nieuwe lijnen en de kosten van het nieuwe rollend materieel • loorspronkelijk werden de totale kosten der nieuwe lijnen en van het rollend materieel geraamd op f 2.700.000, welk bedrag echter lang niet toereikend bleek!

sO vO sO vS o NO Q 00 nO CC ND CC 00 Dienstjaren o O \n O Ol O On O ON Crq s. V. n < a 'h b 4^ b Cn On 04 Ol On 3 V) cc o cc p 00 p 8 8 NOl 8 ''l P 8 8 ■2. D. W (T> over ON 8 1 8 O O "l ■§ "l "l P n 3 1 1 1 1 1 1 1 V Oq < cc co 3 3 – s 5 4» 5' O O 3 'vj O O 00 cc vO 04 nO vD •4 NO § b) co OO 8 O p cr o 3 V 3 O* 0 8 b b g 8 § § o 5 o m a p *1 T •Xt 3 1 1 1 1 1 1 1 1 3 v£i 4»* NO 04 4=^ t4 ON b) b4 14 b> Lengte der lijnen in K.M. -h ■ U> 4^ 04 nD b4 04 b) O On 04 3 K- q > V •D to '4 Ol 04 3: 3 3 O (/) < bc U) o Vi Ol 5' 4^ 04 . *4 Ox On NO ND 04 ON 4>^ CC 4 ? ? ? v> ' E. < JJ 5 – s 5 3 4, r* u> 'vj 4^ >4 O vO M b) NO 4 On 00 4^ 00 n tn O Cd 4s^ U> »4 OO 'vj b 4>- ON 4 00 4 b 00 b) b 4 04 NO ON O 3 (t M 'on NÓ O bv b 4 4 NO 04 O O b) X „ s. 4, ■F» nO • y» t4 OO On nO NO ON b) O o n P r* rt* M NO 00 o 00 04 k4 ON b) 00 04 4 On ON 4»- 04 b 00 ►< o 3 i-t < o O b P •*4 Ol ON *“ 00 Ol 3 -+ï -l-= ï 3 4» o ut r* n 3 «-N V 4 ON O «-n 00 04 N/1 »4 4 b) 04 b) – – O NO 4 •-• ON 04 O ►N o O 4 VO 00 o 4*> « 004^ O O vb W ON o *4 O O io 4 On b) 1 4^ NO On 4 On 00 – O 3 O M 04 O CC On ON < -1 O 00 ON 7“ UA o o ü> o •VJ b) 04 4^ On VD 04 o On ON 4 On 04 On cfq £L cn rï ■qn b) V/l 0 vyN NO b O On 04 v/t 04 3 s. s. 4, w '* X O nO Vl 04 8 4 O On nD 4^ 4 On 0 b) 4 9T TS v> D O o 'Vï nO 4^ N^l b On 4- Ón 00 4 NO b 04 4 04 3 S “n V.TI b 14 b k4 S 0 b) 00 CC ON 4^ n U> 8' Ol 4 4 sP® ON 4» 4 Exploitatie-ontv. per dag-K.M. 4^ nD On O co O – – 3 3 3 – 4» Exploitatie -Ov 00 00 4 4 _pN p\ kosten T> o Ol On 04 04 00 CC O vO ON ON On per dag-K.M. K) 4^ •4 nO On 00 4^ 4 04 pN On to fN* S o "O 3 O g w C O ‘o -F^ 04 K) On ON b 00 b 4» On 00 04 Ón b) 4^ b (0 ST P rr. ft) o u> vO 5 b OO 4»* NOl b4 04 b 00 4 ON 00 NO n ■n 1 1 1 e 4». 9 ON O o 4» o 4»* 04 9 9 1 o 3 ? 0) > C p j p -4^ -f 3 !? 1 I 1 1 1 1 3 1 1 o o K 7’ o w 3 n p p ♦vl 1 1 1 1 3 3 3 3 1 1 1 1 S ? .3 ï – 3 4, 3 « O fD •*«4 00 t4 nO 00 04 OO Ov 04 ON ON 4^ 4*^ NTN bJ 2. *< c •-t fH UI O) ót "*4 O b t4 CC ON 04 00 J» b ON On 04 8 8 *< 3* c M "N < "b o b b ON ON 4 NO 1 1 P-

Tein einde het benoodigde geld voor de loOpende be talingen te beloonen, werd in do algemeene van 27 September/i8 October 1900 aan het Bestuur machtiging verleend, om eene hypothecaire Obligatieloening tot een bedrag van hoogstens f i. 000.000 uit te geven.

