Het spoorwegverkeer. De Kamerleden de beeren Beumer, Gerretson, Schaper, Janssen, Teenstra en Smeenge hebben op 26 September de volgende vragen ingezonden:

NAMEN DER MAATSCHAPPIJEN. Aantal kilometers in exploitatie. Personenvervoer. Opbrengst van vervoer van Bagage, Goederen en Levende Dieren. Opbrengst van Diversen. Totaal der opbrengsten. Opbrengst per dagkilometer. Sedert 1 Jannari. Totaal der opbrengsten. Opbr. per dagkil. Aantal. Opbrengst. Electr. Spw. Mij. Lijn : 1917 28,2 78094 28 302 50 78397 78 92 67 719797 616 93 50 Amst.-Haarlem-Zandv. 1916 28,2 77 61 79 77 Eerste Ned. EI. Tr.w.-Mij. 1917 10,2 13573 835 13573 836 44 36 125131 846 44 94 ~ „ 1916 10,2 48 34 48 14 Augustus 1917—1916, Nederlandsche Tramw.-)1917 320,742 192372 69819 87 41846 62 3326 776 113993 266 11 466 751671 40 9 466 Maatschappij (^1916 325,542 280778 64075 155 33033 73 5251 206 102360 09 10 146 636424 06 8 67 St.tr.w.-Mij. „’s-Bosch- 1917 14899 90 6541 13 299 50 21740 53 136733 636 Helmond” 1916 125107 626 St.tr. Mij. Oostel. Groningen. Lijn : Blijham-Belling- 1917 10,000 4251 449 11 273 57 23 53 746 21 2 41 7207 286 2 98 wolde 1916 10,000 2979 374 676 480 776 45 19 900 46 2 906 5193 396 2 33 Lijn : Veendam-Ter 1917 35,250 16268 3534 38 2288 70 501 09 6324 17 5 78 44476 68 5 19 Apel 1915 35,250 12855 2893 52 1644 25 551 26 5109 03 4 676 37291 05 4 336 Lijn: Veendam-Nienwe 1917 7,930 3464 535 476 50 78 586 256 2 38 4404 58 2 28 Pekela 1916 7,930 3119 457 42 41 19 498 61 2 03 3850 39 1 99 Lijn: Winschoten-Ter- 1917 37,000 16891 6586 71 3504 85 294 05 10385 61 9 05 76537 266 8 70 Apel 1916 37,000 14691 5243 46 2634 476 259 37 8137 306 7 09 48348 21 5 356 Juni 1917—1916. Haarlem-Zandv. Spoor- 1917 _ 17100 756 1413 97 71 896 18586 62 72 89 _ weg Mij 1916 Holl. ijz. Spoorweg-Mij. 1917 1611 2146111 986 1312080 13 78283 09 3536475 21 ~ 19148108 426 65 67 „ „ „ „ 1916 1611 3379224 776 17780368 12 60 64 Ned Centr. Spoorw.-Mij. 1917 148 182962 06 161753 04 2250 43 346965 53 2093726 406 78 18 .. „ ~ 1916 148 331182 076 __ 1799498 226 66 82 Mij. tot Expl. van S.S. 1917 1875 2104063 966 2415993 776 87201 89 4607259 36 26176792 215 77 126 t) ft ff ff ff 1916 1875 4358910 63 23925785 86 70 11

Is de minister van waterstaat bereid, nu de treinenloop zoo aanzienlijk is beperkt;

I°. de totstandkoming te bevorderen van een prijsververlaging van de abonnementskaarten;

2°. zijn invloed aan te wenden om voor houders van abonnementskaarten de bevoegdheid te verkrijgen vervoerd te worden met bestelgoederentreinen ?

De minister van waterstaat heeft daarop geantwoord:

ad I°. Een prijsverlaging van de abonnementskaarten kan vooral in den tegenwoordigen tijd niet bevorderd worden. Zij zou het aantal geabonneerden doen toenemen en derhalve rechtstreeks ingaan tegen de dringende behoefte aan beperking van het reizigersverkeer, welke de tariefmaatregelen van den laatsten tijd beoogen te verkrijgen.

ad 2°. Toelating van houders van abonnementskaarten op bestelgoederentreinen zou voor den goederendienst, welks regelmatige uitvoering ten gevolge van de zware belasting van de goederentreinen toch al te wenschen laat, ernstig bezwaar opleveren.

Het verzoek kan daaromi niet worden ingewilligd. Aangezien op een geregelden loop van die treinen niet gere-

kend kan worden, zou de toelating voor belanghebbenden vermoedelijk ook niet veel baten.

De directie der Staatsspoor heeft aan het personeel meegedeeld, dat het de bedoehng Is, op het geheele Nederland-/ sche spoorwegnet een dienstregeling van de reizigerstreinen te ontwerpen, die in totaal niet meer kilometers vordert dan de thans van kracht zijnde, en waarbij de aan de tegenwoordige regeling verbonden bezwaren zooveel inogelijk worden ondervangen.

De mogelijkheid bestaat, dat de treinenloop op een of ander zeer druk baanvak nog iets kan worden verbeterd ten koste van esen ander baanvak, waar het vervoer zoo gering is, dat de treinenloop nog iets kan worden ingekrompen, en dat idoor wijziging betere aansluitingen worden verkregen. Bovendien is het misschien mogelijk, nog enkele der op Zondagen loopende treinen té laten uitvallen. Verder is het van het grootste belang, dat vertragingen worden opgeheven dóór wijziging van de dienstregeling, vergrooting van het oponthoud, wijziging van materieel en conducteursdienst, enz. Den stationschefs wordt verzocht een en ander nauwkeurig te óverwegen en spoedig hun beschouwingen hieromtrent in te zenden. In verband met een en ander is aan het treinpersoneel opgedragen, het aantal reizigers op te nemen, dat in de verschillende treinen wordt vervoerd. (N. R. C.)

ADVERTENTIËN,

NEDERLANDSCHE LAK- EN VERNISFABRIEK H. F. KORTHALS & Co. VELSEN bij Amsterdam. Fabrikanten van Rljtuiglakken voor Spoorwegrijtuigen en Vernissen voor diverse industrieën.

SCeMlïï k LÖTTSIEPEN, te Elberfeld. LeTeren voor Spoor- en Tramwagg’ons, TRIJP, GORDIJNüN, sonder en met nflonogfram. <*oedê kwaliteiten. Vaete kleuren. Alom verkrijgbaar; NIJGH & VAN DITMAR’S Aanteekenboek van Rijksbelastingen Priiê; f 1,-