bij het ontstaan van de bladenstructuur en bij de beweging van het ijs. De waarneming van de kristallen, gecombineerd met directe metingen in den gletscher, leerden den aard van de ijsbeweging kennen. Men constateerde fundamenteele verschillen tusschen het bewegingsmechanisme in het firngebied en in de gletschertongen. In het firngebied trof men een verschillende beweging van de kistallen en kristal-aggregaten; in de gletschertong wordt — door het in elkaar grijpen van de ijskristallen — verschil in beweging belet en is deze meer die van plastisch materiaal, begeleid door langs verschuivingsvlakken zich bewegende dunne plaatjes. Beide bewegingstypen werden van dag tot dag waargenomen en gemeten.

(Geogr. Joumal April I939> No. 4).

De stichting van de stad Carbonia. -— In het Zuidwesten van Sardinië is in December 1938 de stad Carbonia gesticht. Ze is na Arsia, het middelpunt van het Istrische kolengebied, de tweede stad in Italië in een kolengebied, dat door de staatskolenmijnenmaatschappij „Azienda Carbon" wordt ontgonnen. Reeds vroeger werd in de omgeving van de stadjes Bacu Abis en Sulcis, vlak bij Carbonia gelegen, steenkolen ontgonnen, maar deze ontginning had den laatsten tijd niet veel meer te beteekenen. De pogingen van de Italiaansche Regeering om den korenverbouw, speciaal het verbouwen van tarwe, in dit gebied te bevorderen, hadden ondanks het milde klimaat weinig succes. Men ging toen over tot het aanplanten van olijfbosschen. Bij den aanleg hiervan vond men steenkoollagen, die een oppervlakte van 12 000 ha bleken te beslaan en tot een diepte van 400 m ontginbaar. In den herfst van 1937 werd reeds het plan voor den bouw van een stad voor de mijnarbeiders gemaakt. De stad en de mijnen liggen in een vlakke kom. Wij vinden er het traditioneele marktplein met vrijstaanden toren, een gemeentehuis, kerk, postkantoor. „Dopolavoro" (ontspanning na den arbeid)-huis en de geliefde berceaus. Buiten de eigenlijke stad liggen de fabrieken, de steenkolenwaschplaatsen, het electriciteitsbedrijf en de spoorbanen naar de haven voor het vervoer van de kolen naar het vasteland.

(Mitt. Geogr. Ges. Wien Bd. 82 1939, No 3—4)-

Een nieuwe spoorweg in Roemenië. — Op 17 December 1938 is de 12 km lange spoorweg van Dorna Watra (Boekowina) naar Ilva-Mica (benoorden Bistritz in Zevenburgen gelegen) geopend. Door deze spoorlijn, die uit het dal van den Goldenen Bistritz komende bij den Borga-pas de Karpaten oversteekt en verder door het dal van den Zevenburgsche Bistritz, een zijrivier van de Samosch, loopt, is een directe verbinding tusschen de Boekowina en West-Roemenië tot stand gekomen. De nieuwe lijn, waarvan de bouw 14 jaar geduurd heeft, volgt een ouden handelsweg, die reeds in de Middeleeuwen van groote beteekenis was.

(Mitt. Geogr. Ges. Wien Bd 82, No 3—4).