nen werd voortgegaan en verschillende onderdeelen daarvan kwamen gereed en werden in gebruik genomen.

In den spoorweg Amsterdam—Amersfoort werd een voetgangerstunnel gemaakt te Bussum en werd begonnen met het maken van een tunnel voor rijverkeer en voetgangers te Hilversum. Eveneens werd begonnen met de overbrugging van den spoorweg Amsterdam— Rotterdam bij Warmond voor de kruising met Rijksweg no. 4.

Talrijke werken werden uitgevoerd voor de. verbetering van de spoorwegen beoosten Amsterdam. Verschillende bruggen werden vernieuwd, onderdoorgangen gemaakt, de spoorwegen over groote lengte omhooggebracht, de nieuwe halte Muiderpoort voor een groot gedeelte voltooid en met de fundeeringen van het nieuwe Amstelstation begonnen. Deze werken zijn van zoo omvangrijken aard, dat voor bijzonderheden naar het Verslag moet worden verwezen.

\ an verschillende locaalspoorwegen, die buiten bedrijf werden gesteld, werd de bovenbouw opgebroken, zooals van de lijnen Zuidbroek Delfzijl, Alfen a/d Rijn—Uithoorn, Nieuwerveen—ter Aar, Rijsen Enter en Ruurloo—Zelhem. Hetzelfde was het geval met eenige baanvakken van tramwegen, terwijl voor het opbreken van verscheidene andere machtiging werd verleend.

De voornaamste bijzonderheden over den aanleg van nieuwe wegen voor gewoon verkeer worden weder in staatvorm vermeld, gerangschikt naar de provinciën.

In Friesland werd gewerkt aan den Rijksweg no. 9, die den afsluitdijk over Harlingen met Leeuwarden verbindt en aan Rijksweg no- 43. die van den afsluitdijk over Sneek, Heerenveen en Drachten naar Groningen zal leiden. Van laatstgenoemden weg werd het gedeelte Zurig—Harkezijl nagenoeg voltooid, terwijl het vak Joure— Sneek in aanleg was.

In Drente waren voor Rijksweg no. 31 (Zwolle—Meppel—Assen— Groningen) spoorwegwerken bij Meppel in uitvoering. Van denzelfden weg en Rijksweg no. 28 (Hoevelaken—Zwolle) was in Overijsel o.a. de omlegging om Zwolle tusschen den Meppelerweg en het Zwartewater in uitvoering.

In Gelderland werd voortgegaan met den aanleg van Rijksweg no. 15 (Rotterdam—Gorkum—Nijmegen), waarvan het gedeelte tusschen Gorkum en den weg Utrecht—'s-Hertogenbosch in uitvoering was.

Van den Rijksweg no. 12 ('s-Gravenhage—Utrecht—Driebergen) was in de provincie Utrecht de aarden baan tusschen Woerden en den Vaartschen Rijn in aanleg en waren bruggen over het Amsterdam—Rijnkanaal in aanbouw. Van denzelfden weg kwam in Zuidholland het gedeelte Voorburg—Zoetermeer gereed en was de aarden baan voor het vak Bodegraven—Woerden in uitvoering. Van Rijksweg no. 26 (Utrecht—'s-Hertogenbosch) was het gedeelte Utrecht— Vreeswijk in aanleg.

Van Rijksweg no. 4 (Amsterdam—Sassenheim—'s-Gravenhage) waren zoowel in Noordholland als in Zuidholland verschillende ge-