^ De Moazagotl ontstaat aan de noordzijde van het W-O loopende Reuzen Gebergte wanneer er uit westelijke richting een kern van lagen druk nadert. De warme en dikwijls vochtige lucht, welke aan de \ oorzijde van het lagedrukgebied wordt aangevoerd, glijdt als ZZO- tot Z-wind over de koude lucht aan de loefzijde van het gebergte heen. Dikwijls bevinden zich op zeer groote hoogte in de toestroomende warme lucht inversies. Het blijkt nu dat deze inversies boven de lijzijde omhooggetild worden en dus achter den bergkam op een hooger niveau worden aangetroffen dan er voor. In de opgetilde inversie wordt nu een regelmatige golfbeweging geconstateerd, zoodat de lucht, op deze wijze voortstroomende, periodiek omhoog en omlaag wordt gevoerd. Veelvuldig wordt nu juist onder de inversies een groot vochtgehalte in de lucht aangetroffen en in deze lucht zal zich dan ook na de adiabatische afkoeling, die zij door de optilling ondergaat, gemakkelijk condensatie kunnen voordoen. In de toppen van genoemde golfbeweging zullen zich aldus afzonderlijke wolken vormen, die, wanneer bij het naderen van de depressie het vochtgehalte nog verder toeneemt, tot een gesloten wolkendek kunnen samensmelten. Het geheele verschijnsel eindigt als — na het passeeren van een tront in oostelijke richting — de wind ruimt en lucht van andere herkomst en eigenschappen wordt toegevoerd. Het proces dient dus als een prae-frontaal verschijnsel te worden opgevat.

Aangezien het passeeren van het front met neerslag en veel zwaardere bewolking gepaard gaat, is de beteekenis van den Moazagotl als weervoorspeller duidelijk. Sedert 1933 wordt de opstijgende luchtbeweging die met de vorming van de wolk gepaard gaat gebruikt door zweefvliegtuigen. Terwijl een goed zweefvliegtuig 1,5 a 2,0 m/sec stijgwmd noodig heeft om horizontaal te kunnen vliegen bedraagt de stijgsnelheid van de lucht aan de lijzijde van het Reuzen Gebergte dikwijls 4 m/sec, zoodat het zweefvliegtuig gemakkelijk kan stijgen.

oor gebruik te maken van dit verschijnsel is het in November 19^8 gelukt om alle hoogterecords van zweefvliegtuigen te breken en 8600 m boven zeeniveau te bereiken. Op deze hoogte moest wegens ijsafzetting teruggekeerd worden, terwijl echter de stijgsnelheid van de lucht nog ruim 2^ m/sec bedroeg. Er is dan ook alle reden om te verwachten dat de stratosfeer per zweefvliegtuig zal worden bereikt

(Ontleend aan een artikel van Dr. T. H Heiërman in Hemel en Dampkring, 1941, Afl. 9)

v^rb°r( m Grj®ke"land- — Sedert 1938 staat de ontwikkeling van demdustne m Griekenland onder controle van den staat. Beooed wordt in de eerste plaats slechts die industrieën op te richten waarvan de grondstoffenvoorziening door productie van het eigen 'land is verzekerd. In dit verband kan de mijnbouw in de toekomst een be-

nnrfp^ 1M.I spe!en' Alhoewel de Grieksche bodem tot dusver slechts ppervlakkig onderzocht is, werd reeds vastgesteld dat het land mineralen van de meest verschillende soort herbergt. De bekende hoeveel-