een speciale constructie kreeg en thans een zoodanige volmaaktheid bereikt heeft dat b.v. in de Vereenigde Staten van Amerika nu reeds 2000 autobussen in bedrijf zijn welke uitgerust zijn met electrische overbrenging.

Comfort.

De benzine-electrische omnibus biedt den passagiers het grootst mogelijke comfort. Lawaai van tandraderen komt niet voor. Ook de motor maakt weinig leven, terwijl de schokken, welke een gevolg zijn van sprongsgewijze veranderingen der trekkracht, uitgeschakeld zijn. Het resultaat daarvan is een aangename, rustige loop, vrij van alle nadeelen voor de passagiers.

Snelheid.

De snelheid is afhankelijk van den onafgebroken toevoer van het door den motor afgegeven arbeidsvermogen. De zelfwerkende regeling van de electrische overbrenging veroorlooft bij iedere rijsnelheid het maximaal vermogen van den motor uit te nutten.

Tengevolge van de hierdoor verkregen vergrooting van de aanrijsnelheid evenals door het wegvallen van de tijdverliezen bij het overgaan van de eene versnelling in de andere verkrijgt men in het stadsverkeer tijdwinsten van 10 tot 15 %.

Zekerheid. ' Sterke electrische remmen waarborgen het veilig afrijden van lange hellingen en een zeer snel stoppen in volle vaart. Door de eenvoudige bediening kan de bestuurder zijn geheele aandacht aan het voor hem liggende straatverkeer wijden. Hierdoor wordt niet alleen de veiligheid van de passagiers vergroot doch ook vermin-i<, dert het gevaar voor andere verkeersmiddelen en voor voetgangers. i

Gewildheid. "

De electrische overbrenging vereenvoudigt het werk van den bestuurder omdat het regelmatig overschakelen van de eene versnelling in de andere vervalt. Zijn werk is daarom veel minder vermoeiend. Het is daardoor mogelijk oudere meer ervaren menschen als bestuurder aan te nemen, die den juisten omgang met het publiek kennen. De ervaring heeft geleerd dat dit ook een factor is, daar men er het stampubliek mede vasthoudt.

Onderhoudskosten.

De lage onderhoudskosten van electrische inrichtingen zijn den vervoersondernemingen wel bekend. De electrische busuitrusting vormt in dit opzicht geen uitzondering op den regel. Doordat het schokken veel minder is hebben alle deelen minder te lijden. Het gevolg daarvan is een veel geringer onderhoud van het chassis, de carrosserie, banden en motor.

Onderzoek.

De electrische overbrenging beperkt den tijd en de kosten van het periodieke onderzoek tot een minimum, omdat zij geen deelen heeft welke een voortdurende zorg noodig hebben. Zij maakt ook dat het onderzoeken en beproeven van den motor veel eenvoudiger wordt, omdat de generator en daarmede de motor over een regelbaren weerstand belast wordt en zijn arbeidsvermogen beproefd kan worden zonder dat men behoeft te demonteeren.

Levensduur.

De levensduur van een wagen is afliankelijk van vele toevalligheden. Zij hangen samen met de grootte van den wagen en de moeilijkheid hem zonder ongelukken door het drukke stadsgewoel te sturen. De electrische overbrenging vermindert het gevaar van dergelijke ongelukken tot een minimum. Daarbij komt dat alle deelen van den wagen minder te lijden hebben. Men mag daarom aannemen dat de benzine-electrische omnibus een levensduur heeft welke twee a drie jaren langer is dan die van zijn ouderen broeder.

Betrouwbaarheid.

De ervaring leert ons dat de zware autobus door electrische overbrenging een zeer betrouwbaar vervoermiddel o kan worden. Deze bus is niet alleen betrouwbaar maar als geldverdiener ook langer bruikbaar. Zijn vermogen om een grootere rijsnelheid te bereiken, verhoogt zijn productiviteit. Hij legt n.l. per jaar 15 tot 25 % meer K.M. af dan andere bussen.

Benzin e-e lectrische bussen voor inter-

communaal verkeer.

Electrische overbrenging biedt bijzondere voordeelen bij snelrijdende intercommunale bussen welke slechts zelden stoppen. Naast de reeds genoemde algemeene

Fig. 2. Chassis met twee-motorige uitrusting.