Aangezien geen winst werd gemaakt in den zin van art. 25 der Statuten, werd over 1927 niets in het fonds gestort.

Het belegde bedrag is groot ƒ 182.143,75.

Aanleg van nieuwe lijnen. Aangaande het tot stand komen der lijn Willemstad over Dinteloord naar Steenbergen kan worden medegedeeld, dat na de in de het verslag over het jaar 1926 door Gemeenten en Polders toegezegde subsidie de Commissie tot Verbetering van het Verkeerswezen in West-Noord-IBrabant zich heeft gewend tot den Minister van Waterstaat en tot de Provinciale Staten van Noord-Brabant met verzoek om verleening van steun in den vorm van subsidie in gunstige overweging te willen nemen ; op welk verzoek in dit verslagjaar nog geen beslissing werd genomen.

Algemeen Overzicht. Gedurende het verslagjaar nam het gebruik van auto’s, zoowel voor personenals goederen- en veevervoer, doch in het bijzonder voor laatstgenoemde doeleinden belangrijk toe, hetgeen op het betreffende tramvervoer nadeeligen invloed uitoefende. Maatregelen om dezen te beperken worden overwogen.

Doordat de Stoombootdiensten op Hoek van Holland en Oostvoorne bij het begin van het zomerseizoen hunne tarieven, die in verband met onderlinge concurrentie het vorige jaar bijzonder laag waren, verhoogden, werd de bestaande concurrentie voor den tramdienst op Oostvoorne ten deele opgeheven, wat aan het tramvervoer ten goede kwam.

In den loop van het verslagjaar kwamen de werkzaamheden aan de Maasbrug c.a. te Rotterdam grootendeels gereed, waardoor aan de verkeersstagnatie een einde kwam. In hoeverre zulks op het goederenvervoer per tram van invloed is geweest, valt door andere, storende factoren bezwaarlijk na te gaan.

Tengevolge van een buitengewoon zwaren sneeuwval op het eiland Schouwen en Duiveland was het tramverkeer aldaar op 27 en 28 December geheel gestremd. Door tewerkstelling van extra arbeidskrachten voor de sneeuwruiming kon de dienst op den 29sten d.a.v. weder normaal worden uitgevoerd.

In verband met het bevredigend resultaat werd de gelegenheid tot personenvervoer op Maandag en Dinsdag met den goederentrein, ingelegd voor het melkvervoer uit het Strijensche naar Rotterdam, gedurende het geheele jaar gehandhaafd.

Ten behoeve van een vervroegde aankomst van de melk te Rotterdam werd met ingang van 15 Mei (zomerdienst) op Maandag en Dinsdag een sneldienst van Zuidland naar Rotterdam ingelegd, met gelegenheid tot personenvervoer. Daar het resultaat bevredigend was, werd deze dienst ook gedurende den 'winterdienst gehandhaafd.

Ter voldoening aan ingekomen verzoeken werd bij wijze van proef trein OD 58 van i Juli tot en met 30 September van Ouddorp gereden.

Evenals het vorige jaar werd het personen-, goederenen veevervoer in de groepen Flakkee en Zeeland, zoomede op de zijlijnen in de Groep Hoeksche Waard, met gemengde treinen uitgevoerd. Op de lijn Rotterdam—Numansdorphaven liepen ten behoeve van het goederenen melkvervoer per dag twee goederentreinen naar en één van Rotterdam, gedurende het tijdvak van i Januari tot en met 14 Februari en van 15 November tot en met 31 December uitgebreid met één goederentrein in de richting Rotterdam. Op de lijnen Rotterdam—Hellevoetsluis en Rotterdam—Oostvoorne liep één goederentrein in beide richtingen. In de goederentreinen van Hellevoetsluis en Oostvoorne naar Rotterdam bestond gelegen-

heid tot passagiersvervoer. Overigens werden op de hoofdlijnen in de groepen Hoeksche Waard en Voorne en Putten met personentreinen uitsluitend bestel- en ijlgoederen en de voor Flakkee en Zeeland bestemde goederen vervoerd. Voor de verbinding Zeeland—Rotterdam v.v. werden de aansluiting gevende treinen op werkdagen over het baanvak Rotterdam—Krooswijk v.v. als sneltreinen gereden, terwijl voor de verbinding Rotterdam— Flakkee v.v. gedurende het geheele jaar tw'ee treinen over den afstand Rotterdam—Hellevoetsluis en gedurende den Zomerdienst op werkdagen zes treinen over het baanvak Rotterdam--Spijkenisse v.v. als sneltrein werden gereden.

De gesubsidieerde ochtend- en avondsneltrein per motorwagen tusschen Oostvoorne en Rotterdam v.v. en de avondtrein van Oostvoorne naar Rotterdam stoppende op de belangrijkste tusschenstations, werden gedurende het geheele jaar gehandhaafd.

Tarieven. Met ingang van i December werden ter voldoening aan ingekomen verzoeken en mede in verband met toenemend vervoer van groot en klein vee per vrachtauto, de veevrachten voor sommige afstanden verlaagd.

Voor het overige kwam in de tarieven geenerlei wijziging.

Reizigersvervoer. In de eerste 6 maanden van het verslagjaar liep het reizigersvervoer beduidend terug. Behalve aan algemeene oorzaken is deze achteruitgang te wijten aan toenemend gebruik van particuliere auto’s, in het bijzonder op marktdagen te Rotterdam. Het marktbezoek per auto heeft gedurende het verslagjaar sterke uitbreiding ondergaan. Groepen van 4—6 personen begeven zich per personenauto ter markt en veehandelaren doen zich met hun vee per vrachtauto naar de markt brengen.

Het zomerseizoen leverde dit jaar, ondanks de minder gunstige weersgesteldheid, een meer bevredigend resultaat op dan het vorig jaar. In aantal reizigers en in opbrengst was vooruitgang te constateeren. Het reizigersverkeer naar Oostvoorne met den ochtendtrein, die gedurende de maanden Juli en Augustus dagelijks loopt, was eveneens vooruitgaande. De tariefmaatregel van de Stoombootdiensten op Hoek van Holland en Oost-Voorne, waarvan hierboven reeds melding werd gemaakt, zal op dit verkeer van gunstigen invloed zijn geweest. Door doelmatige reclame mocht het gelukken het strandbezoek aan Renesse en Haamstede beduidend op te voeren.

In de laatste 4 maanden van het verslagjaar waren de ontvangsten uit het reizigersvervoer wel weer minder dan het vorig jaar, doch slechts zeer weinig. Of dit, in verband gebracht met de meer bevredigende uitkomsten van het zomenseizoen, wijst op een ommekeer ten goede, dient te worden afgewacht.

Opgemerkt dient, dat de achteruitgang in het reizigersvervoer het grootst was in de groep Zeeland, in welke groep ook het autobusverkeer het meest uitgebreid is.

Het tramvervoer van bagage was belangrijk minder dan het vorig jaar, het vervoer van automobielen in de veerdiensten beduidend meer.

Goederenvervoer. Het vervoer van bestel-, ijlen stukgoederen bleef nagenoeg gelijk aan dat van het vorig jaar, wat, gelet op het toenemend gebruik van eigen vrachtauto’s voor bezorging van goederen, bevredigend geacht mag worden. Tengevolge van de toenemende neiging om ook de