28 personenrijtuigen; 3 postrij tuigen; 6 gesloten goederenwagens; 3 open goederenwagens;

I veewagen; 6 lorries. Aantal K.M. in exploitatie op 31 December

Lijn Veendam—Ter-Apel 35)25°

Aantal personentrammen. Aantal goederentrammen. Totaal. Aantal K.M. Baanv. Veendam-Wildervank Wildervank-Pekd.w .. 2376 488 206 206 2^82 694 19085 3851 " Pekelderw.-N.0.L.5.. „ N.0.L.5.-Ter-Apel... Veendam-N. Pekela... 1220 1324 1260 260 468 1480 1792 1260 }838i5 J10062 ~ Doewesbrug-Station.. 610 610

Lijn Veendam —Nieuw'e Pekela 7,93° Lijn Winschoten—Bellingwolde 13,400 K.M. Totaal K.M.

Afgelegde trein- en paardenkilometers, lijn Veendam – Ter-Apel—Nieuwe Pekela.

Bovendien werden nog doior paarden af gelegd. . /I

a. extra treinen 420

b. met wagenladingen 224

c voor den stofploeg 3°'" -1 9 T O

d. voor den sneeuwploeg Totaal trein- en paardenkilometers 123.283