Stoomtramweg-Mij. ’s-Bosch- -Helmond Veghel—Oss. Stoomtramweg-Mij. Oostelijk Groningen.

'l'ramweg-Mij. ~De Meijerij”. I ramweg-Mij. Zutphen—Emmerik.

Tweede Ncord-Hollandsche Tramweg-Mij. d'wentsche Electrische Tramweg-Mij.

Westlandsche Stoomtramweg-Mij.

Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Mij. Zuider Stoomtramweg-Mij. Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Mij.

Buitengewone Leden, (a) Bongaerts, Ir. P. H. V., Den Haag. Bosscher, F. E., Breda.

Bouwens, A. J., Nijmegen. Dieleman, Mr. P., Middelburg. Hora Siccama van de Harkstede, Jhr. J., Hilversum. Immink, Mr. D. A. E., Haarlem.

Koerts, J. J., Oude-Pekela. Kraijenhoff, C. R. 'F. Baron, Utrecht.

Leder, Ir. C. F'., Breda Loep, Ir G. F. i\L, Doetincliem.

Modderman, Ir. W. J., Haarlem. Wgt, Ir. T. W. V. d., Den Haag. Wageningen, G. A. van, Nijmegen

Buitengewone Leden, (b)

Allgemeine Elektricitats Ge.sellschaft, Amsterdam. Berkel, Ir. A. W. van, p./a. Allan & Co., fabrieken Hillegersberg, Rotterdam.

Bierman. Ir. J. d'., Hilversum Delhez, Léon, ’s-Gravenliage. Dubbelman, ('., Brussel.

Gips’ Houthandel, N. V., Dordrecht. Groen, 'bh. de, ’s-Gravenha.ge.

Mamelink, Ir. f'. A. S., Leeuwarden. Heederik, Ir. A. D., Rotterdam. Herweijer, Ir. Y. C. W., Pleemstede. Hooreman, W. W., ’s-Gravenhage.

Kools, J. W. F., Rotterdam. Munnick, O. M. de, ’s-Gravenhage.

N.V. Hagense, ’s-Gravenhage. N. V. Koninklijke fabrieken van Rijtuigen en Spoorwagens, J. J. Beynes, Haarlem.

Nederl. Export en Import Maatschappij, Amsterdam Nederl. Mij. van Kogellagers S.K.F., Amsterdam. Octrooiraad, ’s-Gravenhage

Otten, Dr. J. 1)., .Ymsterdam. Oving, Ir. H E., Rotterdam. Polano, Ir. FL, ’s-Gravenhage. Raveriek, Ir. H. A., Rotterilam.

Rosé & C]o., J., Amsterdam Rutten, C., ’s-Gravenhage.

IRiyten, Ir. 11. H. J., Roermond. Slipriaan Luiscius, H. F. van, Amsterdam.

J'echnisch-Bureau Dahlmann, Rotterdam Weissenborn, d'h., ’s-Ciravenhage.

Werkspoor, Amsterdam.

Waterstaatsbegrooting 1927.

Met betrekking tot de Waterstaatsbegrooting 1927, v/elke zooals'bekend is in de 'i'weede Kamer werd aangenomen, meenen wij te kunnen volstaan met de publiceering van datgene uit de gewisselde stukken wat verband houdt met het tramwegwezen.

Begrooting.

Hierin vinden wij onder art. 177 de gebruikelijke post ten aanzien der rentelooze voorschotten enz., precies gelijkluidend aan die van het vorige jaar.

Memorie van Toelichting.

Hierin werd ten opzichte van de posten ten behoeve der tramwegen niets opgenomen.

Voorloopig Verslag.

In dit verslag werd ten aanzien der tramwegen het volgende te berde gebracht:

R. D. V.

Het had de aandacht van sommige leden getrokken, dat bij de invoering van het Reglement Dienstvoorwaarden voor de verschillende tramwegen bij vele ondernemingen niet aan ieder van het personeel een reglement is uitgereikt, zoodat de niet-begunstigden hun arbeids\ erhoudingen niet door dit zien bepiaald, terwijl anderen slechts voor een bepaalden duur dat reglement kregen. Gevraagd werd, of de Minister die willekeurige uitreiking juist acht.

Eer. aantal leden betreurde het, dat de voorbereidende cnderhandelingen, die tusschen de Nederlansche Wreeniging van Locaalspoor- en Tramwegen met de vakbonden waren begonnen om tot een pensioenregeling te komen, door eerstgenoemde vereeniging weer zijn gestaakt. Gevraagd werd, of de Minister de hervatting daarvan niet kan bevorderen.

Trani w e g-M ij. Zutfen--E m m e r i k

Sommige leden wezen op de berichten in de pers over de door den Minister voorgenomen maatregelen ter beëindiging van het conflict bij de d'ramwegmaatschappij Zutfen—Emmerik. Naar aanleiding daarva.n vroegen zij, welke maatregelen de Alinister meende te moeten nemen en op welke gronden de Minister tot het treffen van die maatregelen meende te moeten overgaan.

Eenige leden zouden gaarne vernemen, of de financieele positie dezer maatschappij ten gevolge van de staking in het eerste halfjaar 1926 ernstig is geschaad. Zij zouden gaarne vernemen, of het renteloos voorschot, dat haar bij de wi't va.n 2 Mei 192Ö (Staatsblad no. 176) is verleend, uitsluitend voor de uitbreiding van het net met de lijn Zutfen--Deventer is gebruikt.

Concentratie 'P r a m w e z e n.

Eenige leden stehlen de vraag, of de Minister niet iets kan doen voor rle concentratie van het tramwezen. In den Gelderschen Achterhoek zou bijv. begonnen kunnen w'orden met samenvoeging van de Geldersche, de Zutfen-Emmerik, de Graafschap en de Geldersch-Westphaalsche tramwegmaatschappij, waarbij dan later nog de Geldersch-Overijsselschc tram zou kunnen worden gevoegd, wanneer deze smal spoor zal hebben gekregen. De iramwegexploitatie is noodeloos duur door al die verschillende maatschappijen met eigen directie, eigen werkplaats, enz.

Art. 177. Gevraagd werd, of de Alinister een over zicht wil geven van de verdeeling van de brandstoffensubsidies, zooals deze in het vorige jaar over de verschillenfle maatschappijen heeft plaats gehad.

MEMORIE \'AN ANTWOORD

In de Memorie van Antwoord heeft de Minister de door de leden gestelde vragen als volgt beantwoord ;

R. D. V.

Bij de invoering van het Reglement Dienstvoorwaarden voor de velschillende tramwegen wordt aan het personeel, dat in vasten dienst der tramwegmaatschappijen is, een reglement uitgereikt. Het is den omlergeteekende bekend, dat bij eenige maatschappijen deze uitreiking niet aan alle beambten plaats had. Een onderzoek wordt ingesteld ten einde na te gaan, welke redenen de maatschappijen aanleiding gaven niet tot die uitreiking over te gaan.