:DE LOCOMOTIEF

WEEKBLAD CEWVD AAN DE BELANGEN VANfv ■■■■srooß EN TRANWECENBH^M

DE NEDERLANOSCHE VER.VOOR I_OCAALSPOOR-EN TRAMWEGEN ADMINISTRATEUR:

OE N.V. CEISTTRAAL DUZEAU OER NED.VERVOOR LOC.EN TRAMWEOEN DIRECTE 01^:1=::::

I Woensdag 14 Nov. 1928 |

AMSTERDAM.TeI: 36835-Ir.D.H.STIGTER-Weteringschans 961

46ste Jaargang |

No. 46

INHOUD

Nederl. Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen: Samenstelling hestuiit. Wijziging tramwegreglement. Het trolleybusbedrijf in Groningen. De voorstellen tot wijziging van het Rotterdamsche tramnet. N.V. Centraal Bureau der Nederl. Vereen, voor Lncaalspoorw. en Tramwegen: Vraag en Aanbod. Rechtsvragen bij den aankoop van machines. Is de trustvorming in de wagonindustrie gunstig voor verbruikers?

Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen.

Samensteliing Bestuur.

Na de verkiezing, in de Algemeene Vergadering van 7 September, van de heeren L. G. Wolf en Jhr. ir. J. Röell tot bestuursleden, zijn in de laatste bestuursvergadering de functies verdeeld, zoodat het bestuur thans als volgt is samengesteld :

Ir. W. y. Burgersdijk, Voorzitter

Jhr. ir. J. Röell, Onder-Voorzitter.

ïr. W. A. E. van Geuns, Secretaris-Penningmeester

L. G. Wolf, Pl.v.v. Secretaris

G. van Asselt, Pl.v.v. Penningmeester

J. H. van den Broek, Lid

Als data voor de bestuursvergaderingen in het komende vereenigingsjaar zijn vastgesteld de 2e Donderdagen in de even maanden, dus 13 December, 14 Eebruari, ii April, 13 Juni en 8 Augustus.

Wijziging tramwegreglement.

Bij Kon. besluit van 15 Oct. 1928 (Staatsblad No. 395) zijn in de artikelen 54 en 55 van het tramwegreglement verschillende wijzigingen aangebracht. Ondergeteekende zal binnenkort den tramwegdirecties verbeterblaadjes toezenden, welke in het z.g. groene wettenboekje ingeplakt kunnen worden, over de betreffende artikelen.

De Administrateur,

Het trolleybusbedrijf in Groningen.

De heer A. Schmidt, Directeur van de Gemeentetram in Groningen, publiceerde in Spoor- en Tramwegen een

artikel waarin het een en ander medegedeeld wordt over de totstandkoming van het trolleybusbedrijf in Groningen en over de resultaten welke sedert dien bereikt zijn.

Aanleiding tot het inrichten van de trolleybuslijn blijkt geweest te zijn de slechte toestand waarin zich de tramstraten bevonden. Algeheele vernieuwing hiervan was noodig, waarmede gepaard zou gaan vernieuwing van de rails. De aankoop hiervan zou echter een zéér «groot bedrag gevorderd hebben, hetgeen niet te verantwoorden was in verband met het geringe tramverkeer. _De gunstige resultaten in verschillende Engelsche steden met het gebruik van trolleybussen verkregen was de reden dat men ook in Groningen tot dit vervoermiddel is overgegaan.

Zie hier wat n.l. deexploitatiekosten van tram, trolleybus en autobus in de hiervoren bedoelde Engelsche steden waren (alles omgerekend in cents per afgei egden k.m.).

Expioitatiekosten Rothertiam Leeds Manctiester Lincoin Coventry Wolvertiamton Tram 51,3 45,2 48,8 52,5 42,6 44,6 Trolleybus 40 37,3 Autobus 40 47,7 55,5 49,6 42,4

Expioitatiekosten Keighiey Walisall York Edinburg Dundee Bornemoutli Tram 49,1 50,8 48,1 41,1 Trolleybus 85,7 27,5 – ■— Autobus 54,5 51,2 52,2 51,8 47,1 65,3

Exploitatiekosten Stockport West Bromwich Leigh Huddersfieid T ram Trolleybus Autobus 55,4 52,9 53,1 43,1

Zooals men ziet de cijfers loopen nogal erg uiteen. De heer Schmidt meent dat de verschillen ontstaan zijn door de volgende factoren: toestand van den weg, waafover de vervoermiddelen rijden, waarvan de onderhoudskosten zeer afhankelijk zijn ; veel of weinig hellingen ; kosten van electrischen stroom en benzine ; bediening (een of twee man) ; bijdragen in het onderhoud der bestrating.

Het is te betreuren dat men bij de bebordeeling en vergelijking van dergelijke statistische gegevens bijna steeds het gevoel in zich voelt opkomen van de betrekkelijk geringe waarde ervan.

Ó.i. is één van de grondoorzaken de onderling afwijkende administratiemethoden welke de verschillende ''ondernemingen er op na houden.