Het Bestuur der Maatschappij, dat tegenwoordig is samengesteld uit de heeren: H. J. H. Modderman, Voorzitter, te Naaldwijk; Jhr. Mr. E. C. U. van Domn, Secretaris, te ’s-Gravenhage; Ir. G. J. Bosman, te Dordrecht, Mr. H. A. Hartogh, te Amsterdam; J. M. Telders, te Amsterdam, onderging in den loop der jaren meerdere wijzigingen; zoo ontviel het in 19 ii door den dood zijn ervaren Voorzitter, de heer C. Bosman te Alkmaar, welke van 1903 af als zoodanig fungeerde, en aan wiens vaste leiding en groote werkzaamheid het meerendeels te is, dat d.e hinderpalen, aan de uitbreiding en verbetering der lijnen in dep weg werden overwonnm-

In 1913 overleden de heeren J.C. Loman en K. H. Scha4<l, beiden steunpilaren der Maatschappij iit de moeilijke jaren van uitbreiding en ombouw, terwijl in 1917 de heer P. R. Dingemans van de Kasteele wegens gezondheidsredenen aftrad.

Tijdens den bouw der nieuwe lijnen en den ombouw cmr oude kwamen nog vele zaken aan de orde, welke in dit bestek niet kunnen worden vermeld.

Alleen zij aangestipt, dat verbetering aan de rijtuigen plaats vond door de vervanging van de petroleum verlichting door gas, waartoe op het emplacement Loosduinen eene persgas-inrichting werd geplaatst, welke in 1910 tot stand kwam, terwijl vóór dien tijd reeds tot de invoering van stoomverwarming in al de nieuwe rijtuigen, genummerd. 13 t/m. 34, was overgegaan.

Meermalen w'erd de Miaatschappij bedreigd met concurrentie op het voor haar zoo loonende baanvak; ’s-Gravenhage—Loosduinen; zoo werden in de jaren 1906/1908 door eenige heeren te Brussel pogingen aangewend om de lijn ’s-Gravenhage—Hoek van Holland te electrificeeren, waarop de maatschappij niet wenschte in te gaan, terwijl van 1907/1909 de plannen dateeren van 2 Haagsche heeren om een electrische tram: Scheveningen—Hoek van Holland achter de duinen aan te leggen, met een zijlijn: Kijkduin Delft, welke echter schipbreuk leden, terwijl in de tegenwoordige omstandigheden wel niet verwacht kan worden, dat eene concurreerende lijn tot stand zal worden gebracht.

Reeds in de jaren 1904/1905 moest een strijd worden aangebonden met een omnibusdienst welke door een ingezetene van Loosduinen werd ondernomen tegen laag ta.rief, doch welke met een volkomen overwinning der trami eindigde.

Wordt in het over 1913, het le jaar waarin het geheel voltooide net in exploitatie was, sedert de opening der lijn: Delft—Schipluiden—Maaslandsche Dam—Maasland—Maassluis v.v. op 15 Juli 1912, de verwachting uitgesproken, dat de moeilijke jaren weldra overwonnen zouden zijn, al waren de bedrijfsuitkomsten ditmaal nog teleurstellend, door het uitbreken van den wereldoorlog werd aan de hoopvolle verschijnselen een eind gemaakt, daar de dienst moest worden ingekrompen, waardoor de ontvansten spoedig belangrijk daalden, hetgeen echter slechts tijdelijk was, daar in de verslagen over 1915—1920 over vooruitgang kan worden gesproken, al is deze voor een deel toe te schrijven aan de verhooging der tarieven, n.l. van 21 Augustus 1916 af werden de personen- en goederentarieven met 10 pCt. verhoogd, voorts wederom op 15 Juni en 15 November 1917 terwijl ten slotte per i Januari 1921 eene verhooging door Z.E. den Minister van Waterstaat werd goedgekeurd.

In 1919 was het goederenvervoer belangrijk minder ten gevolge van geringen lütvoer van groenten naar DuLtschland en in 1920 ook minder dan verwacht werd, hetgeen natuurlijk verband houdt met den lagen koers der Mark; wegens het geringe personenvervoer op de nieuwe lijnen werd het aantal treinen op die baanvakken belangrijk beperkt.