Deze onderhandelingen hebben er toe geleid, dat zoowel door het Rijk als door de overige bestuursliöhamen de noodige gelden tot dekking van de bedrijfsverliezen tot een. jaar na den oorlog ~a fonds perdu” zullen woorden verstrekt en wel als volgt:

Het Rijk voor 50 pCt. De 5 gemeenten tezamen voor 33V3 pCt. De beide provinciën tezamen voor 162/3 pCt. en in de volgende verhouding: Gemeente Deventer voor 6, Laren voor 3, Lochem voor 2 en Borculo en Gorssed elk voor IV2 deel, de beide provinciën; Gelderland voor 5 en Overijel voor 2 deelen.

Bijl haar adres aan den Minister van Waterstaat vestigde de oommissie de aandacht van Z.JLx op de voor de Maatschappij in de naaste toekomst noodige kapitaalsuitgaven voor verbeterirtg van rollend materieel en ter bestrijding der kosten, die tengevolge van de voorgenomen uitbreidings(- plannen der gemeente Deventer voor de Maatschappij kunnen ontstaan.

De sedert tusschen de Maatschappij en den Minister van Waterstaat gevoerde onderhandelingen geven grond te verwachten, dat alsnog voor diverse werken van verbetering en uitbreiding een renteloos voorschot van het Rijk zal kunnen worden verstrekt.

Een woord van grooten dank voor de vele m'oeite, die deze Commissie zidh ter wille van het voortbestaan der Maatschappij 'heeft getroost, vinde hier een plaats. (Het in werking treden van de nieuwe Locaalspioor- en Tramwegwet vdn December 1917 is binnenkort te verwachten en daar deze Wet voor de uitoefening van den dienst eene Rijksooncessie vereischt zijn de voorwaaxden daarvan, (waarover reeds langdurige onderhandelingen hebben plaats gehad,) nu spoedig te gemoet te ,zien in verband waarmede verschillende bepalingen onzer Statuten zullen moeten Worden gewijzigd. Waar hierbij ook wordt voorgeschreven, dat bepalingen omtrent rechten en verplichtingen van beambten en ber • dienden,- waartoe ook behooren minimum en maximum lopnen, aan de goedkeuring van den Minister van Waterstaat moeten worden onderworpen en door dezen 'kunnen wor-, den vastgesteld voor zoovéél overeenstemming met bestuurders ontbreekt, is het vrij zeker, dat hierdoor wederom nieuwe en zwaardere lasten aan de Maatschappij zullen worden opgelegd.

D ■eze lasten, ook van de pensioenregeling en fcorteren arbeidstijd, kunnen wei ZiOO. hoog worden, dat het bedrijf deze niet meer kan dragen. De Staat, die op zoo geweldige' wijze ingrijpt in den inwendigen dienst dezer met particulier kbpitaal opgerichte ondernemingen, zal dan ook ten slotte de middelen moeten aangeven tot Voortzetting der escplioitatie. Stoomtram Borculo—Duitsche Grens. Ook dit jaa,r móést dit plan blijven rusten. De aanlegkosten van nieuwe lijnen zijn thans zoo hoog, dat daartoe alleen kan worden overgegaan als het Rijk en de streek in veel meerdere mate financieelen steim verleenen. Vervoer. 'Ofsthoon de hoeveelheid vervoerde goederen minder was dan in het jaar tevoren was de opbrengst Jenonevolfife van de zeer belaneriike tariefsverhooeine

f 8.968,25 hooger. De totale hoeveelheid vervoerde goederen bedroeg 31.439 ton, tegen resp. 32.581 en 36.896 ton in 1917 en 1916. (i ton = 1000 Kilo). Het vervoer van boter, geslacht, graan, huiden en leder, kalk en tras, steenen en zand was belangrijk minder, daarentegen werd meer verzonden basalt, steenkolen, turf en hout en voederbieten. De opbrengst van het veevervoer ging andermaal belangrijk achteruit. Deze bedroeg nu slechts

ƒ 1872,—, tegen f 5.715,83 in 1914. Het personenvervoer bracht niet onbelangrijk meer op en 'wel / 5.167,56, doch het aantal reizigers was veel minder, zijnde thans 134.040, tegen 150.880 in 1917. De afgifte van couponboekjes bracht / 4.785,35 op, de afgegeven abonnementen f loii,—.

