voedingswater, vrij van ketelsteenvormende bestanddeelen, tei gebruiken. Hiervoor worden in den laatsten tijd met zeer"' goed gevolg ketelstecnafscheiders gebruikt, in welke de sch.adelijke bestanddeelen van het voedingswater zonder toevoeging van chemicaliën uitsluitend door verwarming van het water tot 450 a 160° C. in' afzionderlijke reservoirs, op de locomotief zelf worden afgescheiden. Bijzondere vermelding verdient de afscheider der Knorr-Bremse A. G. te Berlijn-Lichtenberg, die vereenigd met eene transportinrichting ter zijde van den omloop wordt aangebracht. Al kan men ook door doelmatigen bouw en een beteren vorm alsmede door toepassing der bovengenoemde middelen om ketelsteenvorming te voorkomen een langeren levensduur van de vloeiijzeren vuurkist verkrijgen, het valt toch te betwijfelen of na den Oiorlog als Duitschland uit zijn isolement, waarin het door de met krachtige hand doorgevoerde Engelsche blokkade, wordt gehouden, zal zijn verlost en het wederom de beschikking heeft over grootere hoeveelheden koper, het vloeiijzer koper als materiaal voor dit gedeelte! van den ketel, waaraan zulke hooge eischen worden gesteld, blijvend zal vervangen.

(Z. V. D. I. 109, jg. 1917, no. 5.}

Jaaryerslagen 1916.

Nederlandsch-Indische Spoorweg-Maatschapplj.

De uitkomsten van de exploitatie waren voor de verschillende lijnen zeer bevredigend, waartoe de groote suikeroogsten belangrijk hebben bijgedragen.

Hier volgt een overzicht van de ontvangsten in de jaren 1916 en 1915.

I De exploitatie-uitgaven van den spoorweg en de tram'wegen bedroegen: i 1

in 1916 f 4.963.259,491/2 in 1915 „ 4.893.302,40

De bedrijfsuitkomsten veroorloven eene uitkeering aian aandeelhouders van zeventien ten honderd; over het boekjaar 1915 werd -vijftien ten honderd uitgekeerd. Het aandeel van den staat der Nederlanden in de winst

van den spoorweg Semarang—Vorstenlanden bedraagt / 369.543,54; over 1915 f 230.338,831/2. Voor aflossing van obligatiên der 2j'2 pCt’s. leening is f 994.755,551/2 beschikbaar: over 1915 was beschikbaar

f 489.600,801/2. Het onverdeeld saldo der verlies en winstrekening bedraagt / 381.737,77; over 1915 was het f 285.063,02.

Aan de vernieuiwings- en reservefondsen werden de bij de statuten der Miaatschappij en de conoessie-voorwaarden van den spoorweg Semarang'—Vorstenlanden voorgesdhreven bedragen toegekend.

Bij de in Juli 1916 gehouden inschrijving voor aflossing op I Augustus d.a,v. van 2V2 pCt’s obligatiên der leening A° 1896, werden aangcinomen 171 obligatiên tot den gemiddelden koers van 99,39 pCt.; voorts werden op 11 Augustus 1916 uitgeloot e.n a pari aflosbaar gesteld per i October 1916, 319 O'bligatiën, zoodat van de in het geheel uitgegeven 22.980 obhgatiën dier leening op het einde van 1916 waren afgelost 20.364 stiiks, tot den gemiddelden koers van 91,98 pCt., terwijl nog in omloop waren 2616 stuks, ieder groot f 1000,;—.

Voor verdere aflossing dezer leening zal in 1917 worden besteed; uit het reservefonds Semarang—Vorstenlanden / 557.941,54 uit het reservefonds stoomtramwegen „ 436.174,46 / 994.116, te verm.eerderen met het bedrag, in 1916 minder besteed dan beschikbaar „ 639,551/2

/ 994.755,551/2 Dat het voor aflossing dezer leening beschikbaar bedrag ditmaal belangrijk hooger is dan in het vorig jaar, is goeddeels het gevolg van minder verstrekking van materialen voor onderhoud en vernieuwing in verband met de bijzondere tijdsomstandigheden. Hierdoor worden de maxima der vernieuwings- en reservefondsen met een ruimer bedrag dan in vorige jaren overschreden.

LIJN Opbrengst in guldens in het jaar Opbr. in 1916 hooger dan in 1915 1916 1915 Spoorweg Semarang—VorstpnlpnHen 5-752-526 264.394 1.511.321 2.819.397 181.919 5.066.498 226.288 1.418.846 2.480.700 158.205 687.028 38.106 92-475 338-697 23-714 j Djokja—Brossot Tram-jDjokja—Willem 1... wegen I Goendih—Soerabaja (Solo—Bojolali Te zamen 10.529-557 9-349 537 1.180.020

Het aandeel van den Staat der Nederlanden in d'e winst van den spoorweg Semarang—Vorstenlanden bedraagt / 369.543,54 tegen / 230.338,83172 in het vorige jaar.

Verliezen. VERLIES- EN WINSTREKENING. Winsten. f A.n6i 2So.ao^ Per saldo A° 1915 ƒ2.119.826,48 Amortisatiefonds Semarang-Vorstenlanden ... „ 468.498,12 te verminderen met: Vernieuwingsfonds materieel Semarang-Vor de betaalbaar gestelde di stenlanden „ 230.101,03 videndbewijzen Nos. 83 en 2'^0.101,0'^ 84. f l.lllAOO.— Vernieuwingsfonds bovenbouw Semarang beschikt door Vorstenlanden „ 230.101,03 het bestuur „ 117.263,46 Reservefonds .Stoomtramwegen 477-703,19 „ 1-834-763,46 Bijdrage der Mij. aan het Pensioenfonds „ 182.219,12® „ Bruto-opbrengst: f 285.063,02 ,, „ „ „ „ Onderst, fonds „ 50.000,— Semarang-Vorstenlanden . / 5.752.525,83® Staat der Nederlanden, aandeel in de winst Djokja-Brossot „ 264.394,20 van den spoorweg Semarang-Vorstenlanden „ 36g-.543,54 Djokja-Willem I „1.511.321,56® ,, 1.148.026,26 Goendih-Soerabaja „ 2.918,397,38® 95-273,65 Solo-Bojolali „ 181 819,66® „10.529.557,65 „ Materieelhuur 47-337,81^ „ Huur rollend materieel, in gebruik bij derden „ 4-867,07 „ Verschillende baten „ 69.500,98® „ Toevallige baten, art. 55 der statuten ... *56,— /■ 10.936.482,54 ƒ10.936 482,54