De totale opbrengsten van Tiet vervoer hebben bedragen in : Reizig. en Bagage ƒ43 042.-ƒ 37.585.- / 32.657.-y 2 8640.- Goederen en vee „55.870.- „48.204.- „51.128.- „48.604.- Diversen „ 6.772.- „ 5.582.- „ 5 829.- „ 3.807.- ƒ105.684.- /'9I-37'-- /«9-ÖI4- /81.051.-

De opbrengst is dus vergeleken bij 1913 slechts met 30 pCt. toegenomen. Exploitatie. De totale onkosten, met inbegrip der interestrekening en afschr. hebben bedragen / 124.394,41, en zonder rente en afschrijving f 112.642,171/?.

Waar de post salaris en loon en brandstoffen f 84.909,05 bedraagt, blijkt dat zulks niet minder dan 80 pCt. uittmaakt van de totale exploitatiekosten. Tengevolge van de strenge rantsoeneering der brandstoffen kon het geheele jaar slechts een zeer beperkte dienstregeling worden ingevoerd en liep er zoo nu en dan eens een goederentrein. Door de loeomotieven werden afgelegd 116.060 treinen 1.372.U1 as-kilometers, tegen resp. 140.055 trein- en 1.594.468 as-kilotneters i/n 1917. Per 100 trein-K.M. bedroegen de onkosten aan: Brandstoffen. Olie.

in igiB f • ƒ 2,25 in 1913 „ 4,99 „ 0,66 Financieele resultaten. De totale onkosten hebben bedragen f 124.394,41 „ „ ontvangsten hebben bedragen „ 105 684,79 zoodat er een verlies is van ƒ 18.709,62

Ingevolge gedane toezegging zal hierin ais volgt worden bijgedragen: Door het‘Rijk voor 50 pCt ƒ9.354,81 Door de 5 gemeenten pCt. ƒ 6.236,54 waarvan door de Gem. Deventer f 2672,80 r „ Laren 3/14 „ 1336,40 „ „ „ „ Lochem „ 890,94 „ „ „ „ Gorsel lijn y, 668,20 „ „ „ „ Borculo iHn „ 668,20 r— „6.236,54 Door de beide Prov. 16 pCt. / 3.118,27 waarvan door Gelderland /a. 227,33! „ „ Overijsel „ 8.90,93! . , » 3-118.87: Totaal ƒ18.709,62

EXPLOITATIE-REKENING 1918. ' ,

Debet. WINST- EN VERLIESREKENING per 31 December 1918. Credit. ' ■ I I ■ ir» – – ■

f 11.549,16 2.2AQ,67® Per Personenvervoer f 41.132,42' ,, 1.909,74' Baeaee „ 53-908,25 „ . Tractie „ 48.499,52' ,, Cróederenvervoer .. Bewee’ine' „ 18.049,75 ,, Veevervoer „ 1.872,00 j . . „ 22.481,21 „ . 9.812,85' ,, Diverse ontvangsten 6.772,37 „ 6.957,38' Onderhniifl .. . ,, Saldo f 112.642,17' f 112.642,17'

Aan saldo Exploitatie / 6.957,38* „ 1.672,27 „ 10.079,966 „ i4-375>oi‘ Per Saldo A° P° (onverdeelde winst 1916/17) verjaard dividend 1912 „ Subsidie van Staat, Provinciën en Gemeenten f 14-356,016 „ 19.00 „ 18.709,62. ,, Interest-Rekening „ Afschrijving SalHn . f 33.084,636 f 33-084,636,.